Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3632 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
1923227_0001.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2018-3674
Fiskeriafdelingen
6. juli 2018
_______________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2018
(fiskeripunkter)
____________________________________________________
5. Rådets afgørelse om indgåelse af protokollen til gennemførelse af
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Republikken Elfenbenskysten og
Det Europæiske Fællesskab (2018-2024),
Rådets forordning om fordeling af fiskerimuligheder i medfør af
protokollen til gennemførelse af fiskeripartnerskabsaftalen mellem
Republikken Elfenbenskysten og Det Europæiske Fællesskab (2018-
2024), og
Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne og midlertidig
anvendelse af protokollen til gennemførelse af
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Republikken Elfenbenskysten og
Det Europæiske Fællesskab (2018-2024)
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. juli
2018, men forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde med henblik
på vedtagelse.
KOM (2018) 503, KOM (2018) 505 og KOM (2018) 502
s. 2
______________________________________________________
Rådsmøde nr. 3632 (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 16/7-18 - fiskeridelen
2
____________________________________________________
5. Rådets afgørelse om indgåelse af protokollen til gennemførelse af
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Republikken Elfenbenskysten og
Det Europæiske Fællesskab (2018-2024),
Rådets forordning om fordeling af fiskerimuligheder i medfør af
protokollen til gennemførelse af fiskeripartnerskabsaftalen mellem
Republikken Elfenbenskysten og Det Europæiske Fællesskab (2018-
2024), og
Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne og midlertidig
anvendelse af protokollen til gennemførelse af
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Republikken Elfenbenskysten og
Det Europæiske Fællesskab (2018-2024)
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. juli
2018, men forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde med henblik
på vedtagelse.
KOM (2018) 503, KOM (2018) 505 og KOM (2018) 502
______________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til fornyelse af protokol under
fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Elfenbenskysten. Aftalen blev paraferet den
16. marts 2018 og har en varighed på seks år. Den hidtidige protokol er udløbet den
30. juni 2018.
Aftalen er en del af EU’s netværk
af fiskeripartnerskabsaftaler om
tun og andre stærkt vandrende arter. Den nye protokol har en referencetonnage på i alt
5.500 ton for tun og andre stærkt vandrende arter. Den nye protokols samlede
finansielle modydelse er fastsat til 4,09 mio. € (ca. 30,47 mio. kr.) for hele perioden
på seks år. Hertil kommer redernes betaling.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 503, KOM (2018) 505 og KOM
(2018) 502 af 2. juli 2018 fremsendt forslag til
Rådets afgørelse om indgåelse af protokollen til gennemførelse af
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Republikken Elfenbenskysten og
Det Europæiske Fællesskab (2018-2024),
Rådets forordning om fordeling af fiskerimuligheder i medfør af
protokollen til gennemførelse af fiskeripartnerskabsaftalen mellem
Republikken Elfenbenskysten og Det Europæiske Fællesskab (2018-
2024),
Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne og midlertidig
anvendelse af protokollen til gennemførelse af
Rådsmøde nr. 3632 (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 16/7-18 - fiskeridelen
3
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Republikken Elfenbenskysten og
Det Europæiske Fællesskab (2018-2024)
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, i sammenhæng
med henholdsvis TEUF artikel 218, stk. 5, TEUF artikel 218, stk. 6, litra
a) og v), og artikel 218, stk. 7, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal. Forslaget til Rådets afgørelse om endelig indgåelse af protokollen
til fiskeripartnerskabsaftalen kan dog først vedtages efter godkendelse af
Europa-Parlamentet.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16.
juli 2018, men forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde
med henblik på vedtagelse.
3. Formål og indhold
EU og Elfenbenskysten har forhandlet om indgåelse af en ny
fiskeriprotokol om EU’s
adgang til fiskeri i Elfenbenskystens farvande.
Fiskeriprotokollen er knyttet til den gældende fiskeripartnerskabsaftale
mellem EU og Elfenbenskysten. Teksten til den nye fiskeriprotokol, som
fastsætter fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, blev paraferet
den 16. marts 2018. Fiskeriprotokollen gælder for en periode på seks år
fra den midlertidige anvendelse af protokollen. Den hidtidige
fiskeriprotokol med Elfenbenskysten udløber den 30. juni 2018. Aftalen
er en del af EU’s netværk af fiskeripartnerskabsaftaler
om tun og andre
stærkt vandrende arter.
Hensigten med fiskeriprotokollen er at give EU's fiskerfartøjer
fiskerimuligheder i Elfenbenskystens farvande af på grundlag den bedste
tilgængelige videnskabelig rådgivning, og hvor relevant, inden for
grænserne af det disponible overskud.
Parterne forpligtiger sig til at fremme samarbejdet om et ansvarligt fiskeri
i området, bl.a. gennem Den Internationale Kommission for Bevarelse af
Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT) og alle andre berørte
subregionale eller internationale organisationer. Begge parter forpligter sig
til at respektere henstillinger fra ICCAT. Både EU og Elfenbenskysten er
medlemmer af ICCAT.
Protokollen indeholder som den tidligere protokol en specifik
sektorstøtte. Sektorstøtten skal bidrage til en strategisk plan for udvikling
af fiskeri og akvakultur i Elfenbenskysten. Den har til formål at forvalte
bestandene bæredygtigt, og især blandt andet:
- Fortsat forbedring af kontrol og overvågning af fiskeriet
Rådsmøde nr. 3632 (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 16/7-18 - fiskeridelen
1923227_0004.png
4
-
-
-
-
Forbedring af den videnskabelige viden om bestandene
Forbedring af statistik om bestandene
Støtte til kystfiskeri
Styrkelse af internationalt samarbejde
Der skabes fiskerimuligheder for 28 notfartøjer med frysekapacitet til
tunfiskeri (svarende til den nuværene protokol) og 8 langlingefartøjer med
flydeline (mod 10 i den nuværende protokol). Fartøjerne er hovedsageligt
fra Frankrig og Spanien, mens Portugal kun har få fartøjer.
Fiskeriprotokollen giver disse fartøjer adgang til fiskeri efter 5.500 tons
tun og tunlignende arter (stærkt vandrende arter) (mod 6.500 tons i den
nuværende protokol).
Fiskerimuligheder vil kunne justeres op og ned i den blandede komité på
grundlag af henstillinger og resolutioner, der er vedtaget inden for
rammerne af ICCAT og den bedst tilgængelige videnskabelige rådgivning.
Den nye protokols samlede finansielle modydelse er 682.000
(ca. 5,08
mio. kr.) årligt og bygger på;
a)
EU betaler et årligt beløb for adgang på 330.000 €
(ca. 2,46 mio.
kr.)
de første to år og på 275.000 €
(ca. 2,05 mio. kr.) i de
følgende år for en referencemængde på 5.500 tons og
b) et specifikt
beløb på 352.000 €
(ca. 2,62 mio. kr.) pr. år de første
to på og 407.000 €
(ca. 3,03 mio. kr.) i de følgende år til støtte for
og gennemførelse af Elfenbenskystens sektorpolitik for fiskeri.
Dertil kommer redernes betaling.
I den tidligere protokol betalte EU i alt 680.000
€ pr. år
(ca. 5,07 mio. kr.)
fordelt på 422.500
(ca. 3,15 mio. kr.) årligt for en referencemængde på
6.500 tons og 257.500 € pr. år
(ca. 1,92 mio. kr.) til sektorstøtte. Det
bemærkes, at støtten til sektorpolitik stiger betydeligt i den nye protokol.
Parterne vil fortsat konsultere hinanden i den blandede komité
1
, hvor
blandt andet protokollens mål om ansvarligt fiskeri og sektorstøttens
nærmere udformning ville blive behandlet, således at
EU’s midler
anvendes til de formål, som er opstillet i aftalerne. Parterne forpligter sig
også til at samarbejde om at styrke kontrolforanstaltninger og overvågning
og bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri).
1
Den Blandede komité består af repræsentanter fra EU og Elfenbenskysten. Komitéen har
blandt andet til opgave at aftale ændrede fiskerimuligheder, hvis dette bliver relevant samt at
evaluere aftalen løbende.
Rådsmøde nr. 3632 (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 16/7-18 - fiskeridelen
5
Protokollen indeholder endelig blandt andet bestemmelser om, at proto-
kollen suspenderes i tilfælde af brud på menneskerettigheder eller alvorlige
tvister om fortolkningen af protokollen.
Evalueringsrapport om fiskeriprotokollen
Den tidligere protokol er blevet evalueret for DG Mare af uafhængige
konsulenter. Det fremgår, at bestandene af gulfinnet tun og bugstribet
bonit er i en god tilstand. Storøjet tun, som udgør en begrænset del af
fangsterne for notfartøjerne (5 %) er overudnyttet i forhold til det
maksimale bæredygtige udbytte (MSY), men det understreges, at der
fastsat forvaltningsforanstaltninger for bestanden inden for ICCAT i form
af kvoter og kapacitetsbegrænsninger for notfartøjer og langlinefartøjer
over 20 meter.
Rapporten konkluderer, at fiskeriaftalen med tilhørende protokol med
Elfenbenskysten bidrager effektivt både i forhold til den bæredygtige
forvaltning af fiskeressourcerne og til fiskerisektorerne i EU og
Elfenbenskysten. Det fremgår endvidere af evalueringsrapporten, at
sektorstøtten bør fortsættes i en eventuel ny protokol, særligt i forhold til
småskala fiskeriet og marine uddannelser i Elfenbenskysten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslag til endelig indgåelse af nye fiskeripartnerskabsaftaler med
tilhørende protokol kan først vedtages af Rådet efter Europa-Parlamentets
godkendelse.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget om en ny protokol har ikke i sig selv lovgivningsmæssige,
statsfinansielle eller administrative konsekvenser ud over indvirkning på
EU-budgettet. Ifølge forslaget forventes en samlet udgift på
4,09 mio. €
(ca. 30,47 mio. kr.) på EU's budget over en seksårig periode i finansiel
modydelse. Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge
af ændringer i fiskerimulighederne inden for aftalens ramme.
Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig
udgift
ved aftalen i gennemsnit over de seks år på ca. 13.640
(ca. 101.620 kr.)
Rådsmøde nr. 3632 (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 16/7-18 - fiskeridelen
1923227_0006.png
6
pr. år ved gennemsnitlig en årlig budgetudgift for EU på 682.000
(ca.
5,08 mio. kr.).
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilslutning til forslagene i Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger regeringen vægt på, at den nye fiskeriprotokol opfylder
de generelle principper om bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler i
forordningen om den fælles fiskeripolitik (grundforordningen) og af
Rådets konklusioner om fiskeripolitikkens eksterne dimension af 19. marts
2012, idet man særligt lægger vægt på:
-
bæredygtigt
fiskeri,
herunder
at
fiskeri
under
fiskeripartnerskabsaftalerne alene må foregå på et overskud af
fiskeressourcer
-
forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,
-
styrket kontrol, herunder fremme af regionalt samarbejde,
-
krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling,
herunder fremme af opbygning af høringsprocesser,
-
størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som
er opstillet i aftalerne,
-
at midlerne inden for rammerne af fiskeripartnerskabsaftalerne skal
komme lokalbefolkningen til gode og
-
størst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og
evaluering.
Regeringen henholder sig i den sammenhæng også til Folketingets
vedtagelse V42 af 7. april 2011, hvorefter EU-fartøjers eksterne
fiskeriaktiviteter skal forvaltes og kontrolleres efter samme standard som
inden for EU-farvande,
herunder at EU’s fiskeriaftaler påviseligt skal
understøtte en social og miljømæssigt bæredygtig udvikling.
Endelig lægges der vægt på en opretholdelse af en eksklusivitetsklausul,
som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftale
med et tredjeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for
rammerne af aftalen og ikke indgå private aftaler om fiskerimuligheder
uden for aftalens rammer.
Rådsmøde nr. 3632 (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 16/7-18 - fiskeridelen
7
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.