Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236
Offentligt
1904416_0001.png
talepapir
Det talte ord gælder
L 236
Samrådsspørgsmål B
”Mener
ministeren, det er rimeligt, at der i opgørelsen af
kommunernes indtægter fra parkeringsafgifter ikke tages højde
for manglende inddrivelse af parkeringsafgifter, hvilket betyder,
at det beløb, som kommunerne modregnes i bloktilskuddet,
beregnes på et fejlagtigt grundlag?
Og vil ministeren tage initiativ til at ændre lovforslaget, så der i
beregningen af statens tilskud til kommunerne tages
udgangspunkt i de reelle indtægter, som kommunerne får ind
gennem betalte parkeringsbøder?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
L 236 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/5-18 om konsekvenserne af lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1904416_0002.png
Indledning
Samrådsspørgsmålet er stillet til økonomi- og
indenrigsministeren, men han er desværre forhindret i at
komme. Det er derfor mig, der svarer på spørgsmålet.
[Aftaler mellem kommunen og Vejdirektoratet]
Det er ikke alle kommuner, der har indtægter fra
parkeringsafgifter.
Det er som udgangspunkt politiet, der kan pålægge
bilisterne afgifter ved overtrædelse af reglerne om
standsning og parkering. Så tilfalder indtægterne staten.
Men nogle kommuner har valgt at indgå en aftale med
staten om at overtage parkeringskontrollen. Disse
kommuner beholder til gengæld en del af indtægterne fra
parkeringsafgifter.
[Lovforslaget]
Lovforslaget indebærer, at kommunerne bliver modregnet
for 20 pct. af deres indtægter fra parkeringsafgifter.
Det skal ses som et supplement til den eksisterende ordning,
hvor aftalerne med staten indebærer, at kommunen
afregner 50 pct.af indtægterne til staten.
Alt i alt vil kommunerne således skulle afregne omkring 70
pct. af indtægterne fra parkeringsafgifter til staten.
1
L 236 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/5-18 om konsekvenserne af lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1904416_0003.png
Det betyder, at der er parallelitet mellem dette område og
modregningen vedr. betalingsparkering, hvor kommunen
ligeledes efter lovforslaget bliver modregnet for 70 pct. af
indtægterne.
Det skal understøtte, at kommunerne ikke har større fordel
af at opkræve afgifter end at sikre lovlige
parkeringsmuligheder og tydelig skiltning.
[Indtægterne fra parkeringsafgifter]
Indtægterne opgøres efter de almindelige
regnskabsprincipper, som betyder, at når kommunen
udsteder en regning, registreres der samtidigt en indtægt i
kommunens regnskab.
Der tages på dette område, som på andre områder
udgangspunkt i, at borgerne overholder reglerne. Det vil
sige, at når de får en regning, så betaler de den også.
Der vil naturligvis være en vis tidsforskydning fra det
tidspunkt, hvor regningen udskrives og indtil den bliver
betalt. Men langt de fleste bliver betalt på et tidspunkt.
Det er heller ikke sådan, at kommunerne i dag særskilt
konterer i det kommunale budget- og regnskabssystem,
hvad de i det enkelte år ikke er lykkedes med selv at få
borgerne til at betale.
[Inddrivelse]
Når en kommune udskriver en regning, er det i første
omgang kommunen selv, der forestår opkrævningen.
Hvis det ikke lykkes for kommunen, overgår fordringen til
inddrivelse hos SKAT.
2
L 236 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/5-18 om konsekvenserne af lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1904416_0004.png
Skatteministeriet har oplyst, at der ved udgangen af 2017 er
registreret kommunale parkeringsafgifter til en nominel
værdi af 169 mio. kr. under inddrivelse hos SKAT.
SKATs inddrivelsesaktivitet har været nedsat siden
suspenderingen af den automatiske inddrivelse i EFI/DMI i
september 2015. Der inddrives dog på restancerne primært
gennem modregning i overskydende skatter og ved frivillige
indbetalinger.
Den reducerede inddrivelse udgør ikke som udgangspunkt
et tab for kommunerne, men en likviditetsforskydning, som
opvejes af tilskrivningen af dag til dag inddrivelsesrenter på
ca. 8 pct. Det er forventningen af inddrivelsen er
normaliseret i løbet af 2019.
Der vil dog altid være en vis tidsforskydning fra
inddrivelsesindsatsen iværksættes, og indtil en indbetaling
tilfalder fordringshaveren. Denne tidsforskydning afhænger
af det konkrete inddrivelsesværktøj og skyldners forhold.
Skyldners økonomiske forhold er også afgørende for,
hvorvidt en fordring kan inddrives, fx er SKAT lovmæssigt
afskåret fra at tvangsinddrive fra skyldnere med lav
indkomst.
For bl.a. parkeringsafgifter gælder dog en særlig gunstig
inddrivelsesmulighed i form af adgangen til at gennemføre
såkaldt særskilt lønindeholdelse, så der uanset skyldnerens
indkomst altid kan lønindeholdes 400 kr. pr. måned.
Parkeringsafgifter har således en højere sikkerhed for at
blive inddrevet, end andre fordringstyper, som ikke er
omfattet af særskilt lønindeholdelse.
3
L 236 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/5-18 om konsekvenserne af lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1904416_0005.png
[Mener ministeren det er rimeligt]
Der spørges så til, om ministeren finder det
rimeligt,
at der i
opgørelsen af kommunernes indtægter fra
parkeringsafgifter ikke tages højde for manglende
inddrivelse.
Her vil jeg gerne fremhæve igen, at det ikke er sådan, at der
ikke sker inddrivelse af ubetalte parkeringsafgifter. Det gør
der, og for størstedelen af fordringerne er der tale om et
spørgsmål om,
hvornår
de inddrives.
Det
vil være vanskeligt at etablere en model, der
registrerer præcis, hvor meget og hvornår den enkelte afgift
puttes i kommunekassen.
[Vil ministeren tage initiativ til at ændre lovforslaget, så der i
beregningen af statens tilskud til kommunerne tages
udgangspunkt i de reelle indtægter, som kommunerne får ind
gennem betalte parkeringsbøder?]
Den sidste del af spørgsmålet går på, om ministeren vil
tage initiativ til at ændre lovforslaget, så der tages højde
for, at nogle parkeringsbøder ikke bliver inddrevet.
Økonomi- og indenrigsministeren har oplyst, at han ikke
agter at tage initiativ til en sådan ændring.
Det skal naturligvis ses på baggrund af, at han deler de
betragtninger, som jeg her har fremført.
Der er, som det fremgår, grundlag for at forudsætte at
kommunerne får langt størstedelen af indtægterne fra
det samlede antal udskrevne parkeringsafgifter ind på et
tidspunkt.
4
L 236 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/5-18 om konsekvenserne af lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1904416_0006.png
Og det er derfor også rimeligt i lovforslaget at tage
udgangspunkt i de registreringer, som anvendes i de
kommunale regnskaber.
5