Retsudvalget 2017-18
L 35
Offentligt
1817974_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2017
Strafferetskontoret
Marie Mølsted
2017-0037-0002
558617
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og lov om børne-
tilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (L 35), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. oktober 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 35 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren kan gøre det muligt at indbringe et opholdsforbud for retten til fornyet prøvelse efter endt afsoning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (L 35):
”Vil
ministeren gøre det muligt at indbringe et opholdsforbud
for retten til fornyet prøvelse efter endt afsoning samt pålægge
anklagemyndigheden at tage opholdsforbuddet op til vurdering
med henblik på forbuddets fortsatte omfang og nødvendighed,
som bl.a. Institut for Menneskerettigheder anfører i sit hørings-
svar, og vil ministeren i benægtende fald begrunde sit svar?”
Svar:
Den dømte kan ifølge det foreslåede § 79 a, stk. 5, 1. pkt., 3 år efter løsla-
delsen forlange, at anklagemyndigheden indbringer spørgsmålet om op-
holdsforbuddets opretholdelse for retten. Efter det foreslåede § 79 a, stk. 5,
2. pkt., kan justitsministeren tillade, at nødvendigheden af opholdsforbud-
dets fortsatte opretholdelse indbringes for retten tidligere end 3 år efter løs-
ladelsen. Som anført i bemærkningerne til bestemmelsen vil der ved vurde-
ringen af, om forbuddet bør ophæves, navnlig skulle lægges vægt på, om
den dømte eksempelvis har gennemført et exit-forløb og har forladt det kri-
minelle miljø og i øvrigt ikke har begået ny kriminalitet. Der vil endvidere
kunne lægges vægt på, at gruppen, som den pågældende var tilknyttet, ikke
længere eksisterer, uden at den er erstattet af en ny gruppe.
Det bemærkes i øvrigt, at politiet i medfør af det foreslåede § 79 a, stk. 3,
kan meddele konkrete tilladelser til færden eller ophold i et område omfattet
af et opholdsforbud, hvis det af særlige grunde må anses for beføjet, og at
tilladelsesordningen forudsættes administreret således, at der træffes afgø-
relse om at meddele tilladelse, når Danmarks internationale forpligtelser,
herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, kræver dette.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning til at foretage
ændringer i adgangen til at få en ny prøvelse af et idømt opholdsforbud.
2