Undervisningsudvalget 2017-18
L 85 Bilag 2
Offentligt
1827175_0001.png
Annette Lind, Marlene Harpsøe, Anni
Matthiesen, Jakob Sølvhøj, Henrik Dahl,
Pernille Schnoor, Marlene Borst Hansen,
Jacob Mark og Brigitte Klintskov Jerkel
L85, Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæfti-
gelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering)
30. november 2017
LO og DA er positive over for en praksisfaglig uddannelsesparthedsvurdering og
en stærkere praktisk dimension i folkeskolen. LO og DA bakker således også op
om lovforslagets grundlæggende tilgang. Imidlertid ønsker LO og DA at gøre
ordførerkredsen opmærksom på et kritisk forhold i L85 vedrørende etablering
af en praksisfaglig uddannelsesparthedsvurdering (UPV).
Lovforslaget indeholder en bestemmelse der indebærer en risiko for at under-
grave de nye strammere forudsætninger for optagelse på en erhvervsuddan-
nelse, der var en væsentlig del af Erhvervsuddannelsesreformen fra 2014.
Af bemærkninger til L85 side 6 fremgår det således, at:
”Konkret
vil elever,
som i 8. klasse opfylder de faglige forudsætninger for at være uddannelsespa-
rate, men som vurderes ikkeuddannelsesparate på grund af utilstrækkelige
personlige eller sociale kompetencer, kunne løftes, hvis disse elever har stærke
praksisfaglige forudsætninger.”
Det betyder således, at elever, der i dag vurderes ikke-uddannelsesparate på
grund af utilstrækkelige personlige eller sociale kompetencer, med den foreslå-
ede lovændring kan optages på en erhvervsuddannelse.
At gennemføre en erhvervsuddannelse stiller imidlertid betydelige krav til ele-
vernes sociale, personlige og faglige kompetencer, da de skal kunne indgå i
samarbejde og produktion i en virksomhed i forbindelse med praktikuddannel-
sen. Det vil hverken være godt for den enkelte elev eller for erhvervsuddannel-
sernes kvalitet og omdømme, hvis der i højere grad åbnes for optag af elever,
der ikke har de personlige og sociale forudsætninger for dette. Der er således
betydelig risiko for øget skolepraktik, større frafald i praktikken og faldende
virksomhedstilfredshed. LO og DA finder derfor denne del af lovforslaget uhen-
sigtsmæssig.
Både Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), LO og
DA har påpeget dette problem i sine høringssvar, da udkastet til lovforslaget
var i høring. Det fremgår imidlertid fortsat i bemærkningerne til lovforslaget, at
der som anført ovenfor åbnes for at svække kriteriet for adgang til erhvervsud-
dannelserne.
Med venlig hilsen
Morten Smistrup
LO
Rasmus Enemark
DA
Dok ID: 113042