Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1833186_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2017
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
598783
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 10 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske perso-
ner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til
lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og for-
skellige andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelses-
loven og databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anven-
delse på offentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som
Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Zenia Stampe (RV) har stillet til
justitsministeren den 5. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om ministeren mener, at Privacy by Design bør være en konkurrenceparameter, til justitsministeren
Spørgsmål 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 68 og L 69:
”Hvordan
vil ministeren sikre den af EU-Kommissionen øn-
skede styrkelse af retten til privatliv og forbedring af it-sikker-
heden, hvis virksomhederne ikke i noget særligt omfang skal
tage de nye begreber i forordningen i anvendelse?”
Svar:
Styrkelsen af retten til privatliv og forbedring af it-sikkerheden er centrale
elementer i databeskyttelsesforordningen. Virksomhederne skal derfor na-
turligvis have fokus på, at de lever op til forordningens krav, når den finder
anvendelse fra 25. maj 2018, herunder f.eks. databeskyttelse gennem design
og konsekvensanalyser.
Det er ikke Justitsministeriets opfattelse, at databeskyttelse gennem design
og kravet om konsekvensanalyser nedtones i det analysearbejde, som ligger
til grund for betænkning nr. 1565 om databeskyttelsesforordningen.
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at det meget grundige analy-
searbejde, som er foretaget i betænkning nr. 1565 kan være med til at hjælpe
såvel danske offentlige myndigheder som private virksomheder med forstå-
elsen af forordningen og dermed sikre, at den tilsigtede styrkelse af retten
til privatliv og forbedringen af it-sikkerheden rent faktisk finder sted.
Samtidig er der iværksat en ambitiøs plan for vejledningsmateriale, som lø-
bende skal bidrage til forståelsen af databeskyttelsesforordningen. Datatil-
synet og Justitsministeriet vil således udsende en vejledning om databeskyt-
telse gennem design og standardindstillinger, som forventes at kunne offent-
liggøres senest i januar 2018.
Regeringen har endvidere med finansloven for 2018 lagt op til en betydelig
styrkelse af Datatilsynet bl.a. med henblik på, at tilsynet kan fremme offent-
lighedens kendskab til databeskyttelse.
Justitsministeriet har noteret sig, at der de seneste år er kommet betydelig
fokus på databeskyttelse både i Danmark og resten af Europa. Det er således
oplagt, at der med databeskyttelsesforordningen er skabt betydelig be-
vidsthed om betydningen af beskyttelse af personoplysninger. Dette gælder
også i forhold til nogle af de nye krav, som kommer med forordningen, her-
under f.eks. databeskyttelse gennem design. Det er i den forbindelse også
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om ministeren mener, at Privacy by Design bør være en konkurrenceparameter, til justitsministeren
Justitsministeriets håb, at databeskyttelse gennem design kan blive et kon-
kurrenceparameter fremover.
3