Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 126
Offentligt
1858918_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 1 (L
126) af 1. februar 2018 stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19/12-17 fra Danske Handicap-
organisationer, jf. L 126 - bilag 4, og særligt forholde sig til de tre punkter 1) Etab-
lering af et rådgivende organ, der kan vejlede i forbindelse med monitorering og
rapportering, 2) mulighed for at håndhæve lovgivningen ved hjælp af sanktioner
og 3) at private skoler, børnehave og vuggestuer også skal være omfattet af forsla-
get.
Svar
Det er vigtigt, at der er en løbende dialog, videndeling og erfaringsudveksling på
tilgængelighedsområdet. Digitaliseringsstyrelsen vil derfor også løbende inddrage
relevante interessenter indenfor industrien, offentlige myndigheder og handicap-
organisationer i arbejdet. Der er høstet gode erfaringer fra luftfartens handicapråd,
og jeg har derfor bedt Digitaliseringsstyrelsen om at undersøge mulighederne for
en lignende konstruktion på tilgængelighedsområdet. Da implementeringsarbejdet
strækker sig over en årrække, er det vurderingen, at der vil være behov for løbende
at vurdere og evaluere form og frekvens for samarbejdet.
Med lovforslaget indføres en mulighed for at give offentlige organer påbud, hvis
ikke de gør konkret indhold tilgængeligt. Dette er en stramning i forhold til den
politiske aftale, der trådte i kraft i 2008, hvor der ikke er mulighed for at give på-
bud. Derudover er der ikke tradition for at give offentlige organer sanktioner i
Danmark. Derfor er det min opfattelse, at det er tilstrækkeligt, at Digitaliserings-
styrelsen har mulighed for at give de offentlige organer påbud om overholdelse af
tilgængelighedskravene.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at styrelsen vil følge ud-
viklingen via tilsyn, monitorering, dialog med interessenter samt reaktion på påbud,
og løbende overveje, hvorvidt effekten af påbud er tilfredsstillende.
Det er med lovforslagets § 1, stk. 1 og 2, fastlagt, at offentlige skoler, børnehaver
og vuggestuer er omfattet af lovforslaget, og at private skoler, børnehaver og vug-
gestuer er undtaget fra lovforslaget. Private skoler, børnehaver og vuggestuers
websteder og mobilapplikationer er dog omfattet af lovforslaget, når det gælder
væsentlige administrative onlinefunktioner. Det gælder fx selvbetjeningsløsninger
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 126 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om at kommentere henvendelsen af 19/12-17 fra Danske Handicaporganisationer, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
som skoleindskrivning, opskrivning til plads i daginstitution og lignende, som vil
skulle være tilgængeligt.
Undervisningsministeriet har oplyst, at privatskoler i Danmark traditionelt har haft
frihed til at udtænke lokale løsninger, der kan møde de relevante lokale behov,
uden at der fra centralt hold stilles specifikke og ensartede krav, som det kan være
tilfældet på tværs af de offentlige skoler. Derfor er private skoler ikke omfattet af
lovforslaget. Daginstitutionernes Landsorganisation har i deres høringssvar frem-
hævet, at det vil lægge en byrdefuld opgave på små og trængte private børnehaver
og vuggestuer, hvis de bliver omfattet af lovforslaget, hvorfor disse er blevet und-
taget i samme omfang som private skoler.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation