Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3624 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
1904903_0001.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2018-63
Fiskeriafdelingen
31. maj 2018
_______________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2018
(fiskeripunkter)
____________________________________________________
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, og ændring af Rådets
forordninger (EF) nr. 768/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr.
1005/2008 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2016/1139 for så vidt angår fiskerikontrol
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM (2018) 368
s. 3
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond og ophævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 508/2014
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
s. 9
3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet
vedrørende status for Den Fælles Fiskeripolitik og høring om
fiskerimulighederne for 2019
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
s. 14
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en
flerårig plan for fiskebestande i de vestlige farvande og tilstødende
farvande og fiskeriet efter disse bestande, ændring af forordning
(EU) 2016/1139 om en flerårig plan for Østersøen, og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 811/2004, (EF) nr.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
2
2166/2005, (EF) nr. 388/2006, (EF) 509(2007 og (EF) nr.
1300/2008
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2018, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på generel indstilling
KOM (2018) 149
s. 20
5. Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EU) 2018/120 blandt andet for så vidt angår visse
fiskerimuligheder for brisling, sperling og rejer
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2018, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på vedtagelse
KOM (2018) 352
s. 26
6. Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af aftale om at forebygge
ureguleret fiskeri på åbent hav i Det Central Nordlige Ishav
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
18. juni 2018, men forventes sat på dagsordenen for et kommende
rådsmøde med henblik på vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
s. 29
__________________________________________________
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0003.png
3
_______________________________________________________
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, og ændring af Rådets
forordninger (EF) nr. 768/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr.
1005/2008 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2016/1139 for så vidt angår fiskerikontrol
KOM (2018) 368
________________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremsendt
om en ændring af EU’s Fiskerikontrolsystem for at
tilpasse dette til reformen af den fælles fiskeripolitik og afhjælpe visse svagheder
konstateret under evalueringen af Fiskerikontrolforordningen og opdatere dette generelt
i forhold til udviklingen på fiskeriområdet og også på andre politikområder. Det er
blandt andet Kommissionens hensigt at skabe bro over huller mellem den fælles
fiskeripolitik og andre EU-politikker, at forenkle lovgivningsrammen og reducere
unødvendige administrative byrder, at forbedre tilgængeligheden, troværdigheden og
fuldstændigheden af data og oplysninger om fiskeriet, især fangstdata, og tillade
udveksling og deling af oplysninger, og at fjerne hindringer for udviklingen af en kultur
om overholdelse af reglerne og ligebehandling af operatører inden for og mellem
medlemsstaterne. Forslaget ændrer ud over Fiskerikontrolforordningen fire andre
forordninger, som indeholder visse kontrolregler.
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. maj 2018 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 1224/2009, og ændring af Rådets forordninger (EF) nr. 768/2005,
(EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1005/2008 og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2016/1139 for så vidt angår fiskerikontrol.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal
behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2018 med henblik på præsentation og udveksling af synspunkter.
3. Formål og indhold
EU’s Fiskerikontrolsystem til at sikre efterlevelse af den fælles
fiskeripolitik består af fire forordninger: 1) Fiskerikontrolforordningen
1
,
1
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0004.png
4
2) forordningen om EU-fiskerikontrolagenturet
(”EFCA-forordningen)
2
,
3) Forordningen om ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri
(”IUU-
forordningen”)
3
og 4) Forordningen om en bæredygtig forvaltning af de
eksterne fiskeriflåder
4
.
Forslaget har til hensigt
at revidere EU’s fiskerikontrolsystem på nær
forordningen om en bæredygtig forvaltning af de eksterne fiskeriflåder,
som er revideret for nyligt. På nær denne forordning blev EU’s
fiskerikontrolsystem designet før reformen af den fælles fiskeripolitik.
Kommissionen peger på, at evalueringen af Fiskerikontrolforordningen,
en REFIT evaluering i Kommissionen, en særlig rapport fra
Revisionsretten og en resolution fra Europa-Parlamentet har vist, at
fiskerikontrolsystemet havde svagheder og samlet set ikke var fuldstændig
tilstrækkeligt.
De specifikke formål med forslaget er:
at skabe bro over huller mellem den fælles fiskeripolitik og andre EU-
politikker,
forenkle lovgivningsrammen og reducere unødvendige administrative
byrder,
forbedre tilgængeligheden, troværdigheden og fuldstændigheden af
data og oplysninger om fiskeriet, især fangstdata, og tillade udveksling
og deling af oplysninger, og
fjerne hindringer for udviklingen af en kultur om overholdelse af
reglerne og ligebehandling af operatører indenfor og mellem
medlemsstaterne.
Det kan fremhæves, at der foreslås en række udvidelser af elektroniske
løsninger på en række konkrete områder, skærpelser af regler for
fiskerfartøjer under 12 meter og øget kontrol af rekreativt fiskeri.
Forslaget indeholder blandt andet følgende specifikke ændringsforslag:
Ændringer til Fiskerikontrolforordningen
Håndhævelse
Der er foreslået en ny liste over overtrædelser af reglerne i den fælles
fiskeripolitik, som kvalificeres som alvorlige alene i kraft af deres type.
Endvidere vil der være en ny detaljeret og udtømmende liste over kriterier
2
3
Rådets forordning (EF) nr. 768/2005 af 26. april 2005.
Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008 af 29. september 2008.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2403 af 12. december 2017.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0005.png
5
til at betegne visse andre overtrædelser af den fælles fiskeripolitik som
alvorlige.
Der introduceres obligatoriske administrative sanktioner og
mindsteniveauer for bøder for alvorlige overtrædelser af den fælles
fiskeripolitik.
Visse regler i pointsystemet (hvor der tildeles point ved alvorlige
overtrædelser af den fælles fiskeripolitik) bliver præciseret.
Tilgængelighed, kvalitet og deling af data
Sporing af fartøjer
Der bliver introduceret en fleksibilitet i forhold til sporing af fartøjer,
således at systemerne ikke nødvendigvis skal være satellitbaserede.
Alle fartøjer skal have et sporingssystem
det gælder også fartøjer under
12 meter, som i dag er undtaget.
Logbog
Den hidtidige undtagelse fra at registrere fangster af en art under 50 kg i
logbogen fjernes. Dertil kommer ændringer af den tilladte tolerance for de
i logbogen registrerede skøn over mængden af fisk i kg, der er om bord, i
forhold til usorterede landinger.
Fartøjer under 12 meter
Alle fiskerfartøjer under 12 meter som noget nyt skal rapportere deres
fangster elektronisk.
Forudanmeldelse
Man udvider forudanmeldelse af landinger til alle fartøjer over 12 meter,
og den vil ikke længere begrænset til bestande under flerårige planer.
Kontrol af rekreative fiskerier
Der bliver krav om, at medlemsstaterne skal have et system til at
kontrollere deltagere i rekreative fiskerier (registrering eller tilladelser) og
indsamle oplysninger om fangster. Forbuddet mod at sælge fangster
fastholdes. Videre vil der at kunne blive fastsat særlige bestemmelser om
kontrol og mærkning af fiskeredskaber anvendt i de rekreative fiskerier,
sporing af fartøjer m.v.
Sporbarhed
Reglerne om sporbarhed præciseres, herunder at oplysningerne skal
registreres elektronisk.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0006.png
6
Undtagelsen fra sporbarhed for importerede produkter bliver fjernet.
Endvidere bliver undtagelse for produkter solgt til forbrugere tilpasset
andre bestemmelser i forordningen (5 kg fiskeprodukter pr. dag i stedet
for 50 euro).
Vejning, transport og salgsprocedurer og data
De nuværende undtagelser, herunder for vejning om bord og efter
transport forventes strømlines og erstattet af et nyt system.
Datatilgængelighed og udveksling
Digitaliseringen af datasystemet fuldendes, og tilgængelighed, pålidelighed
og udveksling af data forøges generelt.
Brobygning over huller i forhold til den fælles fiskeripolitik
Landingsforpligtelsen
Der bliver krav om brug af elektroniske fjernovervågningsværktøjer,
herunder CCTV (kamera), for kontrollen af landingsforpligtelsen, som
berører individuelle fartøjer og flådesegmenter i henhold til
risikovurdering, og som skal gennemføres af medlemsstaterne regionalt.
Fiskerikapacitet
Der bliver krav om, at visse fartøjer, der anvender aktive redskaber, skal
udrustes med en anordning, som overvåger og registrerer motorkraft.
Nationale kontrolprogrammer og årsrapporter
Kommissionen vil udvide kravene til nationale kontrolprogrammer,
herunder med kontrol af rekreative fiskerier.
Synergier med andre politikker
Rapportering af mistede fiskeredskaber forbedres ved brug af elektronisk
logbog for alle kategorier af fartøjer. Der bliver hjemmel til at fastsætte
EU-bestemmelser for mærkning og kontrol af fiskeredskaber for
rekreative fiskerier.
Ændringer til EFCA forordningen
EU-fiskerikontrolagenturets mål og mission tilpasses til den fælles
fiskeripolitik efter reformen i 2013, og det geografiske anvendelsesområde
for agenturets inspektionsbeføjelse bliver ikke længere begrænset til
internationalt farvand.
Ændringer til IUU forordningen
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0007.png
7
Der introduceres ændringer med henblik på digitalisering af ordningen om
IUU fangstcertifikater og krav om brug af det digitale EU-system for
ordningen om IUU fangstcertifikater.
Reglerne om alvorlige overtrædelser tilpasses de nye bestemmelser i
Fiskerikontrolforordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Forslaget forventes behandlet i Europa-Parlamentets Fiskeriudvalg, der er
ledende udvalg.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 19. juni 2017, som ændret
ved Lov nr. 1563 af 19. december 2017.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes at få statsfinansielle konsekvenser, herunder kan
særligt fremhæves sporing og rapportering for fartøjer under 12 meter
samt registrering, rapportering og øget kontrol af det rekreative fiskeri.
Forslaget forventes at få erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder
øgede krav for fiskerfartøjer under 12 meter for sporing af fartøjer,
installation af motorkraftmåler, elektronisk rapportering af fangster,
vejning i havn m.m.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af
Fiskeriloven.
Det nærmere omfang
kortlagt/analyseret.
af
konsekvenserne
vil
senere
blive
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) bemærkede
foreløbigt, at man var bekymret og forholdt sig tvivlende over for, om der
ville blive tale om reel forenkling, men forudså, at der snarere ville blive
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0008.png
8
tale om ekstra byrder for erhvervet. Foreningen nævnte som eksempel, at
man var bekymret for et bortfald af den hidtidige undtagelse fra at
registrere fangster af en art under 50 kg i logbogen, hvilket ville indebære
ekstra byrder. Foreningen var positiv over for, at man fokuserede mere på
rekreativt fiskeri end hidtil. Endelig understregedes vigtigheden af at være
opmærksom på særlige danske problematikker, som skulle håndteres.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) støttede DFPO
generelt i forhold til vigtigheden af at være opmærksom på danske
problematikker og henviste særligt til bulkproblematikken, som vedrørte
skøn i logbogen i forbindelse med landing af usorterede fangster i bulk.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri (FSK) så med bekymring på, hvis
der ville blive stillet krav om sporbarhed på skibe under 12 meter, da det
ville tilføre et sårbart segment yderligere udgifter, og foreningen fandt, at
man burde fokusere på at indføre sporbarhed på de fartøjer, som gav nogle
udfordringer kontrolmæssigt. Foreningen var også meget bekymret over,
at man formentligt foreslog e-log for fartøjer under 12 m, hvilket ligeledes
ville blive en uforholdsmæssig stor byrde for et sårbart segment. Der
foresloges landingserklæring for alle farvande som alternativ, hvis der
ønskedes opstramning på kontrollen. Endelig var FSK bekymret for en
uforholdsmæssig stor byrde, hvis man ikke kunne registrere som blanding
længere.
Danish Seafood Organisation (DSA) bemærkede med hensyn til
sporbarhed, at organisationen ikke var bekendt med, at der var fundet
ulovligt fanget fisk i Danmark, efter at kontrolforordningens
bestemmelser om sporbarhed trådte i kraft i 2011, og at reglerne burde
afstemmes efter dette faktum. For så vidt angik regulering af ulovligt
fiskeri, så var importen reguleret via IUU-lovgivningen og var derfor
undtaget sporbarhedskravene for EU-fiskeri. Der manglede ifølge
organisationen en begrundelse for at pålægge importen nye administrative
byrder via krav om elektronisk sporbarhed.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke informationer om andre landes holdninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Fiskerikontrolsystemet tilpasses efter reformen af
den fælles fiskeripolitik i 2013.
Regeringen lægger vægt på, at EU’s regler om kontrol bidrager til at sikre,
at målene i den fælles fiskeripolitik opnås, og at der skabes ensartede vilkår
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
9
for erhvervsudøvelsen, uden at medlemsstaterne fratages mulighederne
for at tilpasse kontrollen til de udfordringer, som eksisterer lokalt i kraft
af flådestruktur og forvaltningsmodeller.
Regeringen støtter, at regler om fuldt dokumenteret fiskeri introduceres,
hvor det giver mening, idet man finder, at det skal ledsages af andre
lempelser i regler, for eksempel større frihedsgrader i redskabsvalg.
Regeringen arbejder for enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive
regler både for erhvervet, borgerne og administrationen.
Regeringen arbejder for passende ikrafttrædelsestidspunkt med mulighed
for tilpasning af elektroniske systemer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
_______________________________________________________
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond og ophævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 508/2014
KOM-dokument foreligger ikke
______________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til nyt finansielt instrument for den fælles
fiskeripolitik og EU’s maritime politik for perioden 2021-2027:
Den Europæiske
Hav- og Fiskerifond (EHFF). Det nye finansielle instrument afløser EHFF for
perioden 2014-2020.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, og om
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
508/2014.
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og vil
skulle
behandles
efter
proceduren
for
den
almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
10
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2018 med henblik på præsentation og udveksling af synspunkter.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget forventes at være at etablere et finansielt
instrument, der støtter opnåelse af de miljømæssige, økonomiske, sociale
og beskæftigelsesmæssige målsætninger i den fælles fiskeripolitik (CFP), at
fremme gennemførelse af EU’s maritime politik og støtte EU’s
internationale forpligtelser inden for havforvaltning.
Da EHFF er det finansielle instrument til gennemførelse af den fælles
fiskeripolitik, forventes det, at de nuværende muligheder for tilskud til
fartøjer, akvakultur, fiskerikontrol, dataindsamling, marint miljø og
marked videreføres. Det forventes, at forslaget vil indeholde visse
forenklinger.
Forslaget forventes baseret på 4 prioriteter:
1. Fremme bæredygtig fiskeri og bevarelse af marine biologiske
ressourcer.
2. Bidrage til fødevareforsyningen i EU gennem konkurrencedygtig og
bæredygtig akvakultur og marked.
3. Vækst i bæredygtig blå økonomi og udvikling af kystområder.
4. Styrke international havforvaltning og muliggøre sikre, rene og
bæredygtigt forvaltede havområder.
Det forventes, at der inden for de 4 prioriteter vil være beskrevet områder
for støtte, som vil ligne de støtteområder, der findes i dag. Højere grad af
fokus på effekter af støtten og mulighed for at måle resultater gennem
indikatorer, milepæle og mål forventes også at være en del af forslaget.
Forslaget forventes at indeholde referencer til et andet forordningsforslag,
som vil omhandle fælles bestemmelser for alle EU’s
struktur- og
investeringsfonde (ESI-fonde). I lighed med indeværende periode,
forventes det herigennem, at EHFF vil blive en del af en strategisk ramme
for alle ESI-fonde, og at der vil være krav om, at der udarbejdes en
partnerskabsaftale mellem medlemsstaterne og Kommissionen om
prioriteterne for anvendelse af ESI-fonde i den enkelte medlemsstat.
Forenkling
Det forventes, at forslaget vil indeholde reelle forenklinger og mindre
detaljerede beskrivelser, end i indeværende periode af, hvilke udgifter og
aktiviteter der vil kunne støttes. Det forventes, at forslaget i stedet vil have
større fokus på mål og opnåelse af effekter, samt et større råderum
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0011.png
11
nationalt for, hvordan målene opnås. Det forventes, at forslaget både vil
omfatte forenkling i forhold til ansøgere/tilskudsmodtagere og
myndigheder.
Det forventes, at forslaget vil være struktureret i 2 hovedområder i
henholdsvis delt forvaltning og direkte forvaltning. Det forventes
endvidere, at der i forslaget afsættes særskilt budget for hver af de to
hovedområder.
Ved delt forvaltning forstås forvaltning, der foregår i partnerskab med de
enkelte medlemsstater på grundlag af et nationalt program godkendt af
Kommissionen. For denne del af EHFF forventes det, at der også vil blive
fastlagt regler i en anden forordning om fælles bestemmelser for alle EU’s
struktur- og investeringsfonde.
Ved direkte forvaltning forstås den støtte og finansiering, som varetages
direkte af Kommissionen. Det forventes, at forslaget i stort omfang vil
omfatte samme elementer for støtte til direkte forvaltning som i
nuværende periode. Det forventes blandt andet at være støtte til
gennemførelse af den fælles fiskeripolitik, gennemførelse af EU’s maritime
politik, og støtte til maritim overvågning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Forslaget forventes behandlet i Europa-Parlamentets Fiskeriudvalg, der er
ledende udvalg.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik,
hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Lov om Hav- og Fiskerifonden jf. Lovbekendtgørelse nr. 19 af 4. januar
2017.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det må forventes, at det vil være nødvendigt at udarbejde en ny Lov om
Hav- og Fiskerifonden til erstatning af den gældende jf.
Lovbekendtgørelse nr. 19 af 04/01/2017.
Økonomiske konsekvenser
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0012.png
12
Eftersom EHFF finansieres over EU’s budget vil det uagtet af den
konkrete fordeling af midler have statsfinansielle konsekvenser. Den
konkrete fordeling af midler mellem medlemsstater forventes dog ikke at
fremgå af forslaget. Det forventes, at forslaget vil fremsætte
fordelingskriterierne for instrumentet, som vil ligge til grund for
forhandlinger i Rådet og Europa Parlamentet. En vurdering af de
statsfinansielle konsekvenser må således afvente en nærmere analyse af
forslaget.
I MFF-forslaget, som blev præsenteret d. 2. maj 2018, fremgår det at det
samlede budget til EHFF for perioden 2021-2017 er ca. 5,4 mia. euro (ca.
41. mia. kroner) i faste 2018-priser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Eventuelle ændringer som følge af forslaget kan ikke vurderes, før
forslaget er offentliggjort.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) bemærkede, at
det var svært at forholde sig til forslaget, inden man har set det. De
forventede mål for forslaget virkede fornuftige. Så ambitiøse mål krævede
dog, at der skete en betydelig forenkling, så de ordninger, der ville komme,
blev enkle at ansøge og administrere. I den nuværende periode havde det
været en tung proces at skulle igennem for at kunne anvende midlerne.
Endelig bemærkede DFPO at, man helst så, at der ikke ville være
inkluderet støttemulighed for vandløbsrestaurering.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) mente, at der var
behov for en mere smidig administration af midlerne i EHFF både af
hensyn til administration og tilskudsmodtagere. Det var et generelt
problem også i andre lande, at ordningerne var svære at anvende. DPPO
håbede, at myndighederne i det kommende arbejde ville lægge vægt på at
der sker en forenkling af ordningerne.
Marine Ingredients Denmark (MID) stillede spørgsmål om hvorvidt støtte
til forarbejdning var en del af forslaget, og bemærkede, at hvis
fødevareforsyning var en prioritet, så måtte man ikke glemme
forarbejdningssektorens rolle.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke informationer om andre landes holdninger.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
13
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er grundlæggende positiv over for en videreførelse af det
finansielle instrument. Dette skal dog ske inden for en samlet ramme på
1,00 pct. af EU’s BNI. Drøftelserne om EHFF må ikke foregribe
forhandlingerne om EU’s flerårige
finansielle ramme.
Regeringen støtter initiativer, der vil medføre reel forenkling af de
administrative byrder for både ansøgere om tilskud og for myndighederne.
Regeringen vil arbejde for fortsat støtte til gennemførelse af
målsætningerne i den fælles fiskeripolitik, herunder bidrag til
gennemførelse af landingsforpligtelsen, målsætningen om maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY), bidrag til opfyldelse og opretholdelse af god
miljøtilstand i medfør af Havstrategidirektivet samt gunstig
bevaringstilstand i henhold til Habitatdirektivet. Endelig lægger regeringen
vægt på støtte til målsætningerne om bæredygtigt fiskeri på grundlag af
vidensbaseret fiskeriforvaltning.
Regeringen vil arbejde for, at det fortsat i forbindelse med udvikling af
kystområder vil være muligt at arbejde med lokaludvikling styret af
lokalsamfundet (Lokale Fiskeriaktionsgrupper - FLAG) som tilskyndelse
til innovative tilgange til at skabe vækst og arbejdspladser.
Regeringen vil lægge vægt på, at dataindsamling til understøttelse af den
videnskabelige rådgivning og fiskerikontrol fortsat er centrale
forudsætninger for en effektiv gennemførelse af reformen af den fælles
fiskeripolitik. Regeringen finder derfor, at disse områder bør være
prioriterede indsatser for EHFF i form af en øremærkning af en
minimumsramme til dataindsamling og fiskerikontrol.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0014.png
14
_______________________________________________________
3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet
vedrørende status for Den Fælles Fiskeripolitik og høring om
fiskerimulighederne for 2019
KOM-dokument foreligger ikke
______________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge sin meddelelse indeholdende en status for Den
Fælles Fiskeripolitik og retningslinjer for fastsættelsen af fiskerimuligheder for 2019.
Hensigten med meddelelsen er en tidlig drøftelse af principper forud for fremlæggelsen af
forslag til de årlige forordninger om fiskerimuligheder. Af meddelelsen forventes blandt
andet at fremgå en status for ressourcerne og en tidsplan for fremlæggelsen af forslagene
om fiskerimuligheder for 2019.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at fremsende en meddelelse fra Kommissionen
til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende status for Den Fælles
Fiskeripolitik og høring om fiskerimuligheder for 2019.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 18. juni 2018 med henblik på præsentation og udveksling af
synspunkter.
3. Formål og indhold
Kommissionen forventes at fremlægge sin årlige meddelelse vedrørende
status for Den Fælles Fiskeripolitik og de politiske retningslinjer for
fastsættelse af fiskerimulighederne for 2019 (TAC
5
/kvoteforordninger).
Kommissionen ønsker at høre medlemsstaternes, rådgivende råds,
interessenters og offentlighedens holdninger til den i meddelelsen
beskrevne strategi.
I henhold til grundforordningen 1380/2013 er Kommissionen forpligtet
til at rapportere årligt til Europa-Parlamentet og Rådet om fremskridt i
forhold til at opnå maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)
6
for bestandene
og bestandssituationen i øvrigt. Disse elementer forventes inkluderet i
denne meddelelse. Endvidere er Kommissionen i henhold til forordning
2015/815 (”omnibus-forordningen”) forpligtet til at afrapportere årligt
5
6
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder
MSY = Maximum Sustainable Yield.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0015.png
15
om implementering af landingsforpligtelsen. Dette element forventes også
inkluderet i meddelelsen. Endelig forventes meddelelsen at indeholde en
kortfattet økonomisk analyse.
Fiskerimulighederne for 2019 forventes fastsat i henhold til
målsætningerne i den fælles fiskeripolitik (CFP)
7
, særligt målsætningen om
at nå et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) af bestandene i 2015, hvor
det er muligt, og på en progressiv gradvis måde senest i 2020.
MSY og samspillet med flerårige planer
Et vigtigt skridt i forhold til opnåelse af den fælles fiskeripolitiks
målsætninger var vedtagelsen af den flerårige plan for Østersøen i 2016.
Som for 2018 forventes Kommissionen for 2019 at foreslå
fiskerimuligheder i overensstemmelse med denne plan. En flerårig plan
for demersale bestande i Nordsøen er i den afsluttende lovgivningsproces,
og forventes vedtaget snart. Også her forventes Kommissionen at foreslå
fiskerimuligheder i overensstemmelse med planen. Et forslag til en flerårig
plan for de demersale fiskerier i De Vestlige Farvande er netop fremsat.
Til de flerårige planer har Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)
udarbejdet et spænd af værdier for en række bestande, der vil tillade at nå
målsætningen om MSY fremfor, at MSY fastlægges som én enkelt værdi
(punkt-værdi).
Forslag om fiskerimuligheder for 2019
Kommissionen forventes at foreslå fiskerimuligheder for 2019 på MSY-
niveau for de bestande, hvor der foreligger fuld analytisk rådgivning med
MSY-estimater.
Er der fastsat en flerårig forvaltningsplan for en bestand, forventes denne
at blive fulgt i Kommissionens forslag til fiskerimuligheder, medmindre
planen er blevet uanvendelig, f.eks. fordi dens mål ikke svarer til MSY. I
sådanne tilfælde Kommissionen forventes at foreslå fiskerimuligheder
med udgangspunkt i MSY.
For bestande, hvor der ikke foreligger en fuld analytisk rådgivning,
forventes fiskerimuligheder at blive foreslået på basis af den foreliggende
videnskabelige rådgivning og uden at gå på kompromis med
bevaringsbehovet for bestandene.
Hvor der slet ikke foreligger videnskabelig rådgivning, forventes
Kommissionen at anvende forsigtighedsprincippet. Kommissionen
arbejder tæt sammen med Det Internationale Havundersøgelsesråd
7
CFP = Common Fisheries Policy = Den Fælles Fiskeripolitik.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
16
(ICES) om at udvikle redskaber til at udfylde huller i rådgivningen, så
Kommissionen kan fremlægge forslag på en systematisk, foruddefineret
og gennemsigtig måde.
Med reformen af den fælles fiskeripolitik indføres landingsforpligtelsen
gradvist 2015-2019. Man har på regionalt niveau arbejdet med den
gradvise implementering af landingsforpligtelsen gennem udarbejdelse af
discardplaner i de forskellige forvaltningsområder.
Når landingsforpligtelsen for en fiskebestand indføres, skal
fiskerimulighederne fastsættes under hensyntagen til, at de i stedet for at
afspejle landingerne nu skal afspejle fangsterne. Der er ligeledes indført
fleksibilitetsmekanismer, som kan indgå i forvaltningen af bestande, der er
kommet under landingsforpligtelsen. Dette omfatter år-til-år-fleksibilitet,
arts-fleksibilitet, de minimis-undtagelser og undtagelser baseret på høj
overlevelse. Kommissionen forventes at tage disse mekanismer i
betragtning i vurderingen af behovet for TAC-justeringer
(”kvotetilskrivning”).
I 2019 indføres landingsforpligtelsen for alle
bestande, der er omfattet af fangstbegrænsninger og for Middelhavet også
alle bestande, der er omfattet af mindste bevaringsmæssige
referencestørrelser.
MSY og bestandenes tilstand
Meddelelsen forventes på grundlag af afrapporteringsforpligtelsen at
indeholde oplysninger om bestandssituationen i de forskellige havområder
og fremskridt i forhold til MSY. Det forventes således at fremgå af
meddelelsen, at der overordnet set fortsat er fremskridt i forhold til
opnåelse af MSY-målsætningerne under den fælles fiskeripolitik. Det
gælder særligt i forhold til Nordøstatlanten, mens det forventes, at der
påpeges særligt store udfordringer i Middelhavet Det forventes ligeledes
at fremgå, at bestandsanalyserne løbende bliver gennemgået
videnskabeligt. Der kan derfor være situationer, hvor man konkluderer, at
der ikke er tilstrækkelige videnskabelige oplysninger til at foretage
fuldstændige analyser af en bestand, der tidligere har været omfattet af en
analytisk rådgivning. På den anden side kan der ligeledes være nye
bestande, hvor der kan gives en analytisk rådgivning.
Implementeringen af landingsforpligtelsen
Meddelelsen forventes at indeholde oplysninger om status for
implementeringen af landingsforpligtelsen på baggrund af oplysninger fra
medlemsstaterne, de rådgivende råd og Det Europæiske
Fiskerikontrolagentur (EFCA). Det forventes at fremgå, at
medlemsstaterne har fremhævet en række udfordringer, som vil kræve en
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
17
samordnet indsats fra både erhverv og administration. Kommissionen vil
fortsætte sin indsats med at drøfte, hvordan man gør brug af til rådighed
værende redskaber for at afbøde risikoen for at skulle stoppe et fiskeri på
grund af manglende kvote af en bifangst, og adressere spørgsmål om
markedsføring af fangster under mindstemål. Det forventes, at det vil blive
nævnt, at der er behov for yderligere indsats af både erhverv og
medlemsstater for at forbedre data om udsmid for at vurdere virkningerne
af landingsforpligtelsen så vel som iværksætte de nødvendige kontrol- og
håndhævelsesredskaber. I den forbindelse forventes det også, at
Kommissionen vil nævne mulighederne for i højere grad at anvende
elektronisk moniteringsudstyr, herunder sensorer og kameraer.
Økonomisk analyse og MSY
Kommissionen forventes at anføre, at den økonomiske præstation af
EU´s fiskeflåde er forbedret markant i de senere år. Denne stigning falder
sammen med en udvikling i retning af, at der generelt er blevet større
sammenfald mellem fiskerimuligheder og fiskerikapaciteten i
medlemsstaterne. Kommissionen forventes endvidere at anføre, at fiskeri
på MSY-niveau skaber udsigt til, at bestande kan levere højt udbytte.
Tidsplan for forslag til fiskerimuligheder 2019
Forslaget om fiskerimuligheder for Østersøen i 2019 forventes fremlagt
først i september 2018 med henblik på vedtagelse på rådsmødet i oktober
2018. Forslag om fiskerimuligheder for dybhavsarter for 2019 og 2020
forventes fremlagt i oktober 2018 med henblik på vedtagelse på rådsmødet
i november 2018. Forslag om fiskerimuligheder for Nordsøen, Skagerrak
og Kattegat samt for Sortehavet forventes fremlagt i november 2018 med
henblik på vedtagelse i december 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Meddelelsen har endvidere ikke i sig selv
erhvervsøkonomiske konsekvenser, men anvendelse af retningslinjerne i
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0018.png
18
sammenhæng med den videnskabelige rådgivning vil have betydning for
fastsættelsen af de årlige fiskerimuligheder. Uden kendskab til den samlede
videnskabelige rådgivning er det ikke muligt at vurdere konsekvenserne
heraf.
Fastsættelse af fiskerimuligheder på baggrund af den biologiske rådgivning
har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der forventes både at
være stigende og faldende TAC’er af relevans for dansk fiskeri i de
kommende forslag om forordninger om fiskerimuligheder for 2019.
Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertid blandt andet
afhænge af den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt
omkostninger,
herunder
brændstof,
og
af
fiskerimønstre.
Fiskerimulighedernes
størrelse
har
selvsagt
også
afledte
erhvervsøkonomiske konsekvenser for forarbejdningsindustrien.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorgaisation (DFPO) bemærkede, at
man havde en bekymring for samspillet mellem MSY og flerårige planer,
idet det ikke var testet, hvilke TAC’er de nye planer ville kunne indebære.
Der blev også henvist til det nye koncept i de flerårige planer, hvor man
ikke angav specifikke grænseværdier for den øvre og nedre grænse for F-
MSY-intervallerne eller for referencepunkter for en bestands
gydebiomasse som for eksempel i Nordsøplanen. Der blev nævnt
specifikke bekymringer i forhold til torsk i Kattegat, hvor
landingsforpligtelsen også indføres fra 1. januar 2019. Endelig henviste
DFPO til igangværende drøftelser om ”choke bestande”, det vil sige
bestande, hvor for eksempel kvoten er begrænsende i forhold til fiskeri
efter en anden/andre målarter. Problematikker for visse bestande kan ikke
løses med de eksisterende redskaber.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) bemærkede, at det
var vigtigt at huske de rådgivende råds rolle. Endvidere blev det bemærket
i forhold til ”choke bestande”, at der var brug for at se på både fangster af
demersale arter i det pelagiske fiskeri og pelagiske arter i de demersale
fiskeri. Hvis der skulle findes holdbare målrettede løsninger, var der brug
for et ordentligt videnskabeligt grundlag. Og her var det en særlig
udfordring, at andre medlemsstater havde et betydeligt mindre detaljeret
datagrundlag end Danmark.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
19
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil støtte fastlæggelsen af
generelle principper for fastsættelse af fiskerimuligheder. Det forventes
ligeledes, at medlemsstaterne generelt vil støtte målet om MSY, som
fastlagt i forordning 1380/2013. Der vil dog forventeligt være delte
holdninger til, hvorvidt ambitionsniveauet for opnåelse af MSY skal være
snarest hvor muligt, dvs. 2019 eller senest 2020.
Endvidere forudses medlemsstaterne at fremhæve behovet for en konkret
vurdering for bestande uden absolut bestandsvurdering i den
videnskabelige rådgivning. Medlemsstaterne kan derudover forventes at
fremhæve nødvendigheden af, at TAC-justeringerne (”kvotetilskriv-
ningerne”) for bestande, der kommer under
landingsforpligtelsen i 2019
fastsættes i en transparent konsultationsproces med medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for fastlæggelsen af generelle principper for
vedtagelsen af fiskerimuligheder, og støtter det overordnede mål om at nå
MSY for bestandene i overensstemmelse med målsætningerne i reformen
af den fælles fiskeripolitik. Regeringen støtter med henblik herpå, at
udnyttelsen skal være i overensstemmelse med målsætningen om MSY i
2015 for så mange bestande som muligt, hvor det er muligt, og på en
progressiv gradvis måde senest i 2020.
Regeringen understreger vigtigheden af, at TAC’er tilpasses med en
kvotetilskrivning (opjustering af kvoterne) svarende til udsmidet fra den
del af fiskerierne, der omfattes af landingsforpligtelsen.
Regeringen understreger i øvrigt nødvendigheden af, at der findes praktisk
anvendelige løsninger på udfordringer i forbindelse med
implementeringen af landingsforpligtelsen, og at der arbejdes på
hensigtsmæssige løsninger i forhold til overvågning og kontrol.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
20
______________________________________________________
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en flerårig
plan for fiskebestande i de vestlige farvande og tilstødende farvande
og fiskeriet efter disse bestande, ændring af forordning (EU)
2016/1139 om en flerårig plan for Østersøen, og om ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 811/2004, (EF) nr. 2166/2005, (EF) nr.
388/2006, (EF) 509(2007 og (EF) nr. 1300/2008
KOM (2018) 149
______________________________________________________
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. april
2018.
Ændringer er markeret i marginen.
1. Resumé
Forslaget omfatter en flerårig forvaltningsplan for demersale bestande, herunder torsk,
kuller, kulmule, rødspætte, tunge, hvilling og jomfruhummer i
EU’s vestlige farvande.
Fiskeriet i de vestlige farvande er et flerartsfiskeri, og planen finder derfor anvendelse
på langt hovedparten af demersale bestande i området. Hensigten med planen er, at den
skal sikre en bæredygtig udnyttelse af disse bestande og tilvejebringe stabile
fiskerimuligheder, idet det sikres, at forvaltningen er baseret på den seneste
videnskabelige viden om disse bestande samt andre aspekter af økosystemet og miljøet.
Forslaget skønnes i forhold til beskyttelsesniveauet at kunne bidrage til en bæredygtig
forvaltning af fiskeriet og være i overensstemmelse med en økosystemtilgang. Endvidere
er der inkluderet en ændring vedrørende den flerårige plan for Østersøen, således at der
ikke længere angives specifikke tal for af målintervaller for fiskeridødelighed og
referencepunkter for gydebiomasse.
2. Baggrund
Kommissionen har den 23. marts 2018 fremsendt et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om en flerårig plan for fiskebestande i
de vestlige farvande og tilstødende farvande og fiskeriet efter disse
bestande, ændring af forordning (EU) 2016/1139 om en flerårig plan for
Østersøen, og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 811/2004,
(EF) nr. 2166/2005, (EF) nr. 388/2006, (EF) 509(2007 og (EF) nr.
1300/2008. Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 26. marts
2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal
behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0021.png
21
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2018, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på generel indstilling.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere en flerårig forvaltningsplan for
demersale bestande og dybhavsbestande samt fiskeriet herefter i EU’s
vestlige farvande. Det er hensigten, at forvaltningsplanen vil garantere
bæredygtig udnyttelse af disse bestande ved at sikre, at de udnyttes i
henhold til princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) og en
økosystemtilgang til fiskeriforvaltning såvel som forsigtighedsprincippet.
Planen vil kunne skabe stabilitet i forhold til fiskerimuligheder samtidig
med, at man sikrer, at forvaltningen baseres på den nyeste videnskabelige
viden om bestande, flerartsfiskeri og andre aspekter af økosystemet og
miljøet. Det fremgår i den sammenhæng, at hvis den videnskabelige
rådgivning viser, at det rekreative fiskeri har betydelig indvirkning på
fiskeridødeligheden, tager Rådet hensyn til dette og kan i forbindelse med
fastsættelsen af fiskerimulighederne begrænse det rekreative fiskeri for at
undgå at overskride det samlede mål for fiskeridødeligheden. Planen skal
også medvirke til implementeringen af landingsforpligtigelsen.
Med forslaget erstattes en række utidssvarende artsspecifikke
forvaltningsplaner med én plan, herunder sild vest for Skotland, tunge i
den vestlige del af den engelske kanal, tunge i Biscayabugten,
jomfruhummer og planerne for henholdsvis den for den nordlige kulmule
og den sydlige kulmule. Planerne opfylder hverken kravene i den fælles
fiskeripolitik
eller
den
fælles
fiskeripolitiks
målsætninger.
Havdageordningen, hvor fiskeriindsatsen reguleres, afskaffes, hvilket
ifølge Kommissionen er i overensstemmelse med rådgivning fra Den
Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF).
Det overlades til de enkelte medlemsstater eventuelt at vedtage yderligere
regulering af fiskerindsats ved. f.eks. havdage eller kapacitet. En række
rapporterings- og kontrolkrav, som fremgår af de artspecifikke
forvaltningsplaner, bortfalder.
I lighed med de flerårige planer for henholdsvis Nordsøen og Østersøen
indeholder forslaget bestemmelser til fastsættelse af beskyttelses- og
bevaringsforanstaltninger, tekniske foranstaltninger og fiskerimuligheder,
herunder forvaltning af bestande af fælles interesse med tredjelande, f.eks.
Norge og Færøerne. Endelig indeholder forslaget bestemmelser om
regionalt samarbejde.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0022.png
22
Ændring af forordning (EU) nr. 2016/1139 om en flerårig plan for torske-, silde- og
brislingebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande
Endelig indeholder forslaget en ændring af den flerårige plan for
Østersøen, således at der i planen - i lighed med den flerårige plan for
Nordsøen - ikke angives specifikke grænseværdier for den øvre og nedre
grænse for F-MSY-intervallerne eller for referencepunkter for en bestands
gydebiomasse. Referencepunkterne fastsættes efter den bedste
foreliggende videnskabelige rådgivning, navnlig Det Internationale
Havforskningsråd (ICES), som betyder, at forvalterne hurtigere kan agere
i forhold til ændringer i den videnskabelige rådgivning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Forslaget forventes behandlet i Europa-Parlamentets Fiskeriudvalg, der er
ledende udvalg.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Der er
allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det
offentlige ved gennemførelse af den fælles fiskeripolitik, som er vedtaget i
forbindelse med den nye grundforordning 1380/2013. Ligeledes er det
forudset, at overgangen til landingsforpligtelsen vil have
erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet. På
længere sigt forventes det imidlertid, at erhvervet kan opnå øget indtjening
som følge af et langsigtet bæredygtigt fiskeri, og udviklingen af nye
flerårige planer vurderes at bidrage hertil.
Forslaget har ikke
konsekvenser for EU’s budget.
Kommissionen har inden udarbejdelsen af forslaget til den flerårige plan
fået udarbejdet en konsekvensanalyse, hvor der er fokuseret på to
problemer:
Overfiskeri
og
ineffektiv
myndighedsudøvelse.
Konsekvenserne heraf for bæredygtighed, socio-økonomi og miljøet
analyseres, og forskellige løsningsmuligheder analyseres. I henhold til
konsekvensanalysen vil en løsning med én fælles flerårig forvaltningsplan
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0023.png
23
for det blandede fiskeri, som skal dække alle de vestlige farvande have
størst tilslutning. En fælles forvaltningsplan vil sikre effektivitet,
mindskelse af den administrative byrde, realisering af den fælles
fiskeripolitiks overordnede målsætninger og en ramme, der fremmer
stabilitet og forudsigelighed.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) har anført
nogle umiddelbare bemærkninger til forslaget. Foreningen anfører, at
DFPOs medlemmer ikke umiddelbart har fiskeriinteresser i det demersale
fiskeri i de vestlige farvande. Imidlertid behandles eksempelvis arter som
kuller og kulmule i ICES’ rådgivningsarbejde som om, at Nordsøen,
Skagerrak og Kattegat samt de vestlige farvande er et stort
forvaltningsområde, og det skal derfor undersøges nærmere, hvad de
eventuelle effekter af planen er for Nordsø-bestandene, omfattet af den
tilsvarende plan for Nordsøen, som Rådet og Europa-Parlamentet er ved
at vedtage.
DFPO anfører for så vidt angår forslaget om ændring af den flerårige plan
for Østersøen, at man finder det besynderligt, at Kommissionen allerede
nu forsøger at snige ændringer igennem til en plan, som trådte i kraft i
2016.
DFPO finder, at det konkrete forslag om, at lade referencepunkterne følge
den seneste videnskabelige rådgivning nærmest per automatik,
forekommer ikke at være i god overensstemmelse med god
forvaltningsskik og høringsnotatets påstand om at ”Planen vil kunne skabe
stabilitet i forhold
til fiskerimuligheder…”. DFPO anfører, at flere års
dårlig erfaring med konsekvenserne af at tillægge den allerseneste
biologiske vurdering overdreven betydning (overdreven i forhold til
ulemperne for sociale og økonomiske forhold) viser, at der er behov for
en erkendelse af, at naturen ikke ændres fra den ene dag til den anden. Det
er tvingende nødvendigt, at forvaltningsplaner for fiskeriet indeholder
muligheder for, at reguleringen indarbejder eventuelle ”nyopdagede
omstændigheder”
over en periode,
der giver erhvervet mulighed for en
fortsat eksistens.
Det er DFPO’s opfattelse, at det vil være grundlæggende forkert –
og
fratage de ansvarlige medlemsstater deres demokratiske rettigheder
hvis
beslutningen om målsætningen for fiskerireguleringen skal være en
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0024.png
24
matematisk konsekvens af nogle beregninger, der foretages på et møde i
ICES.
DFPO henviser til, at der i den flerårige plan for Østersøen allerede findes
en procedure for ændring af referencepunkterne, og at der ikke er behov
for en ændring af denne tekst. Der er til gengæld ifølge DFPO et
presserende behov for en revision af en række andre bestemmelser. DFPO
ser frem til den mere gennemgribende revision, der ifølge artikel 15 skal
foretages inden den 21. juli 2019. Hvis der er ønske om at ændre på
reglerne om fastsættelse af referencepunkter, så kan det passende tages op
der på baggrund af en grundig vurdering af konsekvenserne.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) og Marine
Ingredients Denmark (MID)
tilslutter sig DFPO’s bemærkninger
for så
vidt angår Østersøen.
Oceana bemærker vedrørende forslaget til ændringen af Østersøplanen, at
anvendelsen af Fmsy-princippet fra ICES (i stedet for reeelle F-tal i selve
planen) - og dermed sikring af den nyeste videnskabelige rådgivning fra
ICES som grundlag for fastsættelsen af fangstkvoter - vil være en
forbedring af planen.
For så vidt angår forslaget til flerårig plan for de vestlige farvande anfører
Oceana, at man støtter forvaltning af fiskeri gennem flerårige planer.
Oceana
finder
det
positivt,
at
planen
indeholder
beskyttelsesforanstaltninger. Det nævnes også som positivt, at det i
forslaget påpeges, at det rekreative fiskeri bør overvejes ved fastsættelse af
fangstbegrænsninger, hvis det har en væsentlig indvirkning på
fiskeridødeligheden af en bestemt bestand.
Organisationen mener dog, at Kommissionens forslag indtil videre er en
tabt mulighed for at bevare Atlanterhavets økosystemer, da kun 16 arter
vil blive forvaltet med bæredygtige fangstgrænser, hvilket ignorerer den
samlede bæredygtighed i hele havmiljøet. Målarter er forvaltet efter MSY
målet, men bifangstarter skal blive forvaltes efter lavere standarter og kan
blive overfiskede, hvilket bringer deres rolle i opretholdelsen et afbalan-
ceret økosystem i fare. En effektiv forvaltningsplan bør ifølge
organisationen dække hele havmiljøet, herunder beskyttelse af væsentlige
fiskehabitater. Endelig understreger Oceana, at godkendelse af en robust
flerårig forvaltningsplan, der omfatter fangster fastsat efter videnskabeligt
anbefalede grænser, er afgørende for langsigtet bæredygtighed i fiskeriet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0025.png
25
Der forventes generel støtte til forslaget, idet der dog er visse ønsker om
justeringer fra flere medlemsstater særligt i forhold til de omfattede
bestande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er grundlæggende positiv over for fremlæggelsen af forslaget
til en flerårig plan i vestlige farvande.
Regeringen finder, at forvaltningsplanen vil være et særdeles vigtigt
instrument til at sikre en fortsat bæredygtig udvikling af fiskerierne, og den
vil give mulighed for at indføre eventuelle supplerende forvaltningstiltag.
Regeringen kan generelt støtte hensigten om fortsat at sikre et bæredygtigt
fiskeri, og som generelt princip kan regeringen tilslutte sig, at der fastsættes
rammer, der giver mulighed for, at kvoterne i vestlige farvande fastsættes
på grundlag af videnskabelig rådgivning og målsætningen om maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY) i henhold til reformen af den fælles
fiskeripolitik.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at der opnås tilstrækkelig fleksibilitet
i fastsættelsen af fiskerimuligheder.
Regeringen forholder sig positivt til, at bæredygtig udnyttelse af kvoter
fastlægges i form af et målinterval af værdier for målsætningen om
maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY), og ikke som enkelte værdier samt
at den dynamiske tilgang til ICES’ rådgivning om bestandene fastholdes.
Regeringen kan i den sammenhæng støtte, at der gives mulighed for hurtig
tilpasning af målintervaller for fiskeridødelighed og referencepunkter for
gydebiomasse. Det gælder både i det foreliggende forslag til flerårig plan
for de vestlige farvande og ved den foreslåede ændring af den allerede
eksisterende flerårige plan for Østersøen. Regeringen vil imidlertid arbejde
for en løbende evaluering af anvendelsen af mekanismen for den hurtige
tilpasning.
Regeringen støtter, at havdageordningen afskaffes med den nye flerårige
plan.
Regeringen støtter endvidere, at Rådet og Europa-Parlamentet fastsætter
de overordnede principper og strategiske rammer, idet planen samtidig
regionalt giver mulighed for at beslutte, hvordan denne bedst gennemføres
i området. Regeringen finder det samtidig vigtigt, at der søges opnået
ensartede vilkår for fiskerierhvervet inden for de forskellige regionale
farvandsområder i EU.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0026.png
26
Regeringen kan generelt støtte, at der gives mulighed for gennemførelse
af delegerede retsakter inden for grundforordningens ramme. Denne
støtte skal ses i sammenhæng med, at de delegerede retsakter som
udgangspunkt bør udformes på baggrund af fælles henstillinger, som der
opnås enighed om blandt medlemsstaterne regionalt i de vestlige farvande.
Regeringen finder, at reglerne bør være enkle, kontrollerbare og
omkostningseffektive både for erhvervet og myndighederne og i tråd med
EU’s fiskerikontrolpolitik.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13.
april 2018 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16. april 2018, jf.
samlenotat oversendt den 6. april 2018.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
_______________________________________________________
5. Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU)
2018/120 blandt andet for så vidt angår visse fiskerimuligheder for
brisling, sperling og rejer
KOM (2018) 352
______________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag om ændring af Rådets forordning (EU)
2018/120 blandt andet for så vidt angår visse fiskerimuligheder for brisling, sperling
og rejer. Forslaget forventes også at indeholde visse andre elementer.
2. Baggrund
Kommissionen har den 29. maj 2018 fremsendt forslag til Rådets
forordning om ændring af Rådets forordning (EU) 2018/120 blandt andet
for så vidt angår visse fiskerimuligheder for brisling i Nordsøen, rejer i
Skagerrak og i norsk zone i Nordsøen. Forslaget er modtaget i en dansk
sprogversion den 29. maj 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
27
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2018, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på vedtagelse.
3. Formål og indhold
Rådet (landbrug og fiskeri) opnåede i december 2017 politisk enighed om
Rådets forordning 2018/120 om fastsættelse af fiskerimuligheder for 2018
i EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande og for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EU) 2018/120 vedrører ændring af visse fiskerimuligheder for
brisling i Nordsøen, sperling i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat og rejer i
Skagerrak og i norsk zone i Nordsøen. Derudover indeholder forslaget en
række andre ændringer af fiskerimuligheder for 2018, der ikke berører
danske fiskerimuligheder.
Brisling i Nordsøen
ICES fremlagde sin rådgivning den 12. april 2018. ICES rådgiver om en
samlet TAC for brisling i Nordsøen for perioden 1. juli 2018 til 30. juni
2019 på 177.545 tons.
Kommissionen foreslår en EU-TAC på 166.545 tons efter overførsel af
10.000 tons til Norge og 1.000 tons til Færøerne. Den danske andel af
kvoten bliver 151.264 tons.
Sperling i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat
ICES fremlagde den 13. april 2018 en revideret rådgivning for sperling i
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat for perioden 1. november 2017 til 31.
oktober 2018. Det har vist sig, at der var en programmeringsfejl i den
rådgivning, der blev offentliggjort den 6. oktober 2017. I den nye
rådgivning rådgiver ICES om en samlet TAC for perioden 1. november
2017 til 31. oktober 2018 på 212.531 tons, hvor rådgivningen fra oktober
2017 var på 151.955 tons for samme periode.
Kommissionen foreslår en forhøjelse af EU-TAC’en
fra 55.000 tons (efter
fradrag for overførsler til Norge og Færøerne på i alt 21.000 tons) til
85.265 tons, hvilket giver en dansk kvote på 85.186 tons.
Rejer i Skagerrak og Norske Rende
ICES fremlagde den 26. marts 2018 en ny rådgivning for rejer i Skagerrak
og norske rende i Nordsøen gældende for kalenderåret 2018. Den nye
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0028.png
28
rådgivning indebærer, at ICES anbefaler en nedsættelse af TAC’en for
2018 fra 10.475 tons til 8.571 tons.
På et møde i Skagen den 24.-25. april 2018 aftalte EU og Norge at nedsætte
TAC’en for rejer for 2018 i Skagerrak og norsk del i Nordsøen til 8.900
tons. Det indebærer, at EU-TAC’en
for Skagerrak og Kattegat nedsættes
fra 3.916 tons til 3.327 tons, hvilket indebærer en tilsvarende reduktion af
den danske kvote for Skagerrak og Kattegat fra 2.545 tons til 2.162 tons.
Nedsættelse af TAC’en får ingen betydning for overførslen af rejer fra
Norge til EU i norsk zone i Nordsøen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Fastsættelse af TAC og kvoter har visse
erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske fiskere, særligt for så vidt
angår brisling i Nordsøen. Fiskerimulighedernes størrelse har selvsagt også
afledte erhvervsøkonomiske konsekvenser for forarbejdningsindustrien.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO bemærkede, at
man forudsatte, at TAC for brisling var på plads til 1. juli. Man havde
vanskeligt ved at forstå rådgivningen, men det væsentlige var, at
brislingefiskeriet kunne fortsætte.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) understregede
vigtigheden af opgaven i forhold til den kommende analyse af bestanden
for brisling i Nordsøen i ICES (”benchmark”). Det blev også nævnt, at
fordelingsnøglen mellem EU og Norge ikke var anerkendt. Endelig blev
vigtigheden af år-til-år fleksibilitet nævnt.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
1904903_0029.png
29
Marine Ingredients Denmark (MID) udtrykte bekymring for det forhold,
at der havde været en fejl i sperlingrådgivningen, og at den først var
opdaget nu.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke informationer om andre landes holdninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig generelt positivt over for forslaget.
Regeringen arbejder for, at forslaget vedtages hurtigst muligt, så sagen er
på plads i forhold til brisling fra den 1. juli 2018.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
_______________________________________________________
6. Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af aftale om at forebygge
ureguleret fiskeri på åbent hav i Det Central Nordlige Ishav
KOM-dokument foreligger ikke
______________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte i marts 2016 en henstilling med henblik på af opnå Rådets
tilslutning til at indlede forhandlinger om en international aftale om at forebygge
ureguleret fiskeri på åbent hav i Det Centrale Nordlige Ishav. Forhandlingsparterne,
de fem kyststater, USA, Canada, Rusland, Norge, Kongeriget Danmark for så vidt
angår Færøerne og Grønland samt Kina, EU, Island Japan og Sydkorea indgik i
november 2017 en aftale om at forebygge ureguleret fiskeri på åbent hav i Det Centrale
Nordlige Ishav. Aftalen skal ikke udelukke fremtidige fiskerier, men skal forebygge,
at ureguleret fiskeri opstår i et uberørt havområde. Inden ratificeringsprocessen kan
iværksættes, skal de respektive regeringer godkende aftalen.
2. Baggrund
Det forventes, at Kommissionen vil fremsætte forslag til Rådets afgørelse
om indgåelse af aftale om at forebygge ureguleret fiskeri på åbent hav i
Det Centrale Nordlige Ishav.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
30
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, i
sammenhæng med henholdsvis TEUF artikel 218, stk. 6, litra a), og artikel
218, stk. 7, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
godkendelse af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
3. Formål og indhold
Selv om der endnu ikke forekommer kommercielle fiskerier på det åbne
hav i Det Centrale Nordlige Ishav, underskrev de fem arktiske kyststater,
USA, Canada, Rusland, Norge, Kongeriget Danmark for så vidt angår
Grønland, i juli 2015 en politisk erklæring om ikke at indlede fiskeri på
åbent hav i Det Centrale Nordlige Ishav, inden der er etableret et regionalt
samarbejde herom. Siden er landekredsen udvidet til at omfatte andre
interessenter, der ikke er kysstater (Kina, EU, Island, Japan og Sydkorea).
De 10 parter blev på et møde i Washington den 28.-30. november 2017
enige om en aftale. Forslaget har til hensigt at godkende
forhandlingsresultatet.
Arktiske forhold, herunder forvaltningen af Det Centrale Nordlige Ishav,
har en fremtrædende plads i EU, hvilket blandt andet indebærer en
ansvarlig forvaltning og tilgang til fiskeressourcer i Arktis.
I forhandlingerne har Kongeriget Danmark deltaget i medfør af den
såkaldte DFG-ordning, jf. fuldmagtsloven og selvstyreloven for
henholdsvis. Færøerne og Grønland. Det vil sige at Færøerne og Grønland
har handlet i forening på vegne af Kongeriget Danmark for at varetage
deres fiskeripolitiske interesser. Danmarks fiskeripolitiske interesser er
undergivet EU-kompetence og er dermed varetaget af EU i
forhandlingerne. Siden 2009 har det været erklæret EU-politik, at der ikke
må påbegyndes kommercielle fiskerier i dette område, inden der er
etableret en forvaltningsordning, der sikrer, at fiskebestande kan udnyttes
på bæredygtig vis.
Den indgåede aftale skal forebygge ureguleret kommercielt fiskeri i et
område på næsten 2,8 millioner km
2
i Det Centrale Nordlige Ishav. Der
kan alene gives tilladelse til forsøgsfiskeri i området, såfremt der forinden
er fastsat bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger af parterne.
Med aftalen skal der oprettes et fælles forsknings- og
overvågningsprogram, som primært skal tjene til at afgøre, om der er
fiskebestande i området, som kan fiskes på bæredygtig vis. Aftalen
forudser muligheden for, at en eller flere supplerende regionale
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
31
fiskeriforvaltningsorganisationer eller arrangementer kan etableres for
området i fremtiden.
Parterne skal senest to år efter aftalen er trådt i kraft have vedtaget et
kommissorium og øvrige procedurer for, hvordan arbejdet i den
videnskabelige gruppe skal tilrettelægges. Parterne skal mødes hvert andet
år, og oftere, hvis der er behov herfor. På sigt åbner aftalen tillige for
etablering af en regional fiskeriforvaltningsorganisation for området.
Aftalen træder i kraft 30 dage efter ratifikationsinstrument fra alle parter
er modtaget af depositar.
Når aftalen er trådt kraft, kan de kontraherende parter invitere lande med
relevante interesser til at tiltræde aftalen. Aftalen er gyldig for en periode
på 16 år, og kan forlænges i efterfølgende perioder af fem år, hvis der ikke
gøres indsigelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslag til endelig indgåelse af aftalen skal godkendes af Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark. Sagen
vil på længere sigt kunne få begrænsede statsfinansielle konsekvenser,
såfremt Danmark indgår i et forpligtende samarbejde om forskning og
søværtskontrol på åbent hav.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der er opbakning fra EU-medlemsstaterne til aftalen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv til gennemførelse af tiltag, der har til
formål at sikre en bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne.
Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri) den 18.-19. juni 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18-19/6-18 - fiskeridelen
32
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Udkast til forhandlingsmandat til at indlede forhandlinger om en
international aftale med henblik på at forebygge ureguleret fiskeri på åbent
hav i Det Centrale Nordlige Ishav blev forelagt for Folketingets
Europaudvalg den 8. april 2016 til orientering forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 11. april 2016, jf. samlenotat oversendt den 31.
marts 2016.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.