Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3585 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1827232_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2017-13199
Den 1. december 2017
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 10.-13. december 2017
SAMLENOTAT
1. WTO
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender
handel) den 3. november 2017.
Ændrede afsnit er markeret med en streg i margen.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel) den 10.-13. december 2017 i Buenos Aires i forbindelse med
WTO’s ministermøde (MC11) forventes der en løbende drøftelse af forhandlingssituationen og EU’s prioriteter
og strategi i forhold til MC11.– Herudover forventes der muligvis vedtaget rådsbeslutning om, at EU kan
tilslutte sig en eventuel aftale, hvis der opnås enighed i WTO-kredsen. Forhandlingssituationen i WTO er
vanskelig. Det er derfor endnu helt åbent, om MC11 kan opnå et resultat. EU bidrager aktivt til
forhandlingerne og har fremlagt en række forhandlingspapirer.
2. Baggrund
Udsigterne
for at nå en pakke på WTO’s 11. ministerkonference er fortsat usikre. De seneste
ugers forhandlinger har ikke medført noget gennembrud. Eventuelle resultater må derfor
ventes først at materialisere sig på selve konferencen.
Der er fortsat forhandlinger om reduktion af fiskerisubsidier, som ser mest lovende ud, og som
har potentiale til at munde ud i en konkret aftale ved MC11. Emnet er nævnt i verdensmålene
(SDG 14.6).
EU og Brasilien har sammen fremlagt et ambitiøst forslag vedrørende reduktion af
landbrugsstøtte samt offentlige fødevareopkøbsprogrammer. EU har gjort gældende, at
sammenhængen mellem de to landbrugsemner bør bevares for at undgå, at en eventuel MC11-
pakke kun kommer til at indeholde regler for fødevareopkøbsprogrammer, idet et sådant udfald
ville gøre reform af landbrugsstøtten på et senere tidspunkt meget vanskeligere at opnå.
Andre emner på dagsordenen er bl.a. eksportrestriktioner på landbrugsområdet, national
regulering vedrørende handel med tjenesteydelser, SMVer/gennemsigtighed af
lovgivningsmæssige foranstaltninger, facilitering af investeringer og e-handel. I forhold til alle
emnerne er der både fortalere, herunder især EU, og modstand fra en række WTO-medlemmer.
EU spiller fortsat en aktiv og konstruktiv rolle i forhandlingerne og gør sit yderste for at
udvirke succes ved MC11, bl.a. gennem fremlæggelse af forhandlingspapirer til stort set alle
Rådsmøde nr. 3585 (udenrigsanliggender - handel) den 10. december 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 10/12-17
1827232_0002.png
forhandlingsemner, og gennem aktiv kontakt til andre WTO-medlemmer på politisk og teknisk
niveau.
USA er derimod fortsat meget tilbageholdende i forhandlingerne, og også Kina forholder sig
afventende. Dertil kommer meget svære forhandlinger med både Indien, Sydafrika og Kina på
landbrugsområdet. Indien og Sydafrika samt de fleste udviklingslande, ikke mindst den
afrikanske gruppe, ønsker fortsat at afslutte Doha-dagsordenen, inden der åbnes forhandlinger
om såkaldt ”nye emner” som e-handel,
som de vestlige lande inkl. EU og USA har en interesse
i at påbegynde.
WTO’s Generaldirektør,
Roberto Azevêdo, har flere gange understreget, at der er behov for
øget momentum i forhandlingerne for at kunne nå et forhandlingsresultat, og han opfordrer til
kompromisvilje fra alle sider. På denne baggrund er det fortsat helt åbent, om der kan nås et
resultat i Buenos Aires, herunder en ministererklæring.
Det er endnu uvist om og i givet fald hvornår forhandlingerne om de to plurilaterale aftaler om
henholdsvis grøn handelsliberalisering (EGA, Environmental Goods Agreement) og handel
med tjenesteydelser (TiSA, Trade in Services Agreement) genoptages, men det ventes ikke ifm.
MC11. Fra amerikansk side ønsker man p.t. ikke at engagere sig i aftalerne.
3. Formål og indhold
Rådet ventes på baggrund af orienteringer fra Kommissionen løbende at drøfte
forhandlingssituationen i WTO samt EU’s prioriteter og strategi
i forhold til MC11.
Der kan desuden ventes behandling af udkast til rådskonklusioner om EU’s tilslutning til en
evt. aftale, der måtte opnås enighed om i WTO-kredsen. Uden en formel rådsbeslutning om
godkendelse vil EU ikke kunne støtte en sådan aftale og vil dermed blokere, idet der kræves
konsensus blandt WTO’s medlemslande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel
218, godkende eventuelle frihandelsaftaler. Europa-Parlamentets seneste resolution om Doha-
udviklingsrunden blev vedtaget d. 26. november 2015 (P8_TA(2015)0415).
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forhandlingsemnerne i WTO samt mulige aftaler om grøn handelsliberalisering (EGA) og
handel med tjenesteydelser (TiSA) forventes at vedrøre områder reguleret af EU og forudses
dermed ikke at medføre ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Generelt ventes global handelsliberalisering i regi af WTO at få positive samfundsøkonomiske
og erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst, højere lønninger
og et større beskatningsgrundlag.
For så vidt angår eventuel toldliberalisering, f.eks. inden for rammerne af en EGA-aftale om
miljøvenlige varer, forventes de statsfinansielle konsekvenser hovedsageligt at ske indirekte via
Rådsmøde nr. 3585 (udenrigsanliggender - handel) den 10. december 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 10/12-17
1827232_0003.png
EU-budgettet i form af lavere toldindtægter. Dog berøres danske offentlige indtægter også, idet
20 procent af toldprovenuet går til de enkelte medlemslande. Lavere egne indtægter til EU-
budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag. De statsfinansielle virkninger af
lavere toldindtægter ventes dog på sigt at blive modvirket af øget vækst og beskatningsgrundlag.
En aftale om grøn handelsliberalisering forventes at få positive konsekvenser for miljøet og
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg har været løbende inddraget. Erhvervs-, arbejdstager- og
civilsamfundsorganisationer konsulteres løbende om forhandlingerne i WTO i regi af det
såkaldte Beach Club-forum, senest ved møde den 31. oktober 2017.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i Rådet bred opbakning til, at EU fortsat skal fremme et stærkt multilateralt handels-
system samt spille en aktiv og central rolle i WTO.
Der er på tværs af EU konsensus om, at både relevante, eksisterende Doha-emner, og nye
presserende emner uden for Doha-dagsordenen
skal indgå i EU’s prioriteter. Der er også bred
enighed om, at EU skal arbejde for initiativer, der styrker de mindst udviklede landes
integration i det globale handelssystem.
10. Regeringens generelle holdning
I overensstemmelse med relevante folketingsvedtagelser, herunder senest V83 af 3. juni 2013,
bakker regeringen stærkt op om WTO og det multilaterale handelssystem som det bedste og
mest effektive værn imod protektionisme.
Regeringen arbejder for, at WTO med afsæt i forhandlingsresultatet fra Nairobi i 2015
fremadrettet vil kunne levere ny handelsliberalisering, globale handelsregler, resultater til gavn
for de mindst udviklede lande, samt tilpasse og forny sig i lyset af de aktuelle handelspolitiske
udfordringer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forhandlingerne i Doha-udviklingsrunden blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til for-
handlingsoplæg den 7. oktober 1999, den 26. oktober 2001 og den 13. juni 2008, og har
derudover løbende været forelagt udvalget til orientering, senest den 4. november 2016, den 5.
maj 2017 og den 3. november 2017.