Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 56 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til L 56 Forslag til lov om ændring af lov om hunde
(Undtagelse fra aflivning af visse ulovlige hunde i særlige tilfælde)
Af
miljø- og fødevareministeren:
Til § 1
1)
Nr. 4
udgår, og i stedet indsættes:
»4.
I
§ 6 b, stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Er en hund pensionsanbragt efter stk. 2 kan politiets omkostninger til transport af hunden fra
pensionen til det sted, hvorfra hunden skal udleveres med henblik på udførsel, ligeledes kræves
refunderet af hundens besidder.«
01.
I
§ 6 b
indsættes efter stk. 4, der bliver stk. 5, som
stk. 6:
»
Stk. 6.
Ved en afgørelse efter § 1 b, stk. 6, kan politiet fastsætte vilkår om, at omkostninger som
nævnt i stk. 5 skal betales til politiet, førend hunden kan udføres.««
[Mulighed for fastsættelse af vilkår om, at omkostninger til pensionsanbringelse og transport af en
hund til udleveringssted skal betales af hundens besidder, inden hunden kan udføres]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås indført en bestemmelse om, at politiet kan fastsætte vilkår om, at
politiets omkostninger til pensionsanbringelse og transport af hunden fra pension til udleveringssted
skal betales til politiet af hundens besidder, inden hunden kan udleveres med henblik på udførsel fra
Danmark.
Hundelovens § 6 b, stk. 4, der bliver stk. 5, fastsætter, at politidirektøren afholder omkostningerne
ved hundens anbringelse i pension, men kan kræve beløbet refunderet af besidderen. Bestemmelsen
finder anvendelse ved pensionsanbringelse af hunde efter § 6 b, stk. 1, og vil med lovforslaget
ligeledes finde anvendelse for pensionsanbringelse efter det med lovforslaget foreslåede § 6 b, stk.
2. Af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 163, side 15, fremgår, at
politiet afholder omkostningerne ved hundens anbringelse i pension, men kan kræve beløbet
refunderet af hundens besidder. Det overlades til politiets skøn at afgøre, i hvilke tilfælde
besidderen skal refundere det beløb, som politiet har afholdt, herunder om refusionen skal ske helt
eller delvist. I den forbindelse kan det f.eks. tillægges betydning, om sagens udfald bliver, at hunden
skal aflives, eller om hunden har været anbragt i pension i et længere tidsrum på grund af forhold,
som besidderen ikke har haft indflydelse på. Med det forslåede
2. pkt.
til § 6 b, stk. 4, der bliver stk.
5, kan politiet endvidere kræve betaling for politiets omkostninger til transport fra pensionen af en
hund, der er pensionsanbragt efter det med lovforslaget foreslåede § 6 b, stk. 2, til det sted, hvor
hunden skal udleveres med henblik på udførsel.
L 56 - 2017-18 - Bilag 4: Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
Tidspunkt og sted for udlevering af hunden med henblik på udførsel fra landet aftales nærmere
mellem politiet og hundens besidder, inden for den efter § 1 b, stk. 6, fastsatte frist. Som
udgangspunkt skal udleveringsstedet være det sted, hvorfra hunden skal udføres (lufthavn,
færgehavn, togstation, landegrænse eller lignende steder, hvorfra hunden kan udføres direkte).
Udgifter i forbindelse med transport kan være lønudgifter til det personale, som udfører transporten,
og udgifter til brændstof. Løndelen beregnes på grundlag af det faktiske timeforbrug multipliceret
med en standardtimeløn kalkuleret for dagtimer, aftentimer og nattetimer for henholdsvis hverdage,
lørdage og søn- og helligdage for den pågældende personalekategori, hvor afgrænsning af dag,
aften, nat samt lørdage, søn- og helligdage sker med udgangspunkt i gældende overenskomst for
hver personalekategori. Brændstofudgifter beregnes på grundlag af det faktiske kilometertal fra
pensionen til udleveringsstedet og transportmidlets officielle brændstofforbrug. I de tilfælde, hvor
en dyretransportør på politiets vegne foretager transporten af hunden til udleveringsstedet, vil der
typisk være en fast pris for en sådan ydelse.
Det fremgår ikke af den gældende § 6 b, stk. 4, eller af forarbejderne hertil, hvornår en eventuel
refusion skal ske.
Med den forslåede
§ 6 b, stk. 6,
fastsættes det således, at politiet ved en afgørelse om udførsel af en
hund, jf. det med lovforslaget foreslåede § 1 b, stk. 6, kan fastsætte vilkår om, at politiets
omkostninger til pensionsanbringelse og transport af hunden til udleveringsstedet, jf. § 6 b, stk. 4,
der bliver stk. 5, skal betales til politiet af hundens besidder, førend hunden kan udføres fra landet.
Herved kan det undgås, at hunden transporteres til udleverings- og udførselsstedet, og hundens
besidder evt. møder op uden at have betalt, ligesom politiet kan undgå at skulle tage imod kontant
betaling ved udførselsstedet.
Baggrunden for at give politiet mulighed for at fastsætte vilkår om betaling inden hunden udleveres
med henblik på udførsel, er, at det ikke kan udelukkes, at det i visse tilfælde kan medføre
vanskeligheder for politiet at inddrive et krav om refusion, hvis hundens besidder har forladt landet
med hunden.
Det overlades til politiets skøn at afgøre, om der ved en afgørelse efter § 1 b, stk. 6, skal stilles
vilkår om betaling, inden hunden kan udleveres med henblik på udførsel, og i hvilke tilfælde
besidderen skal betale/refundere politiets omkostninger til henholdsvis pensionsanbringelse og/eller
transport, herunder om betalingen/refusionen skal ske helt eller delvist. I den forbindelse kan det
f.eks. tillægges betydning, om hunden har været anbragt i pension i et længere tidsrum på grund af
forhold, som besidderen ikke har haft indflydelse på, eller om det administrativt giver mening at
indkræve beløbet, hvis der f.eks. er tale om mindre beløb.
Det er en forudsætning for at kræve omkostninger betalt af hundens besidder, at omkostningerne er
afholdt af politiet eller kan opgøres ved, at der f.eks. findes faste priser. Således vil de pensioner og
internater, som politiet benytter, oftest have faste dagstakster, som gør det muligt at opgøre prisen
for anbringelse af hunden i pension for hele perioden frem til den aftalte udleveringsdato, og i de
tilfælde, hvor en dyretransportør foretager transporten af hunden til udleveringsstedet, vil der typisk
være en fast pris for en sådan ydelse, hvormed politiet på forhånd kan opgøre prisen for transporten.