Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3623 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
1900351_0001.png
Samlenotat
Dato
22. maj 2018
Rådsmøde (energi) den 11. juni 2018
Dagsorden
1.
Forordningsforslag om oprettelse af et EU-agentur for samarbejde
mellem energireguleringsmyndigheder (ACER)
-
Generel indstilling
Side
2
Side 1/7
Rådsmøde nr. 3623 (transport, telekommunikation og energi) den 7. juni - 9. + 11. juni 2018 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport mv. 11/6-18 - energidelen
1900351_0002.png
1. Forordningsforslag om oprettelse af et EU-agentur for sam-
arbejde mellem energireguleringsmyndigheder
KOM(2016) 863
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 30. november 2016 fremsat forslag til en omarbejdning af
forordningen om oprettelse af et EU-agentur for samarbejde mellem energiregule-
ringsmyndigheder. Forslaget er fremsat som en del af Kommissionens såkaldte
Vinterpakke, hvis officielle navn er ”Clean energy for all Europeans”.
Formålet med forslaget er at tilpasse den regulatoriske ramme for el-markedet med
henblik på at fremme et velfungerende indre marked for elektricitet. Ændringsfor-
slagene vil ifølge Kommissionen forenkle og centralisere regionale og europæiske
beslutningsprocedurer blandt de nationale energiregulerende myndigheder (Energi-
tilsynet i Danmark), herunder styrke Agenturet for Samarbejde mellem Energiregu-
leringsmyndigheders (ACER) beføjelser. Derudover tildeles ACER delvis tilsyns-
kompetence med regionale driftscentre (ROCs), som foreslås etableret med det
supplerende forordningsforslag om det indre marked for elektricitet. Forslaget vur-
deres ikke at ville have væsentlige økonomiske eller lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at et velfungerende indre marked
for elektricitet er af afgørende betydning for den europæiske økonomi og for at
sikre en omkostningseffektiv omstilling til vedvarende energi. I den forbindelse er
regeringen enig i, at der er behov for klare regler for grænseoverskridende handel,
samt at reglerne håndhæves.
Forslaget er sat på dagsordenen for energirådsmødet den 11. juni 2018 til generel
indstilling.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 863 af den 30. november 2016 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et agentur for sam-
arbejde mellem energireguleringsmyndigheder (ACER). Forslaget er fremsat som
en del af Kommissionens såkaldte Vinterpakke, hvis officielle navn er ”Clean ener-
gy for all Europeans”.
Forslaget er en omarbejdning af forordning (EF) nr. 713/2009
om oprettelse af et agentur for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder.
Forslaget er oversendt til Rådet i en dansk sprogversion den 16. januar 2017.
Agenturet for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) blev
oprettet i 2011 med det formål at bistå nationale energireguleringsmyndigheder ift.
håndtering af grænseoverskridende problemstillinger på el-markedet. ACER har i
dag primært mulighed for at håndtere grænseoverskridende problemstillinger via
juridisk ikke-bindende henstillinger og udtalelser og har i dag kun begrænsede be-
slutningsbeføjelser.
Side 2/7
Rådsmøde nr. 3623 (transport, telekommunikation og energi) den 7. juni - 9. + 11. juni 2018 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport mv. 11/6-18 - energidelen
1900351_0003.png
Forslaget har baggrund i Kommissionens vurdering af, at det indre marked for elek-
tricitet bør forstærkes ved at øge ACER’s beføjelser
og uafhængighed, hvorved
ACER i højere grad får mulighed for at udføre sin tilsynsfunktion på europæisk
niveau og overvåge udviklingen af det indre marked. Et stærkere agentur skal så-
ledes bidrage til at overvåge samt løse grænseoverskridende problemstillinger,
hvilket vurderes nødvendigt for at skabe et vedfungerende indre marked for handel
med el.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 194 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Det bulgarske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for energirådsmødet
den 11. juni 2018 til generel indstilling.
3. Formål og indhold
Forslagets overordnede formål er at tilpasse den regulatoriske ramme for el-
markedet med henblik på at sikre et velfungerende grænseoverskridende marked.
Forslaget giver i den forbindelse ACER øgede kompetencer til at sikre den nød-
vendige koordination mellem nationale energiregulerende myndigheder.
Det væsentligste indhold af forordningsforslaget er:
i.
ACER får direkte kompetence til at godkende vilkår, betingelser og meto-
der, der er udarbejdet i medfør af netværksregler og guidelines
1
. I dag skal
disse vilkår, betingelser og metoder godkendes af alle nationale energire-
gulerende myndigheder i Unionen eller i en bestemt region.
Afstemningsproceduren for de nationale energiregulerende myndigheder i
ACER’s Board of Regulators
2
(BoR) ændres. Afgørelser skal kunne træffes
med simpelt flertal i stedet for to tredjedeles flertal flertal, som der kræves i
dag.
ACER får kompetence til at udarbejde henstillinger og udtalelser på eget
initiativ. ACER kan i dag kun udarbejde henstillinger og anbefalinger, der
på forhånd er vedtaget i ACERs arbejdsprogram eller på baggrund af op-
fordringer fra Kommissionen.
ACER får valgfrihed ift. at udføre bestemte opgaver, såsom ikke-bindende
udtalelser om ENTSO-E
3
s årlige arbejdsprogram og ENTSO-Es tiårs net-
udviklingsplan, således at ACER i højere grad kan prioritere ressourcer.
ii.
iii.
iv.
Netværksregler og guidelines er bindende markeds- og tekniske regler, som har til formål at sikre
operationalitet på tværs af landegrænser.
2
BoR består af repræsentanter fra de enkelte nationale energiregulerende myndigheder.
3
Den europæiske sammenslutning af transmissionsselskaber ”European Network of Transmission
System Operators for Electricity
1
Side 3/7
Rådsmøde nr. 3623 (transport, telekommunikation og energi) den 7. juni - 9. + 11. juni 2018 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport mv. 11/6-18 - energidelen
1900351_0004.png
v.
ACER får tilsynskompetence over regionale driftscentre (ROCs), der skal
koordinere drift af el-systemerne på tværs af landegrænser, jf. forslag til
forordning om det indre marked for elektricitet (KOM(2016) 861).
ACER får tilsynskompetence over elektricitetsmarkedsoperatører
4
, som
blev udpeget som følge af forordning (EU) 2015/1222 af 24. juli 2015 om
fastsættelse af retningslinjer for kapacitetstildeling og håndtering af kapaci-
tetsbegrænsninger.
vi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294 medlovgiver.
Europa-Parlamentets udvalg for industri, forskning og energi (ITRE) har vedtaget
sin betænkning den 26. februar 2018. Europa-Parlamentet støtter generelt Kom-
missionens forslag og den overordnede hensigt om at tildele agenturet en stærkere
rolle i udformningen og håndhævelse af europæiske regler for det indre marked for
energi. Europa-Parlamentet har forskellige ændringsforslag til Kommissionens ud-
spil og foreslår bl.a. en ændret procedure for godkendelse af regionale vilkår, be-
tingelser og metoder, der er udarbejdet i medfør af netværksregler og guidelines.
Derudover foreslår Europa-Parlamentet,
at ACER’s ressourcer skal styrkes gen-
nem introduktion af gebyrer
for nogle af ACER’s aktiviteter såsom markedsover-
vågning.
5. Nærhedsprincippet
Forordningen har hjemmel i artikel 194 i TEUF, som fastslår nødvendigheden af et
vist niveau af koordinering, gennemsigtighed og samarbejde for at sikre energimar-
kedets funktion, forsyningssikkerheden i Energiunionen og fremme sammenkobling
af energiinfrastruktur.
Det er Kommissionens vurdering, at den stigende sammenkobling af el-markeder i
Europa forudsætter tættere koordinering mellem nationale aktører samt regio-
nalt/overnationalt regulatorisk tilsyn. Kommissionen anfører, at de foreslåede æn-
dringer er nødvendige for at opnå et integreret el-marked i EU, hvilket ikke kan
opnås effektivt på nationalt niveau.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og finder således, at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vurderes ikke at berøre dansk lovgivning
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
4
Elektricitetsmarkedsoperatører er en aktør (typisk en el-børs), der af den kompetente myndighed er
blevet udpeget til at udføre opgaver i forbindelse med den fælles day ahead- og intradaykobling. I Dan-
mark har Energitilsynet udpeget el-børsen Nord Pool som elektricitetsmarkedsoperatører.
Side 4/7
Rådsmøde nr. 3623 (transport, telekommunikation og energi) den 7. juni - 9. + 11. juni 2018 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport mv. 11/6-18 - energidelen
1900351_0005.png
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Forsla-
get vil alene have økonomiske konsekvenser i form af indvirkningen på EU’s bud-
get. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på
280.000 euro i 2019 og 1.04
mio. euro i 2020. Idet Danmark betaler ca. 2 pct. af EU's udgifter svarer dette til en
statslig udgift på knap 42.000 DKK i 2019 og 155.000 DKK i 2020.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ifølge Kommissionen har forslaget til formål gennem et stærkere ACER at fjerne
handelsbarrierer i det europæiske el-system og føre til en hurtigere harmonisering
og åbning af de nationale og regionale el-markeder.
I Kommissionens konsekvensanalyse fra 30. november 2016 blev den økonomiske
gevinst på tværs af EU ved revidering af markedsdesign, estimeret til at være 9,5
mia. euro frem til 2030. Et stærkt, kompetent og velfungerende ACER skal ses som
en del af denne markedsdesign, som bidrager til et velfungerende marked og
håndhævelse af regler og dermed bidrager til de samlede gevinster.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapoli-
tik. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Energi, Det Økologiske Råd og WWF
Verdensnaturfonden.
Dansk Energi er enig i Kommissionens forslag om, at ACER i højere grad selv skal
kunne tage initiativ til anbefalinger, og at ACER’s tilsyn med de foreslåede regiona-
le driftscentre (ROCs) er et skridt i den rigtige retning. Dansk Energi finder, at en
markant regulatorisk stemme på tværs af grænser mellem medlemsstaterne er en
forudsætning for et velfungerede indre marked.
Det Økologiske Råd (DØR) støtter generelt flere kompetencer og ressourcer til
ACER. DØR finder, at ACER bør styrkes i kompetence til at arbejde med en grad-
vis fjernelse af de hindringer for et frit fælles europæisk energimarked, som skyldes
manglende udbygning af nødvendige transmissionsforbindelser internt i især EU’s
større medlemslande.
WWF Verdensnaturfonden
støtter DØR’s bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppemøder siden sommeren 2017. Det
forventes på den baggrund, at en større gruppe lande vil støtte en tilpasning af den
Side 5/7
Rådsmøde nr. 3623 (transport, telekommunikation og energi) den 7. juni - 9. + 11. juni 2018 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport mv. 11/6-18 - energidelen
1900351_0006.png
eksisterende institutionelle ramme for ACER, herunder ved at give flere kompeten-
cer til ACER. Denne gruppe lande finder, at en styrkelse af ACER vil sikre bedre og
mere uafhængig håndhævelse af de regler, der allerede gælder, men som ikke altid
efterleves fuldt ud af alle medlemsstater. Andre lande har udtrykt sig mere kritisk
over for at give flere beføjelser til ACER. Dette skyldes, at sidstnævnte gruppering
finder, at politiske beslutninger om f.eks. markedsmæssige tiltag med en styrkelse
af ACER bliver rykket ud af den politiske indflydelse, og at de pågældende lande i
dag har relativ større indflydelse i f.eks. europæiske godkendelsesprocesser, end
de vil have i ACER.
Et flertal af lande har kritiseret forslagets ændring i forhold til stemmeregler for be-
slutningstagning fra to tredjedeles flertal til simpelt flertal. Kommissionen har argu-
menteret for, at ændringen af stemmereglerne bringer ACER-forordningen i over-
ensstemmelse med den fælles erklæring og en fælles tilgang til EU's decentralise-
rede agenturer, som Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen vedtog i juni
2012. Der er dog bred opbakning til at ændre stemmereglerne tilbage til to tredje-
deles flertal.
Et flertal af medlemslandene er kritiske over for at bemyndige ACER til direkte at
godkende vilkår, betingelser og metoder, der er udarbejdet i medfør af netreglerne
og guidelines, og som vedrører alle medlemsstaterne. Endvidere er flere medlems-
lande bekymret overfor ændringen, der som udgangspunkt giver ACER kompeten-
ce i regionale beslutninger. Forhandlingerne tyder på, at der i Rådet er opbakning
til, at det som udgangspunkt skal være de nationale regulatorer i regionen, der skal
tage en fælles beslutning, og beslutningen kun træffes i ACER-regi, hvis man ikke
opnår enighed i regionen.
Der foregår fortsat diskussioner omkring ACER’s kompetencer
og muligheder for at
få tilført eventuelle nye kompetencer til at mægle i grænseoverskridende uenighe-
der mellem to eller flere medlemsstater. En gruppe medlemslande arbejder for at få
begrænset muligheden for at tilføre ACER nye kompetencer gennem nye netregler
og guidelines. Disse lande ønsker i stedet, at EU-regler herom skal vedtages gen-
nem almindelig lovprocedure. Et stort antal medlemslande lande, inkl. Danmark,
støtter ikke dette forslag og arbejder for en fleksibel tilgang, som kan tilføre ACER
nye opgaver og kompetencer efter behov.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag om en omarbejdning af forordning om
oprettelse af et EU-agentur for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder
velkommen og er positiv over for formålet om at forbedre den regulatoriske ramme
for et mere grænseoverskridende marked for handel med el.
Regeringen støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi med det
sigte at reducere energiomkostningerne for virksomhederne og forbrugerne og at
sikre en omkostningseffektiv integration af vedvarende energi og energiforsynings-
sikkerhed i Danmark og i Europa. En forbedret regulatorisk ramme forventes at
bidrage til udviklingen af det indre marked for el-handel. Regeringen er derfor posi-
Side 6/7
Rådsmøde nr. 3623 (transport, telekommunikation og energi) den 7. juni - 9. + 11. juni 2018 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport mv. 11/6-18 - energidelen
1900351_0007.png
tiv over for øgede kompetencer til ACER, bl.a. med henblik på at sikre en stærkere
håndhævelse af fælles EU-regler.
Regeringen støtter op om en ensretning af stemmereglerne i ACER med den fælles
erklæring og en fælles tilgang til EU's decentraliserede agenturer, som Rådet, Eu-
ropa-Parlamentet og Kommissionen vedtog i juni 2012, dvs. et absolut flertal for
beslutninger i ACER’s repræsentantskab.
Regeringen støtter, at ACER bemyndiges direkte til at godkende vilkår, betingelser
og metoder, der er udarbejdet i medfør af netreglerne og guidelines. Regeringen
ser omarbejdningen som en strømlining af allerede eksisterende praksis og regler,
hvor nationale regulatorer løbende koordinerer deres beslutninger i ACER-regi, og
beslutningen træffes af ACER, hvis ikke alle nationale regulatorer kan blive enig.
Regeringen støtter endvidere, at regionale beslutninger overføres til ACER med
mulighed for, at et regionalt underudvalg bestående af de berørte medlemmer op-
rettes. Det anses som positivt, at ACER kan vurdere, om regionale beslutninger har
en væsentlig indvirkning på det indre marked og andre medlemsstater end den
pågældende region, eller om den primært har regional relevans. Ved en tættere
sammenkobling af både elektricitetsmarkederne og de fysiske el-transmissionsnet i
Europa vil regionale beslutninger i højere grad have en reel effekt på flere med-
lemsstater. Regeringen ser det som et rigtigt skridt at sikre fælles indflydelse på
beslutninger, som har relevans for store dele af EU eller for hele EU.
Endelig lægger regeringen vægt på, at ACER beholder den brede kompetence til at
træffe beslutninger i sager med grænseoverskridende karakter, herunder i tilfælde,
hvor de nationale regulatorer samstemmigt efterspørger ACER’s involvering, eller
hvor de nationale regulatorer ikke kan blive enige. Det indre marked for elektricitet
er i en løbende og hurtig udvikling. Det kan ikke forudses, hvilke specifikke sager
og spørgsmål der kan opstå i fremtiden, og som vil være relevant for ACER at træf-
fe beslutninger om. Derfor er det vigtigt at sikre en hjemmel, der er bred nok define-
ret, for at sikre en fremmedrettet kompetent agentur.
Fsva. de budgetmæssige implikationer af forslaget lægger regeringen vægt på, at
yderligere ressourcer til europæiske agenturer finansieres via omprioriteringer in-
den for EU's budget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 1.
december 2017 til forhandlingsoplæg.
Side 7/7