Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1887469_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
728936
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 113 vedrørende forslag til lov
om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske per-
soner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov
om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige
andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på of-
fentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets
Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsmini-
steren den 26. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 113 fra Folketingets Retsudvalg på vegne af Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der medfører, at oplysningspligten, jf. § 23, finder
anvendelse ikke kun når sammenstilling og samkøring af per-
sonoplysninger sker i kontroløjemed, men også når det sker i
profileringsøjemed, det vil sige med henblik på profilering af
den ene eller anden slags (såsom f.eks. den såkaldte Gladsaxe-
model), og vil ministeren redegøre for sin holdning til et sådant
ændringsforslag?”
Svar:
1.
Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet vil kunne udformes således:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og
om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
(L 68)
Af (…), tiltrådt af (…)
Til § 23
1)
Som 2. pkt. indsættes:
»1. pkt. finder ikke anvendelse, når formålet er sammenstilling eller samkø-
ring af personoplysninger i kontroløjemed, eller hvis formålet er profile-
ring.«
[Begrænsning af undtagelse fra den fornyede oplysningspligt i forbindelse
med sammenstilling eller samkøring i kontroløjemed og i forbindelse med
profilering]
Bemærkninger til nr. 1
Det foreslås, at undtagelsen i § 23 ikke skal finde anvendelse, når den nye
behandling, som en bekendtgørelse efter lovforslagets § 5, stk. 3, giver mu-
2
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til justitsministeren
lighed for, går ud på at sammenstille og samkøre personoplysninger i kon-
troløjemed, dvs. med henblik på f.eks. at kontrollere, om borgere uretmæs-
sigt modtager ydelser, fordi de ikke opfylder betingelserne dertil.
Endvidere foreslås det, at undtagelsen i § 23 ikke skal finde anvendelse, når
den nye behandling, som en bekendtgørelse efter lovforslagets § 5, stk. 3,
giver mulighed for, sker i profileringsøjemed.
Som anført i afsnit 2.1.3.1 i bemærkningerne til lovforslaget til databeskyt-
telsesloven finder databeskyttelsesforordningens definitioner anvendelse på
hele forordningens anvendelsesområde, herunder også i forhold til lov-
forslaget til databeskyttelsesloven.
Begrebet profilering i ændringsforslaget vil derfor skulle forstås i overens-
stemmelse med definitionen i databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 4,
hvorefter profilering defineres som enhver form for automatisk behandling
af personoplysninger, der består i at anvende personoplysninger til at evalu-
ere bestemte personlige forhold vedrørende en fysisk person, navnlig for at
analysere eller forudsige forhold vedrørende den fysiske persons arbejds-
indsats, økonomiske situation, helbred, personlige præferencer, interesser,
pålidelighed, adfærd, geografisk position eller bevægelser.
Med dette ændringsforslag sikres det, at borgerne på forhånd bliver oplyst
herom
inden for rammerne af reglerne om oplysningspligt i forordningens
artikel 13 og 14
når myndigheden, der oprindeligt har indsamlet oplysnin-
ger om borgeren til ét formål, efterfølgende anvender en bekendtgørelse ef-
ter forslagets § 5, stk. 3, til at sammenstille eller samkøre de pågældende
oplysninger med andre oplysninger for at kontrollere forhold vedrørende
borgeren eller til at foretage profilering.”
2.
Justitsministeriet kan ikke tilslutte sig et sådant ændringsforslag.
Det bemærkes, at justitsministeren den 9. februar 2018 har stillet ændrings-
forslag til lovforslag nr. L 68 (bilag 20), hvorefter lovforslagets § 23 ikke
finder anvendelse, når formålet er sammenstilling eller samkøring af per-
sonoplysninger i kontroløjemed.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der med lovforslagets § 23 herefter
er fundet den rette balance, og Justitsministeriet finder ikke, at der er behov
for at ændre eller yderligere begrænse bestemmelsen. Der henvises i den
forbindelse til ændringsforslaget af 9. februar 2018 (bilag 20).
3