Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1812273_0001.png
3. november 2017
J.nr. 2017 - 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til Lov om Forslag til Lov om ændring af lov om registrering
af køretøjer, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i
campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker,
fastsættelse af lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i ure-
gistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og
afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 30. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om en afgiftsligestilling mellem dieselolie og biogas til transportformål, målt per kilometer kørt, vil medføre en afgiftssats på 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren
1812273_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at en afgiftsligestilling mellem dieselolie og biogas til transport-
formål, målt per kilometer kørt, vil medføre en afgiftssats på 63 kr. pr. GJ betinget af, at
gaskøretøjer forbruger 17,7 pct. mere energi end dieselkøretøjer, hvilket Argonne Natio-
nal Laboratory anslår?
Svar
Gaskøretøjer er typisk mindre energieffektive end dieselkøretøjer.
Såfremt det antages, at biler, der kører på biogas, i gennemsnit bruger 17,7 pct. mere
energi pr. kørt kilometer end et gennemsnitlig dieselkøretøj, så vil en afgiftssats på om-
kring 63 kr. pr. GJ biogas i gennemsnit medføre samme omregnede afgift pr. kørt kilome-
ter for gas- og dieselkøretøjer.
Det er dog ikke formålet med lovforslaget at ligestille energiafgiften mellem diesel og bio-
gas til transport, så der i gennemsnit betales samme afgift pr. kørt kilometer. Formålet er
at ligestille afgiften, så der betales samme afgift i forhold til energiindholdet, uanset om
der bruges diesel eller naturgas til transport. Forslaget kompenserer således ikke for, at
gaskøretøjer er mindre energieffektive.
Side 2 af 2