Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 146
Offentligt
1880271_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 13-04-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPPADL
Sagsnr.: 1707223
Dok. nr.: 567603
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 (L 146
forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Organiserin-
gen i Sundheds- og Ældreministeriet, oprettelse af Nationalt Genom Center m.v.)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 23:
”Ministeren
bedes oplyse, om ministeren kan bekræfte, at ministerens bemyndigelse i
§ 223a til at pålægge myndigheder at videregive oplysninger uden borgerens samtykke
er meget omfattende, idet der findes mange data, som kan være relevante for Natio-
nalt Genom Centers opgavevaretagelse.”
Svar:
Først skal det understreges, at Nationalt Genom Center kun vil kunne pålægge aktører
at videregive genetiske oplysninger fra henholdsvis patienter og forsøgspersoner, der
har samtykket til at få foretaget en genetisk analyse i forbindelse med patientbehand-
lingen eller forskningsprojektet.
Indledningsvist skal jeg bemærke, at det kunne have stået tydeligere i lovforslagets
bemærkninger. Der burde have stået, at sundhedsministeren kan fastsætte
regler, der forpligter de nævnte aktører til at videregive genetiske oplysninger til Nati-
onalt Genom Center uden
yderligere
samtykke fra patienten.
Med ordet ”yderligere” havde det fre gået tydeligt, at patie te allerede havde sa -
tykket til genomsekventeringen.
Det er en forudsætning for udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen om ind-
samling af genetiske oplysninger til Nationalt Genom Center, at der enten er givet sam-
tykke til den genetiske analyse i forbindelse med patientbehandling eller er givet sam-
tykke til deltagelse i det konkrete forskningsprojekt, hvori den genetiske analyse ind-
går.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse indebærer således, at sundhedsministe-
ren kan fastsætte regler, der forpligter til videregivelse af genetiske oplysninger og op-
lysninger om helbredsmæssige forhold til Nationalt Genom Center uden yderligere
samtykke fra patienten.
Som det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 22 (vedrørende den foreslåede § 223 a, stk.
1), vil sundhedsministeren kunne fastsætte regler om, at der påhviler visse aktører en
pligt til at give Nationalt Genom Center genetiske oplysninger, som er udledt af biolo-
gisk materiale
efter
oprettelsen af Nationalt Genom Center, og oplysninger om hel-
bredsmæssige forhold, i det omfang oplysningerne er
nødvendige
for gennemførelsen
af centerets opgaver.
L 146 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om redegørelse for rækkevidden af de beføjelser som den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse giver ministeren til at fastsætte regler, der forpligter bestemte aktører til – uden patientens samtykke - at videregive genetiske og helbredsmæssige oplysninger til Nationalt Genom Center, til sundhedsministeren
Som angivet med kursiv fastsætter bemyndigelsesbestemmelsen i sig selv nogle be-
grænsninger for, hvilke oplysninger der kan indsamles til Nationalt Genom Center:
-
Indsamlingen af de pågældende genetiske oplysninger og helbredsoplysnin-
ger skal være nødvendig for gennemførelsen af centeret opgaver. Heri ligger,
at den pågældende indsamling skal være proportional.
Indsamlingen af genetiske oplysninger begrænses til en fremadrettet indsam-
ling, dvs. genetiske oplysninger som er udledt efter oprettelsen af centeret.
-
Desuden fremgår det af lovforslagets afsnit 2.2.2, at Nationalt Genom Center ikke kan
indsamle genetiske oplysninger fra registerforskningsprojekter med biologisk materi-
ale
populært kaldet biobankforskning
hvor en videnskabsetisk komité har dispen-
seret fra kravet om samtykke efter komitélovens § 10.
Endelig fremgår det af bemærkningerne til § 1, nr. 22, at der i første omgang vil blive
fastsat regler om indsamling af helbredsoplysninger og genetiske oplysninger, som er
genereret på sygehuse eller i lægepraksis i forbindelse med patientbehandling, og hvor
der på grund af mængden af genotypiske oplysninger (oplysninger om menneskers ge-
ner) og/eller fænotypiske oplysninger (oplysninger om menneskers sundheds- og syg-
domsbillede) er behov for, at der kan foretages analyser m.v. med det formål at kunne
tilrettelægge en mere præcis og målrettet behandling af den enkelte patient, jf. mål-
sætningerne herom i
National Strategi for Personlig Medicin 2017-2020.
Bemyndigelsesbestemmelsen giver samtidigt mulighed for at fastsætte krav til de ind-
berettende aktører om, hvilke formater, kadencer m.v. at oplysningerne skal indberet-
tes i, så det sker efter ens standarder og så oplysningerne kan anvendes til formålet.
Det sker på tilsvarende vis for andre fælles infrastrukturer, registre m.v., hvor ministe-
ren har bemyndigelse til at fastsætte krav herom.
Grunden til at bemyndigelsesbestemmelsen både omfatter genetiske oplysninger og
helbredsoplysninger er for at sikre, at Nationalt Genom Center vil kunne følge med
udviklingen af Personlig Medicin og håndtere de behov, som sundhedsvæsenet står
over for. Fx kan det være yderst relevant at inddrage helbredsoplysninger i form af
oplysninger om patientens tidligere sygdomme sammen med den genetiske analyse
med henblik på diagnostik og behandlingsvalg.
Grunden til at de nævnte aktører i bemyndigelsesbestemmelsen (institutioner under
Sundheds- og Ældreministeriet, regionsråd, kommunalbestyrelser, autoriserede sund-
hedspersoner og de private personer eller institutioner, der driver sygehuse m.v.) for-
pligtes til at videregive førnævnte oplysninger til Nationalt Genom Center er for at
sikre, at sundhedsvæsenets parter anvender Nationalt Genom Center, herunder den
fælles landsdækkende informationsinfrastruktur, hvormed behandling af genetiske
oplysninger sker under høj sikkerhed. Dermed nedbringes også en ukoordineret ud-
bygning af mange forskellige uensartede løsninger på tværs af landet.
Derudover er der lavet den begrænsning, at der ikke kan fastsættes regler om pligt til
at videregive genetiske oplysninger fra registerforskningsprojekter, hvori der er di-
spenseret fra kravet om samtykke efter komitélovens § 10.
Side 2
L 146 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om redegørelse for rækkevidden af de beføjelser som den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse giver ministeren til at fastsætte regler, der forpligter bestemte aktører til – uden patientens samtykke - at videregive genetiske og helbredsmæssige oplysninger til Nationalt Genom Center, til sundhedsministeren
Ud over den pligtmæssige indsamling af genetiske oplysninger og helbredsoplysninger
til Nationalt Genom Center har Sundheds- og Ældreministeriet vurderet, at der bør
være mulighed for, at borgere, der har fået foretaget en genetisk analyse før oprettel-
sen af Nationalt Genom Center, frivilligt kan overlade genetiske oplysninger, som er
udledt af biologisk materiale, til Nationalt Genom Center.
Derfor foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 22 (vedrørende den foreslåede § 223 a,
stk. 2), at sundhedsministeren vil kunne fastsætte regler om, at genetiske oplysninger,
der er udledt af biologisk materiale, kan overlades til Nationalt Genom Center, hvis
borgeren udtrykkeligt anmoder herom.
Afslutningsvist skal det bemærkes, at et tilbud om at få foretaget en genetisk analyse
i sundhedsvæsenet, hvorefter analysen behandles og opbevares i sundhedsvæsenet
skal ses som en integreret proces. Sådan foregår det allerede i dag i sundhedsvæse-
net, hvis du skal have lavet forskellige analyser, fx til brug for din diagnosticering. Na-
tionalt Genom Center er ikke et adskilt projekt fra resten af sundhedsvæsenet, men
en vigtig del af fremtidens danske sundhedsvæsens kliniske hverdag.
Det at kunne behandle genetiske oplysninger i den kliniske infrastruktur i Nationalt
Genom Center er en integreret del af at kunne tilbyde diagnostik og behandling i det
danske sundhedsvæsen: Oplysningerne skal efterfølgende kunne anvendes til den vi-
dere konkrete behandling af patienten, til dokumentation af patientbehandlingen
samt i forbindelse med tilsyns-, klage- og erstatningssager m.v. Det er ikke muligt at
gennemføre diagnostik eller behandling på baggrund af en genetisk analyse, uden at
oplysningerne efterfølgende behandles og opbevares. Dette vil med lovforslaget
fremadrettet kunne ske i Nationalt Genom Center. Der er således tale om en samlet
og integreret proces i sundhedsvæsenet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anne-Sofie Duelund Lassesen
Side 3