Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3611 - almindelige anliggender Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi: UPN
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sagsnummer
Kontor
2018-42
EUP
5. april 2018
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE
Rådsmøde (almindelige anliggender -samhørighedspolitik) den 12.
april 2018
Dagsordenen for rådsmøde (almindelige anliggender) den 12. april 2018
omfatter
EU’s samhørighedspolitik.
Alle punkter forelægges hermed Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering. Der henvises i øvrigt til samleno-
tatet for rådsmødet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg den
28. marts 2018.
Dagsordenspunkt 1: Strategisk kontekst og prioriteter i samhørig-
hedspolitik post 2020
Rådet forventes at drøfte
sammenhængen mellem EU’s økonomiske po-
litik og EU’s samhørighedspolitik. Konkret forventes der at være tale om
fremme af strukturreformer, herunder landeanbefalingerne under det eu-
ropæiske semester og den indholdsmæssige prioritering af samhørigheds-
politikkens udgifter. Drøftelserne forventes at have en foreløbig karakter,
da der endnu ikke foreligger et konkret lovgivningsforslag fra Kommissi-
onen for perioden efter 2020.
Regeringen er positiv over for at skabe sunde incitamenter for at gen-
nemføre nødvendige økonomiske reformer for eksempel ved at koble
udbetalingen af samhørighedsmidler til de landespecifikke anbefalinger.
Der findes allerede i indeværende programmeringsperiode 2014-2020
forhåndsbetingelser for at få adgang til strukturfondsmidlerne. Formålet
med forhåndsbetingelserne er at opnå mere målrettede og effektive inve-
steringer for strukturfondsmidlerne. Regeringen finder det positivt, hvis
man går videre ad den vej.
Rådsmøde nr. 3611 (almindelige anliggender) den 12. april 2018 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde alm. anliggender 12/4-18
2
Kommissionen har i de forberedende drøftelser af fremtidens samhørig-
hedspolitik over det seneste år lagt vægt på, at strukturreformer, der for-
bedrer konkurrencen, erhvervsklimaet, uddannelse, arbejdsmarkeder og
sociale beskyttelsessystemer kan give store fordele i form af vækst i pro-
duktivitet og beskæftigelse. Kommissionen finder det særligt magtpålig-
gende for de lande og regioner, hvor produktiviteten stort set ikke er ble-
vet bedre det sidste årti.
Samhørighedspolitikken har helt overordnet til formål at indsnævre gabet
mellem mere og mindre velstående regioner i EU. Derfor er det kun na-
turligt, at den inddrager de forhold, der holder landene og deres fulde ud-
bytte af strukturfondsmidlerne tilbage.
Det forekommer således helt naturligt at stille betingelser til erhvervskli-
maet for en politik, der søger at fremme virksomhedernes innovation og
konkurrenceevne. Tilsvarende er betingelser knyttet til arbejdsmarkedet
relevante for en politik, der søger at fremme arbejdstagernes kvalifikatio-
ner og beskæftigelse.
Det er også naturligt, at udgiftsprioriteterne for samhørighedspolitikken
afspejler EU’s økonomiske og politiske prioriteter.
Eksempler inkluderer
de landespecifikke anbefalinger, klimamålsætninger, prioriteret infra-
struktur for eksempel på energiområdet og ungearbejdsløshed. Det er
naturligt med fokus i udgifterne. Det gælder ikke mindst små samhørig-
hedsbudgetter som det danske.
Drøftelserne er på et foreløbigt stadie. Når der foreligger konkrete lov-
givningsforslag fra Kommissionen, vender regeringen tilbage til Folketin-
gets Europaudvalg med nærmere information i overensstemmelse med
gældende praksis.
Dagsordenspunkt 2: Kommunikation af samhørighedspolitik
Kommissionen forventes at informere om de tiltag, der er blevet igang-
sat for at styrke kommunikationen af
EU’s samhørighedspolitik. Regerin-
gen er i udgangspunktet positivt stemt overfor at styrke
EU’s
kommuni-
kationsindsats på samhørighedspolitikken, men finder, at det bør ske in-
den for de eksisterende rammer og uden at gøre administrationen af
samhørighedspolitikken unødigt bureaukratisk.
Anders Samuelsen