Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18, Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18, Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 39 Bilag 2, L 39 A Bilag 2, L 39 B Bilag 2
Offentligt
1797286_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Indsættelse af frister for tilsagn om støtte, nettilslutning og ansøgning om udbetaling af støtte samt
puljer i visse støtteordninger, midlertidig drift af elproduktionsanlæg på havet uden
elproduktionstilladelse, ophævelse af solcellepuljen for 2017 og nedjustering af balancegodtgørelse
m.v.)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 7 i lov nr. 427 af 18. maj 2016, § 1 i lov nr.
1705 af 23. december 2016, § 2 i lov nr. 1756 af 27. december 2016 og senest ved § 2 i lov nr. 662
af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
[…]
11.
I
§ 47, stk. 7, 1. pkt.
ændres »5 år« til: »4 år«, og i
2. pkt.
udgår: »og 2017«.
12.
I
§ 47, stk. 8,
ophæves 2. pkt.
[…]
§2
[…]
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018, jf. dog stk. 2-3.
[…]
Stk. 3.
§ 1, nr. 11 og 12, træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
1
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0002.png
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en række ændringer af bl.a. støtteordninger i lov om fremme af vedvarende
energi (herefter benævnt VE-loven).
[…]
Det forslås desuden med lovforslaget at ophæve solcellepuljen for 2017. Visse ejere af
solcelleanlæg har mulighed for at modtage forhøjet pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg inden for en årlig pulje på 20 MW i årene 2013-2017. Baggrunden for ordningen, der
blev indført i 2013, er Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti
om begrænsning af udgiften til den fortsatte udbygning med solcelleanlæg af 11. juni 2013, der
fastsatte en ramme for udbygningen på 800 MW med henblik på at styre udgiften til
solcelleudbygningen. Denne ramme for udbygningen blev hævet til 918 MW ved beslutning på
energiforligskredsmøde den 25. november 2014. Der er senest udbetalt midler fra puljen i 2016.
Puljen for 2017 er ikke blevet udmøntet. En udmøntning forudsætter, at ministeren udsteder
bekendtgørelse herom, og at der herefter ansøges om og meddeles tilsagn om forhøjet pristillæg.
Der er ikke udstedt en bekendtgørelse vedrørende puljen for 2017 og derfor ikke meddelt tilsagn om
forhøjet pristillæg efter puljen for 2017. Midlerne fra solcellepuljen for 2017 forventes i stedet
anvendt i et teknologispecifikt udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg under
1 MW, da dette vil være mere omkostningseffektivt, og derved sikrer, at de statslige midler
anvendes mere effektivt.
[…]
2. Lovforslagets hovedpunkter
[…]
2.1. Ophævelse af solcellepuljen for 2017
2.1.1. Gældende ret
VE-lovens § 47 omhandler elektricitet produceret på anlæg, hvor der alene anvendes solenergi,
bølgekraft, vandkraft eller andre vedvarende energikilder bortset fra biogas og biomasse.
Af § 47, stk. 7, fremgår, at Energinet.dk forud for et projekts påbegyndelse kan give tilsagn om
mulighed for forhøjet pristillæg for elektricitet fremstillet på nærmere angivne solcelleanlæg inden
for en pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013. I 2016 og 2017 kan der alene gives tilsagn om
mulighed for forhøjet pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en installeret effekt
på under 500 kW, jf. § 47, stk. 7, 2. pkt.
2
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0003.png
De anlæg, der er omfattet af muligheden for forhøjet pristillæg efter § 47, stk. 7, nr. 1-3, er visse
solcelleanlæg tilsluttet i egen forbrugsinstallation, hvor den samlede installerede effekt udgør 6 kW
eller derunder, fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som
ikke er opført med henblik på opsætning af solceller, samt fælles solcelleanlæg opstillet på jorden,
der ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Ordningen blev indført ved lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, jf. lov nr. 900
af 4. juli 2013.
Puljerne for 2013-2016 blev statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen den 28. oktober 2014
(statsstøttesag SA.36204). Denne del af ordningen blev sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 120 af 5.
februar 2015.
For så vidt angår puljen for 2017 anmeldte Danmark den 1. december 2016 en ændring af
finansieringen af ordningen til Europa-Kommissionen (statsstøttesag SA.46882). Den 14. december
2016 godkendte Europa-Kommissionen den ændrede finansiering. Solcellepuljen for 2017 blev den
27. januar 2017 anmeldt efter gruppefritagelsesforordningen (statsstøttesag SA.47440).
Puljerne for 2013-2016 er udmøntet. Dette er sket ved bekendtgørelse nr. 125 af 6. februar 2015 om
pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller
senere, som nyaffattet ved bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015. Bekendtgørelsen gav
Energinet.dk hjemmel til inden for en pulje på henholdsvis 60 MW i 2015 (20 MW for hvert af
årene 2013-2015) og 20 MW i 2016 at give tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg. Ansøgning
om tilsagn inden for puljerne er sket gennem ansøgningsrunder, som er afholdt af Energinet.dk. Der
er afholdt to ansøgningsrunder i såvel 2015 som 2016.
Ordningen administreres på den måde, at datoerne for ansøgningsrunderne fremgår af
bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen indeholder ingen oplysninger om puljen for 2017. Der kan derfor
hverken ansøges eller gives tilsagn fra puljen før en ny bekendtgørelse, der fastsætter de nærmere
betingelser for puljen i 2017, er udstedt.
Det fremgår af VE-lovens § 47, stk. 8, at det er en betingelse for forhøjet pristillæg, at anlægget
nettilsluttes inden 2 år efter afgivelse af tilsagn om forhøjet pristillæg. Hvis der er truffet afgørelse
om tilsagn den 1. januar 2017 eller senere, kan den samlede støtte pr. virksomhed pr. projekt
maksimalt udgøre et beløb svarende til 15 mio. kr. Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at
energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter regler om ansøgningsproceduren og om
fordelingen af puljen efter stk. 7 på forskellige kategorier af anlæg og kriterier for udvælgelse,
herunder eventuel lodtrækning, hvis antallet af ansøgninger overstiger mængden af megawatt i
puljen. Derudover fremgår det, at ministeren kan fastsætte regler om forhøjelse af puljen, hvis den
årlige pulje ikke er blevet fuldt udnyttet i de foregående år.
Det fremgår af § 10, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015, at hvis Energinet.dk
ikke fuldt ud giver tilsagn om mulighed for fordeling af pristillæg til puljen for 2016, lægges de
resterende watt til puljen for det følgende års ansøgningsrunde, i det omfang en sådan måtte blive
afholdt.
3
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0004.png
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der foreslås en ophævelse af solcellepuljen for 2017. Midlerne fra solcellepuljen forventes i stedet
anvendt til et teknologispecifikt udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg
under 1 MW, da dette er mere omkostningseffektivt, og derved sikrer, at de statslige midler
anvendes mere effektivt.
Lovændringen medfører, at der ikke kan gives tilsagn om støtte efter § 47, stk. 7, i 2017. De anlæg,
der er omfattet af § 47, stk. 7, er visse solcelleanlæg tilsluttet i egen forbrugsinstallation, hvor den
samlede installerede effekt udgør 6 kW eller derunder, fælles solcelleanlæg etableret på taget af
bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller,
samt fælles solcelleanlæg opstillet på jorden, der ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
For årene 2013-2016 blev puljen udmøntet ved bekendtgørelse nr. 125 af 6. februar 2015 om
pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller
senere, som nyaffattet ved bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015. Bekendtgørelsen
fastsatte bl.a. tidspunkt for ansøgningsrunderne og nærmere bestemmelser for Energinet.dk’s
administration af puljerne. Bekendtgørelsen fastsatte imidlertid ikke tidspunkter for
ansøgningsrunder og nærmere administration for puljen for 2017. Det har derfor ikke været muligt
at indsende ansøgninger til puljen om forhøjet pristillæg for 2017 eller at meddele tilsagn herom.
Dette indebærer, at ingen solcelleejere kan have en berettiget forventning om at modtage forhøjet
pristillæg fra puljen for 2017. Ophævelse af solcellepuljen for 2017 medfører, at puljen ikke
udmøntes, men i stedet ophæves.
[…]
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[…]
Ophævelse af solcellepuljen for 2017 vurderes i forhold til Energinet.dk at medføre en mindre
lettelse i de administrative byrder, idet Energinet.dk’s sagsbehandling i tilknytning til puljen
bortfalder.
Solcellepuljen for 2017 indeholder som udgangspunkt 20 MW. Da puljerne for 2013-2016 ikke har
været fuldt ud udnyttet, og derfor tidligere har været overført til den efterfølgende pulje, indeholder
puljen for 2017 reelt ca. 69 MW. Under væsentlig usikkerhed skønnes det, at der, i tilfælde af at
puljen for 2017 udmøntes, højst vil blive anvendt 20 MW af puljen. Hvis der anvendes 20 MW af
puljen skønnes det, at ophævelsen af solcellepuljen for 2017 vil betyde, at staten får en samlet
besparelse af støtteudgifter på ca. 62 mio. kr. over den 10-årige støtteperiode. Derudover reduceres
det statslige mindreprovenu fra elafgiften med 43 mio. kr. i perioden 2018-2030. I finansåret 2017
ventes forslaget ikke at få nogen effekt. I 2018 skønnes finansårsvirkningen at være på 11 mio. kr.
Ved en forventet udmøntning på 69 MW af puljen skønnes det, at ophævelsen af solcellepuljen for
2017 vil betyde, at staten får en samlet besparelse af støtteudgifter på ca. 210 mio. kr. over den 10-
4
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0005.png
årige støtteperiode. Derudover reduceres det statslige mindreprovenu fra elafgiften med 147 mio.
kr. i perioden 2018-2030. I finansåret 2017 ventes forslaget ikke at få nogen effekt. I 2018 skønnes
finansårsvirkningen at være 38 mio. kr. Lovforslaget vurderes ikke herudover at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vurderes i øvrigt ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[…]
Ophævelse af solcellepuljen for 2017 vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, da den forøgede støtte fra puljen primært omfatter private anlæg. Almene
boligorganisationer er også berettiget til at søge pristillæg igennem puljen, men der vurderes ikke at
være væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser for disse. Forslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Ophævelse af solcellepuljen for 2017 forventes at reducere merudbygningen med solcelleanlæg
med højst 20 MW, og skønnes på den baggrund ikke at have væsentlig miljømæssige betydning.
Det skal dog bemærkes, at det vurderes, at de afsatte midler mere omkostningseffektivt vil kunne
udnyttes til et teknologispecifikt udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg
under 1 MW, og dermed kan omprioriteringen sikre mere VE-udbygning for de samme midler.
Lovforslaget vurderes herudover ikke at have væsentlige miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
[…]
Solcellepuljen for 2013-2016 er godkendt af Europa-Kommissionen den 24. oktober 2014
(statsstøttesag SA.36204 (2013/N)
Danmark, støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende
energianlæg. Støtteordningen er godkendt efter de gældende retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2010-2014 (2014/C 200/01). På grund af PSO-problemstilingen blev
Europa-Kommissionens godkendelse gjort tidsbegrænset til og med 2016.
Den 1. december 2016 anmeldte Danmark en ændring af finansieringen af ordningen til Europa-
Kommissionen (statsstøttesag SA.46882). Den 14. december 2016 godkendte Europa-
Kommissionen den ændrede finansiering. Solcellepuljen for 2017 blev den 27. januar 2017 anmeldt
efter gruppefritagelsesforordningen (statsstøttesag SA.47440).
5
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0006.png
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har været i høring i perioden den 30. juni 2017 til den 14. august 2017, i
perioden fra den 29. september til den 2. oktober 2017, kl. 12.00 har lovforslagets forslag vedr.
indsættelse af nettilslutningsfrist i den grønne ordning, jf. forslagets § 1, nr. 3 og præciseringen af §
47, stk. 9, jf. forslagets § 1, nr. 13 været i høring og samtidigt med fremsættelsen af lovforslaget den
4. oktober til den 11. oktober 2017 har forslaget om ophævelse af solpuljen for 2017, jf. forslagets §
1, nr. 11 og 12, været sendt i høring hos nedenstående myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Ankenævnet på Energiområdet,
Antenneforeningen Vejen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Biofos A/S, Bech-Bruun, BL
Danmarks Almene boliger, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik,
Bryggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Byggeskadefonden, CO-industri, Copenhagen Merchants, DANAK (Den Danske Akkrediterings-
og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU),
Danmarks Vindmølleforening, Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM),
Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas Distribution, Dansk Gas Forening, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi ApS, Dansk Miljøteknologi, Dansk Shell A/S, Dansk
Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske Maritime, Danske
Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De frie
Energiselskaber, DEA Deutsche Erdoel AG, Debra
Energibranchen, DELTA Dansk Elektronik,
Det Økologiske Råd, DI
Organisation for erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG
Energy A/S, DTU
Institut for Vindenergi, DTU
Myndighedsbetjening, E.ON Danmark A/S,
Energi- og olieforum.dk, Energie Baden-Württemberg AG, Energiforbrugeren, Energiforum
Danmark, Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energitilsynet, Eniig, Eurowind Energy
A/S, EWE Energie AG, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af fabrikanter og importører
af elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen for Slutbrugere af Energi, Frederiksberg Kommune, FSR Danske
revisorer, Green Network, Greenpeace, GreenTech Advisor, GreenWays, GTS (Godkendt
Teknologisk service), Havarikommissionen, Hess ApS, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S,
HOFOR Vind A/S, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk- og Teglværksforeningen
(bygitegl.dk), Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, KL
Center for Intern Økonomi og Administration,
Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark), Københavns
Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune
Økonomiforvaltningen,
Københavns Kulturcenter, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden,
Landsforeningen af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, LCA Center,
6
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0007.png
Miljøpartiet De Grønne, Mærsk Drilling, Mærsk Olie og Gas A/S, Maabjerg Energy Center
MEC,
NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Noreco, Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, Partnerskab for Termisk
Forgasning, Partnerskabet for Brint og Brændselsceller, Plastindustrien, Realkreditforeningen, Reel
Energi Oplysning (REO), SE, Solar Elements A/S, Solar Lightning Consultants ApS, Solenergi
Danmark A/S, Spyker Energy ApS, Statens ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S, Statoil Refining
Denmark A/S, Syd Energi, Tekniq, Teknologisk Institut, TREFOR,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi, VELTEK
VVS- og El-
Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi
Danmark, Vindmølleindustrien, Wintershall Nordszee B.V., WWF Verdensnaturfonden, Økologisk
Landsforening, Østkraft, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
[…]
Det skønnes under væsentlig
usikkerhed, at såfremt
solcellepuljen udmøntes i
2017, vil der kun blive
anvendt op til 20 MW. Det vil
betyde, at staten får en samlet
besparelse af støtteudgifter på
ca. 62 mio. kr. over den 10-
årige støtteperiode. Derudover
reduceres det statslige
mindreprovenu fra elafgiften
med 43 mio. kr. i perioden
2018-2030.
Mindre lettelse i de
administrative byrder for
Energinet.dk, idet
sagsbehandling i tilknytning
til solcellepuljen bortfalder.
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
[…]
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
7
Ingen
Ingen
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0008.png
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget forventes
isoleret set at reducere
merudbygningen med
solcelleanlæg med højst
20 MW, og skønnes på
den baggrund ikke at have
væsentlig miljømæssige
betydning.
Forholdet til EU-retten
[…]
Solcellepuljen for 2013-2016 er godkendt af Europa-
Kommissionen den 24. oktober 2014 (statsstøttesag
SA.36204 (2013/N)
Danmark, støtte til solcelleanlæg og
øvrige vedvarende energianlæg. Støtteordningen er
godkendt efter de gældende retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2010-2014 (2014/C 200/01). På
grund af PSO-problemstilingen blev Europa-
Kommissionens godkendelse gjort tidsbegrænset til og med
2016.
Den 1. december 2016 anmeldte Danmark en ændring af
finansieringen af ordningen til Europa-Kommissionen
(statsstøttesag SA.46882). Den 14. december 2016
godkendte Europa-Kommissionen den ændrede
finansiering. Solcellepuljen for 2017 blev den 27. januar
2017 anmeldt efter gruppefritagelsesforordningen
(statsstøttesag SA.47440).
Overimplementering af EU-
retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
JA
NEJ
X
8
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0009.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.1
[…]
Til nr. 11
Det følger af VE-lovens § 47, stk. 7, at Energinet.dk forud for et projekts påbegyndelse kan give
tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg til elektricitet produceret på solcelleanlæg inden for en
pulje af 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013. Derudover fremgår det af bestemmelsen, at
Energinet.dk i 2016 og 2017 alene kan give tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en installeret effekt på under 500 kW.
Anlæg omfattet af § 47, stk. 7, nr. 1, er solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,
hvor den samlede installerede effekt fra solcelleanlægget udgør 6 kW eller derunder pr. hustand.
For elektricitet fremstillet på sådanne anlæg ydes et pristillæg, som fastsættes således, at dette og
den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 130 øre pr. kWh ved tilsagn fra
Energinet.dk i 2013. For anlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014 eller senere, fastsættes
pristillægget på samme måde, dog således at det fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 14 øre pr.
kWh fra og med den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med det
på tidspunktet for tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillæg efter 2. eller 3. pkt.
Anlæg omfattet af § 47, stk. 7, nr. 2, er fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller
integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller. For elektricitet
fremstillet på sådanne anlæg ydes et pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51,
stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 145 øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i
2013. For anlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014 eller senere, fastsættes pristillægget på
samme måde, dog således at det fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 17 øre pr. kWh fra og med
den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet
for tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillæg.
Anlæg omfattet af § 47, stk. 7, nr. 3, er fælles solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 2, og som
ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation. For elektricitet fremstillet på sådanne anlæg ydes et
pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
tilsammen udgør 90 øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg, der er givet tilsagn
om den 1. januar 2014 eller senere, fastsættes pristillægget på samme måde, dog således at det
fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 6 øre pr. kWh fra og med den 1. januar 2014. Pristillægget
ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for tilsagnet fra Energinet.dk
gældende pristillæg.
9
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0010.png
Det følger af den foreslåede ændring af bestemmelsen i
§ 47, stk. 7,
at støtteordningen begrænses til
kun at gælde i 4 år fra og med 2013. Derudover følger det af ændringen, at det kun er i 2016, at
Energinet.dk kan give tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg med en installeret effekt på under 500 kW.
Puljerne for 2013-2016 er udmøntet. Det blev gjort ved udstedelse af bekendtgørelse nr. 125 af 6.
februar 2015 som senere nyaffattet ved bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015.
Bekendtgørelsen gav Energinet.dk hjemmel til inden for en pulje på henholdsvis 60 MW i 2015 (20
MW for hvert af årene 2013-2015) og 20 MW i 2016 at give tilsagn om forhøjet pristillæg.
Ansøgning om tilsagn inden for puljerne er sket gennem ansøgningsrunder, som er afholdt af
Energinet.dk. Der er afholdt to ansøgningsrunder i både 2015 og 2016.
Ordningen administreres på den måde, at datoerne for ansøgningsrunderne fremgår af
bekendtgørelsen.
Der er ikke udstedt en bekendtgørelse vedrørende puljen for 2017. Der kan hverken ansøges eller
gives tilsagn om forhøjet pristillæg fra denne pulje før en ny bekendtgørelse, der fastsætter de
nærmere betingelser for puljen i 2017, er udstedt og trådt i kraft. Der er derfor hverken sendt
ansøgninger til puljen eller givet tilsagn om forhøjet pristillæg i 2017. Dette indebærer, at der ikke
er nogen solcelleejere, der har en berettiget forventning om at modtage pristillæg fra puljen.
Med de foreslåede ændringer begrænses muligheden for at opnå tilsagn om forhøjet pristillæg efter
bestemmelsen, hvilket indebærer, at der fra og med 2017 ikke kan gives tilsagn om forhøjet
pristillæg i medfør af § 47, stk. 7, for elektricitet produceret på solcelleanlæg.
Baggrunden for de foreslåede ændringer er at få begrænset en ikke-omkostningseffektiv udbygning
med vedvarende energi. Midlerne fra solcellepuljen for 2017 forventes i stedet anvendt til
finansiering af et teknologispecifikt udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg
under 1 MW. Et teknologispecifikt udbud sikrer, at de statslige midler anvendes mere effektivt.
Til nr. 12
Det fremgår af den gældende § 47, stk. 8, 2. pkt., at for projekter, hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere, kan den samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1705 af 23. december 2016 om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi. Bestemmelsen blev indsat, da det følger af den generelle
gruppefritagelsesordning, at den samlede støtte pr. virksomhed pr. projekt maksimalt kan udgøre et
beløb svarende til 15 mio. euro. Bestemmelsen indebærer, at udbetalingen af støtte skal stoppes,
såfremt den overstiger et beløb svarende til 15 mio. euro.
10
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0011.png
Det foreslås at
2. pkt.
ophæves. Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af, at det i lovforslagets
§ 1, nr. 11, foreslås at ophæve solcellepuljen for 2017. Med den foreslåede ophævelse vil det
således ikke være relevant at meddele tilsagn i 2017 om pristillæg i henhold til § 47, stk. 7.
[…]
Til § 3
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 3, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2018, jf.
dog stk. 2.
[…]
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i
§ 3, stk. 3,
at lovforslagets § 1, nr. 11 og 12, skal træde
i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende. Baggrunden herfor er, at lovforslaget ophæver
solcellepuljen for 2017, som energi-, forsynings- og klimaministeren uden denne lovs ikrafttræden
ville være forpligtet til at udmønte i 2017.
Det fremgår af § 77 i VE-loven, at den ikke gælder for Færøerne og Grønland. Det foreslås derfor,
at denne lov heller ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland.
11
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0012.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende energi,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 7 i lov nr.
427 af 18. maj 2016, § 1 i lov nr. 1705 af
23. december 2016, § 2 i lov nr. 1756 af
27. december 2016 og senest ved § 2 i lov
nr. 662 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
[…]
[…]
§ 47. ---
Stk.2-6 ---
Stk. 7.
Energinet.dk.dk kan forud for et
projekts påbegyndelse give tilsagn om
mulighed for forhøjet pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg inden
for en pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med
2013. I 2016 og 2017 kan Energinet.dk.dk
alene give tilsagn om mulighed for forhøjet
pristillæg for elektricitet frem-stillet på
solcelleanlæg med en installeret effekt på
under 500 kW.
1)-3) ---
11.
I
§ 47, stk. 7, 1. pkt.
ændres »5 år« til:
»4 år«, og i
2. pkt.
udgår: »og 2017«.
Stk. 8.
Det er en betingelse for forhøjet
pristillæg efter stk. 7, at anlægget nettilsluttes
inden 2 år efter afgivelse af tilsagn om
12.
I
§ 47, stk. 8,
ophæves 2. pkt.
forhøjet pristillæg. For projekter, hvor der er
truffet afgørelse om tilsagn om pristillæg den
1. januar 2017 eller senere, kan den samlede
støtte pr. virksomhed pr. projekt maksimalt
udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter regler om ansøgningsproceduren og
om fordelingen af puljen efter stk. 7 på
forskellige kategorier af anlæg og kriterier for
12
L 39a - 2017-18 - Bilag 2: Orientering om høring af en delmængde af lovforslaget
1797286_0013.png
udvælgelse, herunder eventuel lodtrækning,
hvis antallet af ansøgninger overstiger
mængden af megawatt i puljen. Ministeren
kan endvidere fastsætte regler om forhøjelse
af puljen, hvis den årlige pulje ikke er blevet
fuldt udnyttet i de foregående år.
Stk. 9-11---
[…]
[…]
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar
2018, jf. dog stk. 2.
[…]
Stk. 3.
§ 1, nr. 11 og 12, træder i kraft
dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
13