Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18, Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18, Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 39 Bilag 1, L 39 A Bilag 1, L 39 B Bilag 1
Offentligt
1796793_0001.png
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Indsættelse af frister for tilsagn om støtte, nettilslutning og ansøgning om udbetaling af støtte samt
i visse støtteordninger, midlertidigt drift af elproduktionsanlæg på havet uden
elproduktionstilladelse og nedjustering af balancegodtgørelse m.v.)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
3F
Agri Nord
CO-industri
Danmarks Vindmølleforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Byggeri
Dansk Energi
Dansk Gas Distribution
Dansk Industri
Datatilsynet
Energitilsynet
Herning Kommune
Jammerbugt Kommune
KL
Landbrug & Fødevarer
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
Nævnenes Hus
Randers Kommune
Skive Kommune
TEKNIQ
Vesthimmerlands Kommune
Vindmølleindustrien
Aalborg Kommune
Aalborg Universitet
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0002.png
3F kan støtte de foreslåede ændringer.
De bedste hilsner
Jesper Lund-Larsen
Miljø- og arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Kampmannsgade 4
DK 1790 København V
Tlf.
+45 88 92 10 12
Mobil: +45 21 45 74 32
e-mail:
[email protected]
Web:
www.grønnejob.dk
Web:
www.barjordtilbord.dk
Web:
www.3f.dk
P Tænk på miljøet før du printer
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0003.png
Energistyrelsen,
Amaliegade 44,
1256 København K
14. august 2017
Høringssvar til lovforslag ang ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Jeg henvender mig på vegne af Agri Nord.
Jeg vil gøre opmærksom på, at ændringen ved indsættelse af ophørstidspunkter i loven for
støtteordningerne kan blive til stor skade for opnåelsen af formålet med loven.
Vi ser i landbrugsstøtteordningerne, hvor der åbnes vinduer for ansøgninger, at der er nogle
meget kedelige stop-and-go konsekvenser.
For det første er det en belastning af ansøgerne, at de skal indrette sig efter mere eller mindre
korte ansøgnings- og færdiggørelsesperioder. Hvis de vil udnytte støttemulighederne, afskæres
de måske fra dele af deres ansøgningsønsker, fordi de ikke kan nå at gøre dem færdige i tide,
eller lignende hindringer, som man må sige er af bureaukratisk karakter.
Dernæst må det fremhæves, at loven om fremme af vedvarende energi angår ofte store an-
lægsprojekter med flere deltagere
for eksempel biogasanlæg med mange leverandører og
andelshavere. For at sådanne projekter kan gennemføres, er der brug for en sikker og over-
skuelig økonomi i det enkelte projekt, og uden er det i hvert fald særdeles vanskeligt at få
tegnet længerevarende kontrakter med leverandørerne og få medlemmer til at tegne sig for
ansvarlig kapital.
Endelig må det også påpeges, at prisen for anlæggene og underentrepriserne også ret let bli-
ver påvirket, hvis der kun er kort tid til mange ordrer. Jo mindre niche, det handler om, desto
hurtigere prispres på grund af overophedning og håndværkerknaphed.
Konsekvensen af forslaget kunne derfor snarest blive, at ny projekter går i stå, fordi der opstår
usikkerhed om støttemulighederne.
Det er korrekt, at næsten al EU-finansiering er åremålsbestemt, men den danske stat burde i
stedet for denne defensive tilgang sige, at hvis vi ikke kan opnå forlængelse af EU's finansie-
ring, vil vi selv (Danmark) tage risikoen i anledning af projekter, som måtte savne finansiering
fra EU på grund af udløb.
Formålene ville blive fremmet, som ønsket af lovgiver. Man undgår ”lukketidspanik”,
og det må
understreges, at for visse af ordningerne (f.eks. biogasanlæg) er lukketiden lige oppe over. Vi
har i foreningen et biogasprojekt, som er langt fremme; men deltagerkredsen er ikke begyndt
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0004.png
på anlægsinvesteringen endnu. Under indtryk af ordningens ophørsdato er det meget usikkert,
om vi kan budgettere tilstrækkeligt sikkert til, at vi kan gå videre nu.
Og vi er jo ikke de eneste. Der vil være andre ansøgere i samme situation, og der vil være
andre projekter med andre energityper.
Agri Nord opfordrer derfor til, at de kendte støttemuligheder bevares uden ophørsdato. Det vil
tjene ordningernes formål klart bedst og antagelig sikre den mest hensigtsmæssige udnyttelse
af støttekronerne.
Med venlig hilsen
Hans Ole Kristensen,
Kons., cand.jur.
Side 2 af 2
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0005.png
CO-industri takker for modtaget høring. Vi skal i den forbindelse meddele, at vi ikke agter at afgive
høringssvar i det aktuelle emne.
Med venlig hilsen
f./ Henrik Jensen
Med venlig hilsen
Signe Nyholm-Hansen
Kontorassistent
CO-industri
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 38
Telefon: +45 33 63 80 00
[email protected]
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0006.png
Til Energistyrelsen
Att.:
Ditte Parmer Simonsen
Maria Gry Stigø
Gülsum Koc
10. august 2017
Danmarks Vindmølleforenings høringssvar til forslag til ændring
af lov om vedvarende energi
Danmarks Vindmølleforening takker for muligheden for at afgive
høringssvar til Energistyrelsens forslag til ændring af lov om
vedvarende energi af 30. juni 2017.
Forslaget indeholder en nedsættelse af balanceringsgodtgørelsen fra
1,3 øre/kWh til 0,9 øre/kWh på baggrund af en fremskrevet reduktion i
balanceringsomkostningerne for 2018.
Kommissionens godkendelse af den nuværende støtteordning for
landvind fra 2008 (N354/2008) fastslår tydeligt, at godtgørelsen er
fastsat på baggrund af historiske omkostninger. Kommissionen skriver i
godkendelsen N354/2008:
”Den
faste godtgørelse på 2,3 øre pr. kWh
er baseret på de faktiske historiske omkostninger
1
.”
Foreningens primære kommentar i forhold til gennemførelsen af
forslaget er, at Energistyrelsens foreslåede niveau for
balanceringsgodtgørelsen på 0,9 øre/kWh ikke er et udtryk for et
faktisk historisk niveau for balanceringsomkostninger for danske
vindmøller, som det burde være ifølge EU-kommissionens godkendelse.
Metoden bryder desuden med Energistyrelsens hidtidige praksis, som
den bl.a. er beskrevet i Energistyrelsens eget høringsbrev ifm. udkast
til ny bekendtgørelse fra 17. oktober 2016
2
.
I udkastet til lovforslaget redegør Energistyrelsen for, at
balanceringsomkostningerne er faldet med 13 % fra år til år i de
seneste tre år. Med balanceringsomkostninger på 1,0 øre/kWh i 2016
forudser Energistyrelsen derfor, at balanceringsomkostningerne fra 1.
januar 2018 vil være 0,9 øre/kWh.
Balanceringsomkostningerne var i 2014 1,3 øre/kWh, i 2015 1,1
øre/kWh og i 2016 1,0 øre/kWh ifølge Energistyrelsens opgørelser.
Ved sidste justering af godtgørelsen beregnede Energistyrelsen
gennemsnittet for årene 2013-15 på baggrund af data fra Vindenergi
Danmark, EnergiDanmark, Energinet.dk og Energistyrelsens
1
2
N354/2008 side 3 afsnit nr. 8
Høring over udkast til bekendtgørelse om justering af godtgørelsen til visse vindmøller
(balancegodtgørelse); J nr. 2016-9816, 17. oktober 2016
1
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0007.png
stamdataregister. Havde Energistyrelsen anvendt den samme metode,
som ved sidste justering af godtgørelsen, ville man skulle bestemme et
gennemsnit af de sidste tre års omkostninger, dvs. de faktiske
historiske omkostninger for 2014, 2015 og 2016, og ville dermed ende
på 1,13 øre/kWh.
En nedsættelse af balancegodtgørelsen til 0,9 øre/kWh vil medføre at
betalingerne til balancegodtgørelse reduceres med 331 mio. kr. i
forhold til det nuværende niveau på 1,3 øre. En fortsættelse af den
hidtidige metode (dvs. en nedsættelse af godtgørelsen til 1,13 øre)
ville reducere betalingerne til godtgørelsen med ca. 137 mio. kr. Den
foreslåede fremgangsmåde koster med andre ord de danske
vindmølleejere knap 200 millioner kroner mere, end hvis forslaget
havde været i overensstemmelse med gældende praksis og EU's
godkendelse af støtteordningen.
Energistyrelsens foreslåede tilgang til fastsættelsen af
balanceringsgodtgørelsen er en fremskrivning uden basis i historiske
omkostninger, da 0,9 øre/kWh ikke er udtryk for et historisk niveau.
Forslaget er derfor hverken i overensstemmelse med Kommissionens
godkendelse eller med Energistyrelsens egen hidtidige praksis. Dertil
kommer at Energistyrelsen med forslaget igen ændrer i rammerne for
balanceringsydelsen i forhold til, hvad der var gældende, da
investeringerne i de berørte vindmøller blev foretaget.
Endnu engang foreslås lovgivning med tilbagevirkende kraft, på samme
måde som det var tilfældet i december 2015, hvor Energistyrelsen
uden først at have rådført sig med EU-kommissionen
besluttede at
begrænse perioden for udbetaling af balancegodtgørelse til 20 år
3
med
henvisning til EU's regler.
I Skatteministeriets afgifts- og tilskudsanalyse er
balanceringsgodtgørelsen også behandlet og i delanalyse 6 fra maj
2016 bemærkes det om udviklingen i omkostningerne til balancering af
vindmøller i Danmark:
”Det
er svært at vurdere, om der fremadrettet
vil være en tendens til et stigende eller faldende omkostningsniveau fra
det nuværende niveau på 1,3 øre pr. kWh
(…)”
4
.
Det er derfor tidligere anerkendt fra Skatteministeriet, at forudsigelser
af balanceringsomkostninger er vanskelige og forbundet med
usikkerhed. Energistyrelsen bør derfor redegøre for den anderledes
opfattelse i forslaget til ændring af lov om vedvarende energi.
Skatteministeriet bemærker videre i afgifts- og tilskudsanalysen, at:
”Det
skal dog bemærkes, at hvis der ændres på opgørelsesmetoden for
beregning af balanceringsomkostninger (der er administrationsudgifter
til planlægning af driften, omkostninger ved ubalancer i forbindelse
med balancering af vindkraften, rimelig fortjeneste osv.) i forhold til
det, der er anmeldt til Kommissionen, kan det ikke udelukkes, at der
skal ske renotifikation til Kommissionen, og ordningen skal bringes i
overensstemmelse med retningslinjerne for statsstøtte til miljø- og
energi 2014-2020.”
5
Se Høringssvar fra Danmarks Vindmølleforening vedr. udkast til bekendtgørelse om
justering af balancegodtgørelse af 18. november 2015; samt Danmarks
Vindmølleforenings høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om justering af
godtgørelse til visse vindmøller (balancegodtgørelse) af 11. november 2016.
4
Afgifts- og tilskudsanalysen, delanalyse 6, side 123.
5
Afgifts- og tilskudsanalysen, delanalyse 6, side 123, fodnote 44.
2
3
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0008.png
Skatteministeriet har derfor i maj 2016 påpeget, at såfremt
opgørelsesmetoden ændres bør støtteordningen genanmeldes til
Kommissionen. Derfor bør Energistyrelsen også på dette punkt
redegøre for den anderledes opfattelse i relation til den foreslåede nye
metode med anvendelse af fremskrivninger.
Det er samlet Danmarks Vindmølleforenings vurdering, at ændringen i
lov om vedvarende energi ikke bør gennemføres, da den anvendte
metode for fastsættelsen af støttebeløbet ikke er i overensstemmelse
med Kommissionens godkendelse N354/2008 af
balanceringsgodtgørelsen fra 2008.
Det er yderligere foreningens opfattelse, at Energistyrelsen kun kan
udbetale statsstøtte i henhold til metoder, som er godkendt af
Kommissionen uanset, hvilken betydning en ændret metode har for
støtteniveauet.
Danmarks Vindmølleforening anmoder derfor Energistyrelsen om, at
bringe forslaget i overensstemmelse med Kommissionens godkendelse
og egen hidtidige praksis, ved at nedsættelse balanceydelsen fra de
nuværende 1,3 øre til 1,13 øre/kWh per 1. januar 2018 i stedet for de
foreslåede 0,9 øre/kWh.
Foreningen er til rådighed for yderligere oplysninger og en uddybning
af ovenstående.
Med venlig hilsen
Søren Klinge
[email protected]
3
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0009.png
Energistyrelsen
Att.:
Ditte Parmer Simonsen, Maria Gry Stigø og Gülsüm Koc.
23. august 2017
Danmarks Vindmølleforenings høringssvar til forslag om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi
Danmarks Vindmølleforening takker for muligheden for at afgive høringssvar på
forslag til ændring af lov om vedvarende energi.
Dette høringssvar fokuserer alene på, at lovforslaget lægger op til, at den
grønne ordning afskaffes permanent, idet kun projekter, der er net-tilsluttet pr.
21. februar 2018, og hvor kommunen har indsendt og fået godkendt tilskuddet
senest 20. februar 2018 vil være omfattet af den hidtidige ordning.
Danmarks Vindmølleforening finder afskaffelse af den grønne ordning stærkt
problematisk og i direkte modstrid med intentionerne om mest muligt grøn
omstilling for pengene.
Det er Danmark Vindmølleforenings klare opfattelse, at midlerne fra den grønne
ordning for mange lokalpolitikere er den afgørende forskel mellem et ja eller et
nej til vindmølleprojekter. Ligeledes, at lokalsamfundene nu har fundet ud af, at
vindmøller medfører, at der med vindmølleprojekter tilføres penge til
lokalsamfundet.
Ordningen bør forlænges/erstattes med ny ordning
Vi anerkender problematikken med, at den nuværende grønne ordning er
EU-godkendt som en del af den nuværende støtteordning for landvind
N354/2008, og at denne samlet set ikke kan forlænges, idet
støtteordninger til vedvarende energi fremadrettet skal baseres på udbud.
Det bør imidlertid ikke forhindre at EU-kommissionen accepterer en
fortsættelse af den grønne ordning. I forbindelse med godkendelsen af
N354/2008 argumenterede Danmark for, at engangsbeløbet på 0,4 øre
pr. kWh i 22 000 fuldlasttimer for en nyopsat vindmølle ikke skulle
betragtes som statsstøtte, eftersom det ikke direkte kommer vindmøllerne
til gode. EU accepterede ikke dette argument, men havde omvendt ingen
problemer med at godkende de 0,4 øre pr. kWh som statsstøtte til
miljøbeskyttelse, idet der bl.a. blev lagt vægt på, at de støtteberettigede
omkostninger begrænsede sig strengt til de ekstra driftsomkostninger, der
er forbundet med at opfylde det miljøpolitiske mål om at producere
vedvarende energi. Støtteintensiteten hvad angår den grønne ordning er
under 1 %, og fremme af lokal accept er i den grad en ekstraomkostning i
forbindelse med produktion af vedvarende energi fra vindmøller.
Det er således ikke EU, der forhindrer, at ordningen kan fortsætte. I
denne sammenhæng virker det særdeles bekymrende, at regeringen i sit
udspil til Teknologineutralt udbud med vind og sol i 2018-2019 lægger op
til, at grøn ordning afskaffes.
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0010.png
Projektgodkendelser under falske forudsætninger
Kommunerne har alene i 2017 godkendt kommuneplantillæg og
lokalplaner for 12 projekter med i alt 80 vindmøller. For alle disse
projekter gælder, at kommunerne som en del af processen har informeret
borgerne om, at opsætning af vindmøller ville betyde penge til
lokalområder i kraft af den grønne ordning.
Kommunerne står
såfremt den grønne ordning afskaffes
med et
seriøst forklaringsproblem. Mange af disse projekter når næppe at blive
nettilsluttet tids nok til, at kommuner kan ansøge den grønne ordning og
få godkendt ansøgningen inden den 20. februar 2018.
Danmarks Vindmølleforening opfordrer til at bibeholde den grønne ordning eller
i det mindste, at ændre og forlænge udløbsdatoen for ordningen, så denne er
passende i forhold til de lovpligtige informationer, der er givet i forbindelse med
igangværende planlægning for store vindmøller.
Danmarks Vindmølleforening har ikke yderligere bemærkninger til
høringsmaterialet vedrørende afskaffelse af den grønne ordning, men står
naturligvis til rådighed for en uddybning i relation til høringssvaret.
Med venlig hilsen
Jens Peter Hansen
Energipolitisk senioranalytiker
Danmarks Vindmølleforening
+45 24 48 16 04 / +45 87 33 14 31
[email protected]
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Kære Ditte Parmer Simonsen
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi
oplyse, at sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at
afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jette L. Andersen
Chefsekretær
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0012.png
Til Energistyrelsen
Dansk Byggeri takker for nedenstående høring, som vi ikke har bemærkninger til.
Venlig hilsen
Camilla Damsø Pedersen
Chefkonsulent
Erhvervspolitisk afdeling
Tlf. direkte: 72 16 02 24 · Mobil: 23 28 49 13
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0013.png
[Kommentarer]
Dok. ansvarlig: KEG
Sekretær:
Sagsnr: s2017-585
Doknr: d2017-12150-4.0
8. august 2017
Høringssvar ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Dansk Energi takker for muligheden for at komme med bemærkninger til høringen. Dansk
Energi mener, at det er positivt, at der fra regeringens side tages stilling til udfordringerne
vedr. EU statsstøtteregler og gældende danske statsstøtteordninger.
Dansk Energi ønsker ligeledes at understrege nødvendigheden af at skabe stabilitet og ro
om den eksisterende energiaftale, herunder finansiering. De mange forslag til ændringer sår
tvivl om grundlaget for den grønne omstilling, hvilket øger
risikoen for at danske og uden-
landske investorer mister tillid til fremtidige danske projekter, hvilket fordyrer den grønne om-
stilling. I regi heraf beklages
lukningen af den grønne ordning og nedjustering af balance-
godtgørelsen.
Indsættelse af udløbsdatoer i overensstemmelse med de statsstøtteretlige grundlag
Det er en fornuftig fremgangsmåde, at indsætte et loft og tidsfrist for udbetaling af støtte til
visse anlæg, og at dette gøres med et fornuftigt varsel, således at markedets aktører kan nå
at indsende kommende ansøgninger i tide.
Lukning af grøn ordning
Landvindmøller er den billigste måde at opføre landbaseret VE på, men vindmøller på land
pålægges en økonomisk byrde for afbødning af oplevede gener i nærhed af landbaserede
vindmøller. For at støtte op om den lokale accept er VE lovens ordninger om køberet, værdi-
tab og den grønne ordning skabt. Især den grønne ordning var medvirkende til at fremme
kommunalbestyrelsernes engagement i vindmølleplanlægning og den lokale accept af nye
vindmølleprojekter. Desværre har opbakningen til landvind været genstand for stigende
modstand. Det er derfor grundlæggende en forkert retning at lukke den grønne ordning uden
at erstatte den med noget andet.
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0014.png
2
Nedjustering af balancegodtgørelsen
Det er forståeligt, at balanceringsgodtgørelsen justeres i henhold til EU lovgivningens krav,
men det er kritisabelt, at myndighederne finder det nødvendigt at justere ordningen for tredje
gang indenfor 2 år. Det skaber usikkerhed i markedet og tvivl blandt kommende investorer.
Dansk Energi foreslår derudover, at tidsbegrænsning for udbetaling baseres på vindmøller-
nes reelle levetid eller som minimum som levetiden på 25 år som defineret i Energistyrelsens
Teknologikatalog.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Kristine van het Erve Grunnet
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0015.png
Kære Energistyrelse
Tak for den fremsendte høring.
Det fremsendte høringsmateriale giver ikke umiddelbart DGD anledning til bemærkninger.
Venlig hilsen
Tore Ryberg
Jurist
Marked og Forretningsudvikling
+4525194511
[email protected]
Dansk Gas Distribution
Gladsaxe Ringvej 11, bygning C
2860 Søborg
www.danskgasdistribution.dk
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0016.png
11. august 2017
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Sendt pr. e-mail til:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høring over lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
DI takker for lejligheden til at kommentere på det seneste lovforslag om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi.
DI har ikke kommentarer til høringen.
Med venlig hilsen
Jens Dandanell Petersen
Chefkonsulent
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0017.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Sendt til:
[email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected]
og
da-
[email protected]
4. juli 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0720
Dok.nr. 435020
Sagsbehandler
Karen Valgreen Knudsen
Direkte 3319 3235
Vedrørende lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi (Indsættelse af frister for opnåelse af tilsagn om og ansøgning om
udbetaling af støtte efter den grønne ordning og ordningen for elektrici-
tet fra små anlæg, der anvender biogas eller forgasningsgas fremstillet
med biomasse som energikilde m.v., midlertidig drift af elproduktionsan-
læg på havet uden elproduktionstilladelse, nedjustering af balancegodt-
gørelse, loft i ordningen for små anlæg, der anvender biomasse som ener-
gikilde m.v., frister for nettilslutning og ansøgning om udbetaling af
pristillæg i ordningen for solcelleanlæg nettilsluttet den 11. juni 2013 eller
senere m.v.)
Ved brev af 30. juni 2017 har Energistyrelsen anmodet Datatilsynet om be-
mærkninger til ovennævnte udkast.
Det fremsendte udkast giver ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriet, Lovafdelingen og Databeskyt-
telseskontoret til orientering.
Med venlig hilsen
Karen Knudsen
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0018.png
NOTAT |
DEN 3. AUGUST 2017
3. august 2017
Detail & Distribution
17/09001
noj
HØRINGSSVAR VEDR. FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF LOV OM FREMME AF
VEDVARENDE ENERGI
Sekretariatet for Energitilsynet vil gerne kvittere for muligheden for at afgive hø-
ringssvar til lovforslaget om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
Sekretariatet for Energitilsynet har ingen bemærkninger til det fremsendte lov-
forslag.
SEKRETARIATET FOR
ENERGITILSYNET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 4171 5400
[email protected]
www.energitilsynet.dk
Med venlig hilsen
Niels Outzen Jensen (SET)
Fuldmægtig
[email protected]
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0019.png
BY, ERHVERV OG KULTUR
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
[email protected]
By, Erhverv og Kultur
Rådhuset, Torvet
7400 Herning
Tlf.: 9628 2828
Lokal 9628 9628 8556
[email protected]
www.herning.dk
Sagsnummer:
01.02.00-P19-156-10
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi.
Kontaktperson:
Andreas Boyschau
Dato: 14-08-2017
Herning Kommune er af Energinet.dk blevet orienteret om, at der er udsendt et
forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi i høring, her-
under ændring af Grøn ordning.
Det fremgår af høringsudkastet § 1, pkt. 2, at § 18, stk. 1, 3. pkt., i lov om frem-
me af vedvarende energi ophæves, og i stedet indsættes:
”Tilsagn om tilskud kan alene gives til og med den 20. februar 2018. Udbetalin-
gen af tilskud er betinget af, at den pågældende vindmølle er blevet nettilslut-
tet, og at Energinet har modtaget ansøgning om hel eller delvis udbetaling af
tilskud senest den 20. februar 2020.”
Energinet.dk anbefaler i forbindelse med ovennævnte ændring, at kommuner
hurtigst muligt, dog senest den 1. december 2017, fremsender ansøgninger
om tilsagn og tilskud, så de kan nå at blive behandlet inden den 20. februar
2018. Der ser således ikke ud til at komme en overgangsordning. Ændringerne
i bestemmelserne omkring Grøn Ordning betyder således i praksis en ophæ-
velse af Grøn Ordning pr. den 20. februar 2018.
Herning Byråd vedtog den 21. november 2016 planlægningen for 5 vindmøller
med en totalhøjde på 150 meter ved Stakroge.
Vindmølleprojektet ved Stakroge er påklaget ved Natur- og Miljøklagenævnet
(før navneskift) og der er endnu ikke truffet afgørelse, dog er der truffet en del-
afgørelse om, at klagen ikke har opsættende virkning. Projektet er således
endnu ikke nettilsluttet. Vindmøller skal være nettilsluttet i 3 måneder, før Her-
ning Kommune kan annoncere en tilhørende Grøn Ordning ansøgningsrunde.
Nye Grøn Ordning ansøgningsrunder skal jf. Herning Kommunes administra-
tionspraksis annonceres i 3 måneder, og ansøgningerne skal derefter kvali-
tetssikres inden politisk prioritering.
På den baggrund og med lovændringerne in mente vil Sandet og Stakroge lo-
kalbefolkning ikke have mulighed for at udnytte de 1,3 - 1,5 mio. kr., som vind-
mølleprojektet ved Stakroge udløser efter den nugældende ”Lov om fremme af
vedvarende energi”, til tiltag efter Grøn Ordning. Ligeledes gør Herning Kom-
mune opmærksom på, at lokalbefolkningen er bevidste om muligheden for
-1–
Herning Kommune behandler og gemmer alle dokumenter i alle sager elektronisk. Hvis du vil se de oplysninger, vi har registreret om dig, så
kontakt sagsbehandleren af denne sag, som vil hjælpe dig videre. Du kan også læse mere om dine rettigheder på www.datatilsynet.dk
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0020.png
Grøn Ordning og har i den forbindelse oprettet arbejdsgrupper, der kan konkretisere og plan-
lægge, hvilke tiltag, de vil ansøge Grøn Ordning om i forbindelse med en ansøgningsrunde.
Byplanudvalget har behandlet sagen på mødet mandag den 14. august 2017, og finder udlø-
bet af Grøn ordning beklageligt, da ordningen har været med til at fremme lokal opbakning af
vindmøller i Danmark. Endvidere finder byplanudvalget det i særlig grad er uacceptabelt, at
det fremsendte lovforslag ikke tager højde for planlagte vindmøller. Byplanudvalget foreslår
en overgangsordning for planlagte vindmøller.
Med venlig hilsen
på udvalgets vegne
Ulrik Hyldgaard
/
Formand for Byplanudvalget
Jørgen Krogh
Direktør for By, Erhverv og Kultur
-2-
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0021.png
Til Energistyrelsen
Til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Att.: Energi-, Forsynings og Klimaminster Lars Chr. Lilleholt
Til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Erhvervscenter
Toftevej 43, 9440 Aabybro
Tlf.: 7257 7777 Fax: 7257 8888
www.jammerbugt.dk
Lars Haagensen
Direkte 7257 7454
10-08-2017
Sagsnr.: 04.21.00-G01-32-17
Høringssvar til forslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Energistyrelsen har offentliggjort forslag til ændring af lov om fremme af vedvaren-
de Energi, som er i høring frem til 14. august 2017. Jammerbugt Kommune har
drøftet lovforslaget den 2. august 2017 og afgiver hermed høringssvar på vegne af
Kommunalbestyrelsen til lovforslagets del vedr. Grøn Ordning.
Lovforslaget vil betyde, at Grøn Ordning ophører i forbindelse med opstilling af sto-
re vindmøller med virkning fra 21. februar 2018. Jammerbugt Kommune finder det
ganske uacceptabelt, at ordningen ophører med så kort varsel. Konkret har Jam-
merbugt Kommune 2 vindmølle projekter, Thorup-Sletten og Nr. Økse i godkendel-
sesproces. Grøn Ordning indgår i den lovpligtige formidling som har været fra
Energinet omkring projekterne i 2017. Lokalsamfundene er sat i udsigt, at der vil
være mulighed for finansiering af lokalt funderede projekter, og der har ikke været
informeret om ordningens ophør
og med så kort varsel.
Staten har i en årrække opfordret kommunerne til at planlægge for opstilling af sto-
re vindmøller på landjorden med henblik på at øge den bæredygtige energiproduk-
tion. Denne vigtige samfundsopgave og de store planlægningsopgaver, som den
afstedkommer, har en række
men langt fra alle
kommuner påtaget sig et stort
ansvar for at løse.
Med ophøret af Grøn Ordning fratages de aktuelle kommuner den godtgørelse, der
ydes de lokalsamfund, som lægger jord til de markante vindmølleprojekter. Der-
med forsvinder mulighederne for at gennemføre gode lokale tiltag, der skaber ud-
vikling og bidrager til at fastholde vindmølle-områderne som attraktive og i sidste
ende også det lokale incitament for at indgå konstruktivt i de store vindmølleprojek-
ter.
Ved et ophør af Grøn Ordning må det således forventes, at lokalområdernes ac-
cept af og opbakning til eksisterende og nye vindmølleprojekterne forsvinder, hvor-
for kommunernes og lokalpolitikernes incitament for at påtage sig det store arbejde
med planlægning og borgerinvolvering tilsvarende reduceres.
Endelig finder Jammerbugt Kommune det kritisabelt, at Grøn Ordning udfases med
så kort frist, at ansøgninger skal være Energinet i hænde senest 30. september.
Der er tale om projekter, som er udviklet af lokale ildsjæle, som står for projekte-
Adresse ved personlig henvendelse: Toftevej 43, 9440 Aabybro
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0022.png
ring og fundraising
og som i mange tilfælde er afhængig af medfinansiering fra
andre fonde og ordninger. Den korte tidsfrist giver projektejerne ringe muligheder
for at projektere og at finde den nødvendige medfinansiering, hvilket i sidste ende
vil betyde, at gode projekter som bidrager til den lokale udvikling ikke kan realise-
res.
Jammerbugt Kommune vil opfordre Ministeren til, at ophøret af Grøn Ordning ta-
ges ud af lovforslaget eller som minimum, at der fastsættes udløbsdato for ordnin-
gen som er passende i forhold til de lovpligtige informationer, der er givet i forbin-
delse med igangværende planlægning for store vindmøller.
Venlig hilsen
Mogens Gade
Borgmester
Henrik Hartmann Jensen
Kommunaldirektør
Adresse ved personlig henvendelse: Toftevej 43, 9440 Aabybro
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0023.png
NOTAT
KL's høringssvar vedr. forslag til ændring af lov om
fremme af vedvarende energi
KL takker for muligheden for at kommentere på forslag til ændring af lov om
fremme af vedvarende energi.
Lovforslaget lægger op til, at den grønne ordning afskaffes permanent, idet
kun projekter, der er net-tilsluttet pr. 21. februar 2018, og hvor kommunen
har indsendt og fået godkendt tilskuddet senest 20. februar 2018 vil være
omfattet af den hidtidige ordning. Det finder KL stærkt problematisk.
KL finder, at der er er behov for en ordning som erstatning for den grønne
ordning, hvis denne må afskaffes, som følge af en aftale om statsstøtte, så
vi sikrer, at borgerne ikke stilles ringere efter den nye lovgivning om vedva-
rende energi. Det er vigtigt, at der er garanti for dette, da erfaringerne har
vist, at tilskuddet i høj grad har medvirket til, at mange vindmølleprojekter
rent faktisk har kunnet gennemføres. KL ønsker, at der søges indgået en
aftale med EU Kommissionen om en fortsættelse af den grønne ordning i to
år, indtil en ny langsigtet model er på plads. Alternativt må en ny national
ordning erstatte den hidtidige fra februar 2018.
For det første bør alle ansøgninger om grønt tilskud indsendt inden 21. fe-
bruar 2018 kunne behandles og godkendes.
For det andet er der et åbenlyst behov for en overgangsordning for de vind-
mølleprojekter, som aktuelt er i proces i kommunerne
også selvom møller-
ne ikke når at blive net-tilsluttet inden den 21. februar 2018, og som også
inkluderer tilskud til de kommuner, som med det foreliggende lovforslag risi-
kerer at miste det grønne tilskud, selvom møllerne bliver opstillet.
Tilskuddet kan evt., for at lette administrationen, udbetales automatisk til
kommunerne uden ansøgning i takt med, at vindmøllerne tilsluttes i over-
gangsperioden.
KL skal understrege, at flere kommuner risikerer at komme i klemme med
igangværende projekter, hvis lovforslaget vedtages. De risikerer at miste
betydelige beløb i tilskud fra den grønne ordning, i nogle tilfælde to-cifrede
millionbeløb, som kommuner og borgere har haft en berettiget forventning
om kunne anvendes i lokalområdet i forbindelse med projekterne.
KL ønsker desuden yderligere initiativer igangsat for at øge borgernes lokale
tryghed og accept af at bo i nærheden af vindmøller. I forslaget bør der der-
for indsættes en mulighed for at kunne udvide støjafgrænsningen rundt om
et vindmølleområde med en zone, hvor der tilbydes opkøb af ejendomme
indenfor en periode på to år; i princippet svarende til den mulighed der gæl-
der for området ved Østerild, se §15, Stk. 6 i Bekendtgørelsen om testcenter
Østerild:
Ejeren af en beboelsesejendom, der er beliggende inden for 1.500
Dato: 10. august 2017
Sags ID: SAG-2014-01641
Dok. ID: 2391067
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0024.png
NOTAT
m fra nærmeste mølleplads, kan anmode miljøministeren om at købe ejen-
dommen til en pris svarende til den offentlige ejendomsvurdering fastsat
efter bestemmelserne i lov om vurdering af landets faste ejendomme fra-
trukket udbetalt værditab efter §§ 17-20.
På grund af, at en stor del af høringsperioden har ligget i sommerferien, har
det ikke været muligt at behandle sagen politisk, hvorfor der tages forbehold
for efterfølgende politisk behandling af sagen.
Dato: 10. august 2017
Sags ID: SAG-2014-01641
Dok. ID: 2391067
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0025.png
Dato
Side
15. august 2017
1 af 2
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Svar på høring over lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Landbrug & Fødevarer har med bekymring læst det fremsatte ændringsforslag til lov om fremme af
vedvarende energi.
Grønne Ordning
Formålet med Grøn Ordning er at sikre større lokal accept af opstilling af vindmøller på land.
Gennem ordningen gives der tilskud til at iværksætte anlægsarbejder til styrkelse af landskabelige
eller rekreative værdier i kommunen og til kulturelle og informative aktiviteter i lokale foreninger mv.
med henblik på at fremme accepten af udnyttelsen af vedvarende energikilder i kommunen.
Eftersom et vindmølleprojekt ønskes forankret i det lokale miljø, anbefaler kommunen ofte, at der
indsendes idéer og projektønsker til fordeling af midlerne fra den grønne ordning genereret af
lokale vindmølleprojekter.
Landbrug & Fødevarer finder en afskaffelse af Grøn Ordning yderst problematisk. Desuden mener
vi en fjernelse vil være i strid med intentionerne om mest mulig grøn omstilling for pengene, og
samtidig danner ordningen lokalpolitisk den afgørende forskel mellem et ja eller et nej i den
politiske debat til vindmølleprojekter.
Fjerner man muligheden for at tilføre lokalsamfundet rådighedsbeløb til at iværksætte
anlægsarbejder til styrkelse af landskabelige eller rekreative værdier i kommunen og til kulturelle og
informative aktiviteter i lokale foreninger mv. med henblik på at fremme accepten af udnyttelsen af
vedvarende energikilder i kommunen, så nulstiller man snart muligheden for at kunne gennemføre
et vindmølleprojekt.
I øjeblikket er købeinteressen via køberetsordningen knap så stor som før set, grundet de lavere
afregningspriser på el, hvilket påvirker tilbagebetaling og investeringens risiko. Denne mindre
interesse for køb af andele via køberetsordningen gør, at Grøn Ordning er en af de sidste fordele
og argumenter for at acceptere et naboskab til møllerne
En manglende EU-forlængelse af den nuværende ordning bør ikke forhindre hverken den danske
regering eller EU i at acceptere en fortsat ordning under ændrede former, hvorfor det undrer os, at
regeringen i sit udspil til Teknologineutralt udbud med vind og sol 2018-2019 (fra 26. juni 2017) selv
lægger op til, at Grøn Ordning afskaffes, uden der beskrives alternativ ordning.
En permanent bortskaffelse af ordningen vil have en yderst skadelig konsekvens for ikke kun den
kommende udbygning af alternative energiformer, herunder ikke mindst landbaserede
vindmølleprojekter.
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0026.png
Side 2 af 2
Det er fuldstændig afgørende, at regeringen hurtigt fremlægger forslag til en fornyet ordning, der i
forhold til allerede eksisterende udmeldinger fra EU, umiddelbart vil kunne accepteres af EU.
Tidsfrister
Der eksisterer mange skitseprojekter, der allerede har en udarbejdet og til kommunen fremsendt
VVM, som i mange tilfælde har været bearbejdet i flere revisioner på baggrund af kommunale
ønsker/krav, som efterfølgende af lokalpolitiske årsager ikke har opnået en politisk godkendelse i
kommunen.
Den primære årsag for i den sidste ende ikke at støtte disse projekter politisk, findes desværre ofte
deri, at modstandsgrupper har skabt et postyr i de sociale medier. Det kan betyde, at i den
afsluttende proces ”slagtes” projekter, der til fulde har opfyldt samtlige plankrav, lovkrav og politiske
ønsker og krav
og mere til.
Samtidig vil klager over kommunale afgørelser skulle gennem et klagesystem, hvor
sagsbehandlingstiderne er utroligt lange, og der er sager som har været undervejs gennem
systemet i mere end 1�½ år. Så fristen for nettilslutning og ansøgning om udbetaling af tilskud på 2
år er ikke tilstrækkelig.
Det er altafgørende, at ordningen laves, så det ikke er muligt for modstandsgrupper at trække tiden
ved gentagne klager, der ender med, at projektet (kommunen) ikke kan få udbetalt penge fra Grøn
Ordning.
Beslutningen om at lukke den Grønne Ordning og de foreslåede frister vil således have en skadelig
påvirkning af alle de projekter, der 2017 er godkendt i danske kommuner, da en net-tilslutning
tidsmæssigt ikke vil kunne nås inden for den nævnte tidsfrist, hvorfor denne bør forlænges.
Bemærkningerne vedr. tidsfrister gælder for samtlige ordninger, der nu indføres frister for, da der
kan være samme forhold, der kan udskyde muligheden for nettilslutning inden 2 år efter
ordningernes udløb.
Ønskes ovennævnte uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede, ligesom vi fra Landbrug &
Fødevarers side gerne vil forbeholde os muligheden for at vende tilbage med yderligere
kommentarer, hvis vi finder det nødvendigt.
Med venlig hilsen
Thomas Holst
Chefkonsulent
Klima, Energi & Planter
D +45 3339 4691
M +45 2076 2061
E [email protected]
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0027.png
VedvarendeEnergis kommentar til forslag om
lovfor
ændring af lov om vedvarende energi
VedvarendeEnergi mener at de foreslåede ændringer giver en urimelig og
ukonstruktiv reduktion af støtte til udvikling og udbredelse af vedvarende energi.
Gennemførsel af EU’s retningslinjer behøver ikke give en så stor begrænsning af
støtte til vedvarende energi, som foreslået
Udløb at EU-godkendelser af støtteordninger bør forvaltes så ansøgninger modtaget
efter udløbet gives afslag; men ansøgninger modtaget inden udløb af ordningen kan
gives tilsagn. Det bør ikke være sagsbehandlingstiden, som afgør om en ansøgning
kan imødekommes. Det
bør konkret betyde at ansøgninger til ”Den grønne Ordning”
modtaget frem til udløb af EU-godkendelsen, 21/2 2018, bør kunne gives tilsagn.
Puljen på 1 MW for særlige VE-anlæg er alt for begrænsende til at give mulighed for
en udvikling af nye VE-teknologier, fx vil et fuldskala bølgekraftanlæg ofte være
større end 1 MW, og for andre teknologier vil begrænsningen betyde at der ikke kan
udvikles et marked indenfor Danmarks grænser. Derfor foreslår vi at begrænsningen
ændres til 20 MW, hvilket vil give mulighed for start af et marked for en række nye
VE- teknologier i Danmark. Samtidig vil en begrænsning på 20 MW ikke kunne give
anledning til væsentlig ekstra omkostninger via PSO-betalinger eller for statens
finanser.
Forslaget om at tidsbegrænse mulighed for pristillæg af solceller med tidligere tilsagn
bør følges af en ordning for pristillæg ved tilslutning af solcelleanlæg, da der pt. ikke
eksisterer nogen ordninger for tilslutning af solceller i Danmark. VedvarendeEnergi
har foreslået en sådan ordning med pristillæg i en kombination af udbud og faste
afregningspriser for mindre anlæg.
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående elle ønske om uddybning, kontakt politisk
koordinator Gunnar Boye Olesen.
D 14.august 2017
Klosterport 4 E, 1.sal
R Gunnar Boye Olesen
DK - 8000 Aarhus C
E
[email protected]
Tel: +45 86 76 04 44
Tek.: +45 86760444
www.ve.dk
+4586227000
Fax: +4586227096
CVR/SE nr. 8320 9313
Side 1 af 3
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0028.png
Energistyrelsen
Att.: Ditte Parmer Simonsen
Energistyrelsen har i mail af 30. juni, samt i mail af 30. juni med revideret høringsbrev, anmodet
Energiklagenævnet om at afgive bemærkninger til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi. Energiklagenævnet blev pr. 1. februar 2017 en del af Nævnenes Hus, og Nævnenes Hus besvarer
derfor høringen.
Nævnenes Hus har ingen bemærkninger til udkast til lovforslaget.
Fremtidige høringer til Energiklagenævnet bedes sendt til Nævnenes Hus på
[email protected]
Med venlig hilsen
IDA CHARLOTTE AAGAARD DEGN
Fuldmægtig, cand.jur.
Nævnenes Hus
Erhvervsministeriet
Toldboden 2
DK - 8800 Viborg
www.naevneneshus.dk
[email protected]
Mobil
72 40 59 10
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0029.png
Energistyrelsen
[email protected]
Miljø og Teknik
Plan
Laksetorvet
8900 Randers C
Telefon +45 8915 1515
[email protected]
www.randers.dk
11-08-2017 / 04.18.06-K04-2-14
Høringssvar til forslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Den 30 juni 2017 offentliggjorde Energistyrelsen forslag til ændring af lov om fremme
af vedvarende Energi. Lovforslaget er i høring frem til 14. august 2017. Efterfølgende,
den 19. juli 2017, blev pressemeddelelsen
Den grønne ordning udløber den 21.
februar 2018
lagt ud på Energistyrelsens hjemmeside.
Ophør af Grøn Ordning inden for den fastsatte korte tidshorisont vil betyde, at
kommuner med vindmølleprojekter i proces mister det grønne tilskud, som de har en
berettiget forventning om at skulle modtage.
Miljø- og teknikudvalget i Randers Kommune er af forvaltningen skriftligt blevet
orienteret om lovforslagets konsekvenser for et igangværende stort vindmøllepark-
projekt ved Overgaard i Randers Kommune. Da byråd og udvalg ikke afholder møde i
høringsperioden, er det Miljø- og teknikforvaltningen, der står som afsender af
høringssvaret vedr. lovforslagets del om bortfald af Grøn Ordning.
Randers Kommune har et aktuelt igangværende projekt med 46 store vindmøller ved
Overgaard i offentlig høring. Projektet vil blive Danmarks største vindmøllepark på
land. I forbindelse med projektet har der i foråret 2017 været afholdt to offentlige
møder, hvor offentligheden i forbindelse med den lovpligtige information bl.a. er
blevet orienteret om den grønne ordning. Det har ikke været offentligt kendt eller
tilkendegivet fra Energinet, at Grøn Ordning ville ophøre
og da slet ikke med så kort
et varsel som loven lægger op til. Derfor er deltagerne på de offentlige møder og i
det skriftlige materiale ikke blevet korrekt orienteret. Grundlaget for eventuelle
høringssvar på projektforslaget er således ikke i overensstemmelse med de
oplysninger, som er givet på møderne.
Det er Randers Kommunes klare opfattelse, at lokalsamfundets viden om, at der
tilføres penge til lokalsamfundet, har afgørende betydning for accepten af
vindmølleprojekter. Praksis i Randers Kommune, er derfor, at penge fra Grøn Ordning
netop finder almennyttig anvendelse i de områder, hvor vindmøllerne står.
Kommunerne er fra Statens side gennem en årrække blevet opfordret til at
planlægge for opstilling af store vindmøller på landjorden. Randers Kommune har
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0030.png
påtaget sig denne store planlægningsopgave. Vi har været mest aktiv af alle
kommuner i det befolkningsrige Østjylland, og har med gennemførelse af mange
vindmølleprojekter siden 2009 netop vist vilje til at leve op til realisering af såvel de
internationale som nationale klima- og energimålsætninger.
Ophør af Grøn Ordning vil med stor sandsynlighed sætte en stopper for udbygningen
af vindenergi på land, idet borgermodstanden imod vindmøller vil blive skærpet. Jo
læ gere vest a ko
er i Da ark, jo oftere er pri cippet ” oget for oget”
gældende. Derfor er accepten af lokale vindmøller på land tæt knyttet til de
kompensationer, som den grønne ordning sikrer. Fjernes dette incitament vil
udbygningen af vindenergien i Vestdanmark sandsynligvis gå helt i stå. Ikke blot til
skade for klimaet, men også for den lokale beskæftigelse i vindindustrien.
Randers Kommune vil derfor kraftigt opfordre Ministeren til at bibeholde Grøn
Ordning i VE-loven eller i det mindste, at ændre og forlænge udløbsdatoen for
ordningen, så denne er passende i forhold til de lovpligtige informationer, der er
givet i forbindelse med igangværende planlægning for store vindmøller.
Med venlig hilsen
Lene Andersen
Direktør
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0031.png
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0032.png
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0033.png
2
Energistyrelsen
[email protected]
cc:
[email protected]
Ditte Parmer Simonsen,
[email protected]
Maria Gry Stigø
[email protected]
Gülsum Koc.
TEKNIQ
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Telefon 4343 6000
Telefax 4343 2103
[email protected]
www.tekniq.dk
Ekstern høring - lovforslag om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi
Styrelsen har med e-mail af 30. juni 2015 fremsendt udkast til lovforslag om ændring
af lov om fremme af vedvarende energi.
Ministeriet har anmodet om at modtage bemærkninger til høringsudkastet senest
mandag den 14. august 2017 kl. 12.00.
TEKNIQ bemærker på den baggrund følgende:
TEKNIQ støtter lovforslagets formål med bl.a. at tydeliggøre, at en række støtteord-
ninger omfattet
af EU’s statsstøtteregler er tid æssigt afgræ set
i henhold til det
bagvedliggende EU-retlige grundlag.
TEKNIQ gør opmærksom på, at lovforslagets kompleksitet med opdeling i forskellige
tilskud til de enkelte VE-teknologier, samt opdeling af ansøgningsprocedurer for op-
sætning, tydeligt illustrerer behovet for at forenkle procedurer for tilslutning af el-
producerende anlæg.
TEKNIQ anbefaler, at man ved ændring af lov om fremme af vedvarende bør tage
udgangspunkt i regeringens målsætning om at indføre en højere grad af teknologi-
neutralitet i VE støtteordningerne. Lovforslaget understøtter ikke den målsætning,
men fastholder opdelingen af støttegrundlag på de enkelte teknologier.
Det er TEKNIQs vurdering, at fremtidens elmarked vil bygge på et langt mere decen-
tralt produktionsgrundlag, end det vi kender i dag. Et grundlag, hvor de elproduce-
rende anlæg er fordelt på et mindre antal centrale kraftvarmeværker, et større antal
solcelle- og vindmølle anlæg som tilsluttes nettet direkte og et meget betydeligt antal
decentrale solcelleanlæg tilsluttet i ejernes egen husstandsinstallation
såkaldte
egenforsyningsanlæg.
Erfaringer særligt fra ansøgninger om tilslutning af solcelleanlæg, viser at lovgivning
og praksis er særdeles usmidig. Udover konstante lovændringer kæmper solcelle-
markedet med svært forståelige regler og meget lange myndighedsbehandlingstider.
Det sker i en tid hvor en meget stor del af nybyggeriet faktisk udføres med solcellean-
læg bl.a. for at kunne overholde bygningsreglementet.
11. august 2017
Ref SRI
[email protected]
Dir 7742 1580
Side 1/2
TEKNIQ er en arbejdsgiver- og brancheorganisation med tekniske installationsvirksomheder som medlemmer.
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0034.png
2
TEKNIQ
Der er behov for et opgør med den bureaukratisering som dominerer markedet for
VE-teknologier og som aktuelt truer med at tvinge det danske solcellemarked helt i
knæ.
For TEKNIQ er det væsentligt at udviklingen balanceres og TEKNIQ er åben for at støt-
teordninger og tilskud over tid kan reduceres i takt med at teknologierne viser sig i
stand til at klare sig på markedsvilkår. Helt afgørende for den udvikling er imidlertid
at det sker i balance mellem teknologierne
en balance der skal ligestille teknologi-
erne på en sådan måde at vi giver den bedste teknologi muligheden for vinde.
Et sted at begynde er ved at stille krav om at installationstilsluttede elproducerende
anlæg og batterier kun skal tilmeldes til det lokale monopolselskab. Der ved kan op-
nås en markant enklere sagsbehandling, til fordel for samfund, solcelleejerne og
markedsaktørerne.
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Telefon 4343 6000
Telefax 4343 2103
[email protected]
www.tekniq.dk
11. august 2017
Ref SRI
[email protected]
Dir 7742 1580
Med venlig hilsen
Side 2/2
Simon Rasmussen
Underdirektør
TEKNIQ er en arbejdsgiver- og brancheorganisation med tekniske installationsvirksomheder som medlemmer.
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0035.png
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0036.png
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0037.png
3
4-
4
)
( )
- )
)
!"
$
'
)'
#
%%&%
( '
( '
%%
+
, !,
&
-
-/
.
-.
0
-(
(
.2
/
-
-
-
-
((
0
-
.
(
2
-(
.
-
.
.
/
-
-/
-.
-
.
.
-
-
-/
- /
/
-
- (1
.
"
.
2
.
.
1
2
-
1
-
2
-
.
.
.
-
-
.
-
-
/
2
2
.
2
.
2
1
2
3
2
(1
.
.
-
.
.
(
/
2
+
-
-
/
.
/
1
.
.
.
2
+
.
,
.
(
-
-
-
-
2
+
-
.
1
.
-.
-
-
/
-
1
-
/
.
1
-
,
-1
.
-
-
-
- 3
1
.
/
3
-
/
-
2
-/
.
-
.
-
-1
.
2
(
*
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0038.png
--
-
.
--
-
-
(
3
2
-
.
.
-
--.
-
-/
-
.
-
3
.
-
-
.
.
.
.
(
-
+
(
/
--.
1
(
06
2 (
1
-
2
(
-
(
-
(
(
/
'
--
(
-1
-
-
( - -
-
1 3
.
1
22 (
- (
,
-
.
(
/
.-
(
-
.
-
--
-
7
5
-
5
(
06 (
--.
2 -
-
.
-1 -
-
(1
+
8
. /
+
.
-
1
-(
/
-
.
-
(
- .
1 -
(1
-
(
.
-(
-
0
9
.
-
.
*
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0039.png
Høringssvar til forslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi
Aalborg Kommune skal hermed afgive høringssvar i forhold til lovforslaget, der er i høring indtil 14.
august 2017.
En konsekvens af lovforslaget vil være at den grønne ordning i forbindelse med opstilling af
vindmøller ophører pr. 21. februar 2018.
Aalborg Kommune har pt. 3 vindmølleprojekter som har været i offentlig høring eller p.t. er i høring.
Ved to projekter
Bredhage og Øster Hassing Kær
er den offentlige høring afsluttet, men der er
ikke taget politisk stilling til projekterne endnu. Begge disse projekter er med 5 vindmøller. Det
tredje projekt
Nørrekær Enge II
er i offentlig høring pt. og omfatter op til 16 møller i Aalborg
Kommune samt op til 24 møller i Vesthimmerlands Kommune. Endelig har vi et fjerde projekt
Lyngdrup
med 8 vindmøller, som er godkendt og under etablering her i efteråret 2017.
Ved alle fire projekter har Energinet været og fortælle offentligheden om bl.a. den grønne ordning i
forbindelse med lovpligtige information. Det seneste af disse møder var den 15. juni 2017 i
forbindelse med projektet Nørrekær Enge. På ingen af disse møder har man fra Energinets side
tilkendegivet, at ordningen ville kunne ophøre
og da slet ikke med så kort et varsel som loven
lægger op til.
Det er Aalborg Kommunes oplevelse, at lokalsamfundets viden om, at der tilføres de pågældende
midler fra den grønne ordning, har stor betydning for accepten af projekterne. Det er den grønne
ordning, der har betalt noget tilbage til lokalområderne, og givet nogle muligheder for at investere i
lokale tiltag.
Fra Statens side har man gennem en årrække opfordret kommunerne til at planlægge for opstilling
af store vindmøller på land. Aalborg Kommune har påtaget sig denne store planlægningsopgave
dels i Aalborg Kommune og dels i samarbejde med vores nabokommuner. Med ophøret af den
grønne ordning må det forventes, at lokalområdets accept af mølleprojekterne forsvinder eller
bliver mindre. Kommunen og lokalområdet vil således fremadrettet alene skulle tåle generne fra
vindmøller uden at der er nogen form for kompensation fra den grønne ordning.
Med det udgangspunkt vil det blive endnu mere vanskeligt at planlægge for store vindmøller, med
den lokale modstand som sådanne projekter i større eller mindre omfang bliver mødt med. Derfor
vil det også blive overvejet nøje, om vi som planmyndighed og lokalpolitikkere vil bruge kræfter og
ressourcer på at arbejde for sådan en planlægning.
Aalborg Kommune skal derfor opfordre Ministeren til at ophøret af den grønne ordning tages ud af
lovforslaget eller i det mindste, at der fastsættes udløbsdato for ordningen som er passende i
forhold til de lovpligtige informationer, der er givet i forbindelse med igangværende planlægning for
store vindmøller. Energinet har således så sent som 2 uger før dette lovforslag offentliggøres, stået
og informeret offentligheden i Vesthimmerlands og Aalborg Kommune om bl.a. den grønne ordning
i forbindelse med et vindmølleprojekt, som tidsmæssigt på ingen måder vil kunne nå at blive
omfattet af ordningen inden udløbsdatoen jf. lovforslaget.
Dette gør sig gældende for flere af projekterne, hvorfor realiseringen vurderes at blive
vanskeliggjort yderligere.
Kopi sendt til:
Ditte Parmer Simonsen
[email protected]
Maria Gry Stigø
[email protected]
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0040.png
Gülsum Koc
[email protected]
Med venlig hilsen
Hans Henrik Henriksen
Rådmand
By- og Landskabsforvaltningen
Aalborg Kommune
[email protected]
L 39a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796793_0041.png
Til Energistyrelsen,
Aalborg Universitet har ingen kommentarer til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi
Venlig hilsen
Ellen Bæk
Ellen Bæk
Afdelingsleder - Journalen | Kommunikationsafdelingen
Fakultetskontoret for ENGINEERING, SUND og TECH
T: (+45) 9940 9634
|
Em ail: eb@adm . aau. dk
|
W eb: www. aau. dk
Aalborg Universitet |
Niels Jernes Vej 10
|
9220 Aalborg Øst | EAN: 5798000420632