Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3618 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2018-53
Den 9. maj 2018
Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj 2018
SAMLENOTAT
1. EU’s Trust Fund for
Afrika ...........................................................................................................2
1
Rådsmøde nr. 3618 (udenrigsanliggender - handel og udvikling) den 22. maj 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 22/5-18 - udvikling
1892721_0002.png
1. EU’s Trust Fund for Afrika
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
udvikling) den 22. maj 2018 forventes en orientering om og en drøftelse af
den finansielle situation for
EU’s Trust Fund for Afrika (EUTF)
samt af status for projektimplementering og
erfaringsudveksling. Generel dansk opbakning til EUTF som et målrettet instrument til håndtering af
migrationsudfordringen i Afrika. Ifølge Kommissionen har trustfonden et finansieringshul på 1,2 mia. euro, hvis
den skal kunne adressere nye udfordringer efter 2018. Man har netop afholdt fjerde strategiske bestyrelsesmøde i
trustfonden den 24. april 2018. På mødet var der blandt medlemsstaterne generel opbakning til at fortsætte med
EUTF, men Kommissionen fremlagde ikke konkret forslag til finansiering, ligesom der blev ikke afgivet tilsagn
om nye finansielle bidrag fra medlemslandene.
2. Baggrund
Der er fortsat stort fokus på migration i EU’s samarbejde og partnerskaber med tredjelande.
EU’s Trust Fund for Afrika (EUTF) blev etableret som opfølgning på Valletta-handlingsplanen
fra 2015 og har til formål at imødegå grundlæggende årsager til migration, sikre bedre håndtering
af irregulær migration, bekæmpe menneskesmugling og menneskehandel samt styrke samarbejdet
på tilbagetagelsesområdet. EUTF har tre regionale vinduer (Afrikas Horn, Sahel/Lake Chad og
Nordafrika), hvorunder man har godkendt projekter for 2,6 mia. euro. De tilbageværende midler
(ca. 0,8 mia. euro) vil med de projekter, som forventes godkendt i løbet af året, være opbrugt ved
udgangen af 2018. Hvis EUTF skal kunne adressere nye udfordringer fra 2019
2021, er det
Kommissionens vurdering, at der eksisterer et finansieringshul på 1,2 mia. euro. Alternativet ville
være alene at gennemføre planlagte projekter under det nuværende budget på 3,4 mia. euro., og
at der ikke igangsættes nye projekter. Kommission har netop fremlagt
et udkast til EU’s nye
flerårige budget (2021-2027), hvor det fremgår, at indsatser for at adressere udfordringer på
migrationsområdet fremadrettet vil få en prominent plads i budgettet. Det er på nuværende
tidspunkt uklart, hvor trustfonden vil blive placeret i det nye budget. Medlemslandene har siden
fondens oprettelse frivilligt givet tilsagn om 413 mio. euro, heraf bidrager Tyskland og Italien
mest - med 63 procent. Danmark er syvende største donor med et samlet bidrag på 75 mio. kr.
3.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj 2018 ventes en statusdrøftelse af
EUTF i forlængelse af et netop afholdt strategisk bestyrelsesmøde i trustfonden den 24. april
med fokus på en orientering og drøftelse af 1) Status for implementering af projekter under
trustfonden, 2) formidling og udveksling af erfaringer (lessons
learned),
samt 3) de finansielle
aspekter, herunder det forventede finansieringsunderskud.
Kommissionen forventes snarest at fremlægge et forslag om delvis genopfyldning af EUTF med
reserver fra den Europæiske Udviklingsfond og samtidig at bede medlemslandene om at
finansiere den resterende del, eller alternativt arbejde videre med et reduceret aktivitetsniveau.
Kommissionen ønsker en politisk drøftelse af spørgsmålet om finansiering af fonden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
2
Rådsmøde nr. 3618 (udenrigsanliggender - handel og udvikling) den 22. maj 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 22/5-18 - udvikling
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed blandt medlemslandene om vigtigheden af at fortsætte med EUTF. Ingen
af medlemsstaterne har talt imod en genopfyldning af trustfonden, men har indtil videre ikke
afgivet tilsagn om nye nationale bidrag. Kommissionen har vurderet, at der er brug for 1,2 mia.
euro til en genopfyldning af EUTF. Der må forventes en drøftelse af den finansielle
byrdefordeling mellem Kommissionen og medlemslandene samt medlemslandene imellem på
baggrund af et konkret forslag til genopfyldning fra Kommissionen. Generel enighed om, at det
kan blive vanskeligt at rejse hele beløbet på 1,2 mia. euro.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark finder, at forbedret migrationshåndtering undervejs på migrationsruterne og generel
adressering af grundlæggende årsager til migration i dialog med oprindelseslande bør være en
central del af en samlet og bredspektret EU-tilgang til migration. Her er EUTF et vigtigt
instrument.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere særskilt været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3