Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 86 Bilag 9, L 86 A Bilag 9, L 86 B Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 86
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 18. januar 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
(Forebyggelse af skader ved oversvømmelse eller erosion og mulighed for at etablere kystbeskyttelsesanlæg uden
tilvejebringelse af en lokalplan)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lov-
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2017 og var
til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 20. septem-
ber 2017 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
268 (folketingsåret 2016-17). Den 14. november 2017 send-
te erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Johan Gaunitz, Jægerspris, mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af ud-
valgets spørgsmål til erhvervsministeren og dennes svar her-
på er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra erhvervsministeren
Erhvervsministeren har tilkendegivet over for udvalget,
at loven vil blive evalueret 3 år efter lovens ikrafttrædelse,
jf. L 86 – bilag 5.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en de-
ling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stille-
de ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
Socialdemokratiet er bevidst om, at lovgivningen skal balan-
cere på den ene side borgernes retssikkerhed for at afgive
høringssvar og eventuelt klage i forbindelse med lokalplans-
sager og på den anden side behovet for at sætte relativt hur-
tigt ind med kystbeskyttende foranstaltninger, hvis der er
stor sandsynlighed for oversvømmelser. Socialdemokratiet
ønsker en lovgivning, som sikrer, at en sag som den, Roskil-
de Kommune har været igennem for området Jyllinge Nord-
mark, ikke skal gentage sig.
Under førstebehandlingen og udvalgsbehandlingen har
det været vigtigt for Socialdemokratiet at få præciseret og
vurderet rækkevidden af forslaget om, at kommunalbestyrel-
sen skal kunne fravige kravet om en lokalplan.
Med de svar, udvalget har fået fra erhvervsministeren,
om, hvad der ligger i formuleringerne særlige omstændighe-
der og væsentlig negativ betydning, samt hvilke hørings- og
klagemuligheder borgere, virksomheder og organisationer
har i en kystsikringsproces uden en lokalplan, vil Socialde-
mokratiet kunne støtte det opdelte lovforslag i sin helhed.
Svaret på spørgsmål 5 understreger, at der ved helheds-
planer efter kystbeskyttelsesloven er en høringsproces af mi-
nimum 4 ugers varighed, og at tilladelser om etablering af
kystbeskyttelsesforanstaltninger kan påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Svaret på spørgsmål 6 forklarer de særlige omstændighe-
der, som kan gøre sig gældende, for at kommunalbestyrelsen
kan fravige kravet om en lokalplan, f.eks. at risiko for over-
AX021008