Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 7 Bilag 12, L 7 A Bilag 12, L 7 B Bilag 12
Offentligt
1823320_0001.png
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 23. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.v.
(Justering og klarificering af reglerne om udenlandske ejeres adgang til at få skibe under dansk flag, forenklet registrering af
rettigheder i mellemstore fritidsfartøjer, ansvarsbeløb ved vragfjernelse, gennemførelse af internationale sanktioner vedrørende
skibsregistrering, privatretlige havneafgifter m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 7 og 8, og Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 5. juli 2017
dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 232 (fol-
ketingsåret 2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte erhvervs-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på spørgsmål 19 tilken-
degivet, at han gerne vil evaluere, om loven har haft den til-
sigtede virkning – det vil sige, om loven har bidraget til, at
Danmark fastholder og udbygger sin globale position som
en stor flagstat. Ministeren forventer, at evalueringen vil væ-
re afsluttet inden udgangen af 2019, hvorefter han vil orien-
tere udvalget. Ministeren bemærker, at der ikke i forbindelse
med en sådan evaluering fuldt ud vil kunne svares på de
nævnte spørgsmål. Det skyldes bl.a., at der som nævnt sæt-
tes ind med flere initiativer, og at der er en række faktorer,
der afgør, hvilket flag en ejer vælger at benytte. Der er hel-
ler ikke en entydig sammenhæng mellem antallet af skibe og
udgifterne til sociale ydelser til søfarende. Der henvises i
øvrigt til svaret på spørgsmål 19, der er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 1 af udval-
gets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bi-
lag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de under nr. 2-6 stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget ønsker at
fastholde og udbygge Danmarks globale maritime styrkepo-
sition, men det skal selvfølgelig ske med respekt for de øvri-
ge danske regler og med ordentlige forhold for de søfarende.
Socialdemokratiet har under udvalgsbehandlingen rejst en
række spørgsmål til den del af lovforslaget, der omhandler
justering og klarificering af reglerne om udenlandske ejeres
adgang til at få skibe under dansk flag. Spørgsmålene har
blandt andet haft til formål at få klarhed over, i hvilket om-
fang lovforslaget faktisk øger aktivitetsniveauet på land, og
om der kan opstå misbrug af de justeringer, der sker af reg-
lerne, således at det bliver muligt at etablere virksomheder
uden reel aktivitet i Danmark. Samtidig har Socialdemokra-
tiet ønsket at få opklaret, i hvilket omfang justeringen af
reglerne vil medføre øgede udgifter for den danske stat til
udenlandske søfarere som følge af retten til social sikring
AX020661
L 7a - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet 23/11-17
1823320_0002.png
2
som børnepenge og førtidspension. Da det ikke har været
muligt for regeringen at besvare dette, ønsker Socialdemo-
kratiet derfor en evaluering af den del af lovforslaget, der
omhandler justering og klarificering af reglerne om uden-
landske ejeres adgang til at få skibe under dansk flag. Eva-
lueringen foreslås foretaget efter 2 år.
Evalueringen skal følge op på de bekymringer, der har
været ytret undervejs i behandlingen af lovforslaget, og som
også er frembragt i høringssvarene. I evalueringen ønskes
særlig et fokus på, om aktivitetsniveauet reelt øges i Dan-
mark, og om de nye regler bliver brugt hensigtsmæssigt, el-
ler om der kan registreres et misbrug af reglerne til eksem-
pelvis etablering af stråmandsvirksomheder på dansk jord.
Endvidere ønskes en status på udviklingen i udgifterne for
den danske stat til udenlandske søfolk i form af pension m.v.
Ligeledes ønskes det, at evalueringen omfatter en undersø-
gelse af, om der har været udfordringer med at håndhæve
danske regler og domme i forbindelse med den øgede ind-
flagning.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under A nævn-
te lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 2-4 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de under nr. 5 og 6 stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har foreslået, at
lovforslaget deles, således at den del, der handler om juste-
ring og klarificering af reglerne om udenlandske ejeres ad-
gang til at få skibe under dansk flag samt forenklet registre-
ring af rettigheder i mellemstore fritidsfartøjer, udskilles.
Enhedslisten kan under ingen omstændigheder bakke op
om en udvidelse af et skibsregister (DIS), som registrerer
skibe efter en lov, der udelukker danske faglige organisatio-
ner fra at repræsentere de udenlandske søfarende om bord
på et stykke af Danmark – det er i strid med ILOkonventio-
nerne nr. 87 og 98 om henholdsvis foreningsfrihed og be-
skyttelse af organisationsretten og organisationsretten og
den kollektive forhandlingsret.
Enhedslisten er positive over for en forhøjelse af ansvars-
beløbet ved fjernelse af vrag. Enhedslisten er også positive
over for gennemførelse af internationale sanktioner ved
skibsregistrering, og også over, at man også i private havne
kan optage søpant i et skib, der lægger til i havnen.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikker-
hed til søs (Ansvarsbegrænsningsbeløb ved vragfjernelse,
gennemførelse af internationale sanktioner vedrørende
skibsregistrering, privatretlige havneafgifter m.v.)« omfat-
tende § 1, nr. 2, 5, 6, 8 og 10-17, § 2, § 4, stk. 1 og 3, og § 6.
B.
»Forslag til lov om ændring af søloven og tinglysningsaf-
giftsloven (Justering og klarificering af reglerne om uden-
landske ejeres adgang til at få skibe under dansk flag og for-
enklet registrering af rettigheder i mellemstore fritidsfartø-
jer)« omfattende § 1, nr. 1, 3, 4, 7 og 9, § 3, § 4, stk. 1 og 2,
§ 5 og § 6, stk. 1-3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 4
2)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
3)
I
stk. 2
ændres »§§ 1, 2 og 5« til: »§§ 1 og 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
4)
I
stk. 3
ændres »§§ 1 og 5« til: »§ 1«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 6
5)
I
stk. 1
ændres »2-4« til: »2 og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
6)
I
stk. 2
udgår », 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
erhvervsministeren:
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til titlen
7)
Titlen affattes således:
»Forslag til lov om ændring af søloven, lov om sikkerhed
til søs og tinglysningsafgiftsloven
(Justering og klarificering af reglerne om udenlandske ejeres
adgang til at få skibe under dansk flag, forenklet registrering
af rettigheder i mellemstore fritidsfartøjer,
L 7a - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet 23/11-17
1823320_0003.png
3
ansvarsbegrænsningsbeløb ved vragfjernelse, gennemførelse
af internationale sanktioner vedrørende skibsregistrering,
privatretlige havneafgifter m.v.).«
[Lovteknisk korrektion og præcisering]
Til § 6
8)
I
stk. 4
ændres »11« til: »12«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1-6
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag (A og B),
så de dele af lovforslaget, som handler om justering og kla-
rificering af reglerne om udenlandske ejeres adgang til at få
skibe under dansk flag og forenklet registrering af rettighe-
der i mellemstore fritidsfartøjer, udskilles til lovforslaget
nævnt under B.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk korrektion af titlen, således
at tinglysningsafgiftsloven nævnes, og en præcisering af un-
dertitlen, i forhold til at lovforslaget vedrører ansvarsbe-
grænsningsbeløb ved vragfjernelse.
Til nr. 8
Efter det fremsatte lovforslags § 6, stk. 4, kan lovforsla-
gets § 1, nr. 11-17, sættes helt eller delvis i kraft for Færøer-
ne ved kongelig anordning med de ændringer, som de færøs-
ke forhold tilsiger. § 1, nr. 11, vedrører imidlertid skibsregi-
strering, som for Færøerne er reguleret ved lagtingslov, da
det er et overtaget område. Bestemmelsen foreslås derfor
korrigeret, således at der alene henvises til § 1, nr. 12-17.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Jacob Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL)
Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 7a - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet 23/11-17
1823320_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 7
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udsættelse af tidspunkt for politisk drøftelse
Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Henvendelse af 13/11-17 fra Forsikring & Pension
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Henvendelse af 19/11-17 fra Skibsbevaringsfonden
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 7
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren vil kommentere høringssvaret fra CO-Søfart om,
at kvaliteten af de danske registre vil blive udvandet med de ændrin-
ger, der lægges op til i lovforslaget, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvor mange nye arbejdspladser
lovforslaget skaber, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil vurdere, hvor meget udgifterne til sociale
ydelser vil stige, når flere skibe kommer til at sejle under dansk flag,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om en deling af lovfor-
slaget i to dele, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sende en oversigt med eksempler på aktivite-
ter, som vil være tilstrækkelige for udenlandske rederier i Danmark
for, at deres skibe kan sejle under dansk flag, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil inddrage partierne i Folketinget i forbindelse
med udmøntningen af bekendtgørelsen med de aktiviteter i Danmark,
der kræves af udenlandske rederier, førend de kan sejle under dansk
flag, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse den forventede jobeffekt på land som
følge af forslag om at øge udenlandske ejeres adgang til at få skibe
under dansk flag ved en udvidelse af DIS-ordningen, til erhvervsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse den forventede jobeffekt for danske
søfolk som følge af forslag om at øge udenlandske ejeres adgang til at
få skibe under dansk flag ved en udvidelse af DIS-ordningen, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse det forventede antal nye uddannelses-
stillinger både til søfarende og inden for shippingområdet som følge af
forslag om at øge udenlandske ejeres adgang til at få skibe under
2
3
4
5
6
7
8
9
L 7a - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet 23/11-17
1823320_0005.png
5
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
dansk flag ved en udvidelse af DIS-ordningen, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om udenlandske ejere får adgang til at få skibe under dansk flag
ved at udvide adgangen til DIS-ordningen, sådan som regeringen fore-
slår, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for regeringens overvejelser om at
indføre værnsregler, i forhold til hvor let et skib kan omregistreres
fra/til DIS, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes det forventes, at de danske myndigheder udfører
deres tilsynspligt, såfremt de udenlandske skibe, der sejler under
dansk flag under DIS-ordningen, ikke anløber Danmark, til erhvervs-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, fra hvilke nationer man forventer at få tonnage under dansk
flag, såfremt forslag om at øge udenlandske ejeres adgang til at få ski-
be under dansk flag ved en udvidelse af DIS-ordningen gennemføres,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, fra hvilke nationer man forventer de søfarende primært vil
komme fra på de skibe, der forventes at blive dansk indflaget under
DIS-ordningen, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke udgifter den danske stat måtte påføres i forbindelse
med øget indflagning til DIS, og omfanget af dem, herunder udgifter
til f.eks. folkepension til søfarende fra nationer, som Danmark har ind-
gået sociale konventioner med, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at den danske stat er forpligtet til
at udbetale sygedagpenge, behandling af arbejdsskade, erstatninger og
eventuelt pension til udenlandske søfarende på det øgede antal skibe i
en udvidet DIS-ordning, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil oplyse de forventede indtægter for den dan-
ske stat som følge af den foreslåede udvidelse af DIS, til erhvervsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/11-17 fra Forsikring &
Pension, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil foretage en evaluering af loven om 2 år og ef-
terfølgende gå i dialog med udvalget om udfaldet, til erhvervsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-17 fra Skibsbevarings-
fonden, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
L 7a - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet 23/11-17
1823320_0006.png
6
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til erhvervsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 19:
Vil ministeren foretage en evaluering af loven om 2 år og efterfølgende gå i dialog med udvalget om
udfaldet? Evalueringen skal omhandle den del af loven, der handler om justering og klarificering af reg-
lerne om udenlandske ejeres adgang til at få skibe under danske flag. Evalueringen skal bl.a. give svar på,
hvor stor en ekstra aktivitet loven har medført, om der er rederier, der anvender loven til at udøve strå-
mandsvirksomhed, samt hvor meget udgifterne til sociale ydelser er steget i takt med, at flere skibe sejler
under dansk flag. I så fald ministeren ikke ønsker at evaluere loven efter 2 år, vil ministeren da yde tek-
nisk bistand til et ændringsforslag med en revisionsbestemmelse om, at loven skal revideres efter 2 år?
Svar:
Jeg vil naturligvis meget gerne evaluere og se på, om loven har haft den ønskede virkning – dvs. om
loven har bidraget til, at Danmark fastholder og udbygger sin globale position som en stor flagstat.
Derfor vil jeg igangsætte en evaluering, som jeg forventer, vil være afsluttet inden udgangen af 2019,
hvorefter jeg vil orientere udvalget.
En evaluering skal også ses i sammenhæng med mange øvrige initiativer, der skal sikre, at Danmark
fastholder og udbygger sin globale position som en stor flagstat.
Det skal bemærkes, at der ikke i forbindelse med en sådan evaluering fuldt ud vil kunne svares på de
nævnte spørgsmål. Det skyldes bl.a., at der som nævnt sættes ind med flere initiativer, samt at det er en
række faktorer, der afgør, hvilket flag en ejer vælger at benytte. Der er heller ikke en entydig sammen-
hæng mellem antallet af skibe og udgifterne til sociale ydelser til søfarende.
Jeg kan oplyse, at Søfartsstyrelsen løbende følger udviklingen i beskæftigelsen i Det Blå Danmark gen-
nem publikationen »Produktion og beskæftigelse i Det Blå Danmark«.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt rederier angiver en anden person til Søfartsstyrelsens skibsregi-
ster end den, som reelt er ansvarlig for aktiviteter (»stråmandsvirksomhed«), skal jeg henvise til besvarel-
sen af spørgsmål 5, hvoraf fremgår, at skibsregistret årligt vil foretage en stikprøvemæssig kontrol af, om
aktivitetsbetingelsen fortsat kan anses for opfyldt. Hvis skibsregistret i den forbindelse bliver opmærksom
på, at der er afgivet urigtige oplysninger, vil skibsregistret følge op på det. I sidste instans kan skibsregi-
strator fratage skibet retten til at sejle under dansk flag.