Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1847761_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. januar 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
610534
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 37 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
15. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om ministeriet i forbindelse med overvågningen af bemyndigelsen ud over at føre en liste med bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af bestemmelsen, også fører en indholdsmæssig overvågning af brugen af bemyndigelsen, til justitsministeren
Spørgsmål 37 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Kan
ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 23 redegøre
for, om ministeriet i forbindelse med overvågningen af bemyn-
digelsen, udover at føre en liste med bekendtgørelser, der er ud-
stedt i medfør af bestemmelsen, også fører en indholdsmæssig
overvågning af brugen af bemyndigelsen?”
Svar:
1.
Tilsynet med lovforslaget til databeskyttelsesloven og databeskyttelses-
forordningen føres af Datatilsynet.
Dette indebærer, at Datatilsynet
som uafhængig tilsynsmyndighed
har
tilsynskompetence på alle områder inden for dansk jurisdiktion omfattet af
forordningen og lovforslagets anvendelsesområde. Det gælder dog ikke be-
handling af oplysninger for domstolene, som er undergivet Domstolsstyrel-
sens tilsynskompetence.
Det er således Datatilsynet, som fører tilsyn med, om de behandlinger, der
finder sted i medfør af en bekendtgørelse efter lovforslagets § 5, stk. 3, er i
overensstemmelse med lovforslaget og forordningen.
Det er derfor Datatilsynet, som i praksis vil føre tilsyn med den konkrete
udmøntning af bekendtgørelser udstedt i medfør af lovforslagets § 5, stk. 3.
Idet det således er Datatilsynet, der fører tilsyn med lovforslaget og forord-
ningen, bemærkes det, at Justitsministeriet ikke har i sinde at føre en ind-
holdsmæssig overvågning af den praktiske brug af de pågældende bekendt-
gørelser, ligesom oversigten over, hvilke bekendtgørelser der er blevet ud-
stedt efter bemyndigelsesbestemmelsen, ikke vil indeholde oplysninger om
den konkrete udmøntning i praksis.
Det skal endvidere bemærkes, at den konkrete udmøntning af en bekendt-
gørelse efter § 5, stk. 3, vil ske hos de offentlige myndigheder, som vil blive
omfattet af bekendtgørelsen. Disse offentlige myndigheder vil naturligvis
udover kravene i bekendtgørelsen skulle iagttage reglerne i offentlighedslo-
ven og forvaltningsloven.
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om ministeriet i forbindelse med overvågningen af bemyndigelsen ud over at føre en liste med bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af bestemmelsen, også fører en indholdsmæssig overvågning af brugen af bemyndigelsen, til justitsministeren
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at det følger direkte af lovforslaget til data-
beskyttelseslovens § 5, stk. 3, at bemyndigelsen sker efter forhandling med
justitsministeren og inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens
artikel 23.
I forbindelse med udarbejdelsen af en bekendtgørelse efter bestemmelsen
vil Justitsministeriet således sammen med vedkommende ministerium sikre,
at den udstedte bekendtgørelse er inden for rammerne af databeskyttelses-
forordningens artikel 23.
Justitsministeriet og det relevante ministerium vil endvidere sikre, at be-
kendtgørelsen er inden for databeskyttelsesforordningens formål om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af personoplysninger i EU.
3.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at det følger af § 28 i lovforslaget til
databeskyttelsesloven, at ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser,
cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for be-
skyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger,
skal der indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
Datatilsynet vil således på forhånd skulle udtale sig om indholdet af en be-
kendtgørelse efter forslagets § 5, stk. 3, herunder om forholdet til forordnin-
gen og beskyttelsen af personoplysninger i øvrigt.
3