Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 98 Bilag 7
Offentligt
1834592_0001.png
d
Folketingets Sundheds– og Ældreudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
12-12-2017
EMN-2017-04898
1106409
Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om klage
og erstat-
ningsadgang inden for sundhedsvæsenet L98
Danske Regioner henvender sig til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg vedrøren-
de det verserende lovforslag L98 - forslag til lov om ændring af lov om klage
og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Som nævnt i Danske Regioners høringssvar af 12. oktober 2017 til det oprindelige
udkast til lovforslag, er regionerne enige i, at reglerne på området for patienterstat-
ning bør ændres, så det undgås, at patienter risikerer at skulle tilbagebetale erstat-
ninger lang tid efter, at erstatningerne er udbetalt. Derfor har vi i Danske Regioner
med glæde noteret os, at regionerne i det fremsatte lovforslag L98 er blevet imøde-
kommet på en række punkter.
Danske Regioner har dog fortsat indvendinger mod den del af det fremsatte forslag,
der indebærer en væsentlig udvidelse af regionernes erstatningsansvar.
Lovforslaget vil således i sin nuværende form indebære betydelige økonomiske kon-
sekvenser for regionerne, som langt overstiger de merudgifter, der er redegjort for i
forslaget. Samlet vurderer regionerne, at det fremsatte lovforslag vil indebære en
merudgift for regionerne på 35-60 mio. kr.
Lovforslaget lægger således op til, at alle skader forårsaget af autoriserede sund-
hedspersoner skal være omfattet af ordningen. Udvidelsen drejer sig om følgende:
Institutioner og boformer inden for det sociale område (fx plejehjem, døgn-
institutioner og revalideringsinstitutter, uanset om der er ansat autoriserede
sundhedspersoner på den pågældende institution), private organisationer og
firmaer
Ansatte i optiker- og bandagistkæder
Private klinikker, der drives af uautoriserede sundhedspersoner, fx hudpleje-
klinikker, men hvor behandlingen udføres af autoriseret personale, kosmeto-
logklinikker og skønhedsklinikker
Lægegerning m.v., der foretages i fritiden
Private laboratorier, herunder skader som følge af fejldiagnosticering ved
undersøgelse af patientprøver, fx biopsier.
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 98 - 2017-18 - Bilag 7: Henvendelse af 13/12-17 fra Danske Regioner
1834592_0002.png
Regionerne gøres dermed med forslaget økonomisk ansvarlige for behandlere m.v.,
som de ikke har instruktionsbeføjelse over og dermed ikke kontrol med.
Ændringen betyder i praksis, at fx en læge ansat i en superligaklub, der overser en
meniskskade, der giver varigt mén på en top-fodboldspiller, også er omfattet af ord-
ningen. Den situation kan medføre, at regionen skal betale erstatning for tab af er-
hvervsevne af en betydelig størrelse. Udvidelsen af ordningen betyder, at regionerne
kommer til at hæfte for langt flere situationer end i dag, hvor autoriserede sund-
hedspersoner forvolder skade på patienter.
En sådan udvidelse af regionernes erstatningsansvar med de deraf følgende betydeli-
ge merudgifter er ikke en hensigtsmæssig anvendelse af sundhedsvæsenets ressour-
cer.
Danske Regioner har desuden manglende forståelse for, at regeringen foreslår en
udvidelse af området for regionernes erstatningspligt, samtidig med den igangvæ-
rende evaluering af hvilke områder, der fremover i stedet skal dækkes af en privat
forsikring.
Samlede økonomiske konsekvenser
Danske Regioner har i forhold til sit tidligere fremsendte høringssvar af 12. oktober
2017 til Sundheds- og Ældreministeriet tilpasset de økonomiske beregninger på bag-
grund af de ændringer, der er foretaget i det fremsatte lovforslag L98.
Danske Regioner estimerer, at lovforslaget vil indebære en merudgift for regionerne
på 35-60 millioner kroner:
Udvidelse af patienterstatningens dækningsområdet estimeres til 25-30 mio.
kr.
Fredning af tidligere udbetalte erstatninger estimeres til en udgift på 20-30
mio. kr.
Patienter vil have øget incitament til at indbringe sager for Ankenævnet, det
vil betyde merudgifter på 5-10 mio. kr.
Afskaffelse af bagatelgrænsen på 10.000 kr. estimeres til en udgift på 3-5
mio. kr.
Øget incitament for borgerne til at indbringe sager for Patienterstatning
estimeres til en samlet udgift på 2-5 mio. kr.
Udgifter før fratræk af egetbidrag: 55-80 mio. kr.
Fratrækkes estimeret indtægt ved egetbidrag (7.300 kr.): 20 mio. kr.
Samlede udgifter: 35-60 mio. kr.
I vedlagte bilag 1 har Danske Regioner beskrevet de økonomiske udgifter nærmere.
I vedlagte bilag 2 findes en beskrivelse af regionernes ankepraksis.
L 98 - 2017-18 - Bilag 7: Henvendelse af 13/12-17 fra Danske Regioner
1834592_0003.png
Forslag til at afbøde udgiften
Danske Regioner foreslår, at lovforslaget ændres således, at regionernes erstatnings-
pligt udvides til kun at omfatte de skader, der sker, når læger handler efter autorisa-
tionslovens § 42, stk. 1,
og
de skader, der sker på de sociale institutioner, og dermed
ikke for de skader, der forvoldes, når læger handler erhvervsmæssigt - det vil sige
handler som led i et egentligt ansættelsesforhold til f.eks. en sportsklub.
Desuden er det i dag sådan, at private hospitaler og klinikker med autoriseret perso-
nale, der behandler offentlige patienter under det udvidede frie sygehusvalg, selv
skal tegne forsikring for eventuelle patientskader. Med lovforslagets udvidelse af
ordningen vil fx en klinik med uautoriseret personale, der handler på ansvar af auto-
riseret sundhedspersonale, være omfattet af ordningen. Det betyder, at en privat
klinik, der fx behandler en patients dårlige ryg, er dækket af den offentlige patienter-
statning, mens en anden privat klinik, der behandler samme lidelse under ordningen
om udvidet frit sygehusvalg, selv skal tegne forsikring for eventuelle patientskader.
Det finder Danske Regioner konkurrenceforvridende.
Danske Regioner mener, at private virksomheder selv bør tegne en arbejdsgiverfor-
sikring for ansatte autoriserede sundhedspersoner. Det vil betyde, at regionerne
holdes ansvarsfri i forhold til at dække
alle privatansatte
autoriserede personer, og
dermed reduceres de offentlige udgifter til at implementere lovforslaget betragteligt.
Det vil betyde en reduktion af udgifter på estimeret 25-30 mio. kr., så de samlede
udgifter i forbindelse med lovforslaget bliver 10-30 mio. kr.
Det vil også betyde en harmonisering med øvrige erstatningsområder, hvor det er et
grundlæggende princip, at arbejdsgiver er ansvarlig for sine ansatte. Der vil således
ikke kunne stilles spørgsmål ved, om det kan anses for at være konkurrenceforvri-
dende, hvis regionerne skal være erstatningsansvarlige for privatansatte sundheds-
personer.
Yderligere oplysninger findes vedlagt i bilag:
Bilag 1 - økonomiske konsekvenser ved lovforslag om klage
og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet L98
Bilag 2 - Regionernes praksis for anke af patienterstatningssager
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Stephanie Lose