Finansudvalget 2017-18
L 1
Offentligt
1835336_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
15. december 2017
J nr. 2017-3879
Finansudvalget har i brev af 11. december 2017 stillet mig følgende spørgsmål 67
til L1 forslag til Finanslov for finansåret 2018, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Spørgsmål 67
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for drivhusgasudledningen af
aftalen om finansloven for 2018, idet ministeren bedes fremlægge en sam-
let oversigt over de drivhusgasreducerende og drivhusgasøgende tiltag i
aftalen, og vil ministeren fremhæve de initiativer i finansloven, der kompen-
serer for eventuel øget klimabelastning og redegøre for øvrige virkemidler
til at sikre, at den danske drivhusgasudledning ikke øges, som følge af fi-
nanslovsaftalen?
Svar
Svaret bygger dels på et tidligere svar på lignende spørgsmål 10 til L216 og EFKM
alm. del spørgsmål 372 om betydningen for CO
2
-udledningen af regeringens for-
slag til finanslov 2018. Dels suppleres der med en opgørelse af konsekvenserne af
udvidelse af motorvej på Vestfyn.
Det er kun ganske få elementer i forslaget, der er konkretiseret tilstrækkeligt til at
kunne skønne en effekt på udledningen af CO
2
. Dette omfatter ændret takst på
Storebælt, øget hastighed på udvalgte landeveje og motorvejsstrækninger og udvi-
delse af motorvej på Vestfyn. Der er betydelig usikkerhed forbundet med at vurdere
konsekvenserne for drivhusgasudledningen.
Nedsat Storebæltstakst
Det skal bemærkes, at taksten for tog ligeledes reduceres. Endvidere skal der gø-
res opmærksom på, at såfremt en nedsat takst leder til reduceret færgefart på Kat-
tegat, vil dette kunne reducere CO
2
-udledningen en smule. Dette forudsættes dog
her ikke at være tilfældet.
Den årlige effekt af nedsat takst er angivet umiddelbart efter indfasningsperioden,
formentlig i starten af 2020’erne. En 25 pct. reduktion af taksten på Storebælt for-
ventes at lede til en øget CO
2
-udledning på 30-57.000 ton/år i 2021-2030, når den
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
L 1 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om at redegøre for konsekvenserne for drivhusgasudledningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1835336_0002.png
er fuldt implementeret. Det svarer til ca. 0,2-0,4 pct. af transportsektorens forvente-
de udledning i perioden 2021-2030. Denne effekt er beregnet før perioden blev
specificeret, men det vurderes, at effekten ligger inden for den antagne indfasning.
Da takstnedsættelsen er provenuneutral og dermed indebærer, at tilbagebetalings-
tiden for Storebæltsforbindelsen (via takster) forlænges med 3 år, forventes der
også en reduktion i CO
2
-udledningen på længere sigt i forhold til uden tiltaget.
Hvorvidt CO
2
-reduktionen på længere sigt fuldt ud udligner den øgede udledning i
årene 2021-3030 er uvist, da det ikke har været muligt at foretage en beregning
heraf. Omfanget af CO
2
-reduktionen på lang sigt vil bl.a. afhænge af, hvordan for-
længelsen af tilbagebetalingstiden implementeres og hvordan sammensætningen
af bilflåden ser ud.
Hastighedsopgraderinger til 90 km/t og 130 km/t
Øget hastighed vil med det konkrete forslag lede til en øget udledning på anslået
3.500-3.800 ton/år. Det svarer til ca. 0,03 pct. af transportsektorens årlige udled-
ning.
Udvidelse af motorvejen på Vestfyn
Udvidelse af motorvejen til seks spor vil med det konkrete forslag lede til en øget
udledning af drivhusgasser.
Med udgangspunkt i CO
2
-beregningerne fra VVM-undersøgelsen
fra 2008 af ”Ud-
bygning af Den Fynske Motorvej mellem
Odense Vest og Middelfart”
fremgår det,
at der samlet set forventes en stigning i CO
2
-udledning på ca. 7.000 ton pr. år, hvil-
ket er svarende til i størrelsesorden 0,06 pct. af den samlede årlige CO
2
-udledning
for transportsektoren. Den anvendte beregningsmodel har ikke taget højde for evt.
trafikspring, hvorfor CO
2
-udledningen må antages at være en smule højere end det
beregnede.
Vejdirektoratet kan desuden oplyse, at den første tredjedel af strækningen mellem
Middelfart og Nr. Aaby allerede er udbygget, hvorfor man må antage, at den egent-
lige samlede stigning i CO
2
er i størrelsesorden 2/3 af ovennævnte.
Vejdirektoratet har ikke gennemført senere beregninger af CO
2
-udledning som
følge af udvidelsen af Fynske Motorvej.
VVM-undersøgelse af E45
Der er tale om en vurdering af virkninger på miljøet (VVM) ved udvidelse af forskel-
lige strækninger. Der er således ikke tale om besluttede projekter, og der er på
nuværende tidspunkt ikke regnet på konsekvenser for drivhusgasudledningen.
Vejdirektoratet har oplyst, at i det eventuelle videre arbejde med de planlægnings-
mæssige analyser af udbygningsforslag på E45 vil konsekvenser for drivhusgasud-
ledningen blive beregnet.
Side 2/3
L 1 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om at redegøre for konsekvenserne for drivhusgasudledningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1835336_0003.png
Øvrige elementer
For øvrige elementer i aftalen om finansloven for 2018 er der ikke opgjort en effekt
på CO
2
-udledningen. I det omfang, de bidrager til øget vækst og beskæftigelse, må
de dog isoleret set alt andet lige forventes at give anledning til et øget energifor-
brug, der kan give anledning til øget udledning af CO
2
. Denne udledning må forven-
tes at finde sted både inden for og uden for kvotesektoren. Omfanget af øgede
udledninger vil dog i høj grad afhænge af, om det øgede energiforbrug i fremtiden
vil stamme fra vedvarende energikilder eller fossile. Der er ikke regnet konkret her-
på.
Det vurderes, at en række tiltag som fx investeringer i jernbanen, pulje til mindre
initiativer på transportområdet, grøn naturpulje, økologisk landbrug og en perma-
nent BoligJobordning alle kan have en klimaeffekt, og at denne både kan være
reduceret og øget CO
2
-udledning. Det har dog ikke været muligt at regne herpå, da
det bl.a. kræver en konkret udmøntning af midlerne.
Kompensation for klimaeffekter
Effekterne vil indgå i løbende opgørelser af manko for opfyldelse af klimamålsæt-
ninger med udgivelse af Energistyrelsens basisfremskrivninger. Regeringen vil
fremlægge en strategi for at opfylde Danmarks klimamål for de ikke-kvotebelagte
sektorer i perioden 2021-2030.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3