Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3574 - udenrigsanliggender Bilag 3
Offentligt
1811583_0001.png
FMN-KFB
2017/006602 - 717323
31. oktober 2017
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 13. november 2017
Samlenotat
1
1. Den sikkerheds- og forsvarspolitiske implementering af EU’s Globale Strategi
2. EU-NATO-samarbejde
2
6
1
Efter rådsmødet afholdes der efter vanlig kadence møde i styringsrådet for Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA),
hvor Danmark grundet forsvarsforbeholdet ikke deltager.
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender forsvar 13/11-17
1. DEN SIKKERHEDS - OG FORSVARSPOLITISK E IMPLEMENTERING AF EU ’S GLOBALE
STRATEGI
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 ventes vedtaget rådskon-
klusioner, der gør status for den sikkerheds- og forsvarspolitiske implementering af EU’s Globale
Strategi (EUGS) samt udstikker retningslinjer for det videre arbejde. Forud for vedtagelsen af råds-
konklusioner ventes afholdt en uformel arbejdsfrokost mellem EU’s udenrigs- og forsvarsministre.
Disse uformelle drøftelser forventes at berøre igangværende forsvarsmæssige såvel som civile initia-
tiver i forbindelse implementeringen af EUGS på sikkerheds- og forsvarsområdet. Der forventes et
særligt fokus på udmøntningen af traktatens bestemmelser for permanent struktureret samarbejde
(PESCO). Derudover forventes også koblingen mellem en række forsvarspolitiske initiativer drøftet,
herunder særligt forbindelserne mellem PESCO, Den Europæiske Forsvarsfond (EDF) under Kommis-
sionen samt forslaget om gennemførelsen af årlige koordinerede gennemgange af medlemsstaternes
forsvarskapabiliteter (CARD). Danmark vil som følge af forsvarsforbeholdet ikke kunne deltage i eller
bidrage til at finansiere de forslag til en styrket sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), der har hjem-
mel i bestemmelser, der er angivet i forbeholdet, og som har indvirkning på forsvarsområdet. Dan-
mark lægger vægt på, at udviklingen af CSDP’en sker i komplementaritet til NATO, og at de civile
dele af CSDP’en styrkes og tilpasses den ændrede europæiske sikkerhedskontekst. Danmark støtter
endvidere generelt forsvarsindustrielle tiltag, der har til formål at understøtte udviklingen af et åbent,
transparent og effektivt indre forsvarsmarked.
2. Baggrund
På baggrund af forslag fra den høje repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
(HRVP) om en implementeringsplan for EU’s Globale Strategi (EUGS) på sikkerheds- og forsvarsom-
rådet vedtog Rådet (udenrigsanliggender) den 14. november 2016 omfattende konklusioner om EU’s
ambitionsniveau for den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) og en dertilhørende række af
forsvarsmæssige såvel som civile initiativer, som man ønskede iværksat med henblik på at indfri
dette ambitionsniveau.
Rådskonklusionerne fra 14. november 2016 var en del af den sikkerheds- og forsvarspolitiske pakke,
der blev præsenteret og endosseret ved Det Europæiske Råd (DER) den 15. december 2016. De
øvrige elementer i pakken var Kommissionens meddelelse om en forsvarshandlingsplan (European
Defence Action Plan, EDAP) og en implementeringsplan for EU-NATO-fælleserklæringen fra NATO-
topmødet i juli 2016. EU’s stats- og regeringschefer genbekræftede senest ved DER den 19.-20. ok-
tober 2017, at en styrkelse af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde var en prioritet.
Den Fælles Udenrigstjeneste (FUT) har sammen med EU’s Forsvarsagentur (EDA) siden december
2016 haft fokus på at konkretisere en række udvalgte forsvarsmæssige initiativer. Den 8. juni 2017
traf Rådet (udenrigsanliggender) beslutning om oprettelsen af en operationel planlægnings- og im-
plementeringsenhed for militære CSDP-træningsmissioner (MPCC), og der er blevet igangsat en prø-
veperiode for gennemførelsen af årlige koordinerede gennemgange af medlemsstaternes forsvarska-
pabiliteter (CARD) faciliteret af EDA.
Sideløbende hermed har Kommissionen arbejdet på at konkretisere forslaget om Den Europæiske
Forsvarsfond (EDF). Forslaget om EDF blev fremsat den 30. november 2016 med Kommissionens
meddelelse om EDAP. Forsvarsfonden består af hhv. et forsknings- og et kapabilitetsvindue og har til
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender forsvar 13/11-17
formål at skabe bedre betingelser og større incitament for medlemslandenes samarbejde om forsk-
ning, udvikling og indkøb af forsvarsmateriel. Den 7. juni 2017 fremsatte Kommissionen en medde-
lelse, der lancerede Forsvarsfonden, samt et udkast til en forordning om oprettelsen af et forsvarsin-
dustrielt udviklingsprogram (EDIDP) under fondens kapabilitetsvindue. Ligeledes som en del af for-
svarsfonden lancerede Kommissionen i januar 2017 et treårigt prøveprogram under forskningsvindu-
et, der skal teste merværdien ved EU-finansiering af forskning i forsvarsteknologi og -produkter.
Endelig pågår forhandlinger blandt medlemslandene om udmøntningen af traktatens bestemmelser
for etableringen af et permanent struktureret samarbejde, PESCO (TEU Art. 42, stk-6 og Art. 46 samt
Protokol nr. 10), der gør det muligt for de medlemslande, som kan og vil indgå større forpligtigelser
på forsvarsområdet, og som lever op til en række nærmere definerede adgangskrav, at indgå i et
intensiveret samarbejde. Ved DER den 22.-23. juni 2017 udtrykte EU’s stats- og regeringschefer
enighed om behovet for at etablere PESCO.
Hvad angår de forpligtigelser, som PESCO-medlemslande vil skulle indgå, ventes disse at omfatte
bl.a. krav til stigende forsvarsbudgetter og måltal for investeringer, forskning og udvikling. Dertil
kommer krav om aktiv deltagelse i EU’s fælles kapabilitetsudvikling samt krav til bidrag til EU’s ope-
rationer.
Styringsstrukturen for PESCO forventes at bestå af dels et overordnet styringsniveau, der regulerer
adgangen til og forpligtigelserne under PESCO, dels et niveau med underordnede og selvstyrende
moduler (projekter og initiativer), som flere lande indgår et tættere samarbejde om. Det overordne-
de styringsniveau ventes etableret i rådsformation i ”PESCO-format”, hvor alle medlemslande delta-
ger, mens alene medlemslande, der deltager i PESCO, vil have stemmeret. Medlemslandene har
fremlagt en række konkrete forslag til projekter, hvoraf udvalgte forventes at ledsage etableringen af
samarbejdet.
Beslutningen om etableringen af PESCO ventes truffet ved kvalificeret flertal på rådsmødet (uden-
rigsanliggender, inkl. forsvar) den 11. december 2017. Grundlaget for rådsafgørelsen vil være en
fælles notifikation til Rådet og HRVP’en underskrevet af de medlemslande, som ønsker at tilslutte sig
samarbejdet.
Fsva. opfølgningen på de civile initiativer, pågår et arbejde med at styrke den civile del af EU’s sik-
kerheds- og forsvarspolitiske samarbejde og øge EU’s evne til ved hjælp af EU’s civile missioner at
reagere hurtigt og effektivt i krisesituationer i overensstemmelse med det ambitionsniveau, der
fremgår af EUGS.
Danmark vil som følge af forsvarsforbeholdet ikke kunne deltage i eller bidrage til at finansiere de
forslag til en styrket CSDP, der har hjemmel i bestemmelser, der er angivet i forbeholdet, og som har
indvirkning på forsvarsområdet. Danmark vil som følge af forsvarsforbeholdet ikke kunne deltage i
PESCO eller CARD. Det af Kommissionen fremlagte forordningsforslag om et europæisk forsvarsindu-
strielt udviklingsprogram, EDIDP, under Forsvarsfonden er et led i EU’s industripolitiske samarbejde
med hjemmel i traktatens artikel 173 om industripolitik. Forordningsforslaget er på det foreliggende
grundlag derfor ikke omfattet af forsvarsforbeholdet. Prøveprogrammet vedr. forskning er heller ikke
omfattet af forsvarsforbeholdet, da det er vedtaget med hjemmel i finansforordningen. Danmark
lægger vægt på, at udviklingen af CSDP sker i komplementaritet til NATO, og at de civile dele af
CSDP styrkes og tilpasses den ændrede europæiske sikkerhedskontekst. Danmark støtter endvidere
generelt forsvarsindustrielle tiltag, der har til formål at understøtte udviklingen af et åbent, transpa-
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender forsvar 13/11-17
rent og effektivt indre forsvarsmarked, herunder forbedringer af adgangen til markeder i andre med-
lemslande og til sund og fleksibel kapital.
3. Formål og indhold
Rådet (udenrigsanliggender, inkl. forsvar) forventes at vedtage rådskonklusioner, der gør status for
den sikkerheds- og forsvarspolitiske implementering af EUGS samt udstikker retningslinjer for det
videre arbejde. Forud for vedtagelsen af rådskonklusioner afholdes en fælles uformel arbejdsfrokost
mellem EU’s udenrigs- og forsvarsministre. HRVP’en forventes at orientere udenrigs- og forsvarsmini-
strene om status for de igangværende forsvarsmæssige såvel som civile initiativer mhp. en efterføl-
gende uformel drøftelse
.
Fokus for de uformelle drøftelser ventes at være på udmøntningen af EU-traktatens bestemmelser
for etableringen af PESCO. På rådsmødet den 13. november forventes en fælles ceremoni blandt
udenrigs- og forsvarsministrene, hvor den fælles notifikation til Rådet og HRVP’en underskrives af de
medlemslande, som ønsker at tilslutte sig samarbejdet.
Under den uformelle arbejdsfrokost ventes også spørgsmålet om sammenhængen mellem PESCO og
de øvrige initiativer på forsvarsområdet berørt, herunder særligt i forhold til initiativet vedr. gennem-
førelsen af årlige koordinerede gennemgange af medlemsstaternes forsvarskapabiliteter (CARD)
samt Kommissionens forsvarsfond (EDF). Med CARD ønsker man at tilvejebringe et overblik på EU-
plan over forsvarsudgifter, nationale investeringer og forskningsindsatsen mhp. at identificere fremti-
dige mangler i de europæiske forsvarskapabiliteter samt potentielle udviklingsprojekter, herunder i
rammen af PESCO. EDF anses som en mulig finansieringskilde til sådanne kapacitetsprojekter i
forsknings- og udviklingsfasen.
Danmark vil som følge af forsvarsforbeholdet ikke kunne deltage PESCO eller CARD. Danmark ventes
godt at kunne deltage i initiativer vedrørende forsvarsindustri og -forskning, der har fokus på det
indre marked og har hjemmel i de kommunitære bestemmelser.
De uformelle drøftelser af de civile initiativer forventes at munde ud i rådskonklusioner, der følger op
på rådskonklusionerne fra rådsmødet (udenrigsanliggender) i maj 2017. Konklusionerne forventes
blandt andet at opfordre til, at HRVP’en skal fremsætte forslag, der kan give de civile missioner et
kvalitativt løft, således at de i endnu højere grad kan understøtte det ambitionsniveau for EU’s sik-
kerheds- og forsvarspolitiske samarbejde, som man blev enige om på rådsmødet (udenrigsanliggen-
der) i november 2016.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Udenrigsudvalg (AFET) har senest i en betænkning af 17. februar 2017 udtalt
ønske om en ambitiøs videreudvikling af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik i EU samt om et
styrket samarbejde mellem EU og NATO. Udvalget udtrykte ligeledes ønske om et styrket forsvarsin-
dustrielt samarbejde og støtte til forsvarsrelateret forskning. Desuden kan henvises til udvalgets be-
tænkninger af den 30. november 2016, den 3. november 2016 samt den 31. oktober 2016. Europa-
Parlamentets Udvalg for det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO) har i en betænkning af
12. oktober 2016 udtrykt støtte til en styrkelse af og større strategisk kohærens for den Europæiske
Forsvarsteknologiske og Industrielle Base (EDTIB).
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender forsvar 13/11-17
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne og konklusionerne forventes i sig selv ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser
eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelses-
niveauet. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i finansieringen af militære aktivi-
teter i EU-regi.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der er generel opbakning til en styrkelse af den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik, herunder initia-
tiver til en styrkelse af de civile aspekter af det sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet ambitionen om at øge mulighederne for, at EU’s fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik kan bidrage til at håndtere Europas sikkerhedsudfordringer. Regeringen støtter
endvidere forsvarsindustrielle tiltag i regi af EDF, der har til formål at understøtte udviklingen af et
åbent, transparent og effektivt indre forsvarsmarked, herunder forbedringer af adgangen til marke-
der i andre medlemslande og til sund og fleksibel kapital. I de videre drøftelser vil regeringen fortsat
arbejde for, at der sker en styrkelse af de civile aspekter af CSDP, ligesom der lægges vægt på, at
udviklingen af CSDP i videst muligt omfang sker i komplementaritet med NATO, herunder med hen-
visning til EU-NATO-fælleserklæringen fra NATO-topmødet i juli 2016. Som følge af forsvarsforbehol-
det vil Danmark ikke deltage i aktiviteter, der har hjemmel i bestemmelser, der er angivet i forbehol-
det, og som har indvirkning på forsvarsområdet. Regeringen lægger vægt på, at drøftelsen ikke for-
uddiskonterer indholdet af den næste flerårige finansielle ramme gældende fra 2021. Regeringen
lægger endvidere vægt på, at initiativer fsva. EUGS finansieres via omprioriteringer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den sikkerheds- og forsvarspolitiske implementering af EU’s Globale Strategi blev senest forelagt for
Folketingets Europaudvalg den 11. maj 2017.
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender forsvar 13/11-17
2. EU-NATO-SAMARBEJDE
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender, inkl. forsvar) den 13. november 2017 forventes EU’s forsvarsmi-
nistre at blive orienteret om status på implementeringen af fælleserklæringen om et styrket EU-
NATO-samarbejde, der blev undertegnet af EU’s og NATO’s ledere ifm. NATO-topmødet i Warszawa i
juli 2016. I fælleserklæringen identificeres syv områder med særligt potentiale for et styrket samar-
bejde: 1) hybride trusler, 2) operativt samarbejde, 3) cybersikkerhed og -forsvar, 4) udviklingen af
forsvarskapaciteter, 5) styrkelse af forsvarsindustrien, 6) koordination af øvelser og 7) støtte til kapa-
citetsopbygning i nærområdet. Disse syv områder blev efterfølgende omsat til 42 konkrete tiltag,
som blev politisk godkendt på ministerniveau i både EU og NATO i december 2016. I juni 2017 præ-
senterede EU’s høje repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik (HRVP) og NATO’s
generalsekretær den første fælles rapport om status for tiltagenes implementering, der vurderedes
at være i god gænge. Der arbejdes nu på identificeringen af mulige nye tiltag. Et styrket samarbejde
mellem EU og NATO er en dansk mærkesag, ligesom man fra dansk side gerne ser samarbejdet stå
centralt i EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP).
2. Baggrund
På NATO-topmødet i Warszawa i juli 2016 undertegnede hhv. formanden for Det Europæiske Råd,
Donald Tusk, EU-kommissionsformand Jean-Claude Juncker og NATO’s generalsekretær Jens Stol-
tenberg EU-NATO-fælleserklæringen.
I fælleserklæringen opfordres til, at forbindelserne mellem EU og NATO styrkes i lyset af dels de to
organisationers fælles mål og værdier, dels de udfordringer, som begge organisationer står over for.
Erklæringen peger på syv områder med særligt potentiale for et styrket samarbejde: 1) hybride trus-
ler, 2) operativt samarbejde, 3) cybersikkerhed og -forsvar, 4) udviklingen af forsvarskapaciteter, 5)
styrkelse af forsvarsindustrien, 6) koordination af øvelser og 7) støtte til kapacitetsopbygning i nær-
området.
Med udgangspunkt i fælleserklæringen er der blevet udformet 42 konkrete tiltag. Disse blev politisk
godkendt i NATO og EU i december 2016. På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 19. juni 2017
præsenterede NATO’s generalsekretær og EU’s høje repræsentant for udenrigsanliggender og sik-
kerhedspolitik (HRVP) den første fælles rapport om implementeringen af fælleserklæringen. Imple-
menteringen vurderedes at være i god gænge. Der er bl.a. blevet etableret et operationelt samar-
bejde mellem EU’s operation Sophia og NATO’s operation Sea Guardian i Middelhavet, og i septem-
ber-oktober 2017 gennemførtes EU-øvelsen ”EUPACE2017” parallelt med NATO’s ”CMX2017”.
Der vil frem mod hhv. udenrigsrådsmødet (udenrigsanliggender) og NATO-udenrigsministermødet til
december 2017 blive arbejdet på at vedtage en række nye samarbejdstiltag. Ifm. disse møder ventes
samtidig en opdateret status for implementeringen af de 42 oprindelige tiltag.
Implementeringen af fælleserklæringen skal ses i sammenhæng med opfølgningen på de sikkerheds-
og forsvarspolitiske aspekter i EU’s Globale Strategi (EUGS). EUGS understreger bl.a. behovet for at
styrke EU-NATO-samarbejdet i lyset af det stigende trusselsniveau i og omkring Europa, der har
skabt behov for yderligere koordination og komplementaritet mellem de to organisationers sikker-
heds- og forsvarspolitiske indsatser og instrumenter.
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender forsvar 13/11-17
Fra dansk side bakkes op om arbejdet med at styrke EU-NATO-samarbejdet. Fra dansk side lægges
vægt på, at forudsætningen for samarbejdet er en fælles forståelse af, hvad EU gør bedst, og hvad
NATO gør bedst, og at samarbejdet udbygges på de områder, hvor det skaber merværdi.
3. Formål og indhold
Det forventes, at HRVP’en vil orientere om status for implementeringen af de 42 tiltag for et styrket
EU-NATO-samarbejde samt om de mulige nye tiltag. Herefter forventes en bordrunde, hvor EU’s
forsvarsministre vil have mulighed for at udveksle informationer og tilkendegive holdninger til emnet.
NATO’s generalsekretær Jens Stoltenberg forventes at deltage.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Udenrigsudvalg (AFET) har udtalt ønske om et styrket EU-NATO-samarbejde.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Dagsordenen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes generelt bred opbakning til at forsætte implementeringen af de 42 tiltag med henblik
på at styrke EU-NATO samarbejdet, ligesom der forventes opbakning til, at man begynder at se på
mulige nye tiltag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at EU-NATO samarbejdet styrkes i lyset af det stigende trusselsniveau i og om-
kring Europa, herunder at der arbejdes videre med implementeringen af de 42 tiltag med henblik på
at styrke EU-NATO samarbejdet. Samarbejdet bør implementeres uden unødvendig duplikation mel-
lem de to organisationers indsatser og instrumenter, således at de samlede ressourcer anvendes
mest hensigtsmæssigt. Danmark deltager i drøftelser af EU-NATO-samarbejdet under respekt for EU-
forsvarsforbeholdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU-NATO-samarbejdet blev senest forelagt for Folketingets Europaudvalg den 11. maj 2017.