Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1970
Doknr.
574012
Dato
16-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 14. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 ad L 160 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14/5-18 fra Sammenslutningen
af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark, jf. L 160 - bilag 9.
Svar:
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark har rettet henvendelse til
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg vedrørende et udkast til bekendtgø-
relse om brede pædagogiske mål og indholdsbeskrivelser af seks læreplanstemaer,
som ministeriet har sendt i ekstern høring. Bekendtgørelsesudkastet er hjemlet i L160
om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen, hvor der blandt andet foreslås
en ny lovgivningsmæssig ramme for den pædagogiske læreplan. Lovforslaget er un-
der behandling i Folketinget.
Jeg skal bemærke, at der står et bredt flertal bag lovforslaget og bekendtgørelsen,
som udmønter store dele af dagtilbudsaftalen fra 2017 ”Stærke dagtilbud”.
Aftalen og lovforslaget om den pædagogiske læreplan og den afledte bekendtgørelse
bygger på et stort udviklingsarbejde, hvor praktikere, forskere, uddannelsesfolk og
interessenter fra området gennem et år har udarbejdet konkrete forslag, som i vid
udstrækning uden ændringer derefter er omsat til lovforslag og bekendtgørelse.
Dette udviklingsarbejde, hvor alle aktører på området har bidraget, har ført til, at der
fremover er et fælles pædagogisk grundlag for dagtilbud i Danmark. Det er efter min
opfattelse centralt, at vi som samfund er tydelige om, hvad vi tilbyder vores børn, der
tilbringer en stor del af deres tid og vigtigste år i dagtilbud, og at alle dagtilbud dermed
står på det samme pædagogiske fundament. Samtidig er det vigtigt at bemærke, at
selve den konkrete udmøntning af fundamentet og temaer sker lokalt og dermed af-
hænger af de konkrete børn, forældre og personale.
Det fælles fundament hedder i lovforslaget et fælles pædagogisk grundlag for dagtil-
buddene. Med det pædagogiske grundlag bliver det for første gang beskrevet i dagtil-
budsloven, at elementer som dannelse, leg, børnefællesskaber og læringsmiljøer skal
være kendetegnende for den forståelse og tilgang, der arbejdes med i forhold til børns
trivsel og læring i alle dagtilbud i Danmark.
Som en del af L160 foreslås det også, at ministeren får bemyndigelse til på bekendt-
gørelsesniveau at fastsætte to brede pædagogiske mål og en beskrivelse for hvert