Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3631 - økofin Bilag 1
Offentligt
1918460_0001.png
28. juni 2018
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1) Præsentation af østrigsk formandskabsprogram
2
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Skatteministeriet, Erhvervsministeriet og Finansmi-
nisteriet
2) Opfølgning på det Europæiske Råd, 28.29. juni 2018
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3) Forberedelse af G20-finansministermøde i Buenos Aires, 21.-22. juli 2018
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
22
27
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af østrigsk formandskabsprogram
1. Resume
Østrig varetager EU-formandskabet i 2. halvår af 2018. Det østrigske formandskab ventes på
ECOFIN 13. juli 2018 at præsentere sit arbejdsprogram. Der ventes på den baggrund en over-
ordnet drøftelse af de væsentligste sager på ECOFIN’s dagsorden i efteråret.
Fra dansk side venter man generelt at kunne støtte formandskabets prioriteter. Regeringens hold-
ning til de enkelte sager fastlægges i den hjemlige EU-beslutningsprocedure.
2. Baggrund
Østrig har EU-formandskabet i 2. halvår af 2018. Det østrigske formandskab ventes
på ECOFIN 13. juli 2018 at præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter. Præsen-
tationen vil være en lejlighed til at drøfte de vigtigste sager på ECOFIN i efteråret.
3. Formål og indhold
Østrig ventes som formandskab for ECOFIN at prioritere en række finansielle,
økonomiske og skatte- og afgiftssager. Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over
aktuelt igangværende sager i ECOFIN.
På det økonomiske område ventes formandskabet bl.a. at prioritere arbejdet med
udviklingen af
Den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) med udgangspunkt i resul-
tatet fra ØMU-topmødet 28.-29. juni 2018. Arbejdet med ØMU'en ventes at lægge
vægt på bankunionen og videreudvikling af eurolandenes lånefond (ESM). Arbejdet
vil evt. også kunne omfatte drøftelser af, hvorvidt man skal have en form for fælles
finanspolitik eller udvikle instrumenter til styrkelse af økonomierne inden for ram-
merne af EU's budget og flerårige finansielle ramme. Formandskabet ventes også
at prioritere opstarten af det
europæiske semester
for 2019 på baggrund af Kommissi-
onens årlige vækstundersøgelse og analyser af makroøkonomiske ubalancer samt
anbefalinger til euroområdet som helhed, som ventes offentliggjort i slutningen af
2018. Der ventes også løbende opfølgning på implementeringen af
Stabilitets- og
Vækstpagten,
herunder efterlevelse af eksisterende henstillinger/pålæg og krav om
fremskridt mod mellemfristede mål for den strukturelle saldo m.v.
På det finansielle område ventes en hovedprioritet for formandskabet at være ar-
bejdet med
styrkelse af bankunionen.
Drøftelserne af bankunionen tager udgangspunkt i den køreplan for færdiggørelse
af bankunionen, som ECOFIN vedtog 17. juni 2016. Det forventes, at EU-landene
på udvidet eurotopmøde (alle EU-lande med undtagelse af UK) 28.-29. juni 2018
vil nå til enighed om en erklæring om et første trin i styrkelsen af bankunionen og
retningslinjer for et videre arbejde mhp. nye beslutninger i december 2018. Det før-
ste trin ventes at indebære beslutninger om tiltag til at reducere risici i den finansielle
sektor, og fremskridt med risikodeling i form af en principbeslutning om en finans-
politisk neutral offentlig bagstopper for den fælles sektorfinansierede afviklings-
fond (SRF), som er baseret på den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM), samt
2
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
beslutning om, at der skal udarbejdes en køreplan mhp. at starte politiske forhand-
linger om en fælles indskydergaranti i bankunionen (EDIS).
Formandskabet ventes at prioritere opfølgningen på det udvidede eurotopmøde.
Formandskabet vil således bl.a. fortsætte arbejdet med
risikoreduktionstiltag,
dvs. til-
tag til at reducere risici for kriser i den finansielle sektor. Det gælder navnlig
forslagene
til tilpasninger af den finansielle regulering,
hvor der blev vedtaget en generel henstilling
på ECOFIN den 25. maj 2018. Pakken af lovgivningsforslag vedrører ændring af
kapitalkravsdirektivet (CRD IV) og kapitalkravsforordningen (CRR), ændring af di-
rektivet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD), samt ændring af
forordningen om den fælles afviklingsmekanisme i bankunionen (SRM). Det østrig-
ske formandskab ventes at føre trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet om
pakken med et mål om vedtagelse af pakken i 1. halvår 2018.
Formandskabet vil tilsvarende fortsætte arbejdet med
risikodelingstiltag,
særligt den
fælles indskyderforsikringsordning
i bankunionen (EDIS), dels fortsatte tekniske drøftel-
ser og dels den ventede køreplan for forhandlinger om EDIS. Der ventes også en
videreførelse af det tekniske arbejde med en
permanent offentlig bagstopper
for den fæl-
les sektorfinansierede afviklingsfond (SRF).
Som led i arbejdet med bankunionen og risikoreduktion er der desuden fokus på
det videre arbejde med at håndtere problemer med misligholdte lån (non-performing
loans,
NPL) i EU. Kommissionen har i foråret 2018 fremsat en pakke af forslag med
forskellige tiltag på området.
Formandskabet ventes derudover at prioritere det fortsatte arbejde med
kapitalmar-
kedsunionen
med en række fremlagte og kommende initiativer med det overordnede
formål at fremme vækst og jobskabelse ved at styrke kapitalmarkederne i EU. Der
er tale om et langsigtet projekt med en række delforslag, der løbende fremsættes og
behandles. Projektet omfatter også en række høringer.
Som en del af kapitalmarkedsunionen er der fremsat et
lovforslag om såkaldte dækkede
obligationer (’covered bonds’), herunder danske realkreditobligationer,
som i vid udstrækning
er baseret på erfaringer fra allerede velfungerende nationale markeder, såsom den
danske realkreditmodel. Derudover er en pakke af forslag vedr. bæredygtig finan-
siering blevet offentliggjort i maj 2018. Bæredygtig finansiering vedrører overvejel-
ser om, hvordan den finansielle sektor kan bidrage til at kanalisere private investe-
ringer til den grønne omstilling og understøtte økonomiens robusthed over for kli-
marelaterede risici.
Formandskabet forventes også at prioritere forslaget om
markedsinfrastruktur og tilsyn
med centrale modparter
(ændring i EMIR-forordningen fsva. tilsyn og 3. lande) og for-
slaget om
afvikling og genopretning af centrale modparter.
Derudover forventes formand-
skabet at prioritere forhandlingerne i Rådet om revision af forordningerne for de
europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’erne).
3
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0004.png
På selskabsskatteområdet ventes formandskabet at prioritere forslagene om
beskat-
ning af den digitale økonomi,
herunder Kommissionens forslag om en midlertidigskat
af omsætningen af visse digitale ydelser og forslaget om såkaldte digitale faste drifts-
steder. Herudover ventes formandskabet bl.a. at fortsætte drøftelserne af forslaget
om
en fælles selskabsskattebase (CCTB).
Arbejdet med det forstærkede EU-samarbejde
om en
afgift på finansielle transaktioner (FTT)
ventes også fortsat af de 10 deltagerlande
(heriblandt Østrig) i løbet af det østrigske formandskab.
På momsområdet ventes formandskabet at arbejde videre med
Kommissionens moms-
handlingsplan og bekæmpelse af momssvig,
jf. rådskonklusionerne fra ECOFIN 25. maj
2016. En væsentlig prioritet bliver at nå til enighed om den tekniske udmøntning af
det såkaldt
endelige momssystem
og en mulig overgangsordning til dette, hvor der gæl-
der særlige lempelige ordninger for såkaldt
godkendte afgiftspligtige personer.
Da en færdig implementering af det endelige momssystem har lange udsigter, vil
der formentlig også være fokus på midlertidige forbedringer af det nuværende
momssystem. Derfor ventes det østrigske formandskab at arbejde videre med de
såkaldte quick fixes på momsområdet, som præciserer, hvilke grænseoverskridende
leveringer mellem virksomheder, der er omfattet af momsfritagelse, og dermed sik-
rer, at man ifm. grænseoverskridende varehandel mindsker risikoen for ingen be-
skatning eller dobbeltbeskatning. Derudover ventes tillige drøftelser af to forslag,
som Kommissionen fremsatte 18. januar 2018. Det drejer sig om dels en reform af
systemet for momssatser, dels et forslag til forenklinger af momssystemet for små
og mellemstore
virksomheder (SMV’er).Endvidere
ventes formandskabet at priori-
tere en række EU-budgetsager. Der ventes bl.a. enighed om en aftale om
EU’s 2019-
budget
samt en præsentation af revisionsrettens årsrapport om
implementering af EU-
budgettet i 2017.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle ift. præsentationen af formandskabspro-
grammet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
De konkrete sager på ECOFIN’s
dagsorden i 2. halvår 2018 vil imidlertid kunne have statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
4
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det østrigske formandskabs ar-
bejdsprogram og prioriteter for ECOFIN i 2. halvår 2018, som i høj grad ligger i
forlængelse af arbejdet under de foregående formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte det østrigske formandskabs arbejdsprogram og
prioriteter. Derudover vil regeringens holdning til de enkelte sager fastlægges i den
hjemlige EU-beslutningsprocedure.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0006.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Det europæiske semester Formålet med det Europæiske Semester er at styrke ko-
ordination og drøftelsen af EU-landenes prioriteter for
den økonomiske politik forud for vedtagelsen af natio-
nale finanslove o.l.
Det Europæiske Semester 2019 ventes indledt under
østrigsk formandskab med Kommissionens årlige vækst-
undersøgelse i november 2018 som basis for horisontale
drøftelser af de økonomiske udfordringer frem til det år-
lige økonomiske topmøde på Det Europæiske Råd
(DER) i foråret 2019.
Kommissionen ventes ligeledes i november 2018 som led
i makroubalanceproceduren at offentliggøre den såkaldte
varslingsrapport (’Alert Mechanism Report’), som skal
vurdere udviklingen i en række makroøkonomiske og fi-
nansielle indikatorer i landene og identificere lande, som
har ubalancer eller er i fare for at opbygge ubalancer.
Endvidere ventes Kommissionen at offentligøre udkast
til økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som
helhed i november 2018 som input til eurolandenes re-
form- og stabilitetsprogrammer i 2019.
Styrkelse af det økono-
miske samarbejde i EU
(styrkelse af ØMU’en)
Det Europæiske Råd (DER) og ECOFIN har i de senere
år løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser af
ØMU’en.
Aktuelt vedrører drøftelserne særligt bankuni-
onen, videreudvikling af eurolandenes krisefond, ESM og
fælles finanspolitik.
På et udvidet eurotopmøde 28.-29. juni ventes statsle-
derne at nå til enighed om en erklæring med en køreplan
for den kommende tids drøftelser med fokus på bankuni-
onen og ESM. Arbejdet vil evt. også kunne omfatte drøf-
telser af, hvorvidt man skal have en form for fælles fi-
nanspolitik eller udvikle instrumenter til styrkelse af øko-
nomierne inden for rammerne af EU's budget og fler-
årige finansielle
ramme. Videreudvikling af ØMU’en ven-
tes bl.a. behandlet på ECOFIN i juli som opfølgning på
ØMU-topmødet.
Udgangspunktet for drøftelserne er bl.a. Kommissionens
ØMU-refleksionspapir fra maj 2017, Kommissionens
ØMU-pakke af 6. december 2017 og Kommissionens
6
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0007.png
forslag om en fælles investeringsstabiliseringsfunktion
(EISF) og et strukturreformstøtteprogram af 31. maj
2018. ØMU-pakken af 6. december indeholder mere eller
mindre konkrete forslag om bl.a. videreudvikling af ESM
(med en rolle ift. bankunionen), integrering af finanspag-
ten i EU-retten, et fælles budget for eurolandene og en
fælles finansminister.
Implementering af Stabi- ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes ef-
litets- og Vækstpagten
terlevelse af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder lande-
nes henstillinger.
Kun Spanien har fortsat en henstilling (konkret et pålæg)
under EU’s procedure for uforholdsmæssigt store under-
skud (EDP) med frister i 2018.
Efter offentliggørelsen af Kommissionens efterårsprog-
nose (november) med skøn for den budgetmæssige ud-
vikling i EU-landene ventes vurderinger af landenes im-
plementering af eksisterende henstillinger og pålæg. Det
kan give anledning til rådsbeslutninger om fristforlængel-
ser, hvis betingelserne er opfyldt, eller optrapning af pro-
ceduren, hvis landenes indsats vurderes mangelfuld.
Henstillinger kan kun
ophæves
på baggrund af forårsprog-
nosen (maj) året efter, at underskuddet er bragt under 3
pct. af BNP.
Der kan desuden løbende blive tildelt nye EDP-henstil-
linger til lande, som vurderes at overtræde Stabilitets- og
Vækstpagtens grænser for underskud og gæld.
Udover opfølgningen på EDP-henstillinger, overvåger
Kommissionen løbende, om de lande, som ikke har hen-
stillinger, lever op til de
forebyggende regler
i Stabilitets- og
Vækstpagten. Ifølge disse regler skal landene overholde
deres mellemfristede mål for den strukturelle balance på
de offentlige finanser (MTO) eller sikre en vis tilpasning
imod MTO. Rumænien og Ungarn har aktuelt en MTO-
henstilling for at
overskride EU’s forebyggende finans-
politiske regler og skal rapportere om tiltag til efterlevelse
af henstillingen 15. oktober 2018.
Kommissionens vurde-
ring af landenes imple-
mentering af finanspag-
ten i national lov.
Kommissionen påbegyndte i starten af 2015 en vurdering
af implementeringen af finanspagtens artikel 3(1) (om at
indskrive en strukturel budgetbalanceregel i national lov)
i de lande, som deltager i og er bundet af pagten (herun-
der Danmark). Danmark har implementeret artikel 3(1) i
national lov, bl.a. i budgetloven.
7
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0008.png
Kommissionen fremlagde i februar 2017 sin vurdering af
landenes implementering (hvor Danmarks implemente-
ring godkendtes), og der pågår nu en landegennemgang
på teknisk niveau, som muligvis vil munde ud i en afrap-
portering og evt. drøftelse på ECOFIN.
Europæisk Investerings- Kommissionen fremlagde 31. maj 2018 forslag om en eu-
stabiliseringsfunktion
ropæisk investeringsstabiliseringsfunktion (EISF). EISF
(EISF)
gælder for eurolandene og EU-lande, der deltager i det
europæiske valutakurssamarbejde ERMII (aktuelt kun
Danmark).
Med forslaget vil EU-lande, der rammes af et stort kon-
junkturstød (målt ved ledighedsudviklingen), kunne an-
mode om støtte i form af lån og rentesubsidier. Det er et
krav, at lånet bruges til kvalificerede offentlige investerin-
ger.
Lånene garanteres af EU-budgettet med en ramme på op
til 30 mia. euro. En ny stabiliseringsstøttefond yder ren-
tesubsidier til at dække modtagerlandenes rentebetalinger
på lånene. Fonden skal finansieres af bidrag fra eurolan-
dene og ERM II-landene.
Adgang til støtte fra EISF er betinget af efterlevelse af de
fælles EU-regler på det økonomiske og finanspolitiske
område.
Europæisk Reformstøt-
teprogram (ERSP)
Kommissionen fremlagde 31. maj 2018 et forslag om op-
rettelse af et europæisk reformstøtteprogram (ERSP).
Forslaget skal ses i sammenhæng med de igangværende
drøftelser af videreudviklingen af den Økonomiske og
Monetære Union (ØMU) og Kommissionens forslag fra
maj 2018 til EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for
2021-2027.
Med forslaget lægger Kommissionen op til at oprette tre
instrumenter mhp. fremme af reformer i EU-landene:
I.
II.
III.
Et reformleveringsinstrument (’Reform Delivery
Tool’, RDT) for alle EU-lande.
Et instrument til teknisk støtte til reformgennem-
førelse (’Technical Support Instrument’, TSI) for
alle EU-lande.
En konvergensfacilitet med målrettet støtte til re-
formgennemførelse i EU-lande udenfor euroom-
rådet (’Convergence Facility’ CF), som har gjort
tiltag mhp. at indføre euroen som valuta.
8
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0009.png
Det vil kun være EU-lande, der anmoder om assistance,
der vil modtage støtte fra programmet. Støtten er således
efterspørgselsdrevet og baseret på frivillighed.
Reformstøtteprogrammet vil træde i kraft fra 2021 og fo-
reslås finansieret over EU-budgettet. Den samlede finan-
sieringsramme for gennemførelsen af reformstøttepro-
grammet er for perioden fra 2021 til 2027 på 25 mia.
EUR (22 mia. EUR til RDT, 840 mio. EUR til TS og 2
mia. EUR til CF)
Der ventes påbegyndt indledende forhandlinger af forsla-
get under østrigsk formandskab.
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Pakke af risikoredukti-
onsforslag
forslag til
revision af kapitalkravs-
reglerne (CRR/CRD IV)
og afviklingsreglerne
(BRRD/SRM)
Kommissionen fremsatte 23. november 2016 en pakke af
lovgivningsforslag vedr. regulering af kreditinstitutter i
EU. Pakken af lovgivningsforslag består i en revision af
EU’s kapitalkravsregler (CRD IV/CRR), forslag til æn-
dring af direktivet om genopretning og afvikling af kre-
ditinstitutter (BRRD), samt forslag til ændring af forord-
ningen om den fælles afviklingsmekanisme i bankunio-
nen (SRM). Forslagene skal behandles og vedtages i regi
af ECOFIN (alle EU-lande). Forslagene indgår samtidig
som risikoreduktionstiltag i arbejdet med at styrke bank-
unionen, jf. ECOFIN’s køreplan af 17. juni 2016.
Forslagene gennemfører bl.a. resterende Basel III-stan-
darder i form af særligt et gearingskrav og krav om stabil
finansiering (NSFR), samt en Basel-standard om revision
af markedsrisikoreglerne. Desuden gennemføres en stan-
dard om nedskrivningsegnede passiver i de største globalt
systemiske vigtige kreditinstitutter (TLAC). Der foreslås
også ændringer for at sikre større proportionalitet i reg-
lerne, fx ved at lette kravene til rapportering fra mindre
institutter til myndighederne. Der foreslås også ændrin-
ger af aflønningsreglerne. Derudover foreslås en vis har-
monisering af den fleksibilitet, som reglerne giver EU-
landene. Det gælder fx i fastsættelsen af institutternes
søjle II-krav (individuelle solvensbehov), som fastsættes
af tilsynsmyndigheden i dialog med de enkelte institutter.
Desuden foreslås ændringer i kapitalkravene for at under-
støtte finansiering til små- og mellemstore virksomheder
og i infrastruktur.
9
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0010.png
Der blev på ECOFIN den 25. maj 2018 opnået enighed
om pakken.
Under østrigsk formandskab ventes der indledt trilogfo-
rhandlinger med Europa-Parlamentet mhp. at opnå enig-
hed om pakken.
Pakke af forslag vedr.
Kommissionen præsenterede 14. marts 2018 en pakke af
misligholdte lån (NPL
forslag møntet på at håndtere NPL, bl.a. som opfølgning
Non Performing Loans) på NPL-handlingsplan vedtaget på ECOFIN 11. juli
2017. Pakken indeholder et forslag til direktiv, forslag til
forordning om ændring af kapitalkravsforordningen
(CRR) samt en skabelon (et såkaldt "blue print") til etab-
lering af selskaber til håndtering af nødlidende lån (så-
kaldte ”Asset Management Companies (AMC)”).
Forslaget til direktiv har til formål at udvikle rammerne
for handel med NPL, således at banker bedre kan komme
af med misligholdt gæld, der vægter negativt på balan-
cerne. Forslaget til ændring af CRR angår krav til mini-
mumsdæk af tab misligholdte eksponeringer og skal sikre,
at kreditinstitutter kan håndtere de mængder af NPL, de
måtte opbygge på balancen, og samtidigt mindske risi-
koen for fremtidig opbygning af NPL. Forslaget vil alene
være gældende for nye NPL.
Den sidste del af pakken,
AMC blue printer
fremlagt som
en frivillig skabelon bygger på best practice fra EU. For-
målet er at hjælpe EU-landene til hvordan, hvornår og i
hvilke situationer man etablerer en såkaldt ”dårlig bank”,
som kan anvendes til at håndtere NPL, både med og uden
involvering af staten.
Det østrigske formandskab ventes at fortsætte arbejdet
mhp. at forsøge at opnå enighed om disse forslag.
Fælles indskyderforsik- Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag om
ringsordning i bankunio- en fælles indskyderforsikringsordning (European Depo-
nen (EDIS)
sit Insurance Scheme
EDIS) og -fond for landene i
bankunionen. EDIS skal omfatte de lande, som deltager
i bankunionen, herunder eventuelle deltagende ikke-eu-
rolande, og skal reducere det negative samspil mellem
banker og stater, som sås under krisen, hvor skrøbelige
banksystemer og svage offentlige finanser påvirkede hin-
anden negativt. EDIS drøftes aktuelt på teknisk niveau.
Den fælles indskyderforsikringsordning er en del af det
igangværende arbejde med at styrke bankunionen. ECO-
FIN vedtog 17. juni 2016 en køreplan (”road-map”) for
dette arbejde. ECOFIN’s køreplan indebærer,
at EU-lan-
10
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0011.png
dene fortsætter det tekniske arbejde med EDIS og indle-
der de politiske drøftelser, når der er gjort tilstrækkelig
fremskridt med risikoreduktion (jf. nedenfor). Det er mu-
ligt, at EU-landene frem mod juni 2018 vil forhandle en
opdatering af køreplanen.
Endnu udestår drøftelse og enighed om alle væsentlige
emner af EDIS-forslaget, herunder udformningen og
indfasningen af EDIS, samt om hvorvidt der skal benyt-
tes en mellemstatslig aftale (IGA) for etablering af dele af
EDIS, fx selve fonden.
Kommissionen fremlagde 11. oktober 2017 en medde-
lelse om styrkelse af bankunionen. Meddelelsen indehol-
der bud bl.a. på mulige kompromiser om EDIS, herunder
en gradvis etablering af EDIS, hvor delingen af indsky-
dergarantirisici kan øges gradvist, såfremt nogle betingel-
ser er opfyldte.
Det østrigske formandskab ventes at fortsætte tekniske
forhandlinger om den fælles indskyderforsikringsord-
ning. Det er muligt, at man i 2. halvår 2018 vil lave en
køreplan for at indlede politiske drøftelser om EDIS.
Permanent offentlig bag- EU-landene har aftalt, at der senest i 2024 skal etableres
stopper for den fælles af- en permanent fælles offentlig bagstopper (midlertidige
viklingsfond
offentlige lån) knyttet til den fælles afviklingsfond (Single
Resolution Fund
SRF), der omfatter landene i bankuni-
onen.
Bagstopperen skal kunne yde midlertidig offentlig finan-
siering, hvis nedskrivning af aktionærer og kreditorer
(bail-in) og de sektorfinansierede midler i SRF ikke er til-
strækkelige til at håndtere et nødlidende institut. Bagstop-
peren skal være finanspolitisk neutral på mellemlang sigt,
dvs. den skal ikke indebære omkostninger for deltager-
landene over tid. Landene støtter, at eurolandenes låne-
fond, ESM, bliver basis for bagstopperen.
Arbejdet med den fælles bagstopper er indledt november
2016 og vil fortsætte også i 2. halvår 2018, hvor en ram-
meaftale for bagstopperen ventes udarbejdet.
Spørgsmålet om bagstopper indgår i forslaget om videre-
udvikling af ESM.
Basel-komitéen har 7. december 2017 offentliggjort sine
nye standarder for kreditinstitutters kapitalkrav (omtalt
som Basel IV-standarder).
Basel-komitéens standarder indeholder bl.a. et kapital-
gulv, der skal sikre et minimum af kapital i institutter, som
11
Basel IV
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0012.png
benytter interne modeller til at opgøre deres kapitalkrav.
Kapitalgulvet vil betyde et højere kapitalkrav for de dan-
ske penge- og realkreditinstitutter. Regeringen har nedsat
en ekspertgruppe, hvis beregninger viser, at de nye stan-
darder fra Basel-komitéen vil forhøje kapitalkravene i de
danske institutter med ca. en tredjedel i forhold til de gæl-
dende kapitalkrav vedtaget med CRR/CRD IV i 2013,
når fuldt indfasede.
Kommissionen skal nu tage stilling til, hvordan og hvor-
når standarderne skal foreslås gennemført i EU-lovgiv-
ningen. Forslagene fra Kommissionen vil vedrøre og om-
fatte alle EU-lande og vil skulle forhandles og besluttes
af Rådet og Europa-Parlamentet i den normale lovgiv-
ningsprocedure. Det er uvist, hvornår forslag fra Kom-
missionen vil blive fremsat og drøftet på ECOFIN. Det
ventes dog ikke at ske i 2. halvår 2018.
Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til
forordning om genopretning og afvikling af centrale
modparter (CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og sæl-
ger i en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er at
overtage risikoen fra markedsdeltagerne i tilfælde af, at
den ene part går konkurs inden handlen er afviklet. Det
er særligt vigtigt ved handel med såkaldte derivater (opti-
oner, futures mv.), hvor forpligtelserne mellem køber og
sælger består over en længere periode.
CCP’er er reguleret på europæisk plan gennem forord-
ningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR). Der
findes dog endnu ikke EU-regler for genopretning og af-
vikling af CCP’er, således som der gør for kreditinstitut-
ter i kraft af BRRD.
Forslaget
indebærer bl.a., at CCP’erne skal udarbejde
genopretningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udar-
bejde afviklingsplaner, at tilsynsmyndighederne får sær-
lige beføjelser til at intervenere i CCP’ers aktiviteter, hvis
deres levedygtighed er i fare, samt at en CCP kan blive
afviklet, hvis den er nødlidende eller forventes at blive
det.
Det østrigske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget samt indlede trilogforhand-
linger med Europa-Parlamentet.
Genopretning og afvik-
ling af centrale modpar-
ter (CCP’er)
12
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0013.png
Revision af forordning
om OTC-derivater, cen-
trale modparter og trans-
aktionsregistre (EMIR)
(EMIR tilsynsforslaget)
Kommissionen fremsatte 13. juni 2017 et forslag til æn-
dringer af EMIR med det formål at styrke tilsynet med
centrale modparter (CCP’er) grundet deres grænseover-
skridende aktiviteter og indvirkning på den finansielle
stabilitet på europæiske markeder, idet brugen af CCP’er
er obligatorisk for såkaldte OTC-derivater (som handles
direkte mellem sælger og køber og ikke via fx børser).
Forslaget indeholder 1) justeringer af de lovgivningsmæs-
sige rammer for den europæiske tilsynsmyndighed for
værdipapirer og markeder (ESMA) for at tildele øgede di-
rekte tilsynsbeføjelser til ESMA med CCP’er både inden
for og uden for EU og 2) ændret metode til at vurdere og
håndtere tredjelandes CCP’er og
tilknyttede ækvivalens-
vurderinger af tredjelande, dvs. spørgsmål om i hvilket
omfang tredjelande har lignende regler som i EU som
forudsætning for at få adgang til det europæiske marked.
Forslaget skal ses i lyset af Brexit-forhandlingerne idet en
stor del af clearing af transaktioner denomineret i euro i
dag sker i UK.
Det østrigske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget samt indlede trilogforhand-
linger med Europa-Parlamentet.
Kommissionen fremsatte 29. juni 2017 et lovforslag om
et fælleseuropæisk pensionsprodukt med formål om at
øge den grænseoverskridende aktivitet for simple pensi-
onsprodukter. Kommissionen finder, at pensionskapital
er velegnet som langsigtet investeringskapital. Forslaget
er en del af det videre arbejde med kapitalmarkedsunio-
nen.
Pan-europæisk pen-
sionsprodukt (PEPP)
Der blev opnået politisk enighed om forslaget i Rådet un-
der bulgarsk formandskab. Det østrigske formandskab
forventes at indlede trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet.
Revision af de europæi- Kommissionen fremsatte 20. september 2017 forslag til
ske finansielle tilsyns-
revision af kompetencerne i de europæiske finansielle til-
myndigheder (ESA’erne) synsmyndigheder (ESA’erne –
EBA (tilsynsmyndighed
for kreditinstitutter), ESMA (tilsynsmyndighed for vær-
(ESA-review)
dipapirer og markeder) og EIOPA (tilsynsmyndighed for
forsikring og pension)).
Forslaget skal styrke ESA’ernes evne til at udføre effek-
tivt tilsynsmæssigt arbejde og dermed bidrage til velfun-
gerende kapitalmarkeder. Forslaget
styrker ESA’ernes
beføjelser mhp. yderligere tilsynsmæssig ensretning i EU.
13
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0014.png
Konkret foreslås det at centralisere en række tilsynskom-
petencer direkte hos ESA’erne og ændre ESA’ernes in-
terne organisering for at styrke den fælles EU-beslut-
ningstagning.
Derudover
foreslås finansieringen af ESA’erne ændret i
retning af direkte opkrævning fra den finansielle sektor
frem for bidrag fra de nationale tilsynsmyndigheder.
Det østrigske formandskab ventes at fortsætte arbejdet i
Rådet med forslaget mhp. at opnå enighed i Rådet.
Revideret ramme for in- Kommissionen fremsatte 20. december 2017 et forslag til
vesteringsselskaber
en revideret ramme for regulering af investeringsselska-
ber (i Danmark fondsmæglerselskaber). Investeringssel-
skaber tilbyder investeringsydelse til deres kunder, fx køb
og salg af værdipapirer på en børs. Investeringsselskaber
må ikke yde lån. De er i udgangspunktet underlagt samme
kapitalkrav som kreditinstitutter. Forslaget indfører bl.a.
proportionalitet for selskaber, der ikke er systemiske eller
som ikke har en forretningsmodel der ligner kreditinsti-
tutter.
Det østrigske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget.
Forslag om en europæisk Kommissionen fremsatte i foråret 2018 forslag til en eu-
ramme for regulering af ropæisk ramme for regulering af dækkede obligationer
dækkede obligationer
(herunder dansk realkredit). Forslaget er en del af kapital-
markedsunionen og bygger på velfungerende nationale
modeller som fx den danske. Forslaget specificerer bl.a.
kerneelementer af covered bonds og skaber derved en
definition, som kan benyttes på tværs af den finansielle
regulering i EU.
Det østrigske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget.
Forslag vedr. bæredygtig Kommissionen præsenterede henholdsvis den 8. marts
finansiering
2018 en handlingsplan og den 24. maj 2018 konkrete for-
slag mhp. at fremme bæredygtig og grøn finansiering
(”sustainable finance”). Det skal bl.a. sikre, at den finan-
sielle sektor bidrager til at kanalisere investeringer i den
grønne omstilling, og at det finansielle system er robust
over for klimarelaterede risici.
Forslagene omhandler 1) inkorporeringen af særligt mil-
jøhensyn i kapitalforvalteres investeringsmandater, 2) et
klassifikationssystem for graden af bæredygtighed i spe-
14
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0015.png
cifikke økonomiske aktiviteter, 3) etablering af bench-
markindeks for CO2-aftryk i de underliggende aktiver i
en investering.
Det østrigske formandskab ventes at indlede forhandlin-
gerne om disse forslag.
Forslag vedr. grænse-
Kommissionen præsenterede den 12. marts 2018 forslag
overskridende distribu- til revision af UCITS-direktivet og FAIF-direktivet samt
tion af investeringsfonde forslag til ny forordning om markedsføringsforhold og
gennemsigtighed om opkrævede gebyrer i relation til
grænseoverskridende investeringsfonde i EU.
Forslagene skal styrke gennemsigtigheden vedr. regler i
investeringsfondsområdet ved at kodificere regler for
præ-markedsføringsaktiviteter, fastsætte regler for at op-
høre med at markedsføre sig i et EU-land og sikre let in-
formationsadgang om regler og gebyrer på nationale
hjemmesider og i en central europæisk database.
Der blev opnået politisk enighed om forslaget i Rådet un-
der bulgarsk formandskab. Det østrigske formandskab
forventes at indlede trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet.
Crowdfunding (inklusiv Kommissionen præsenterede 8. marts 2018 et forslag til
henvisning til handlings- forordning om crowdfunding i forbindelse med en hand-
plan for fintech)
lingsplan for finansiel teknologi (fintech) i EU.
Forslaget skal hjælpe til at udbrede crowdfunding i EU
som en alternativ kilde til investeringer, og Kommissio-
nen forslår derfor en fælles EU-tilladelse for crowdfun-
ding virksomheder, der udbyder investerings- og låneba-
serede crowdfunding-ydelser. Tilladelsen skal ikke er-
statte, men supplere nationale regler om crowfunding, og
gøre det nemmere at udbyde disse servicer på tværs af
landegrænser.
Der opstilles en række krav til virksomheder, der får til-
ladelse, herunder til organisation, investorbeskyttelse, fit-
and-proper krav, mm.. Tilsynet med disse tilladelser for-
slås tillagt Den Europæiske Værdipapir- og Markedstil-
synsmyndighed (ESMA).
Forhandlingerne af forslaget er endnu ikke indledt. Det
ventes at ske under østrigsk formandsskab.
Kommissionen præsenterede den 14. maj 2018 forslag til
forordning om værdipapirer med sikkerhed i statsobliga-
tioner. Formålet med forslaget er at skabe en lovgivnings-
mæssig ramme, der kan understøtte et marked for værdi-
Forslag til forordning
om værdipapirer med
sikkerhed i statsobligati-
oner (SBBS)
15
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0016.png
papirer med sikkerhed i statsobligationer fra euro-lan-
dene, og på den måde styrke den finansielle integration
og finansiel stabilitet. Forslaget sætter rammerne for,
hvordan finansielle virksomheder kan udstede disse vær-
dipapirer. Der lægges op til, at værdipapirerne får samme
lovgivningsmæssige behandling som de bagvedliggende
aktiver (statsobligationer fra eurolandene), der i udgangs-
punktet anses for risikofrie og hvorfor der derfor ikke
stilles krav til kapital til disse eksponeringer.
Forhandlingerne om forslaget er endnu ikke indledt. Det
ventes at ske under østrigsk formandskab.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Beskatning af den digi-
tale økonomi
Kommissionen har 21. marts 2018 stillet to forslag om
beskatning af den digitale økonomi i EU. Det første er en
midlertidig skat på 3 pct. af omsætningen af visse digitale
ydelser. Det andet er et langsigtet forslag om såkaldte di-
gitale faste driftssteder, som betyder, at en virksomhed
kan blive selskabsskattepligtigt i et land, hvis det har salg
af digitale ydelser i landet
også selvom virksomheden
ikke er fysisk til stede i landet.
Det bulgarske formandskab har under de tekniske for-
handlinger primært fokuseret på forslaget om en midler-
tidig skat af omsætningen. Det ventes, at det østrigske
formandskab vil fortsætte arbejdet med begge forslag, og
at der på ECOFIN vil være drøftelser herom i 2. halvår
2018.
Fælles (konsolideret) sel- Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag om
skabsskattebase
hhv. en fælles selskabsskattebase (Common Corpo-rate
(CC(C)TB)
Tax Base (CCTB)) og en fælles konsolideret skattebase
(Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de
omfattede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige
indkomst på samme måde i alle EU-lande. Koncerner vil
fortsat skulle opgøre sine skattepligtige indkomster sepa-
rat i hvert enkelt land, som den har aktiviteter i, men nu
efter samme metode. Reglerne er obligatoriske for kon-
cerner med en samlet årlig omsætning på over 750 mio.
euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for øvrige koncerner.
Konsolidering (CCCTB) betyder, at en virksomhed eller
koncern med aktivitet i flere lande kun vil skulle opgøre
16
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0017.png
én samlet indkomst for hele virksomheden eller koncer-
nen, og ikke længere en indkomst for de forskellige en-
heder i hvert enkelt land.
CCCTB indeholder endvidere en fordelingsnøgle til for-
deling af den samlede (”konsoliderede”) skattepligtige
indkomst på de enkelte EU-lande, hvor koncernen har
aktiviteter og selskaber. Fordelingsnøglen vil afhænge af
koncernens fordeling af hhv. aktiver, ansatte og omsæt-
ning. Hvert EU-land kan så opkræve selskabsskat efter
sin selskabsskattesats for den andel af den skattepligtige
indkomst, der efter fordelingsnøglen skal beskattes i det
pågældende land.
ECOFIN havde en overordnet drøftelse af forslagene i
maj 2017. CCTB-forslaget er blevet behandlet på teknisk
niveau under hhv. det maltesiske, estiske og bulgarske
formandskab. Forslaget ventes fortsat behandlet under
det østrigske formandskab. Formandskabet ventes at give
ECOFIN en status på sagen i 2. halvår 2018.
Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til for-
stærket samarbejde om beskatning af finansielle transak-
tioner (FTT) i lyset af, at der ikke kunne opnås den nød-
vendige (enstemmige) tilslutning til Kommissions forslag
fra 2011 om en FTT for alle EU-lande. Forslaget skal ind-
føre en harmoniseret FTT blandt de 10 EU-lande, der
deltager i det forstærkede samarbejde (Tyskland, Frank-
rig, Belgien, Portugal, Østrig, Grækenland, Slovenien,
Italien, Spanien og Slovakiet).
De deltagende lande drøfter aktuelt det forstærkede sam-
arbejde om FTT. De ikke-deltagende lande, herunder
Danmark, deltager i nogle drøftelser af FTT sammen
med de deltagende lande, men har ikke stemmeret.
Sagen er senest drøftet på ECOFIN 6. december 2016.
Deltagerlandene har aftalt overordnede principper for af-
giften, men det er fortsat uklart, hvilken form for FTT
der evt. vil kunne opnås endelig enighed om. Formand-
skabet ventes at give ECOFIN en status på sagen i 2.
halvår 2018.
Forslag om fastlæggelse Kommissionen har 8. juni 2018 fremsat forsalg til Eu-
af "Fiscalisprogrammet" ropa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af
for samarbejde på be-
”Fiscalisprogrammet” for samarbejde på området for be-
skatningsområdet
skatning. Programmet, som foreslås at gælde i perioden
1. januar 2021 til 3. december 2027, skal erstatte og vide-
reudvikle det gældende Fiscalis program.
Afgift på finansielle
transaktioner (FTT)
17
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0018.png
Programmet har til formål at sikre mulighed for hurtig og
effektiv fælles indgreb mod opstående problemer som
svig og unddragelse på skatteområdet samt udvikling af
tidssvarende løsninger indenfor digitalisering og nye for-
retningsmodeller. Derudover skal programmet sikre, at
der ikke skabes unødige byrder for erhvervslivet og for-
brugerne i forbindelse med grænseoverskridende handel.
Forslaget er endnu ikke behandlet på teknisk niveau og
forventes behandlet under det østrigske formandskab.
Forslag til fastlæggelse af Kommissionen har 25. maj 2018 præsenteret et forslag,
de nærmere tekniske be- der skal fastlægge de nærmere tekniske bestemmelser, der
stemmelser, der er nød-
er nødvendige for indførelse af det såkaldte ’endelige
vendige for indførelse af
momssystem’. Forslaget skal ses i sammenhæng med en
det endelige momssy-
lovpakke på momsområdet, som skal introducere det en-
stem samt forslag om
delige momssystem for grænseoverskridende handel med
indførelse af begrebet
varer mellem virksomheder i EU.
godkendte afgiftspligtige per-
Formålet med forslaget er at gennemføre de nærmere
soner
tekniske bestemmelser vedrørende grænseoverskridende
handel med varer mellem virksomheder i EU, der er nød-
vendige for indførelse af det endelige momssystem.
Kommissionen har 4. oktober 2017, som en del af nedfor
beskrevne lovpakke, fremsat forslag om at introducere
begrebet
godkendt afgiftspligtig person,
som skal fungere som
en akkreditering af virksomheder, der anses som særligt
pålidelige skattebetalere, og som derfor får adgang til sær-
ligt lempelige administrative ordninger i overgangen til
det endelige momssystem.
Forslagene er således i forhandlingerne blevet koblet
sammen og forventes behandlet under det østrigske for-
mandskab.
Forslag om quick fixes
Kommissionen fremsatte 4. oktober 2017 en lovpakke,
på momsområdet og
der introducerer grundlæggende elementer i det endelige
grundlæggende elemen- momssystem og en række forbedringer af det nuværende
ter i det endelige moms-
momssystem på udvalgte områder, såkaldte ”quick fi-
system
xes”.
Kommissionen forslår bl.a., at det endelige momssystem
baseres på det generelt gældende princip om beskatning i
forbrugslandet, og at leverandøren er betalingspligtig for
momsen. Det skal være muligt at foretage momsbetalin-
gen gennem One-Stop-Shop-systemet, så virksomheder
undgår at skulle momsregistreres i alle de EU-lande,
hvortil de eksporterer deres varer.
18
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0019.png
Forslagene til quick fixes skal gøre det nuværende moms-
system mere velfungerende i perioden, indtil det endelige
momssystem måtte blive gennemført.
Forslagene er blevet behandlet på teknisk niveau under
det maltesiske og bulgarske formandskab. ECOFIN
drøftede sagen på ECOFIN 22. juni, hvor man ikke op-
nåede enighed, fordi visse lande betingede sig at indføre
et femte quick fix, som hverken Kommissionen eller en
række andre lande, herunder Danmark, kunne acceptere.
Det femte quick fix sikrer grænseoverskridende moms-
fritagelse for selvstændige grupper i den finansielle sektor
Det forventes, at det østrigske formandskab vil arbejde
videre med forslaget.
Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 et forslag, der
skal reducere momsforpligtelser og efterlevelsesomkost-
ninger for SMV’er, herunder særligt de små virksomhe-
der.
Forslaget består overordnet af fire elementer for små
virksomheder: i) fastsættelse af maksimalt niveau for na-
tionale momsfritagelsestærskler, ii) mulighed for, at små
virksomheder kan benytte de nationale moms-fritagelser
for små virksomheder, uanset om de er etableret i en an-
den medlemsstat end dér, hvor momsfritagelsen er til-
gængelig, iii) indførsel af en overgangsperiode, hvori små
virksomheder, som midlertidigt overskrider momsfrita-
gelsestærsklen, kan fortsætte med at gøre brug af fritagel-
sen og iv) indførelse af forenklede momsforpligtelser for
både fritagne små virksomheder og ikke-fritagne små
virksomheder.
Forslaget er blevet behandlet på teknisk niveau under det
bulgarske formandskab, og forventes drøftet under det
østrigske formandskab.
Forslag om reform af sy- Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 forslag om re-
stemet for momssatser
form af systemet for momssatser. Med forslaget vendes
princippet for anvendelse af de reducerede satser om. I
dag har EU-landene mulighed for at anvende reducerede
momssatser på varer og ydelser, som fremgår af en posi-
tiv oplistning af varer og ydelser, hvor det er
tilladt
at an-
vende reducerede satser. Reglerne ændres således, at EU-
landene får mulighed for at anvende reducerede moms-
satser på
samtlige
varer og ydelser bortset fra de, som
fremgår af en negativ oplistning af varer og ydelser, hvor
det er
ikke er tilladt
at anvende reducerede satser, og hvor
normalsatsen altså skal anvendes, medmindre varen eller
ydelsen er fritaget for moms. Dette medfører, at alle EU-
19
Forslag om særordnin-
gen for små virksomhe-
der
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0020.png
lande som udgangspunkt kan fastholde deres nuværende
anvendelse af reducerede satser, men samtidig kan udvide
anvendelsen af reducerede satser til andre varer og ydel-
ser.
Forslaget er blevet behandlet på teknisk niveau under det
bulgarske formandskab, og forventes drøftet under det
østrigske formandskab.
Forslag om reducerede Kommissionen fremsatte 1. december 2016 et forslag om
momssatser på elektroni- moms på bøger, aviser og tidsskrifter. Der har siden 1.
ske bøger, aviser og tids- halvår af 2017 foreligget et kompromisforslag om, at EU-
skrifter
landene, der pr. 1. januar 2017 anvendte en nedsat sats på
trykte bøger, aviser eller tidsskrifter, ligeledes kan vælge
at anvende reducerede momssatser for elektroniske bø-
ger, aviser eller tidsskrifter, således at disse momsmæssigt
kan sidestilles med fysiske bøger, aviser eller tidsskrifter.
Forslaget blev behandlet på ECOFIN 1. halvår 2017 og
igen 1. halvår 2018. Det har ikke været muligt at opnå
enstemmighed. Det er uvist om forslaget vil blive be-
handlet igen i 2. halvår 2018.
Forslag om omvendt be- Kommissionen fremsatte 21. december 2016 et forslag
talingspligt for moms
vedr. mulighed for i enkelte EU-lande at indføre generel
omvendt betalingspligt for moms. Forslaget indebærer
bl.a., at EU-lande, der er særligt ramt af momssvig, vil
kunne ansøge Kommissionen om tilladelse til midlerti-
digt at indføre omvendt betalingspligt for moms på alle
indenlandske leverancer mellem virksomheder på over
10.000 euro pr. faktura.
Forslaget blev behandlet på ECOFIN 1. halvår 2017 og
igen 1. halvår 2018. Det har ikke været muligt at opnå
enstemmighed. Det er uvist om forslaget vil blive be-
handlet igen i 2. halvår 2018.
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
EU’s budget for 2019
På baggrund af Kommissionens fremsatte forslag af 23.
maj om EU’s 2019-budget
indledes der under Østrigsk
formandskab forhandlinger mellem Rådet og Europa-
Parlamentet. Der stiles mod en aftale på ECOFIN-Bud-
get 16. november 2018.
Revisionsretten forventes i november 2018 at præsentere
sin årsrapport om implementeringen af EU-budgettet i
Decharge for EU-
budgettet 2017
20
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
1918460_0021.png
2017. Rapporten danner grundlag for decharge-procedu-
ren, hvor Europa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet,
meddeler Kommissionen decharge for budgetgennemfø-
relsen.
Processen vedr. decharge for 2017- ventes endeligt af-
sluttet på ECOFIN i februar 2019.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-hold-
ninger til og følge op på IMF- og G20-møder, særligt
IMF’s årsmøde 12.-14.
oktober 2018.
Det er også muligt, ECOFIN vil drøfte aktuelle gover-
nance-spørgsmål i relation til IMF, herunder fx status for
forpligtelserne om at reducere de udviklede europæiske
landes repræsentation i IMF til fordel for udviklings- og
vækstøkonomier.
21
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
Dagsordenspunkt 2:
Opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd 28.-29. juni
2018
1. Resume
ECOFIN vil muligvis have en drøftelse om opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd (DER)
28.-29. juni 2018, herunder eurotopmødet i udvidet format (alle EU-lande på nær UK), som
afholdes i forlængelse af DER-mødet.
Ift. de økonomiske emner ventes DER/eurotopmødet at enes om første trin i styrkelsen af bank-
unionen og videreudvikling af eurolandenes lånefacilitet ESM på baggrund af drøftelserne i udvidet
eurogruppe (alle EU-lande på nær UK) siden det udvidede eurotopmøde i december 2017. Der
ventes også være en drøftelse om, hvorvidt der skal udvikles en form for fælles finanspolitik eller
udvikles instrumenter til styrkelse af økonomierne inden for rammerne af EU's budget og flerårige
finansielle ramme (MFF), herunder i lyset af Kommissionens forslag af 31. maj 2018 om bl.a.
en investeringsstabiliseringsfunktion for euro- og ERM2-lande samt et tysk-fransk udspil af 19.
juni 2018.
2. Baggrund
Drøftelser om yderligere styrkelser af den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU’en) har fundet sted i de senere år i lyset af en række ØMU-rapporter
fra
institutionerne, senest rapporten af juni 2015 fra de fem formænd, samt udspil fra
Kommissionen, herunder ØMU-pakken af 6. december 2017.
Der blev i forbindelse med det udvidede eurotopmøde i december 2017 givet man-
dat til eurogruppen i udvidet format om frem til et nyt udvidet eurotopmøde i juni
2018 at drøfte første trin i styrkelsen af bankunionen og videreudvikling af eurolan-
dene lånefacilitet ESM. Der har i udvidet eurogruppe været arbejdet på mulige kom-
promiser herom, senest på et møde den 21. juni. Tyskland og Frankrig fremlagde
19. juni 2018 et fælles udspil om bl.a. videreudvikling af ØMU’en.
Mødet i DER og det tilknyttede eurotopmøde i udvidet format 28.-29. juni 2018
ventes på den baggrund at drøfte styrkelse af ØMU’en. Drøftelserne ventes at ved-
røre første trin i styrkelsen af bankunionen og videreudvikling af eurolandenes lå-
nefond (ESM). Drøftelserne ventes også at handle om, hvorvidt man skal have en
form for fælles finanspolitik eller udvikle instrumenter til styrkelse af økonomierne
inden for rammerne af EU's budget og flerårige finansielle ramme (MFF).
3. Formål og indhold
DER-formanden ventes på baggrund af drøftelserne i udvidet eurogruppe at lægge
op til en erklæring fra det udvidede eurotopmøde. Erklæringen ventes at redegøre
for det første trin i styrkelsen af bankunionen, herunder lægge vægt på videre ar-
bejde med risikoreduktion og risikodeling på basis af køreplanen vedtaget på ECO-
FIN 17. juni 2016. Erklæringen ventes også at lægge op til snarlig enighed med
Europa-Parlamentet om bankpakken (med styrkelse af kapitalkrav mv. for kredit-
institutter, som Rådet nåede til enighed om på ECOFIN 25. maj 2018), samt en
køreplan for start af politiske drøftelser om fælles indskydergaranti i bankunionen
22
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
(EDIS). Erklæringen ventes derudover at støtte en styrkelse af eurolandenes krise-
fond, ESM, herunder brug af ESM som basis for en finanspolitisk neutral offentlig
bagstopper for den sektorfinansierede afviklingsfond i bankunionen. Erklæringen
vil evt. også referere til andre elementer i ØMU-debatten, herunder drøftelser om
hvorvidt der skal udvikles en form for fælles finanspolitik eller udvikles instrumen-
ter til styrkelse af økonomierne inden for rammerne af EU's budget og flerårige
finansielle ramme (MFF), herunder i lyset af Kommissionens forslag af 31. maj 2018
om bl.a. en investeringsstabiliseringsfunktion for euro- og ERM2-lande samt et
tysk-fransk udspil af 19. juni 2018. Videre arbejde ventes at pågå i 2. halvår 2018
mhp. nye beslutninger på et nyt topmøde i december 2018.
Der henvises til
bilag 1
for nærmere detaljer om styrkelsen af bankunionen.
ECOFIN vil den 13. juli muligvis drøfte det videre arbejde med styrkelse af
ØMU’en i lyset af
beslutningerne fra DER/eurotopmødet.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel enighed om det kompromis om første trin i styrkelsen af bank-
union og om ESM, som er blevet udarbejdet af eurogruppen i udvidet format, og
om at arbejde videre med styrkelsen af ØMU’en på basis af retningslinjerne i top-
møde-erklæringen.
Der er omvendt delte meninger om behovet for en fælles finanspolitik, og hvilken
størrelse, form og finansiering en sådan i givet fald skal have.
10. Regeringens generelle holdning
I dansk perspektiv er prioriteterne for ØMU-drøftelsen: 1. Styrkelse af bankunio-
nen i forlængelse af kompromiset udarbejdet i den udvidede eurogruppe, 2. lavere
underskud og gældskvoter i landene på basis af ambitiøse fælles regler, som bør
understøtte bedre konsolidering i gode tider, og 3. stærkere fremskridt med natio-
nale strukturreformer mhp. velfungerende økonomier.
23
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
Det er derudover vigtigt for Danmark, at ØMU-drøftelserne fortsætter i udvidet
format (EU27), og at der generelt er åbenhed for ikke-eurolande til at deltage i nye
ØMU-tiltag i det omfang, de hver især måtte ønske det.
Danmark vil uao. indgå konstruktivt i drøftelserne af opfølgningen på DER/euro-
topmødet mhp. at sikre, at ØMU’en og eurosamarbejdet er velfungerende.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Europaudvalget blev 20. juni 2018 i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN-
mødet 22. juni 2018 orienteret mundtligt om status for drøftelserne i regi af den
udvidede eurogruppe om første trin af styrkelsen i bankunionen.
24
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
Bilag 1: Styrkelse af bankunionen
EU-landene arbejder på at styrke bankunionen, som aktuelt består af det fælles til-
syn (SSM) under ECB og den fælles afviklingsmyndighed (SRM), herunder en sek-
torfinansieret afviklingsfond (SRF). Bankunionen omfatter alle eurolandene, men
er åben for deltagelse for de ikke-eurolande, der måtte ønske det. Aktuelt deltager
ingen ikke-eurolande. Fokus i arbejdet med styrkelsen af bankunionen er på, hvor-
dan den nuværende køreplan for bankunionen vedtaget på ECOFIN 17. juni 2016
kan udvikles. Der arbejdes både på tiltag, hvor de deltagende lande i højere grad
forsikrer sig imod risici i fællesskab (”risikodelingstiltag”) samt på tiltag, som skal
reducere risikoen for nye finansielle kriser (”risikoreduktionstiltag”).
Risikodelingstiltag
omfatter forslag om en
fælles indskydergarantiordning (EDIS),
herunder en fælles sektorfinansieret indskydergarantifond (DIF). Kommissionens
EDIS-forslag fra 2015 indebærer en gradvis og automatisk overgang til en fuldstæn-
dig deling af indskydergarantirisici i bankunionen. Kommissionen foreslog i okto-
ber 2017 i lyset af delte meninger om forslaget blandt landene mulige kompromiser,
bl.a. at EDIS ikke nødvendigvis skal indebære en fuld deling af indskydergarantiri-
sici som slutmål, og at graden af risikodeling kan afhænge af betingelser vedrørende
risikoreduktion. Betingelserne kan fx vedrøre gennemførelse af en ny aktivgennem-
gang i kreditinstitutterne for at adressere misligholdte lån (”Non-Performing
Lo-
ans”, NPL).
Betingelserne kan også vedrøre andre risikoreduktionstiltag. Det er af-
talt i køreplanen fra juni 2016, at der først skal ske politiske drøftelser om EDIS,
når det er besluttet, at der er sket tilstrækkeligt fremskridt med risikoreduktionstil-
tag. En sådan beslutning er ikke truffet endnu.
Risikodelingstiltag omfatter også en
fælles offentlig bagstopper
for den fælles
sektorfinansierede afviklingsfond (SRF). Den skal som en sidste udvej kunne yde
midlertidig offentlig finansiering, hvis nedskrivning af aktionærer og kreditorer
(bail-in) i en nødlidende bank samt midlerne i den sektorfinansierede SRF ikke er
tilstrækkelige. Det er aftalt, at bagstopperen senest skal være operationel i 2024,
være finanspolitisk neutral på mellemlang sigt (dvs. lån fra bagstopperen skal altid
tilbagebetales fuldt), og at der skal sikres ligebehandling af alle deltagerlande under
bagstopperen. Bagstopperen kan ifølge køreplanen fra juni 2016 etableres før 2024,
hvis der er sket tilstrækkelig risikoreduktion.
Ligebehandling af deltagende ikke-eurolande ventes sikret via parallelle kreditlinjer
fra hvert deltagende ikke-euroland til SRF (proportionalt med eurolandes finansie-
ring via ESM), som sammen med ESM vil udgøre bagstopperen. Der arbejdes også
på at sikre ligebehandling mht. beslutningstagning, så alle deltagerlande deltager i
beslutninger om aktivering af bagstopperen. Det kan fx ske via en bagstopperko-
mité, hvor eurolande og deltagende ikke-eurolande kan koordinere beslutninger om
aktivering af bagstopperen mv.
EDIS og bagstopperen vil omfatte lande i bankunionen.
25
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
Risikoreduktionstiltag
skal styrke den finansielle regulering og kreditinstitutters ro-
busthed med det formål at modvirke nye finansielle kriser. Risikoreduktionstiltag
gælder som udgangspunkt for alle EU-lande. Et risikoreduktionstiltag er fx bank-
pakken (revision af kapitalkravsregler
CRR/CRD IV
og afviklingsregler
BRRD), hvor der blev opnået enighed i ECOFIN 25. maj 2018 og hvor der nu skal
forhandles med Europa-Parlamentet.
Der arbejdes sideløbende hermed på indikatorer for kreditinstitutters robusthed,
som skal måle fremskridt med at reducere institutters risiko. Den europæiske bank-
sektor er blevet markant styrket efter krisen, men formålet er at opnå stadig større
sikkerhed for, at sektoren selv kan bære omkostningerne ved bankkriser. Indikato-
rer kan blive kapitalprocenter (dvs. kapital ift. risikovægtede aktiver), gearingsgrad
(dvs. kapital ift. ikke-risikovægtede aktiver), likviditetsberedskab (LCR), graden af
stabil finansiering af udlån mv. (NSFR), omfanget af NPL, herunder mindstehen-
sættelser til NPL, samt institutternes opfyldelse af tilsynsmæssigt fastsatte krav om
tilstrækkeligt nedskrivningsegnede passiver (MREL). Mulige yderligere indikatorer
kan være kreditinstitutters eksponeringer mod stater samt vurdering af effektivite-
ten af nationale insolvensregimer.
26
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
Dagsordenspunkt 3:
Forberedelse af G20-finansministermøde i Buenos Aires,
21.-22. juli 2018
1. Resume
ECOFIN vil fastlægge den fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre og centralbank-
chefer i Buenos Aires, Argentina, 21.-22. juli 2018.
Fra EU’s
side lægges bl.a. vægt på, at det
økonomiske opsving bør benyttes til at genopbygge finanspolitiske råderum, at G20 skal fremme
åbne markeder og regelbaseret multilateralisme, og at der skal sikres fremskridt i færdiggørelsen
og implementeringen af reformerne af den finansielle regulering og det styrkede internationale skat-
tesamarbejde, som bør forblive højt prioriterede for G20.
2. Baggrund og indhold
Argentina overtog 1. december 2017 det roterende formandskab for G20 fra Tysk-
land. Der afholdes topmøde for G20-landenes stats- og regeringschefer 30. novem-
ber og 1. december i Buenos Aires, Argentina.
Hovedprioriteterne for det argentinske G20-formandskab er fremtidens arbejds-
marked i lyset af teknologiske forandringer samt mobilisering af private investerin-
ger i infrastruktur via udvikling af infrastruktur som finansiel aktivklasse. Derud-
over ventes under argentinsk G20-formandskab generelt fokus på fortsatte frem-
skridt i G20 på de områder, der har været prioriteret højt under tidligere G20-for-
mandskaber, herunder færdiggørelse og implementering af reformer af den finan-
sielle regulering, fortsatte fremskridt i forhold til implementering af landenes til-
sagn om bekæmpelse af skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning inden
for selskabsbeskatningen (”Base Erotion and Profit Shifting”
- BEPS) samt imple-
mentering af partnerskabet med afrikanske lande inden for rammerne af G20-ini-
tiativet ”Compact with Africa”.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes at fastlægge den fælles EU-holdning (Terms of Reference) til G20-
mødet for finansministre og centralbankchefer 21.-22. juli. EU ventes på G20-mø-
det bl.a. at lægge vægt på følgende:
Økonomisk-politiske prioriteter for G20-landene
Fremgangen i den globale økonomi er fortsat stærk, selvom de negative risici er
steget. Fokus for den økonomiske politik bør være på genopbygning af finanspoli-
tiske råderum, samtidig med at grundlaget for den langsigtede vækst styrkes og gø-
res mere inklusiv via bedre sammensætning og kvalitet af de offentlige udgifter og
indtægter, samt på gennemførelsen af strukturelle reformer.
Fra EU’s side
lægges vægt på, at G20 fortsat skal fremme åbne markeder, be-
kæmpe alle former for protektionisme, samt fremme regelbaseret multilateralisme
og lige konkurrencevilkår for handel, investeringer og intellektuelle rettigheder.
EU arbejder for internationalt samarbejde om at modernisere Verdenshandelsor-
ganisationen WTO, adressere bl.a. ikke-markedsorienterede politikker og praksis
27
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
fra visse lande, samt afvise landes unilaterale handelstiltag, som ikke er i overens-
stemmelse med WTO-reglerne. På den baggrund beklager EU de seneste import-
toldstiltag fra USA, som tvinger EU til at reagere på en passende, proportional og
retvis måde i fuld overensstemmelse med WTO-reglerne.
Infrastruktur
EU støtter G20-formandskabets prioritet i forhold til infrastruktur, herunder sær-
ligt udviklingen af infrastruktur som en aktivklasse, med henblik på at øge private
investeringer. Det er vigtigt at arbejdet fortsætter i henhold til den aftalte arbejds-
plan, særligt i forhold til styrket projektforberedelse og håndtering af risici og data-
mangler. EU er parat til at dele erfaringerne fra implementeringen af Investerings-
planen for Europa, som foreløbigt har genereret samlede investeringer for 287
mia. euro.
Internationalt skattesamarbejde
EU finder det vigtigt, at der findes globale løsninger til beskatning af den digitale
økonomi, og man ser frem til ambitiøse, effektive og fungerende løsninger, som
kan vedtages senest i 2020. På den baggrund ser EU frem til
OECD’s
input i
2019, som kan skabe vej for enighed om en konsistent global tilgang. Selvom en
global løsning foretrækkes, er mange lande interesserede i midlertidige tiltag. På
den baggrund har Kommissionen fremsat forslag vedr. beskatning af den digitale
økonomi i EU med henblik på at sikre en samhørig EU-tilgang og bidrage til de
globale løsninger.
G20-arbejdet til sikring af skattegennemsigtighed bør intensiveres, herunder ved
at overveje obligatoriske indberetningsregler for rådgivere og andre mellemmænd
på skatteområdet,
opdatere OECD’s liste over ikke-samarbejdsvillige
jurisdiktio-
ner og overveje defensive tiltag, samt ved nøje at overvåge landenes implemente-
ring af tilsagn i forhold til BEPS og de internationalt aftalte standarder for auto-
matisk informationsudveksling.
Finansiel regulering
Reformer af den finansielle regulering skal forblive en prioritet for G20. EU er
forpligtet til at sikre fuld, rettidig og konsistent færdiggørelse og implementering
af de aftalte
reformer. Fra EU’s side
hilses den seneste aftale om færdiggørelse af
Basel III (”Basel IV”) velkommen. For at sikre lige vilkår for banker på globalt
plan, og for at understøtte den finansielle stabilitet, bør alle de største jurisdiktio-
ner rettidigt implementere aftalen, og der ønskes
fra EU’s side
større fremskridt i
arbejdet i disse jurisdiktioner med at sikre robuste afviklingsrammer for centrale
modparter. EU finder det derudover vigtigt, at der sikres fremskridt i arbejdet
med cybersikkerhed og det internationale samarbejde om de finansielle udfordrin-
ger relateret til teknologiske forandringer (FinTech), herunder i forhold til kryp-
tovalutaer. EU støtter arbejdet i forhold til bæredygtig finansiering.
28
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
IMF og global finansiel governance
EU-landene støtter et stærkt, kvotebaseret og velfinansieret IMF i centrum for det
globale finansielle sikkerhedsnet. EU-landene er forpligtede til at arbejde for en
rettidig aftale i forbindelse med IMF-forårsmødet i april 2019, og senest i forbin-
delse med årsmødet
i oktober 2019, om tilpasning af IMF’s permanente kvoteres-
sourcer (15. kvotegennemgang), herunder en mulig ny formel til fastlæggelse af
landenes kvote- og stemmeandele. Det skal betragtes som en integreret pakke, der
omfatter aftaler om IMF’s samlede ressourcebehov,
tilpasning af kvoteandele lan-
dene imellem samt drøftelser om kvoteformlen. EU lægger vægt på, at forhandlin-
gerne skal være forankret i IMF’s egne organer. Perspektiverne i en mulig for-
øgelse af IMF’s permanente kvoteressourcer bør fastlægges hurtigst
muligt.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Overordnet ventes G20-arbejdet som helhed at have positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser, i det omfang det understøtter global økonomisk vækst og be-
skæftigelse samt finansiel og økonomisk stabilitet.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes generelt at kunne støtte den fælles EU-linje til det kommende G20-
møde.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte den fælles EU-holdning til det kommende G20-
møde.
29
Rådsmøde nr. 3631 (økonomi og finans) den 13. juli 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 13/7-18
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
30