Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 134
Offentligt
1875184_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-04-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1601466
Dok. nr.: 570081
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 134
Forslag til tatoveringslov) til sundhedsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren
bedes som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag, som sikrer
følgende:
-
Tatoveringsstedet skal ansøge om en registrering seks uger inden, stedet kan
åbne. Lokalerne skal godkendes som en del at registreringsordningen. Der skal
være krav om bestået førstehjælpskursus samt krav om CVR registrering. Og alle,
der udfører tatoveringer, skal være registreret.
-
Registrerede tatovører er forpligtiget til at have et hygiejnebevis, som forudsætter
minimum 6 timers kursus, hvor følgende er indeholdt: opbevaring af udstyr, far-
ver, håndhygiejne, førstehjælp m.v. Ved forbrugerinformation samt hygiejnestan-
dard skal branchen inddrages.
-
Gebyret skal fordeles mere retfærdigt, så den eneansvarlige ikke betaler samme
gebyr som en større klinik med f.eks. 10 ansatte.
-
At der sikres større kontrol med udenlandske tatovører, herunder at udenlandske
skal registreres og betale gebyrer, uanset om de opholder sig midlertidigt eller
permanent i Danmark. Gæstetatovører skal defineres som en tatovør, der max.
opholder sig i Danmark 7 dage.
-
At tatoveringsbranchen også inddrages i samarbejdet med Styrelsen for Patient-
sikkerhed og Statens Serum Institut om fastsættelse af regler om infektionshygiej-
niske krav, der påhviler registrerede tatoveringssteder.
-
At tatoveringsbranchen også inddrages i fastsættelse af regler om krav til det
skriftlige informationsmateriale til forbrugeren.”
Svar:
Ja, jeg vil gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag til L 134 til den del, der ved-
rører, at tatoveringssteder skal ansøge om en registrering seks uger inden, stedet kan
åbne.
./.
Sundheds- og Ældreministeriets notat med teknisk bistand til udformning af ændrings-
forslag om dette emne er vedlagt dette svar.
Jeg kan oplyse, at regeringen ikke støtter ændringsforslaget.
For så vidt angår kravene til godkendelse af lokaler, førstehjælpskursus, registrering af
den enkelte tatovør, hygiejnebevis og ændring af gebyret, vil det efter min opfattelse
ikke være muligt for Sundheds- og Ældreministeriet at yde et tilstrækkeligt kvalificeret
og holdbart bidrag, idet de foreslåede ændringer efter min opfattelse forudsætter til-
bundsgående analyser af de økonomiske konsekvenser af de foreslåede ændringer.
Hertil kommer, at de foreslåede krav vil pålægge tatoveringsbranchen øgede byrder i
L 134 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som sikrer at tatoveringsstedet skal ansøge om en registrering seks uger inden, stedet kan åbne. Lokalerne skal godkendes som en del at registreringsordningen. Der skal være krav om bestået førstehjælpskursus samt krav om CVR registrering. Og alle, der udfører tatoveringer, skal være registreret, til sundhedsministeren
forhold til, hvad lovforslaget lægger op til. På den baggrund vil de foreslåede krav falde
uden for den økonomiske ramme, som er forudsat af lovforslaget.
Jeg skal desuden påpege, at det efter min opfattelse bør overvejes, om så markante
ændringer af lovforslaget vil være i overensstemmelse med det identitetskravet, som
gælder for fremsættelse af ændringsforslag.
På denne baggrund ser jeg mig ikke i stand til at yde den ønskede tekniske bistand til
ændringsforslag, der vedrører disse krav.
For så vidt angår forslagene om inddragelse af branchen i forbindelse med den nær-
mere udformning af kravene til forbrugerinformation og hygiejne, skal jeg bemærke,
at disse krav vil blive udmøntet i en bekendtgørelse. Inden bekendtgørelsen udstedes,
vil tatovørbranchen få lejlighed til at fremsende kommentarer til udkastet. Jeg mener
derfor ikke, at der er grundlag for at ændre det fremsatte lovforslag for at sikre bran-
chens inddragelse i reglernes udformning.
Herudover mener jeg ikke, at et krav om CVR-registrering af tatoveringssteder hører
hjemme i nærværende lovforslag, idet spørgsmålet reguleres af selskabslovgivningen.
Endelig skal jeg for så vidt angår kravet om kontrol med udenlandske tatovører henvise
til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 134
Forslag til tatoveringslov).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2