Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 156
Offentligt
1884884_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 15 til L 156 efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 15 til L 156:
Hvorfor inddrager ministeren ikke alle de sager, der omtales i lovforslaget, i ret-
ningslinjerne? Det drejer sig f.eks. om Maslov (2008), Radovanovic (2004), Mokra-
ni (2003), Khan (2010), Joseph Grant (2009), Keles (2005), Amrollahi (2002), Udeb
(2013) og Krasniqi (2017)?
Svar:
Menneskerettighedsdomstolen har afsagt et meget stort antal afgørelser på om-
rådet for udvisning af kriminelle udlændinge siden årtusindskiftet. I forbindelse
med arbejdet med lovforslaget er denne praksis gennemgået.
I pkt. 2.1.2.2-2.1.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger beskrives de gene-
relle regler for den proportionalitetsvurdering, der i medfør af artikel 8 om ret til
respekt for privat- og familielivet i Den Europæiske Menneskerettighedskonventi-
on (EMRK) skal foretages i alle sager om udvisning af kriminelle udlændinge, og
udvalgte dele af de såkaldte Maslov-kriterier, der indgår i vurderingen, gennem-
gås nærmere. I den forbindelse beskrives det bl.a., at Menneskerettighedsdom-
stolen lægger større vægt end tidligere på hensynet til kriminalitetens art og
grovhed eller den pågældendes kriminelle løbebane over for hensynet til udlæn-
dingen eller dennes eventuelle familie. I beskrivelsen af disse generelle regler
inddrages en række afgørelser fra Domstolen.
I pkt. 2.1.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger opstilles herudover fire
forskellige kategorier af kriminelle udlændinge. De forskellige kategorier er opdelt
efter, om udlændingen på den ene side er født og opvokset i Danmark eller kom-
met hertil som mindreårig, eller på den anden side er kommet hertil som voksen.
Herudover er kategorierne opdelt efter, om udlændingen har stiftet familie. Inden
for hver kategori redegøres for de afgørelser, der belyser det strafniveau, hvor
Menneskerettighedsdomstolen som udgangspunkt accepterer, at udvisning kan
ske uden at krænke EMRK artikel 8.
23. april 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 6272
410191
Side
1/2
L 156 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren ikke inddrager ikke alle de sager, der omtales i lovforslaget, i retningslinjerne, til udlændinge- og integrationsministeren
På baggrund af gennemgangen af retspraksis fra Menneskerettighedsdomstolen
siden årtusindskiftet er der i pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
opstillet retningslinjer for, ved hvilket strafniveau der for kategorierne i alminde-
lighed kan ske udvisning, uden at det med sikkerhed er i strid med EMRK artikel 8.
Retningslinjerne er begrænset til bestemte former for kriminalitet, og der er des-
uden opstillet visse forudsætninger for, hvornår udgangspunkterne i retningslin-
jerne kan anvendes.
Det følger eksempelvis af retningslinjerne, at der for kategorien af kriminelle ud-
lændinge, der er født eller opvokset i Danmark eller kommet hertil som mindre-
årige og ikke har stiftet familie, i almindelighed bør ske udvisning, hvis udlændin-
gen idømmes 1 års fængsel eller en strengere straf for bestemte former for krimi-
nalitet. Anvendelse af dette udgangspunkt forudsætter dog, at der ikke er tale om
et strafbart forhold begået som mindreårig, og at udlændingen har et vist mini-
mum af tilknytning til det land, som den pågældende må forventes at tage ophold
i. Hvis straffen ligger tæt på 1 års fængsel, er det endvidere forudsat, at udlæn-
dingen tidligere er straffet og i den forbindelse er blevet idømt fængselsstraf.
Lignende retningslinjer er opstillet for de øvrige kategorier af kriminelle udlæn-
dinge.
Det er
herunder efter drøftelse med Justitsministeriet
Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets opfattelse, at en tilføjelse af de domme, som Institut for Menne-
skerettigheder opfordrer til at inddrage, ikke vil bidrage til en yderligere belysning
af de opstillede udgangspunkter for, ved hvilket strafniveau der for de forskellige
kategorier af kriminelle udlændinge i almindelighed kan ske udvisning, uden at det
med sikkerhed er i strid med EMRK artikel 8.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke vil ændre på, at retten ved afgørelsen af, om
udvisning med sikkerhed vil være i strid med EMRK artikel 8 i den konkrete sag,
skal foretage en samlet og konkret vurdering med udgangspunkt i Maslov-
kriterierne og øvrig praksis fra Menneskerettighedsdomstolen. Det gælder både,
når udgangspunkterne i retningslinjerne for, ved hvilket strafniveau der for de
forskellige kategorier af kriminelle udlændinge i almindelighed kan ske udvisning,
uden at det med sikkerhed er i strid med EMRK artikel 8, kan anvendes, og når
udgangspunkterne ikke kan anvendes.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 til lovforslaget, hvor Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet har forholdt sig til Institut for Menneskeret-
tigheders høringssvar af 9. februar 2018 og det talepapir, som blev anvendt i for-
bindelse med et møde i Udlændinge- og Integrationsudvalget den 13. marts 2018,
hvor instituttet havde foretræde (lovforslagets bilag 1 og bilag 5).
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2