Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1855740_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. februar 2018
Databeskyttelseskontoret
Anders Lotterup
2017-0037-0005
627549
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 55 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
11. januar 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm., om en borger fremover skal oplyses om videregivelse af vedkommendes sundhedsdata til brug for behandling af sociale sager henholdsvis kontrol med retmæssigheden af ydelser, til justitsministeren
Spørgsmål 55 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Kan
ministeren redegøre for, i hvilket omfang en borgers sundheds-
data kan genbruges i andre sammenhænge end vedkommendes egen
patientbehandling, uden at borgeren informeres iht. forordningens ar-
tikel 13, stk. 3, og 14, stk. 4, jf. lovforslagets § 23, når der er fastsat
en bekendtgørelse om sådan (ikke-uforenelig) genbrug efter lovforsla-
gets § 5, stk. 3?”
Svar:
1.
Der er i lovforslaget sat nogle klare
”hegnspæle”
op, der i vidt omfang
forhindrer, at helbredsoplysninger behandles til andre formål, end de oprin-
deligt var indsamlet til.
Som det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger til § 5, stk. 3, er
det således en forudsætning for anvendelsen af bemyndigelsesbestemmel-
sen, at den ikke anvendes til udstedelse af regler, der strider mod andre reg-
ler, f.eks. en af de særlige lovbestemt tavshedspligter, der findes i forskellige
love, såsom sundhedslovens § 40, hvorefter patienter har krav på, at sund-
hedspersoner iagttager tavshed om, hvad de under udøvelsen af deres er-
hverv erfarer eller får formodning om angående helbredsforhold, øvrige rent
private forhold og andre fortrolige oplysninger, jf. dog reglerne i sundheds-
lovens kapitel 9.
Ved sundhedspersoner forstås efter sundhedslovens § 6 personer, der er au-
toriserede i henhold til særlig lovgivning til at varetage sundhedsfaglige op-
gaver, og personer, der handler på disses ansvar. Det drejer sig bl.a. om læ-
ger, tandlæger, sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter,
kliniske tandteknikere, fodterapeuter, kiropraktorer, psykologer, optikere,
kliniske diætister og tandplejere eller personer, der handler på disses ansvar,
som f.eks. plejere og sygehjælpere m.fl.
Lovforslagets § 5, stk. 3, kan således ikke anvendes til at fastsætte regler om
en viderebehandling af personoplysninger, der ville være i strid med denne
særlige tavshedspligt i sundhedsloven. En sådan viderebehandling ville i
stedet kræve en lovændring.
Derudover kan bemyndigelsesbestemmelsen efter lovforslagets § 5, stk. 3,
3. pkt., udtrykkeligt heller ikke anvendes til at fastsætte regler om viderebe-
handling til formål, der ikke er forenelige med det oprindelige formål, hvis
2
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm., om en borger fremover skal oplyses om videregivelse af vedkommendes sundhedsdata til brug for behandling af sociale sager henholdsvis kontrol med retmæssigheden af ydelser, til justitsministeren
der er tale om helbredsoplysninger og genetiske, der er følsomme person-
oplysninger omfattet af forordningens artikel 9, i det omfang disse føl-
somme oplysninger er indsamlet i medfør af sundhedslovgivningen eller i
medfør af lovforslagets § 7, stk. 3, om bl.a. nødvendig behandling af per-
sonoplysninger henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk
diagnose, sygepleje eller patientbehandling.
De nævnte begrænsninger betyder eksempelvis, at videreanvendelse af op-
lysninger, som en læge på et hospital eller i en lægepraksis indsamler om en
patient til brug for behandling af patienten, alene kan reguleres efter bemyn-
digelsesbestemmelsen i det omfang, der er tale om videreanvendelse til for-
mål, der er forenelige med det oprindelige formål (dvs. patientbehandling).
2.
I andre sammenhænge, f.eks. på beskæftigelsesområdet eller i sociale sa-
ger, vil bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 5, stk. 3, kunne an-
vendes til at fastsætte regler om offentlige myndigheders viderebehandling
af også helbredsoplysninger. Det er dog et krav, at garantierne i databeskyt-
telsesforordningens artikel 23 iagttages. Der henvises i den forbindelse i det
hele bl.a. til svaret på spørgsmål 4 og den samtidige besvarelse af spørgsmål
52 til L 68 og L 69.
3