Retsudvalget 2017-18
L 219
Offentligt
1896216_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. maj 2018
Insolvensretskontoret
Asger G. Aagaard
2018-0037-0022
715772
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Tildækningsforbud) (L 219), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. april 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 219 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om hvilke overvejelser regeringen har om at informere indrejsende i Københavns Lufthavn og ved andre grænseovergange om tildækningsforbuddet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 (L 219) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil en kvinde, der har gyldigt pas og om nødvendigt visum,
kunne nægtes indrejse i Danmark med den begrundelse, at hun
nægter at afføre sig den del af en niqab eller burka, der dækker
ansigtet?”
Svar:
For så vidt angår ind- og udrejsekontrol har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, som har oplyst føl-
gende:
”Efter
udlændingeloven foretager politiet ind- og udrejsekontrol
ved de ydre grænser efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 399/2016 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks
for personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifika-
tion). Efter Schengengrænsekodeksen skal alle underkastes en kon-
trol, der gør det muligt at fastslå deres identitet på grundlag af fore-
lagte eller foreviste rejsedokumenter. Hvis en person afviser at lade
politiet gennemføre den nødvendige identitetskontrol, herunder
nægter at vise sit ansigt, kan den pågældende person nægtes indrejse
i landet.
Hvis der måtte være genindført midlertidig grænsekontrol, kan en
person tilsvarende nægtes indrejse ved de indre grænser, hvis ved-
kommende ikke vil vise sit ansigt med henblik på identitetskontrol.”
For så vidt angår det foreslåede tildækningsforbud bemærkes mere generelt
som også nævnt under pkt. 3.2.4 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget
at forbuddet i praksis vil indebære, at politiet efter omstændig-
hederne kan påbyde en person at bringe den ulovlige adfærd til ophør, det
vil sige f.eks. fjerne en beklædningsgenstand, der skjuler ansigtet, eller at
fjerne sig fra et offentligt sted, ligesom politiet vil kunne indbringe personen
til en politistation.
Hertil bemærkes, at regeringen er optaget af, at tildækningsforbuddet hånd-
hæves under behørig hensyntagen til personens integritet og uden unødig
krænkelse af den pågældende, jf. f.eks. også den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 13 vedrørende lovforslaget. Justitsministeriet har tillid til, at
politiet kan håndhæve tildækningsforbuddet på en god og ordentlig måde,
herunder i Danmarks grænseområder, og ministeriet ser derfor f.eks. heller
ikke anledning til at iværksætte en særlig informationsindsats over for rej-
sende e.l.
2