Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1812268_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2017 - 5154
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 19. oktober 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren
1812268_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, jf. L
4 - bilag 14.
Svar
Motorhistorisk Samråd har til Skatteudvalget fremsendt en række spørgsmål til regelsættet
for registreringsafgiften for indførte eller udførte biler, der er mere end 35 år gamle (vete-
rankøretøjer). I hovedtræk fremføres følgende:
1. Motorhistorisk Samråd (MhS) finder det uforståeligt, at eventuelle tillæg for dår-
lig energieffektivitet pålægges registreringsafgiften fuldt ud, når registreringsafgif-
ten beregnes efter nyprisreglen for veterankøretøjer
dvs. når den afgiftspligtige
værdi er fastsat til 40 pct. af nyprisen
mens de samme tillæg nedsættes svarende
til bilens konkrete værdifald, når registreringsafgiften beregnes for almindelige
brugte indførte biler. MhS mener endvidere ikke, at tillæg for dårlig brændstof-
økonomi er relevante for veterankøretøjer, der kun anvendes i meget begrænset
omfang.
2. Videre er MhS af den opfattelse, at en afgiftspligtig værdi på 40 pct. af nyprisen
er højt sat i betragtning af, at veterankøretøjerne typisk anvendes meget lidt.
3. MhS mener, at det er vanskeligt at få oplyst afgiften på veterankøretøjer og er
ikke tilfredse med lange sagsbehandlingstider hos SKAT for fastsættelse af afgif-
ter på veterankøretøjer.
4. Endelig er MhS af den opfattelse, at reglerne om godtgørelse af registreringsafgift
ved eksport, samt genindførsel af veterankøretøjer, er i strid med EU-retten.
Indledningsvist skal det bemærkes, at veterankøretøjer er tilgodeset i aftalen om
Omlægning
af bilafgifterne.
I lovforslaget, som udmønter aftalen, foreslås, at veterankøretøjer friholdes for stigninger
i tillæg for dårlig brændstoføkonomi og forhøjelser af knækpunktet for brændstoføko-
nomi. Samtidig er veterankøretøjerne ligesom andre biler omfattet af nedsættelserne af
selve registreringsafgiften. Videre er det en del af talen om
Omlægning af bilafgifterne,
at sags-
behandlingstiderne for afgiftsberigtigelse af veteranbiler nedbringes markant.
Endelig er veterankøretøjerne friholdt for de kommende stigninger i den grønne ejerafgift
for biler, der indregistreres første gang i Danmark fra den 3. oktober 2017, idet veteran-
køretøjerne slet ikke betaler grøn ejerafgift, men alene en reduceret vægtafgift.
Samlet set er det min vurdering, at aftalen og lovforslagene giver bedre muligheder for at
videreføre den rullende kulturarv i form af veteranbiler.
Side 2 af 3
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren
1812268_0003.png
Videre bemærkes:
Ad 1. Det kan bekræftes, at der ved beregning af registreringsafgiften for almindelige
brugte biler sker en kalibrering af alle beregningskomponenter for registreringsafgiften
f.eks. skalaknæk og tillæg for dårlig brændstoføkonomi. Kalibreringen følger køretøjets
konkrete værditab. Det betyder, at fx et 34 år gammelt køretøj vil få afskrevet tillæggene
med samme procentdel som køretøjets værditab.
Det samme er ikke tilfældet for veterankøretøjer. Det skal ses i lyset af, at beregningen af
registreringsafgiften foretages på grundlag af 40 pct. af nyprisen. Afgiftsgrundlaget er såle-
des uafhængigt af køretøjets konkrete værditab. Derfor sker der ikke kalibrering af tillæg
og fradrag for brændstoføkonomi mv.
Endelig vil jeg gerne henlede opmærksomheden på det samtidig fremsatte lovforslag L
18. I L 18 præciseres det, at den afgiftspligtige værdi af et veterankøretøj fastsættes til kø-
retøjets handelspris, dog fortsat maksimalt 40 pct. af nyprisen. Forslaget skal sikre, at reg-
lerne om veterankøretøjer ikke medfører højere afgifter end de almindelige regler om
brugte biler.
De lempelige afgifter på veterankøretøjer afspejler bl.a., at veterankøretøjer typisk har et
andet kørselsomfang end andre biler.
Ad 2. Lovforslaget udmønter aftalen om
Omlægning af bilafgifterne,
hvor bl.a. registreringsaf-
giften sænkes. Det er ikke en del af aftalen at gennemføre yderligere særskilte lempelser i
afgifterne på veterankøretøjer.
Ad 3. Det er en del af aftalen om
Omlægning af bilafgifterne,
at sagsbehandlingstider for fast-
sættelsen af registreringsafgiften for veterankøretøjer skal nedbringes markant.
Ad 4. Veterankøretøjer er ikke omfattet af reglerne om godtgørelse af registreringsafgift
ved eksport. Reglerne om godtgørelse af registreringsafgift ved eksport af brugte biler er
bl.a. indført for at sikre indtægter til statskassen. Når de brugte biler med et relativt lavt
afgiftsindhold eksporteres, erstattes de af nyere biler med et højere afgiftsindhold. Dette
indebærer en indtægt for statskassen, selv om der ydes godtgørelse. Denne sammenhæng
gør sig ikke gældende for veterankøretøjer, som har en lavere registreringsafgift end andre
biler.
Videre er de nuværende regler om eksportgodtgørelse og genindførelse af veterankøretø-
jer et værn imod spekulation i at udføre en f.eks. 34 år gammel bil med eksportgodtgø-
relse for derefter at genindføre den samme bil som 35-årig til en lavere registreringsafgift
for veterankøretøjer.
Vedr. det EU-retlige spørgmål, som MhS rejser, bemærkes, at registreringsafgiften ikke er
en EU-harmoniseret afgift, men en national afgift. EU-Domstolens praksis på dette om-
råde danner ikke grundlag for et krav på afgiftsgodtgørelse eller lignende i det land, hvor-
fra varen eksporteres. De nuværende regler vurderes derfor at være i overensstemmelse
med EU-retten.
Desuden henvises til bemærkningerne til høringssvaret fra Motorhistorisk Samråd, som
fremgår af høringsskemaet,
jf. SAU, L 4
bilag 13.
Side 3 af 3