Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3617 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1892236_0001.png
30. april 2018
Samlenotat
Rådsmøde uddannelse, ungdom, kultur og sport den 22.-23. maj 2018
Kultur og sport
8. Rådskonklusioner om behovet for at sætte fokus på kulturarven på tværs af politik-
ker i EU
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
9. Vejen frem: En langsigtet vision for kulturens bidrag til EU efter 2020
side 4
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
10. Konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet om frem-
me af EU’s fælles værdier gennem sport
side 7
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
11. Kommercialisering af elitesport og den europæiske idrætsmodels bæredygtighed
side 11
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Dok.nr. 17/04331-10
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
Side 2
Ad 8. Rådskonklusioner om behovet for at sætte fokus på kulturarven på
tværs af politikker i EU
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det bulgarske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om behovet for at
sætte fokus på kulturarven på tværs af EU’s politikker.
Udkastet skal bl.a. ses i sammenhæng med Det Europæiske Råds konklusioner fra de-
cember 2017, der lægger op til at bruge det europæiske kulturarvsår 2018 som anledning
til at øge kendskabet til kulturens og kulturarvens samfundsmæssige og økonomiske
betydning.
Udkastet tager udgangspunkt i, at kulturarven i alle dens former (bygninger, idéer, digi-
tal arv mv.) har en værdi i sig selv, men samtidig udgør en strategisk ressource for Eu-
ropas fremtid. Som en kilde til viden og gensidig forståelse kan kulturarven f.eks. bidra-
ge til at styrke båndene i og mellem samfund.
Konkret opfordres der til at tænke kulturarven sammen med relevante EU-politikker for
derved at fremme kulturarvens potentiale og bidrag til økonomisk udvikling, social
sammenhængskraft og skabelse af identitet. Herudover lægges der bl.a. op til at skabe
overblik over allerede eksisterende indsatser og støttemuligheder til kulturarvsprojekter
og fremme erfaringsudvekslingen på kulturarvsområdet. Det foreslås ligeledes at bygge
videre på de erfaringer, der høstes i forbindelse med kulturarvsåret i år.
Regeringen støtter, at der med rådskonklusionsudkastet er fokus på kulturarven og vig-
tigheden af at udveksle erfaringer på området og fremme konkrete samarbejdsprojekter,
der kan belyse kulturarvens bredere samfundsmæssige bidrag.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 22.-23. maj 2018.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner skal bl.a. ses i lyset af konklusionerne fra Det Europæi-
ske Råds møde den 17. december 2017, der opfordrer til at bruge det europæiske kul-
turarvsår 2018 som anledning til at øge bevidstheden om kulturens og kulturarvens
samfundsmæssige betydning. Også i regi af Ledernes Dagsorden og i Kommissionens
meddelelse fra november 2017 om ”styrkelse af den europæiske identitet gennem ud-
dannelse og kultur” har kulturarvens potentiale været behandlet og sat i forbindelse
med målsætningen om at styrke fællesskabet blandt landene i Europa.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
Side 3
Konklusionsudkastet følger endvidere op på det bulgarske formandskabs konference
”Kulturarven – for et mere bæredygtigt Europa”, som blev afholdt den 26.-27.
marts
2018 i Plovdiv (BG).
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner tager afsæt i, at kulturarven har en værdi i sig selv, men
at kulturarven samtidig kan yde et bredere positivt bidrag til samfundene i Europa ved
f.eks. at fremme af gensidig forståelse, solidaritet, kulturel mangfoldighed og sammen-
hold.
Rådskonklusionsudkastet opfordrer på den baggrund medlemsstaterne og Kommissio-
nen til bl.a. at sætte et tydeligere fokus på kulturarven i forbindelse med andre EU-
politikker og øge kendskabet blandt relevante aktører til fordelene ved at inddrage kul-
turarven i andre sektorpolitikker.
Konkret lægges der bl.a. op til at formidle oplysninger om god praksis og fremme erfa-
ringsudvekslingen i EU og internationalt, f.eks. gennem samarbejde med UNESCO og
Europarådet. Fremme af innovation, bæredygtighed og social inklusion foreslås frem-
met gennem projekter, der kobler kulturarven med samfundsrelevante emner som soci-
al inklusion, ligestilling mv. Endvidere opfordres til bl.a. at styrke dialogen blandt or-
ganisationer og borgere med henblik på at nå en dybere forståelse af de gevinster, som
den fælles kulturarv i Europa tilfører i form af både fælles værdier og identitet og kul-
turel og sproglig mangfoldighed. Der ligger også en opfordring til at bygge videre på de
erfaringer, der høstes af aktiviteterne under det europæiske kulturarvsår 2018 gennem
opfølgende konkrete indsatser og projekter.
Medlemsstaterne opfordres derudover bl.a. til at anerkende kulturarven i forbindelse
med relevante EU-støttede sektorprogrammer og til at fortsætte samarbejdet om at
tænke kulturarven sammen med andre politikker.
Kommissionen opfordres ligeledes bl.a. til at have fokus på kulturarven i forbindelse
med andre EU-politikker og til at fortsætte samarbejdet med netværk på kulturarvsom-
rådet og med internationale organisationer som UNESCO og Europarådet om sager af
fælles interesse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
1892236_0004.png
Side 4
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser
og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til konklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoliti-
ske spørgsmål med frist den 30. april 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt landene til udkastet til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at kulturarven har en værdi i sig selv og bør anerkendes i sin egen
ret. Regeringen er samtidig enig i, at kulturarven har en samfundsmæssig betydning,
som rækker langt ud over selve området, hvilket også er et grundlag for dansk kultur-
politik og er afspejlet i regeringens indsatser og initiativer inden for f.eks. kulturturis-
me, inddragelse af borgere i forvaltningen af kulturarven, vægt på kulturinstitutioner-
nes formidlingsindsats osv. Regeringen kan derfor støtte udkastet til rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 9. Vejen frem: En langsigtet vision for europæisk kulturens bidrag til EU
efter 2020
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det bulgarske formandskab har foreslået en politisk drøftelse af kulturens bidrag til EU
efter 2020. Til brug for drøftelsen har formandskabet fremlagt et diskussionspapir med
spørgsmål.
Formandskabet tager udgangspunkt i, at Europa er et fællesskab af mangfoldige kultu-
rer med fælles værdier. Kultur er et fælles gode, som har en stadigt større betydning;
både i relation til kulturens egenværdi og mht. kulturens bidrag til samfundet og øko-
nomien.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
Side 5
I lyset af at samarbejdet og sammenholdet i EU er sat under pres, fremhæves kulturen og
kulturarven som væsentlige områder, der kan bidrage til at styrke båndene i og mellem
de europæiske samfund. Dette bekræftes af den seneste politiske udvikling, der har ført
kulturen længere op på EU’s dagsorden gennem f.eks. stats-
og regeringschefernes drøf-
telse af kulturens rolle for styrkelse af EU’s fremtid på det uformelle topmøde i Göteborg
den 17. november 2017 og Det Europæiske Råds møde den 14. december 2017. Kommis-
sionen har ligeledes med sin meddelelse om at styrke europæisk identitet gennem ud-
dannelse og kultur fra 16. november 2017 udpeget kulturen som et væsentligt område i
forhold til det fremtidige EU-samarbejde.
På den baggrund lægger formandskabet op til at drøfte, hvordan de større ambitioner for
kulturområdet modsvares af en passende finansiering.
Konkret ønsker formandskabet at drøfte følgende spørgsmål:
1) I konteksten af EU’s næste flerårsbudget (Multiannual Financial Framework –
MFF)
og for at kulturen kan blive en reel faktor for et mere bæredygtigt og robust Europa:
Hvilke EU-indsatser kan iværksættes for at styrke båndene mellem kultur og andre sek-
torpolitikker for at opnå et højere ambitionsniveau og udvide og udvikle de nuværende
initiativer på kulturområdet?
2) Bør der være et specifikt sektorprogram for kulturområdet, der fremmer kulturens
europæiske dimension, og som har fokus på både bredere samfundsrelaterede aktiviteter
og aktiviteter til fremme af kulturens iboende værdi?
Alle medlemslande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannel-
se, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2018.
2. Baggrund
Formandskabet tager i sit papir afsæt i de økonomiske og samfundsmæssige udfordrin-
ger Europa står over for i form af f.eks. finanskrise, nationalisme mv. og fremhæver
kulturen og kulturarven som områder, som kan bidrage til indsatser, der kan genetab-
lere og styrke båndene i og mellem de europæiske samfund. Formandskabet henviser til
det øgede politiske fokus på kulturen i EU som afspejlet i stats- og regeringschefernes
forskellige udtalelser; f.eks. Rom Erklæringen fra marts 2017, det uformelle topmøde i
Göteborg i november 2017 og Det Europæiske Råds møde i december 2017. Hertil kom-
mer Kommissionens
meddelelse om ”styrkelse af den europæiske identitet gennem ud-
dannelse og kultur” fra november 2017, som oplister konkrete kulturindsatser, der kan
formidle en fælles kulturel identitet og fælles værdier i EU. Derudover henvises til
rækken af rådskonklusioner om kulturens bidrag til andre politikker, som er blevet
vedtaget gennem de senere år.
Formandskabet peger videre på, at en mere central placering af kulturen i EU-
samarbejdet forudsætter, at området sikres en passende finansiering.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
1892236_0006.png
Side 6
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er med baggrund i det øgede politiske fokus på kulturens rolle
i forbindelse med EU og EU’s fremtid at drøfte, hvordan kulturområdet i højere grad
kan tænkes sammen med andre sektorpolitikker, så at kultursamarbejdet udvikles og
rustes til at yde et reelt positivt bidrag til EU-samarbejdet.
Endvidere sigter drøftelsen på at få kulturministrenes bud på, om der fremover fortsat
bør være et sektorspecifikt program på kulturområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes ikke i en senere fase at kunne indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kul-
turpolitiske spørgsmål med frist den 30. april 2018. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at ville bidrage til den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannel-
se, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2018.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens udgangspunkt er, at kunsten og kulturen har en egenværdi, som kan stå
alene. Regeringen er samtidig enig i, at kulturen har stor betydning for den enkelte og
for samfundet. Kulturen binder således det danske samfund sammen gennem f.eks.
kulturinstitutioner og -organisationer og et aktivt foreningsliv og giver den enkelte en
identitet og viden om egne rødder og værdier. I en tid med kulturmøder og folkevan-
dringer støtter regeringen, at der sættes fokus på kulturens muligheder for at skabe
indsigt, dialog og fællesskaber i de enkelte lande og på tværs af landegrænserne.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
1892236_0007.png
Side 7
I EU-regi er kulturområdet national kompetence, men regeringen bakker i forlængelse
af det øgede fokus på kultur på EU’s dagsorden op om, at det drøftes, hvordan kulturen
kan bidrage til at formidle den fælles historie og værdier på tværs af landene og herved
styrke samarbejdet og sammenholdet i EU.
I forhold til formandskabets foreslåede spørgsmål til drøftelsen finder regeringen, at
spørgsmålene i væsentligt omfang relaterer sig til forhandlingerne om EU’s næste fler-
årsbudget, som bør foregå ud fra en samlet prioritering og i et andet regi. Det er således
regeringens prioritet, at det samlede EU-budget i den kommende budgetperiode ikke
skal overstige 1 pct. af EU27-landenes BNI, ligesom regeringen prioriterer andre områ-
der som migration og vækstskabende initiativer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet om den politiske drøftelse har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg.
Ad 10. Konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanter forsamlet i Rå-
det om fremme af EU’s fælles værdier gennem sport
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det bulgarske formandskab har fremlagt udkast til konklusioner fra Rådet og fra rege-
ringsrepræsentanter forsamlet i Rådet, der omhandler fremme af
EU’s fælles værdier
gennem sport.
Udkastet tager afsæt i, at sport kan bruges til at fremme EU’s fælles værdier som nævnt i
artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Union, herunder respekt for den menneskelige
værdighed, frihed, demokrati, ligestilling, retsstaten og respekt for menneskerettigheder-
ne, herunder rettigheder for personer, der tilhører mindretal. Sport kan formidle værdier
såsom fairness, teambuilding, demokrati, tolerance, ligestilling, disciplin, inklusion,
vedholdenhed og respekt, og kan bidrage til at fremme og udbrede EU's fælles værdier.
Konklusionsudkastet inviterer medlemsstaterne til at bidrage på forskellig vis til at
fremme EU’s
fælles værdier gennem sport f.eks. ved at støtte initiativer som fremmer
sociale kompetencer, medborgerkompetencer og interkulturelle kompetencer hos alle typer
personer i idrætsforeninger, ungdomsorganisationer m.fl., initiativer som fremmer kam-
pen mod racisme og fremmedhad, kønsstereotyper og kvindehad, udnyttelse af mindre-
årige og krænkelse af sportens integritet.
Konklusionerne forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur
og sport) den 23. maj 2018.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
Side 8
2. Baggrund
Det bulgarske formandskab har valgt ’fremme af EU’s fælles værdier gennem sport’
som overordnet emne for dets formandskab på sportsområdet. Emnet fremgår af Reso-
lution fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet om EU-arbejdsplan på
sportsområdet for perioden 1. juli 2017
30. juni 2020. Udkastet til konklusioner om
fremme af EU’s fælles værdier gennem sport har været drøftet på sportsarbejdsgrup-
pens møder under bulgarsk formandskab.
3. Formål og indhold
Afsættet for konklusionerne er, at fælles værdier er kernen i Den Europæiske Union, og
målet er at styrke den gensidige forståelse af begrebet fælles værdier blandt medlems-
staterne, at udvikle følelsen af at tilhøre Den Europæiske Union samt, hvis det er rele-
vant, at fremme disse værdier uden for EU samtidig med, at der skabes et solidt grund-
lag for en mellemfolkelig dialog på tværs af de europæiske grænser. Den Europæiske
Union og dens medlemsstater står lige nu over for betydelige økonomiske, politiske og
sociale udfordringer, der varierer fra medlemsstat til medlemsstat. Sport kan være med
til at sikre en bæredygtig udvikling og til på passende vis at tackle de overordnede so-
cioøkonomiske og sikkerhedsrelaterede udfordringer, som EU står over for, herunder
migration, social udstødelse, radikalisering, som kan føre til voldelig ekstremisme, samt
arbejdsløshed.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. medlemsstaterne til:
a. Hvis det er relevant, at formidle EU's fælles værdier til idrætsbevægelsen på natio-
nalt plan som en del af den strukturerede dialog.
b. At drage nytte af internationalt samarbejde til at fremme og formidle behovet for at
respektere menneskerettighederne og EU's fælles værdier på internationalt plan,
hvis det er relevant.
c. At tilskynde til og, hvor det er muligt, at støtte idrætsorganisationer for at styrke
god forvaltningspraksis inden for deres organisationer og, hvis det er relevant, be-
handle disse værdier i deres etiske retningslinjer eller tilsvarende dokumenter.
d. Hvis det er relevant, at fremme kampen mod racisme og fremmedhad, kønsstereo-
typer og kvindehad, udnyttelsen af unge idrætsudøvere, alle former for forskelsbe-
handling og vold på stadioner mod mindreårige og krænkelser af sportens integri-
tet.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. Kommissionen til:
a. At udvikle og undersøge de allerede eksisterende initiativer, såsom den europæiske
idrætsuge.
b. At inddrage sport som en del af de eksterne forbindelser, hvis det er relevant, for at
fremme EU's fælles værdier, f.eks. ved at inddrage mobilitet og kapacitetsopbygning
eller støtte sportens integritet samt integrere den i drøftelser og dialoger på højt
plan med tredjelande.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
1892236_0009.png
Side 9
c.
At formidle viden om vellykkede projekter og initiativer mellem medlemsstaterne
samt uden for EU som et redskab til at fremme EU's fælles værdier.
Konklusionsudkastet opfordrer idrætsbevægelsen til:
a. At benytte lejligheden til at fremme EU's fælles værdier, når den er vært for større
internationale sportsbegivenheder og i forbindelse med idrætsorganisationers eksi-
sterende initiativer.
b. Aktivt at deltage i strukturerede dialoginitiativer for bedre at orientere regeringer-
ne og EU-institutionerne om sine politikker.
c. At tilskynde til oplysningskampagner og -initiativer henvendt til sportstilskuere og
tilhængere, så de fremmer og gentager EU's fælles værdier, med henblik på at be-
kæmpe vold på stadioner. Det er i den forbindelse afgørende at inddrage organisati-
oner på græsrodsniveau, og det vil have en reel indvirkning på kvinder og mænd,
piger og drenge.
d. At fortsætte med at udvikle gensidigt berigende forbindelser og udvekslinger mel-
lem breddeidrætsorganisationer fra EU-lande og tredjelande, dele værdier og prin-
cipper og tydeliggøre den diplomatiske værdi af mellemfolkelige forbindelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkast til konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanterne forsamlet i Rådet,
der omhandler træneres rolle i samfundet, har været sendt i høring hos idrætsorganisa-
tionerne DIF, DGI og Firmaidrætten samt Idrættens Analyseinstitut og Team Dan-
mark.
DIF havde forslag til tilføjelse af værdierne ”demokrati
og tolerance”,
hvilket blev imø-
dekommet i det endelige udkast.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
Side 10
DGI svarede, at temaet var relevant, men at det med fordel kunne understreges klare-
re, at idræt ikke i sig selv er en garanti for fremme af positive værdier, at det må aner-
kendes, at der er betragtelige problemer i dele af sportssektoren, og hvis den troværdigt
skal fremme positive værdier må der ryddes op og sikres god forvaltningsskik. DGI
havde også et forslag, som er fuldt imødekommet i artikel 39 i invitationen til idrætsbe-
vægelsen:
”at fortsætte med at udvikle gensidigt berigende forbindelser og udvekslinger
mellem breddeidrætsorganisationer fra EU-lande og tredjelande, dele værdier og prin-
cipper og tydeliggøre den diplomatiske værdi af mellemfolkelige forbindelser”.
Firmaidrætten, Team Danmark og Idrættens Analyseinstitut havde ingen kommenta-
rer.
Udkastet til konklusioner er endvidere blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 9. marts 2018. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
Konklusionsudkastet er senest blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpo-
litiske spørgsmål med frist den 30. april 2018. Høringen gav ikke anledning til be-
mærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt landene til udkastet til konklusioner.
Danmark har som væsentligste synspunkter til udkastet fremhævet, at udkastet skal
afspejle respekt for nærhedsprincippet og idrættens autonomi, og derudover har Dan-
mark fremhævet, at udkastet ikke skal opfordre medlemsstater til at lave indsatser,
som i eksempelvis Danmark ikke håndteres af selve medlemsstaten men af sportsbe-
vægelsen. Generelt har man fra dansk side tilkendegivet en tilbageholdenhed med at
instrumentalisere, hvad idrætten skal bruges til, og at idrætten har iboende værdier,
som bedst kommer til udtryk, når de ikke forsøges instrumentaliseret. Desuden har
Danmark forsøgt at præge udkastet i en retning, hvor der kan skabes merværdi på eu-
ropæisk plan.
Samlet set synes der overordnet at være taget højde for Danmarks forslag og synspunk-
ter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt bakke op om, at fremme af sportens værdier som f.eks. fair-
ness, fællesskab og demokrati også kan bidrage til at fremme
EU’s fælles værdier.
Em-
net harmonerer med regeringsgrundlagets fokus på idrættens dannende og demokrati-
serende elementer, og regeringen støtter derfor op om udkastet til konklusionerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
Side 11
Ad 11. Kommercialisering af elitesport og den europæiske idrætsmodels bæ-
redygtighed
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har foreslået en politisk drøftelse på rådsmødet af, hvordan elitesportens
stigende kommercialisering med centralisering af midler på få idrætsgrene, der tilgode-
ser særligt større professionelle (fodbold)klubber, påvirker den europæiske idrætsmodels
bæredygtighed. Den europæiske model tager sit udgangspunkt i breddeidræt, som typisk
organiseres i en frivillig kontekst.
Til drøftelsen har formandskabet fremlagt et skriftligt oplæg med følgende spørgsmål:
1.
Truer den hastige kommercialisering og globalisering af elitesport den europæi-
ske idrætsmodels elementer? Skaber centrering af overskud til få professionelle
klubber og populære idrætsgrene problemer for mindre populære idrætsgrene og
mindre klubber/foreninger? Hvordan påvirker dette sammenhængen mellem
idrætsforeninger/klubber og lokalsamfundet?
2.
Hvordan kan disse problemer adresseres? Har regeringer et ansvar for at gribe
ind set i lyset af den potentielle indvirkning på lokale og regionale fællesskaber?
Regeringen ventes at deltage i drøftelsen med afsæt i egne erfaringer og med fokus på
områder af transnational karakter, hvor EU-samarbejdet bidrager med en klar mervær-
di.
2. Baggrund
Det bulgarske formandskab sætter fokus på, om den stigende kommercialisering og
globalisering af sport inden for de mest populære idrætsgrene (som fx fodbold) truer den
europæiske idrætsmodel. Formandskabet peger på, at den stigende kommercialisering
og globalisering leder til stigende centralisering af midler til de store klubber med fans
over hele verden, hvilket står i kontrast til den europæiske idrætsmodel, som tager sit
udgangspunkt i lokale frivillige strukturer, som i høj grad har en påvirkning på det
lokale samfund. Formandskabet problematiserer, at den stigende kommercialisering og
globalisering ikke harmonerer med de dannende, sundheds-, social-, kultur og rekreati-
onsfremmende elementer, som den europæiske model repræsenterer.
Den politiske drøftelse af temaet skal ses i sammenhæng med EU-arbejdsplanen for
sport (1. juli 2017 til 31. december 2020), herunder det kommende østrigske formand-
skabs prioriteringer, hvor
sportens økonomiske dimension
indgår.
3. Formål og indhold
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
1892236_0012.png
Side 12
Formålet med drøftelsen er at skabe en overgang til det østrigske formandskab ved at
diskutere, hvordan den stigende kommercialisering og globalisering harmonerer med
den europæiske model, og om regeringer har et ansvar for at sikre, at udviklingen ikke
influerer negativt på lokale forhold for breddeidrætten.
Til drøftelsen har formandskabet fremlagt et skriftligt oplæg med følgende spørgsmål:
1. Truer den hastige kommercialisering og globalisering af elitesport den europæiske
idrætsmodels elementer? Skaber centrering af overskud til få professionelle klubber
og populære idrætsgrene problemer for mindre populære idrætsgrene og mindre
klubber/foreninger? Hvordan påvirker dette sammenhængen mellem idrætsforenin-
ger/klubber og lokalsamfundet?
2. Hvordan gribes disse problemer an? Har regeringer et ansvar for at gribe ind set i
lyset af den potentielle indvirkning på lokale og regionale fællesskaber?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med den politiske drøftelse på råds-
mødet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Formandskabets skriftlige oplæg til den politiske drøftelse har været sendt i høring hos
relevante idrætsorganisationer (DIF, DGI og Firmaidrætten) og relevante idrætsinsti-
tutioner (Idrættens Analyseinstitut, Team Danmark og International Sport and Culture
Association (ISCA).
DIF er glad for, at oplægget anerkender vigtigheden af pyramidestrukturen i den euro-
pæiske sportsmodel, hvor medlemmer og frivillige kan få gavn af økonomien i den pro-
fessionelle del af idrætten. DIF mener, at løsrivelsen af professionelle ligaer, som f.eks. i
europæisk basketball truer solidariteten i den organiserede idræt, og at ejerskabet til de
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
Side 13
professionelle ligaer derfor fortsat bør ligge i den organiserede del af idrætten. Dette for
at sikre, at pengene også kan bruges til at hjælpe breddeidrætten. DIF nævner dog, at
kun et lille udvalg af DIF-idrætsgrene
oplever et ”influx of money”, som nævnes i op-
lægget, og at flere af DIF’s medlemsidrætter
oplever selv på europæisk topplan, at liga-
er og klubber til stadighed er drevet af ”unpaid volunteers”.
Team Danmark genkender, at den øgede kommercialisering i nogle tilfælde udfordrer
den måde børn- og ungesport anskues på i et talentudviklings perspektiv. Grundet den
stigende kommercialisering kan der i Team Danmarks optik
opstå nogle ”usunde” me-
kanismer/strukturer i talentarbejdet, som ikke er til gavn for den enkelte atlet. Team
Danmark bemærker, at problematikken kun gør sig gældende i nogle få sportsgrene, så
der kan være behov for en præcisering af begrebet ”elite sport”.
Firmaidrætten bemærker, at motion og bevægelse, når det bliver en del af arbejdsplad-
sens kultur, i høj grad bidrager til øget sammenhængskraft, bedre forståelse og ned-
brydning af barrierer - de samme kvaliteter og egenskaber, som idræt har for lokalom-
rådet.
ISCA bemærker, at den beskrevne europæiske sportsmodel kun udgør en lille del af det
samlede billede af sport (og idræt og motion) i Europa, og at eliteidrætten mestendels
ikke er specielt kommercialiseret
den er stærkt afhængig af offentlig støtte, og atleter
kan sjældent leve af sporten. ISCA foreslår at involvere termen
’professionel
idræt’.
Desuden mener ISCA, at forudsætningen i oplægget, som synes at være, at kommercia-
liseringen af eliten (professionel idræt) truer bredden
fordi denne så vil få færre penge
fra ”toppen af pyramiden”, er en misforståelse, da den primære indtægt i breddesekto-
ren er offentlig støtte. ISCA peger på, at dårlig governance i elite/professionel idræt
udgør den største trussel mod breddeidrætten i EU.
Udkastet er endvidere blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist 30. april 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets ønske om en politisk drøftelse af elitesportens kommercialisering og
den europæiske idrætsmodels bæredygtighed blev drøftet på møde i Rådets sportsar-
bejdsgruppe den 26. april 2018.
Alle lande forventes at bidrage til den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2018.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens tilgang til idrætssamarbejdet i EU er, at man fra dansk side især har fokus
på emner af grænseoverskridende karakter, hvor EU-samarbejdet giver en klar mer-
værdi.
Rådsmøde nr. 3617 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22/5-18 - kultur- og sportsdelen
Side 14
Regeringen finder i den sammenhæng, at spørgsmålet om elitesportens kommercialise-
ring og den europæiske idrætsmodels bæredygtighed
ikke er det mest centrale for EU’s
idrætssamarbejde, men noterer sig samtidig formandskabets ønske om at drøfte emnet.
Danmark vil på den baggrund deltage i drøftelsen med udgangspunkt i nationale priori-
teringer og erfaringer på området, herunder bidrage med nuancering af de udfordrin-
ger, som idrætten står overfor set fra et dansk perspektiv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.