Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1881723_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
708093
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 108 vedrørende forslag til lov
om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske per-
soner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov
om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige
andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på of-
fentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets
Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT), Eva Flyvholm (EL), Ze-
nia Stampe (RV) og Lisbeth Bech Poulsen (SF) har stillet til justitsministe-
ren den 9. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om, hvorfor ministeren modsætter sig, at reglerne om offentlige myndigheders viderebehandling af personoplysninger til andre formål end det oprindelige skal fastsættes ved lov, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 108 fra Folketingets Retsudvalg på vegne af Josephine
Fock (ALT), Eva Flyvholm (EL), Zenia Stampe (RV) og Lisbeth Bech
Poulsen (SF) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 5. april 2018 om
databeskyttelseslovforslaget oplyse, hvorfor ministeren mod-
sætter sig, at reglerne om offentlige myndigheders viderebe-
handling af personoplysninger til andre formål end det oprinde-
lige skal fastsættes ved lov?”
Svar:
Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 48 til L 68 vil det i en bekendtgø-
relse efter lovforslagets § 5, stk. 3, eksempelvis være relevant specifikt at
regulere, hvilke formål der kan ske videreanvendelse til, og hvilke formål
der ikke kan ske videreanvendelse til. Det vil også være relevant at fastsætte
bestemmelser om, hvor lang tid personoplysningerne må opbevares, lige-
som der skal fastsættes regler, som sikrer, at videreanvendte oplysninger
ikke kan misbruges.
Regler fastsat efter lovforslagets § 5, stk. 3, må forventes ofte at blive af
teknisk præget karakter, og på den baggrund er det nærliggende og hensigts-
mæssigt, at sådanne regler fastsættes i bekendtgørelsesform.
Det bemærkes i øvrigt, at det ikke er ualmindeligt, at der i dansk ret er be-
stemmelser, der giver mulighed for at fastsætte regler i bekendtgørelses-
form.
2