Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 160
Offentligt
1878935_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1970
Doknr.
562502
Dato
12-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (L 160) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, som indebærer,
at den del af lovforslaget, som skal styrke kvaliteten af dagtilbuddene, udskilles
til et selvstændigt lovforslag, og at den del af lovforslaget, som skal øge
fleksibiliteten og valgfriheden for forældre med børn i dagtilbud, udskilles som
et andet selvstændigt lovforslag? I benægtende fald anmodes ministeren om
at yde teknisk bistand til en deling af lovforslaget?”
Svar:
Lovforslaget om ændring af dagtilbudsloven udmønter store dele af den politiske afta-
le ’Stærke dagtilbud – alle børn skal med fællesskabet’, som blev indgået af regerin-
gen, DF, S og RV den 9. juni 2017. Det er således en bred aftalekreds, der står bag
det samlede lovforslag, hvorfor jeg ikke vil stille ændringsforslag om deling af lov-
forslaget.
Jeg vil gerne yde teknisk bistand til en opdeling af lovforslaget i to dele, hvor det øn-
skede ændringsforslag kan se ud som følgende:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Styrket kvalitet i dagtilbud)« omfat-
tende § 1, nr. 2-9, 11, 13, 15-17, 19, 20, 30, 31, 35, 36, § 2 og § 3, stk. 1, 5 og 6.
B.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Øget fleksibilitet og valgfrihed til
forældre mv.)« omfattende § 1, nr. 1, 10, 12, 14, 18, 21-29, 32-34, 37-41 og § 3, stk.
1-4 og 6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 3
L 160 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, som indebærer, at den del af lovforslaget, som skal styrke kvaliteten af dagtilbuddene, udskilles til et selvstændigt lovforslag, og at den del af lovforslaget, som skal øge fleksibiliteten og valgfriheden for forældre med børn i dagtilbud, udskilles som et andet selvstændigt lovforslag, til børne- og socialministeren
2)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
Stk. 6,
der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 35 og 36 finder ikke anvendelse for aftaler om tilskud til privat pas-
ning, der er indgået før lovens ikrafttrædelse. For sådanne aftaler finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 3
4)
Stk. 6,
der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 33, 34 og 37-41, finder ikke anvendelse for aftaler om tilskud til pas-
ning af egne børn samt tilskud til privat pasning, der ydes i kombination med en plads i
dagtilbud efter dagtilbudslovens § 80, stk. 4, der er indgået før lovens ikrafttrædelse.
For sådanne aftaler finder de hidtil gældende regler anvendelse«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører en styrkelse af kvaliteten i dagtilbud, hvor der blandt an-
det foreslås en ny lovgivningsmæssig ramme for den pædagogiske læreplan i dagtil-
bud, øgede krav til private pasningsordninger og øgede krav til indhold i skolefritids-
ordninger og fritidshjem for børn, der benytter disse tilbud før skolestart.
Det andet forslag (B) har til formål at øge fleksibiliteten og valgfriheden for forældre,
så forældrene får flere muligheder for at vælge et tilbud, der passer til netop deres
familie.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvensændring, som følger af ændringsforslag nr. 1. Det
foreslås, at henvisningen til stk. 2 og 3 i det foreslåede § 3, stk. 1, udgår, idet forslag A
foreslås at træde i kraft den 1. juli 2018. Med ændringen foreslås det således, at hele
forslag A sættes i kraft den 1. juli 2018.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvensændring, som følger af ændringsforslag nr. 1. Det
foreslås at nyaffatte stk. 6, idet det foreslåede stk. 6 er en overgangsbestemmelse,
der både regulerer bestemmelser i det foreslåede forslag A og B, jf. ændringsforslag
nr. 1.
Med ændringen vil stk. 6, som bliver stk. 3, være en overgangsbestemmelse, der re-
gulerer § 1, nr. 35 og 36, der vedrører forslag A.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvensændring, som følger af ændringsforslag nr. 1. Det
foreslås at nyaffatte stk. 6, idet det foreslåede stk. 6 er en overgangsbestemmelse,
der både regulerer bestemmelser i det foreslåede forslag A og B, jf. ændringsforslag
nr. 1, hvor det foreslås at dele lovforslaget i to.
2
L 160 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, som indebærer, at den del af lovforslaget, som skal styrke kvaliteten af dagtilbuddene, udskilles til et selvstændigt lovforslag, og at den del af lovforslaget, som skal øge fleksibiliteten og valgfriheden for forældre med børn i dagtilbud, udskilles som et andet selvstændigt lovforslag, til børne- og socialministeren
Med ændringen bliver stk. 6, som bliver stk. 5, en overgangsbestemmelse, der alene
regulerer § 1, nr. 33, 34 og 37-41, der vedrører forslag B.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3