Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1881585_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. marts 2018
Databeskyttelseskontoret
Neda Marica
2017-0037-0005
690145
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 71 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Eva Flyvholm (EL), har stillet til justitsministeren den
16. marts 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om liste over politiske initiativer – kommende love og bekendtgørelser – som er undervejs, og som refererer til lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål 71 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Eva Flyvholm
(EL) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil ministeren redegøre for, om det bliver op til den enkelte
kommune at beslutte, hvilke familier der skal profileres, jf. re-
geringens udspil om opsporing af udsatte børn, der indgår i re-
geringens ghettoudspil?”
Svar:
1.
Det følger af § 5, stk. 3, i forslaget til databeskyttelseslov (L 68), at ved-
kommende minister efter forhandling med justitsministeren og inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 23 kan fastsætte nær-
mere regler om, at personoplysninger af offentlige myndigheder må videre-
behandles til andre formål, end de oprindeligt var indsamlet til, uafhængigt
af formålenes forenelighed.
Der henvises til svarene på bl.a. spørgsmål 4 og 52 samt ændringsforslag af
9. februar 2018 (bilag 20) til L 68 og L 69, hvor der nærmere er redegjort
for overvejelserne bag og rammerne for lovforslagets § 5, stk. 3.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Børne- og Socialministeriet – under hvis ressort det i spørgsmålet nævnte
initiativ om opsporing af udsatte børn hører – der udtaler følgende:
”Regeringen vil med initiativet give kommunerne mulighed for
at bruge deres eksisterende data til tidligt at opspore ud-
satte børn ved at samkøre data fra forskellige forvaltninger og
dermed kunne hjælpe udsatte børn tidligere.
Initiativet skal bidrage til en tidlig opsporing af udsatte børn og
dermed udgøre et supplement til de eksisterende muligheder for
tidlig opsporing, herunder underretningsreglerne.
Regeringen lægger op til at give kommunerne en mulighed for
at lave databaseret opsporing
alene
med det formål at opspore
udsatte børn.
Grundlaget for denne mulighed påtænkes at være en bekendtgø-
relse, der skal udstedes i medfør af databeskyttelsesloven, som i
øjeblikket forhandles i Folketinget i regi af Justitsministeriet.
Regeringen har endnu ikke taget stilling til den konkrete ud-
formning af modellen. Når Folketingets behandling af databe-
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om liste over politiske initiativer – kommende love og bekendtgørelser – som er undervejs, og som refererer til lovforslaget, til justitsministeren
skyttelsesloven er afsluttet, og lovens endelige udformning der-
med er på plads, vil Børne- og Socialministeriet udforme en
konkret model. Herefter vil børne- og socialministeren invitere
Folketingets partier til en drøftelse af modellen.”
3