Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236
Offentligt
1902436_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-2669
Doknr.
537388
Dato
28-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 25. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 30 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 30:
”Kan
ministeren bekræfte, som det blev fremført på høringen den 24/5-18 om lov-
forslaget af blandt andet Aalborg Kommune, at det vil medføre mere betalingsparke-
ring, hvis driften af kommunale parkeringsanlæg overlades til private?”
Svar:
Modregningsreglerne for parkeringsindtægter skal understøtte, at kommuner anven-
der betalingsparkering og opkræver parkeringsafgifter ud fra trafikale hensyn og ikke
ud fra finansielle hensyn. Det har således aldrig været hensigten med kommunernes
mulighed for at opkræve betalingsparkering og parkeringsafgifter, at indtægterne skul-
le gå til at opbygge likviditet eller finansiere kommuners forbrug på andre områder.
Den nuværende modregningsordning har medvirket til at dæmpe incitamenterne til
ud fra finansielle hensyn
at øge indtægterne fra betalingsparkering. Men ordningen
giver stadig mulighed for meget høje indtægter i nogle kommuner, som også er noget
højere end udgifterne på området.
Lovforslaget indebærer, at kommunerne fremover vil kunne beholde 30 pct. af indtæg-
terne fra parkering.
Denne andel vurderes, at være tilstrækkelig for at dække de nødvendige udgifter for-
bundet med betalingsparkering og betalingskontrol. Det skal ses i lyset af, at de gen-
nemsnitlige kommunale udgifter til drift, afskrivning og forrentning af parkeringsan-
læg for perioden 2012-2016 har udgjort ca. 33 pct. af de kommunale indtægter fra
betalingsparkering efter det oplyste i tilknytning til administrationen af den nuværen-
de modregningsordning.
Hvis kommunerne som forudsat alene anvender betalingsparkering ud fra trafikale
hensyn, vil de nye modregningsregler på den baggrund ikke have betydning for, om en
kommune driver parkeringsanlæg eller overlader det til private.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille