Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3641 - RIA Bilag 1
Offentligt
1943992_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. september 2018
EU-retskontoret
Daniella Gabris
2018-3051-0016
849509
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 11.
12. oktober 2018
Side:
3-14
Punkt 1:
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om rammer for fo-
rebyggende rekonstruktion, mulig-
heden for en ny chance og foran-
staltninger med henblik på mere
effektive procedurer for rekon-
struktion, insolvensbehandling og
gældssanering og om ændring af
direktiv 2012/30/EU
e-beviser: A) Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning
om europæiske editions- og sik-
ringskendelser om elektronisk be-
vismateriale i straffesager
, B)
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om harmoniserede
regler for udpegning af retlige re-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
15-30
Punkt 2:
Forordningen har hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stil-
ling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at
forordningen ikke er bindende for eller finder
anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0002.png
præsentanter med henblik på ind-
samling af bevismateriale i straffe-
sager
31-34
Punkt 3:
Grundlæggende rettigheder:
A) Udveksling af synspunkter med
direktøren for Den Europæiske
Unions Agentur for Grundlæg-
gende Rettigheder (FRA), B)
Rådskonklusioner om anvendel-
sen af EU’s
Charter om Grundlæg-
gende Rettigheder i 2017
Sikring af frie og retfærdige valg,
herunder mod misbrug af person-
data og cyberangreb
Rådets forordning (EU)
2017/1939 af 12. oktober 2017 om
gennemførelse af et forstærket
samarbejde om oprettelse af Den
Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO)

42-45
Punkt 6:
Gensidig anerkendelse på det
strafferetlige område
styrkelse af
gensidig tillid
35-38
Punkt 4:
39-41
Punkt 5:

Forordningen har hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stil-
ling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at
forordningen ikke er bindende for eller finder
anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
2
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en
ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedu-
rer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om
ændring af direktiv 2012/30/EU
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2016) 723 endelig
1.
Resumé
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet. Forslaget er på dagsordenen
for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 med
henblik på vedtagelse af en generel indstilling, navnlig vedrørende forsla-
gets bestemmelser om rekonstruktion mv., idet der tidligere er vedtaget en
delvis generel indstilling om andre af forslagets bestemmelser. Generelt har
forslaget bl.a. til formål at undgå unødvendige konkurser samt at fjerne hin-
dringer for f.eks. frie kapitalbevægelser. Regeringen vurderer, at forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. De foreslåede bestemmelser
om rekonstruktion
der er hovedsigtet for den generelle indstilling
for-
ventes at kræve visse justeringer af dansk lovgivning. Da direktivforslaget
imidlertid sigter til en fleksibel minimumsharmonisering, forventes forsla-
get dog ikke i væsentlig grad at ændre den eksisterende danske rekonstruk-
tionsordning, som i 2010 blev vedtaget af et enigt Folketing. Forslaget for-
ventes derudover ikke at have væsentlige statsfinansielle og erhvervsøkono-
miske konsekvenser. I lyset heraf
og i lyset af, at regeringen i øvrigt er
positiv over for de overordnede mål med forslaget
kan regeringen i det
hele tilslutte sig formandskabets oplæg om en generel indstilling.
2.
Baggrund
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 53 og 114 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Artikel 53 omhandler bl.a.
samordning af medlemsstaternes lovgivning om adgang til at optage og ud-
øve selvstændig erhvervsvirksomhed. Artikel 114 omhandler harmonisering
af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markeds funktion.
Direktivforslaget er dermed ikke omfattet af det danske retsforbehold. For-
slaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294.
3
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0004.png
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. juni 2018 vedtog Rå-
det en delvis generel indstilling vedrørende en del af forslagets bestemmel-
ser
nærmere bestemt om gældssanering for iværksættere mv., effektivise-
ring af insolvensprocedurer mv. samt dataindsamling. I forhold til disse be-
stemmelser var og er det vurderingen
sådan som der blev redegjort for
over for Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet
at bestemmel-
serne i meget vidt omfang efterlader Danmark fleksibilitet, hvorfor de ikke
i nævneværdig grad vil få betydning for gældende dansk ret.
Det forventes nu, at formandskabet vil lægge op til, at Rådet på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 vedtager en generel
indstilling vedrørende forslagets øvrige bestemmelser
navnlig om rekon-
struktion mv. Herefter forventes det, at formandskabet indleder drøftelser
med Kommissionen og Parlamentet om direktivforslaget i sin helhed.
3.
Formål og indhold
Følgende gennemgang baserer sig på Kommissionens oprindelige forslag
fra november 2016 samt udviklingen i de løbende forhandlinger på arbejds-
gruppeniveau.
Formålet med direktivforslaget angives overordnet at være at fjerne hindrin-
ger for f.eks. frie kapitalbevægelser og etableringsfriheden forårsaget af for-
skelle mellem medlemsstaternes regler om rekonstruktion, gældssanering
mv. Kommissionen henviser derudover bl.a. til, at de foreslåede regler ge-
nerelt skal tjene til at forbedre investeringsmuligheder, undgå unødvendige
konkurser, fremme iværksætterkultur mv.
Direktivforslaget har tre hoveddele, hvoraf kun del nr. 1 er relevant for den
generelle indstilling, der forventes drøftet på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 11.-12. oktober 2018:
1) Skyldners adgang til forebyggende rekonstruktion
2) Gældssanering mv. for iværksættere
3) Effektivisering af rekonstruktions-, insolvens- og gældssanerings-
procedurer
Nr. 1) Forslagets bestemmelser om adgang til forebyggende rekonstruktion
(artikel 4-18)
4
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0005.png
Forslagets art. 4 omhandler adgangen til forebyggende rekonstruktion. Det
fremgår således bl.a., at medlemsstaterne skal sikre, at skyldnere i økono-
miske vanskeligheder ved sandsynlighed for insolvens har adgang til en ord-
ning for forebyggende rekonstruktion med det formål at undgå insolvens mv.
Der lægges op til, at en begæring om forebyggende rekonstruktion kan ind-
gives af skyldneren samt
hvis medlemsstaten bestemmer det
af fordrings-
haverne.
Forslagets art. 5-7 indeholder bestemmelser om den periode, hvori en fore-
byggende rekonstruktionsplan forhandles. Efter disse bestemmelser er ud-
gangspunktet, at skyldneren i et vist omfang bevarer kontrollen over virk-
somhedens daglige drift mv. Der foreslås desuden regler om, i hvilket om-
fang der skal ske beskikkelse af en person eller et organ til f.eks. at bistå
eller føre tilsyn med skyldneren.
Derudover foreslås en række regler vedrørende suspension af kreditorfor-
følgning af skyldneren under rekonstruktionsforhandlingerne. Der lægges
op til, at suspensionsperioden som udgangspunkt er på højst 4 måneder,
men at perioden e.o. af de ansvarlige myndigheder kan forlænges op til, som
hovedregel, 12 måneder.
Forslagets art. 8-15 indeholder bestemmelser om de oplysninger, der skal
fremgå af en rekonstruktionsplan, om planens vedtagelse, stadfæstelse og
virkning samt om klage over planen. Der foreslås således bl.a. regler om
kreditorers afstemning om en rekonstruktionsplan mv. samt regler om, at
planen som udgangspunkt skal stadfæstes af en relevant myndighed. Endelig
foreslås der regler om appel til en højere retsinstans e.l. over stadfæstelse
af en rekonstruktionsplan.
Forslagets art. 16-17 indeholder bestemmelser, som har til formål at skabe
sikre rammer for tilførsel af ny finansiering mv. og andre dispositioner, der
gennemføres i forbindelse med en rekonstruktionsplan (f.eks. ny finansie-
ring, som er nødvendig for at sikre en virksomheds drift mv. under rekon-
struktionsforhandlinger, eller rimelige udgifter til professionel rådgivning
e.l.)
Det bemærkes derudover, at direktivforslaget indeholder én bestemmelse
om såkaldt ”early warning”, der også forventes omfattet af oplægget om en
forestående generel indstilling. Bestemmelsen tager sigte på at sikre, at
5
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0006.png
skyldnere og iværksættere har adgang til såkaldte "early warning"-værktø-
jer, som kan hjælpe med tidligt at afsløre en forværring af deres økonomiske
situation.
Nedenfor skitseres kort direktivforslagets øvrige hoveddele nr. 2-3, der
som nævnt
ikke forventes omfattet af formandskabets oplæg om en generel
indstilling:
Nr. 2) Forslagets bestemmelser om gældssanering mv. for forgældede
iværksættere ("en ny chance") går ud på, at medlemsstaterne skal sikre, at
håbløst gældsatte iværksættere kan opnå gældssanering. Forslaget indehol-
der i den forbindelse bl.a. bestemmelser om gældssaneringsperioden, der
som udgangspunkt ikke må være over 3 år.
Nr. 3) Forslagets bestemmelser om effektivisering af rekonstruktions-, in-
solvens- og gældssaneringsprocedurer omhandler bl.a. grund- og efterud-
dannelse af myndighedsrepræsentanter og insolvensbehandlere mv. samt
forskellige principper for effektiv håndtering af sager om f.eks. rekonstruk-
tion og insolvens.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens opfattelse, at direktivforslaget respekterer nærheds-
princippet.
Det anføres således bl.a. i forslaget, at på grund af de mange forskelle mel-
lem de nationale regler for rekonstruktion
og ”en ny chance” (gældssane-
ring) i EU er det yderst usandsynligt, at medlemsstaterne enkeltvis vil være
i stand til at sikre den generelle sammenhæng mellem deres egen og andre
medlemsstaters insolvenslovgivning.
Særligt for så vidt angår muligheden for
”en ny chance” (gældssanering)
skelner Kommissionen mellem fysiske personer, der er iværksættere hen-
holdsvis forbrugere. Kommissionen fremhæver, at iværksættere konstant
søger nye kilder til investering (ofte på tværs af landegrænser), mens for-
brugere hælder til lokal finansiering (lån fra lokale banker). Kommissionen
6
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0007.png
anfører på den baggrund, at forbrugeres overgældsætning først bør håndte-
res på nationalt plan, men anfører samtidig, at medlemsstaterne kan overveje
at anvende de samme gældssaneringsprincipper på alle fysiske personer.
Det er på det foreliggende grundlag regeringens vurdering, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
For så vidt angår rekonstruktion indeholder konkursloven en række regler
om rekonstruktionsbehandling ved skifteretten. Overordnet set er rekon-
struktion en insolvensprocedure på samme måde som konkursbehandling. I
modsætning til konkursbehandling er hovedformålet med rekonstruktion at
prøve at bevare skyldnerens virksomhed
f.eks. via en akkordordning med
kreditorerne.
En skyldner, der er insolvent, skal ifølge loven tages under rekonstruktions-
behandling, når det begæres af skyldneren eller en fordringshaver. En
skyldner er insolvent, hvis den pågældende ikke kan opfylde sine forpligtel-
ser, efterhånden som de forfalder, medmindre betalingsudygtigheden må
antages blot at være forbigående. Insolvens antages i almindelighed at fo-
religge, hvis skyldneren f.eks. erkender at være insolvent eller har standset
sine betalinger.
En rekonstruktion skal ifølge loven mindst indeholde et af følgende elemen-
ter: Tvangsakkord
der f.eks. kan gå ud på procentvis nedsættelse eller
bortfald af fordringer mod skyldneren
eller virksomhedsoverdragelse.
Ved indledningen af rekonstruktionsbehandlingen beskikker skifteretten
bl.a. en eller flere rekonstruktører, der i samarbejde med skyldneren skal
undersøge mulighederne for at rekonstruere den nødlidende virksomhed.
Senest 4 uger efter rekonstruktionsbehandlingens indledning afholdes et
møde med fordringshaverne, hvor et forslag til rekonstruktionsplan drøftes.
Derpå skal der som udgangspunkt efter senest 6 måneder afholdes møde i
skifteretten med henblik på afstemning om rekonstruktionsforslaget. Kon-
kursloven indeholder i den forbindelse regler om vedtagelse af rekonstruk-
tionsforslaget, herunder om stemmeret. Det vedtagne rekonstruktionsfor-
slag er ifølge loven ikke gyldigt, før det er stadfæstet af skifteretten.
7
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0008.png
Konkursloven indeholder i øvrigt bl.a. regler om skyldners dispositioner un-
der rekonstruktionsbehandlingen og begrænsninger i adgangen til under re-
konstruktionsbehandlingen at søge fyldestgørelse i skyldnerens aktiver.
Om
”early warning”-værktøjer
bemærkes, at sådanne i Danmark er indført
til brug for små og mellemstore virksomheder. Siden 2007 har en offentligt
drevet ordning, ”Early Warning”, været et tilbud om gratis, uvildig og for-
trolig vejledning til virksomheder i krise. Ordningen, der hører under Er-
hvervsministeriet, er ikke lovreguleret.
Konkursloven indeholder endvidere regler om gældssanering for fysiske
personer. Skifteretten kan under nærmere angivne betingelser afsige ken-
delse om gældssanering efter skyldners begæring, hvis skyldneren godtgør,
at skyldneren ikke er i stand til
og inden for de nærmeste år ingen udsigt
har til
at kunne opfylde sine gældsforpligtelser, og det må antages, at
gældssanering vil føre til en varig forbedring af skyldnerens økonomiske
forhold.
For så vidt angår insolvensprocedurer mv. er der i konkursloven fastsat reg-
ler med henblik på at sikre hurtig og effektiv behandling af bl.a. konkurs-
boer. Således følger det f.eks. af konkursloven, at kurator skal fremme et
konkursbos behandling mest muligt, ligesom skifteretten kan pålægge kura-
tor at foretage det fornødne til at fremme boets behandling og slutning inden
for en af skifteretten fastsat frist. På samme måde er der for rekonstruktioner
fastsat en række tidsfrister, som skal sikre sagens fremme. I konkursloven
er desuden fastsat nærmere regler for skifterettens beskikkelse og afsættelse
mv. af kuratorer og rekonstruktører.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af direktivforslaget må forventes at få lovgivningsmæssige kon-
sekvenser. Herunder forventes forslaget at medføre et behov for at ændre
konkursloven, bl.a. i forhold til de foreslåede regler om en skyldners adgang
til forebyggende rekonstruktion. I sin nuværende udformning er de foreslå-
ede direktivbestemmelser dog fleksible, hvorfor implementeringen ikke i væ-
sentlig grad forventes at ændre den eksisterende danske rekonstruktions-
ordning, jf. nærmere nedenfor under pkt. 10.
8
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0009.png
Vedtagelse af forslaget forventes derudover at kræve, at ”early warning”-
ordningen lovfæstes. Det forventes dog ikke, at der indholdsmæssigt skal
foretages væsentlige ændringer af den eksisterende danske ordning.
Økonomiske konsekvenser
I forhold til de bestemmelser, som forventes at være hovedsigtet for en fore-
stående generel indstilling
navnlig om rekonstruktion mv.
bemærkes, at
implementeringen som nævnt ikke synes at forudsætte væsentlige ændringer
af de gældende danske ordninger på området. Tilsvarende forventes forsla-
get heller ikke umiddelbart at medføre væsentlige økonomiske konsekven-
ser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have andre konsekvenser eller at
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og ret-
ligt samarbejde den 25. september 2018.
Direktivforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Vestre Landsret, Østre Landsret, Sø- og Handelsretten, Samtlige byretter,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Aarhus Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk
Institut, ADIPA, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbej-
derbevægelsens Erhvervsråd, ATP-huset, Autobranchens Handels- og Indu-
striforening, Business Danmark, Bygherreforeningen, Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg, Danish Venture Capital and Private Equity Associa-
tion, Danmarks Aktionærforening, Danmarks Almene Boliger, Danmarks
Eksportforening, Danmarks Energi, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Forsikringsmæglere og Forsikringsagenturer (FDFA), Dansk Metal, Dan-
marks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk InkassoBrancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk
Told og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Insolvensadvokater, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske
Speditører, Datatilsynet, Det Faglige Hus, DJØF, Ejendomsforeningen Dan-
9
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
mark, EKF Eksport Kredit Fonden, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles For-
bund (3F), Finans og Leasing, Finans-forbundet, Finansiel Stabilitet, Fi-
nansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Fonds-
mæglerforeningen, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Frie Funktionærer,
FSR
danske revisorer, FTF, Garantifonden for indskydere og investorer,
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Grundejernes Landsorga-
nisation, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Håndværksrådet, Ingeni-
ørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, Investeringsfondsbran-
chen (IFB), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommu-
nernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kooperatio-
nen, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse, Kura-
torforeningen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landbrug
og Fødevarer, Landsorganisationen Danmark, Lederne, Lejernes Landsor-
ganisation, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtager-
nes Garantifond, Politiforbundet, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Regionale Bankers Forening, Retspolitisk Forening, SKAT, Syddansk Uni-
versitet, Juridisk Institut, Søfartsstyrelsen, VP securities.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Sø- og Handelsretten, Domstolsstyrelsen, Advokatrådet, Dansk Industri, Fi-
nans Danmark, FSR
danske revisorer, Håndværksrådet og Lønmodtager-
nes Garantifond.
De indkomne høringssvar, der blev oversendt den 7. april 2017, drejer sig
overvejende om de foreslåede nye regler om forebyggende rekonstruktion.
Høringsparterne er generelt positivt stillet over for direktivforslaget og de
bagvedliggende formål.
Af konkrete opmærksomhedspunkter mv., som høringsparterne pegede på,
kan fremhæves følgende:
- Forståelsen af direktivforslaget giver på nogle punkter anledning til
tvivl, hvilket bør afklares i det videre forløb
det gælder f.eks. i
forhold til kreditorers rettigheder under skyldnerens rekonstrukti-
onsbehandling.
- I forlængelse heraf giver det anledning til tvivl, hvordan sikrede kre-
ditorer
herunder panthavere
stilles efter direktivforslaget sam-
menlignet med dansk ret. I høringen gives der i den forbindelse bl.a.
udtryk for, at hvis sikrede kreditorer opnår en ringere retsstilling end
10
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
-
-
efter dansk ret, vil det bl.a. kunne have som konsekvens, at danske
virksomheders muligheder for bank- og realkreditfinansiering mod
sikkerhedsstillelse på sigt vil forringes.
De foreslåede regler om, at en rekonstruktionsbehandling som ud-
gangspunkt udelukker anden kreditorforfølgning, bør ikke på urime-
lig måde gribe ind i aftaleforhold mellem skyldneren og banker,
f.eks. i forhold til en uudnyttet kredit. I høringen gives der i den for-
bindelse bl.a. udtryk for, at usikkerhed om sådanne løbende bank-
mellemværender tilsvarende på sigt kan forringe danske virksomhe-
ders muligheder for finansiering.
Der efterlyses klare kriterier
og vide rammer
for, hvornår der
efter direktivforslaget kan/skal beskikkes en ”bobehandler” (rekon-
struktør), der bistår under rekonstruktionsbehandlingen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdninger til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Rådet har tidligere
som også før nævnt
på et rådsmøde i juni 2018 ved-
taget en delvis generel indstilling vedrørende en del af forslagets bestem-
melser (om gældssanering for iværksættere mv., effektivisering af insolvens-
procedurer mv. samt dataindsamling). I forhold til disse bestemmelser var
og er det vurderingen
sådan som der blev redegjort for over for Folketin-
gets Europaudvalg forud for rådsmødet
at bestemmelserne i meget vidt
omfang efterlader Danmark fleksibilitet, hvorfor de ikke i nævneværdig
grad forventes at få betydning for gældende dansk ret.
Det forventes nu, at formandskabet vil lægge op til, at Rådet på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 vedtager en generel
indstilling vedrørende forslagets øvrige bestemmelser
navnlig om rekon-
struktion mv. Herefter forventes det, at formandskabet indleder drøftelser
med Kommissionen og Parlamentet om direktivforslaget i sin helhed.
Siden forslagets fremsættelse i november 2016 har en arbejdsgruppe under
Rådet arbejdet indgående med direktivforslaget. I den forbindelse har en
række medlemsstater
herunder Danmark
navnlig udtrykt ønske om flek-
sibilitet for medlemsstaternes implementering af bl.a. de nævnte bestemmel-
ser om rekonstruktion. Overordnet set er resultatet blevet
ligesom det var
11
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0012.png
tilfældet for bestemmelserne om gældssanering mv., som blev drøftet på
rådsmødet i juni 2018
at bestemmelserne om rekonstruktion synes flek-
sible og rummelige, jf. nærmere herom i det følgende.
For så vidt angår den danske rekonstruktionsordning, blev reglerne herom
på baggrund af en betænkning afgivet af Konkursrådet
vedtaget i 2010
af et enigt Folketing.
Som skitseret ovenfor under pkt. 6, er der tale om et teknisk og detaljeret
regelsæt, der overordnet set søger at balancere en rimelig mulighed for at
redde en nødlidende virksomhed fra konkurs
f.eks. via en akkordordning
over for hensynet til kreditorerne. Konkursloven indeholder i den forbin-
delse en lang række regler om skyldnerens og kreditorers rettigheder og
pligter samt skifterettens og rekonstruktørens rolle (f.eks. om afholdelse af
møder i skifteretten; frister for sagens fremdrift; underretning og inddra-
gelse af kreditorer; afstemningsregler; rekonstruktørens belysning af skyld-
nerens virksomhed; tilsidesættelse af eventuelle urimelige dispositioner e.l.
foretaget af skyldneren; forholdet mellem rekonstruktion og anden kreditor-
forfølgning; skifterettens godkendelse af en rekonstruktionsplan osv.).
Den minimumsharmonisering, som direktivforslagets bestemmelser om re-
konstruktion lægger op til, vurderes i vidt omfang at udtrykke principper og
minimumskrav, der allerede er afspejlet i
og kan rummes inden for
den
eksisterende danske rekonstruktionsordning. Direktivbestemmelserne synes
i det hele at efterlade Danmark fleksibilitet i forhold til at opretholde og
gennemføre nationale regler på området.
Det gælder bl.a. i forhold til de opmærksomhedspunkter mv., som hørings-
parter har fremhævet, jf. nærmere herom ovenfor under pkt. 8.
Eksempelvis har det for regeringen været et væsentligt fokuspunkt, at de
foreslåede regler om rekonstruktion ikke forringer vilkårene for sikrede kre-
ditorer (f.eks. en långiver, der har pant i et af skyldnerens aktiver). Resul-
tatet er blevet, at direktivforslaget ikke i væsentlig grad synes at ændre på
vilkårene for sikrede kreditorer sammenlignet med gældende dansk ret. Det
skal bl.a. ses i lyset af, at der i direktivforslaget er sikret en henvisning til,
at kreditorer som udgangspunkt ikke kan påtvinges en ringere retsstilling
ved en rekonstruktion, end de efter medlemsstatens nationale regler
i Dan-
mark konkursloven
ville have fået ved en konkurs.
12
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0013.png
Også i forhold til skyldnerens løbende bankmellemværender og i forhold til
beskikkelsen af en rekonstruktør
der også blev fremhævet som fokuspunk-
ter under høringen, jf. ovenfor under pkt. 8
er direktivforslaget så vidt ses
blevet så rummeligt og fleksibelt, at de danske regler på området uden væ-
sentlige ændringer synes at kunne videreføres.
Det forventes, at direktivet skal implementeres senest 3 år efter dets ikraft-
træden
i al fald for så vidt angår de fleste af dets bestemmelser. Når det
endeligt vedtagne direktiv foreligger
efter formandskabets forhandlinger
med bl.a. Parlamentet
vil Justitsministeriet nøje analysere direktivet med
henblik på at udarbejde de nødvendige ændringer af navnlig den danske
konkurslovs bestemmelser om rekonstruktion. Justitsministeriet forventer at
bede Konkursrådet om at forestå analysearbejdet, ligesom ministeriet i øv-
rigt løbende har inddraget Konkursrådet i det hidtidige arbejde med direk-
tivforslaget.
Som skitseret ovenfor
og som også nævnt ovenfor under pkt. 7
forventes
implementeringen af direktivets rekonstruktionsbestemmelser imidlertid
ikke i væsentlig grad at ændre den eksisterende danske rekonstruktionsord-
ning. Det forventes således umiddelbart, at de lovændringer, som implemen-
teringen kan give anledning til, bl.a. vil omhandle sprogbrug samt en nær-
mere angivelse i loven af, hvordan rekonstruktøren skal beskrive skyldne-
rens virksomhed og situation. Implementeringen vil eventuelt også forud-
sætte mere udførlige lovregler om kreditorers afstemning om en rekonstruk-
tionsplan, herunder inddeling af kreditorer efter type, uden at det dog der-
ved synes nødvendigt med grundlæggende indholdsmæssige ændringer af
den gældende ordning.
Det kan formentlig også komme på tale i mindre omfang at fremrykke tids-
punktet for, hvornår en skyldner kan påbegynde rekonstruktionsbehandling.
Direktivforslaget forudsætter således, at en skyldner kan undergå rekon-
struktionsbehandling, når der er en ”sandsynlighed for insolvens”. Den
danske konkurslov forudsætter, at skyldneren er insolvent, dvs. at den på-
gældende ikke kan opfylde sine forpligtelser, efterhånden som de forfalder,
medmindre betalingsudygtigheden må antages blot at være forbigående.
Omvendt overlader direktivforslaget det dog udtrykkeligt til medlemssta-
terne at definere begrebet ”sandsynlighed for insolvens”, ligesom den dan-
ske konkurslov i øvrigt allerede i dag opererer med forskellige kategorier
for, hvornår skyldneren må formodes at være insolvent (f.eks. hvis skyldne-
ren har standset sine betalinger).
13
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0014.png
Om
”early warning”-værktøjer,
dvs. f.eks. tilbud om rådgivning af virksom-
heder i krise e.l., kan afslutningsvist tilføjes
som også nævnt ovenfor under
pkt. 7
at implementeringen af direktivet derudover forventes at kræve, at
den eksisterende danske
”early warning”-ordning
under Erhvervsministe-
riet lovfæstes. Som også nævnt ovenfor, forventes det dog ikke, at der ind-
holdsmæssigt skal foretages væsentlige ændringer af den danske ordning.
Samlet set synes de direktivbestemmelser, der forventes omfattet af en fore-
stående generel indstilling, at være fleksible og rummelige. Det gælder også
de foreslåede bestemmelser om rekonstruktion, som er hovedsigtet for en
generel indstilling. Bestemmelserne herom synes således i vidt omfang at
udtrykke principper og minimumskrav, der allerede er afspejlet i den eksi-
sterende danske rekonstruktionsordning. Implementeringen af direktivet
forventes derfor heller ikke i væsentlig grad at ændre den eksisterende dan-
ske rekonstruktionsordning, som i 2010 blev vedtaget af et enigt Folketing.
I lyset heraf
samt i lyset af, at regeringen i øvrigt er positiv over for de
overordnede mål om f.eks. at fjerne hindringer for frie kapitalbevægelser
kan regeringen i det hele tilslutte sig formandskabets oplæg om en generel
indstilling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 7. april 2017. Sagen er se-
nest forelagt Folketingets Europaudvalg den 1. juni 2018 forud for rådsmø-
det (retlige og indre anliggender) den 4.-5. juni 2018.
14
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0015.png
Dagsordenspunkt 2: e-beviser: A) Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager, B) Forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv om harmoniserede regler for udpegning af
retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i
straffesager
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Forslaget til forordning er omfattet af retsforbeholdet.
Forslaget til direktiv er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 225 endelig
KOM(2018) 226 endelig
1. Resumé
Forslaget til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager er omfattet af retsforbeholdet. For-
slaget til direktiv om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræ-
sentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager er ikke
omfattet af retsforbeholdet. Forslagene er sat på dagsordenen for rådsmø-
det (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 med henblik på
en politisk drøftelse. De to forslag blev fremsat af Kommissionen som en
samlet pakke den 17. april 2018 og er en del af en række tiltag fra Kommis-
sionen som opfølgning på Kommissionens antiterrorpakke fra oktober 2017.
Forslagene har overordnet til formål at lette indsamlingen af elektronisk
bevismateriale på tværs af landegrænser i straffesager. Derudover har di-
rektivforslaget til formål at reducere hindringer for tjenesteudbydernes frie
udveksling af tjenesteydelser. Forslagene vurderes at være i overensstem-
melse med nærhedsprincippet. Direktivforslaget forventes umiddelbart at
nødvendiggøre ændringer i dansk lovgivning samt at få statsfinansielle kon-
sekvenser. Forordningsforslaget er omfattet af retsforbeholdet, og forslaget
har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser. Det vurderes dog umiddelbart, at en vedtagelse af forordningsfor-
slaget sammenholdt med en vedtagelse direktivforslaget vil have konsekven-
ser for Danmark. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de
øvrige medlemsstaters holdninger til forslagene. Fra dansk side er man fo-
reløbigt overordnet positiv over for forslagene. Fra dansk side vil der blive
lagt vægt på, hvilken betydning forslagene vil have for Danmark i lyset af
15
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
retsforbeholdet, herunder for danske myndigheder, tjenesteudbydere, samt
for det fremtidige samarbejde med de øvrige medlemsstater.
2. Baggrund
Kommissionen har den 17. april 2018 fremsat en pakke bestående af a) et
forordningsforslag om europæiske editions- og sikringskendelser om elek-
tronisk bevismateriale samt b) et direktivforslag om harmoniserede regler
for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevis-
materiale i straffesager.
De to forslag supplerer de eksisterende EU-regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater, samt den europæiske efterforskningsken-
delse. Danmark deltager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er fremsat
med hjemmel i
TEUF artikel 82, stk. 1.
I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, der således ikke
vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget er fremsat
med hjemmel i
TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet,
og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark.
Begge forslag skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål vedrø-
rende kryptering og e-beviser. Emnet har siden været drøftet på en række
rådsmøder fra 2015-2017.
Forordningsforslaget er modtaget i dansk sprogversion den 24. maj 2018.
Direktivforslaget er modtaget i dansk sprogversion den 25. maj 2018.
16
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0017.png
3. Formål og indhold
3.1. a) Forslag til forordning om europæiske editions- og sikringsken-
delser om elektronisk bevismateriale i straffesager
3.1.1. Forslaget generelt
Forordningsforslaget bygger på princippet om gensidig anerkendelse og
indfører
europæiske pålæg om (1) udlevering og (2) sikring af elektronisk
bevismateriale, der er lagret af en tjenesteudbyder, der udbyder sine tjene-
ster i EU. De to typer pålæg kan kun udstedes i forbindelse med straffesager,
herunder i forbindelse med efterforskning.
Begge typer pålæg vil skulle udstedes eller godkendes af en judiciel myn-
dighed i en medlemsstat (udstedelsesstaten) og fremsendes ved brug af en
særlig attest direkte
til tjenesteudbyderen eller
dennes retlige repræsentant,
som tjenesteudbyderen
i medfør af det samtidigt fremsatte direktivforslag
har udpeget med henblik på indsamling af bevismateriale.
Forslaget adskiller sig fra andre retsakter, der bygger på princippet om gen-
sidig anerkendelse, ved, at myndighederne i den medlemsstat, hvor tjene-
steudbyderen er etableret eller repræsenteret (den fuldbyrdende medlems-
stat), som udgangspunkt ikke inddrages, idet pålægget sendes direkte til tje-
nesteudbyderen
eller dennes retlige repræsentant.
Myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræ-
senteret, vil kun blive inddraget i særlige tilfælde, eller hvis tjenesteudby-
deren eller repræsentanten ikke efterkommer pålægget.
Forslaget finder kun anvendelse i grænseoverskridende situationer, det vil
sige i tilfælde, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræsenteret i en
anden medlemsstat end udstedelsesstaten. I de tilfælde, hvor tjenesteyderen
er etableret eller repræsenteret i samme medlemsstat som den udstedende
myndighed, vil sikringen eller udleveringen af bevismaterialet skulle ske ef-
ter nationale regler. Forslaget finder ligeledes anvendelse, hvis tjenesteud-
byderen ikke er etableret eller repræsenteret i EU, men udbyder tjenester i
EU.
17
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0018.png
3.1.2. Nærmere om forslagets centrale elementer
I forslagets kapitel 1 er der fastsat regler om genstand, definitioner og an-
vendelsesområde.
I forslagets kapitel 2 er der fastsat regler om udstedelse og gennemførelse
af pålæg, brug af attester, fortrolighed, underretning af den person, dataene
vedrører, og godtgørelse af udgifter.
I forslagets kapitel 3 er der fastsat regler om sanktioner og fuldbyrdelse i
tilfælde af manglende overholdelse.
I forslagets kapitel 4 er der fastsat regler om retsmidler.
I forslagets kapitel 5 er der fastsat afsluttende bestemmelser om bl.a. over-
vågning og rapportering, Kommissionens delegerede beføjelser, evaluering
samt ikrafttræden.
Omfattede tjenesteudbydere
Forordningen gælder for alle tjenesteudbydere, der udbyder en række nær-
mere angivne tjenester i EU, herunder tjenesteudbydere, der ikke er etableret
i EU.
Det afgørende
for, om en tjenesteudbyder ”udbyder tjenester i EU”,
er, om
tjenesteudbyderen gør det muligt for juridiske eller fysiske personer i en el-
ler flere medlemsstater at anvende sine tjenester.
Den blotte tilgængelighed
af tjenesten er dog ikke tilstrækkelig. Der stilles derfor også krav om en
”væsentlig tilknytning”
til den eller de medlemsstater, hvor tjenesterne stil-
les til rådighed, hvilket vil skulle afgøres på grundlag af en række momenter.
En sådan væsentlig tilknytning anses for at være til stede, hvis tjenesteud-
byderen er etableret i en eller flere medlemsstater i EU. For tjenesteudby-
dere uden for EU vil det være afgørende, om der er et betydeligt antal bru-
gere i en eller flere medlemsstater, eller om tjenesteudbyderen målretter
sine tjenester en eller flere medlemsstater, f.eks. ved at markedsføre tjene-
sterne på det nationale sprog eller
ved at udbyde app’s i lokale ”app-butik-
ker”.
18
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Udbydere af følgende typer af tjenester er omfattet af forslaget:
1)
Elektroniske kommunikationstjenester som defineret i artikel 2, stk.
4, i direktivet om en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
(forslaget til direktiv er endnu ikke vedtaget).
Informationssamfundets tjenester som defineret i artikel 1, stk. 1, litra
b), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535, for
hvilke lagring af data er et afgørende element i den tjeneste, der leve-
res til brugeren,
herunder sociale netværk, onlinemarkedspladser til
fremme af transaktioner mellem deres brugere samt andre udbydere
af hostingtjenester.
Internetdomænenavns-og IP-nummereringstjenester, såsom udbydere
af IP-adresser,
domænenavnsadministratorer, domænenavnsregistra-
torer og hermed forbundne privatlivs- og proxytjenester.
2)
3)
Omfattede data
Følgende typer af data er omfattet af forslaget:
1)
Abonnementsdata, hvilket omfatter data vedrørende:
a) en abonnents eller en kundes identitet, herunder navn,
fødselsdato, posttadresse eller fysisk adresse, fakturerings- og
betalingsoplysninger, telefonnummer eller e-mail
b) type tjeneste og dens varighed
2)
Adgangsdata (data
vedrørende påbegyndelsen og afslutningen af en
brugeradgangssession til en tjeneste, som skal bruges til at identifi-
cere brugeren,
f.eks. oplysninger om den IP-adresse, der anvendes
under adgangssessionen)
Transaktionsdata (data
vedrørende leveringen af en tjeneste, der
udbydes af en tjenesteudbyder, som tilvejebringer en kontekst eller
yderligere oplysninger om en sådan tjeneste og er genereret eller
behandlet af tjenesteudbyderens informationssystem, f.eks. afsender
og modtager af en meddelelse eller en anden form for interaktion)
Indholdsdata (lagrede
data i digitalt format, f.eks. en nedskrevet eller
indtalt besked, videoer, billeder og lyd)
3)
4)
De omfattede typer data er nærmere beskrevet i forordningsforslaget.
Forslaget omfatter data, der allerede er lagret af eller på vegne af tjeneste-
udbyderen, og kan således ikke anvendes i forhold til data, der lagres efter
det tidspunkt, hvor pålægget modtages.
19
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Det fremgår af forslaget, at alle kategorier indeholder personlige data og
dermed er omfattet af garantierne i EU-databeskyttelsesreglerne.
På grund af de forskellige grader af indgreb i de grundlæggende rettigheder
er der i forordningsforslaget fastsat forskellige betingelser for anvendelse af
editions- og sikringskendelser vedrørende abonnents- og adgangsdata på
den ene side og transaktions- og indholdsdata på den anden side.
Udstedende myndighed
I alle tilfælde skal en judiciel myndighed have enten udstedt eller godkendt
pålægget om udlevering eller sikring af bevismaterialet.
Et pålæg om
udlevering
af transaktions- eller indholdsdata kan kun udstedes
eller godkendes af domstolene. Er der tale om udlevering af abonnements-
eller adgangsdata, vil pålægget også kunne udstedes eller godkendes af an-
klagemyndigheden.
Et pålæg om
sikring
af data vil kunne godkendes af både domstolene og
anklagemyndigheden, uanset hvilken type data, der er tale om.
Betingelser for udstedelse af påbud
Et pålæg om udlevering af abonnentsdata og adgangsdata og et pålæg om
sikring af elektronisk bevismateriale vil kunne udstedes for enhver lovover-
trædelse.
Et pålæg om udlevering af transaktions- og indholdsdata forudsætter der-
imod, at der er tale om en af følgende typer overtrædelse:
1) En strafferetlig overtrædelse, der i udstedelsesstaten er undergivet en
strafferamme på mindst 3 års fængsel.
2) En række
særlige harmoniserede strafferetlige overtrædelser, hvor be-
vismaterialet typisk kun vil være tilgængeligt i elektronisk form.
Det dre-
jer sig om overtrædelse af en række nærmere opregnede bestemmelser i
følgende retsakter:
a) Rådets rammeafgørelse 2001/413/RIA af 28. maj 2001 om be-
kæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre beta-
lingsmidler end kontanter.
b) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. de-
cember 2011 om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel ud-
nyttelse af børn og børnepornografi og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2004/68/RIA.
20
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
c) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/40/EU af 12. au-
gust 2013 om angreb på informationssystemer og om erstatning
af Rådets rammeafgørelse 2005/222/RIA.
d) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/541 af 15.
marts 2017 om bekæmpelse af terrorisme og om erstatning af
Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA og ændring af Rådets af-
gørelse 2005/671/RIA.
Det er en betingelse, at der er tale om bevismateriale til brug for efterforsk-
ningen eller retsforfølgningen i en konkret straffesag, og at pålægget er nød-
vendigt og forholdsmæssigt i den enkelte sag. For pålæg om udlevering af
bevismateriale er det desuden en betingelse,
at et lignende retsmiddel er til-
gængeligt for samme overtrædelse i en sammenlignelig national situation i
udstedelsesstaten.
Brug af attester
Begge typer pålæg vil skulle fremsendes via særlige attester, der skal over-
sættes til et af de officielle EU-sprog i den medlemsstat, hvor den retlige
repræsentant er bosiddende eller etableret, medmindre modtageren har er-
klæret at ville acceptere attester på et af de andre officielle EU-sprog.
Tidsfrister
For så vidt angår pålæg om udlevering af bevismateriale skal modtageren
fremsende de efterspurgte oplysninger senest 10 dage efter modtagelse af
pålægget, medmindre udstedelsesmyndigheden har angivet en kortere frist.
I nødssituationer skal modtageren fremsende oplysningerne uden unødig
forsinkelse og senest efter 6 timer.
For så vidt angår pålæg om sikring af bevismateriale skal modtageren sikre
de efterspurgte oplysninger uden unødig forsinkelse. Modtageren vil skulle
opretholde sikringen af data i 60 dage eller
hvis udstedelsesmyndigheden
inden for de 60 dage over for modtageren bekræfter, at der er blevet indledt
en procedure om anmodning om udlevering
så længe det er nødvendigt
for, at modtageren kan efterkomme den efterfølgende anmodning om udle-
vering.
Forslaget fastsætter regler for de tilfælde, hvor modtageren af en række nær-
mere opregnede grunde ikke kan imødekomme pålægget, eller hvor modta-
geren vurderer, at et pålæg om udlevering af oplysninger tydeligvis er i strid
med EU’s charter om grundlæggende
rettigheder eller åbenbart er udtryk for
misbrug.
21
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Sanktioner og fuldbyrdelse
Medlemsstaterne skal fastsætte regler om økonomiske sanktioner i tilfælde
af tjenesteudbydernes manglende overholdelse af deres forpligtelser i
for-
hold til gennemførelse af pålæg og fortrolighed.
Efterkommer modtageren ikke et pålæg
om udlevering eller sikring inden
for fristen, og fremkommer modtageren ikke med en begrundelse, som ac-
cepteres af udstedelsesmyndigheden,
vil udstedelsesmyndigheden kunne
oversende pålægget til den myndighed i fuldbyrdelsesstaten, der er kompe-
tent til at fuldbyrde pålægget (fuldbyrdelsesmyndigheden)
med henblik på
fuldbyrdelse i overensstemmelse med national lovgivning i fuldbyrdelses-
staten.
Fuldbyrdelsesmyndigheden vil skulle anerkende pålægget
uden
yderligere formaliteter
inden for en frist på 5 arbejdsdage, medmindre den
vurderer, at der foreligger en af en række nærmere opregnede indsigelses-
grunde. Modtageren vil også selv kunne gøre indsigelse mod fuldbyrdelsen
af pålægget med henvisning til en række indsigelsesgrunde. Fuldbyrdelses-
myndigheden vil skulle inddrage den udstedende myndighed inden eventuel
afgørelse om ikke at anerkende pålægget.
Retsmidler
Hvis modtageren af et pålæg om udlevering af bevismateriale vurderer, at
efterkommelse af pålægget vil være i strid med lovgivningen i et tredjeland,
der forbyder udlevering af de pågældende oplysninger under henvisning til,
at det er nødvendigt for at beskytte de berørte personers grundlæggende ret-
tigheder eller tredjelandets grundlæggende rettigheder forbundet med sta-
tens sikkerhed eller forsvar, giver forslaget mulighed for en fornyet prøvelse
af pålægget. Den fornyede prøvelse vil skulle ske under inddragelse af den
udstedende myndighed, en domstol i udstedelsesstaten og den centrale myn-
dighed i tredjelandet.
Forslaget giver også mulighed for fornyet prøvelse i tilfælde, hvor modta-
geren vurderer, at efterkommelse af et pålæg om udlevering af bevismateri-
ale vil være i strid med lovgivningen i tredjelandet af andre grunde.
Herudover fastsætter forslaget regler om effektive retsmidler for mistænkte
og tiltalte samt de personer, hvis oplysninger udleveres. Disse retsmidler vil
skulle udøves af en judiciel myndighed i udstedelsesstaten i henhold til dens
nationale lovgivning.
22
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0023.png
Endelig fastsætter forslaget regler om sikring af privilegier og immuniteter
i henhold til lovgivningen i fuldbyrdelsesstaten.
3.2. b) Forslag til direktiv om harmoniserede regler for udpegning af
retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale
Direktivforslaget
har til formål
at forpligte medlemslandene til at forpligte
udbydere af visse elektroniske tjenester, som udbyder tjenester i EU, til at
udpege en retlig repræsentant, som skal modtage,
overholde og håndhæve
afgørelser fra kompetente myndigheder om indsamling af bevismateriale i
straffesager på vegne af den pågældende tjenesteudbyder. Der vil eksem-
pelvis kunne være tale om
de pålæg om udlevering og sikring af elektronisk
bevismateriale,
der indføres med det samtidigt fremsatte forordningsfor-
slag,
men der kan også være tale om rent nationale anmodninger eller an-
modninger baseret på den europæiske efterforskningskendelse eller i medfør
af reglerne om retshjælp.
Det afgørende
for, om en tjenesteudbyder ”udbyder tjenester i EU”, er,
om
tjenesteudbyderen gør det muligt for juridiske eller fysiske personer i en el-
ler flere medlemsstater at anvende sine tjenester. Den blotte tilgængelighed
af tjenesten er dog ikke tilstrækkelig. Der stilles derfor også krav om en
”væsentlig tilknytning” til den eller de medlemsstater,
hvor tjenesterne stil-
les til rådighed, hvilket vil skulle afgøres på grundlag af en række momenter.
En sådan væsentlig tilknytning anses for at være til stede, hvis tjenesteud-
byderen er etableret i EU.
For tjenesteudbydere uden for EU vil det være afgørende for, om kravet om
væsentligt tilknytning er opfyldt, om der er et betydeligt antal brugere i en
eller flere medlemsstater, eller om tjenesteudbyderen målretter sine tjene-
ster en eller flere medlemsstater, f.eks. ved at markedsføre tjenesterne på
det nationale sprog
eller ved at udbyde app’s i lokale ”app-butikker”.
Forslaget finder ikke anvendelse for tjenesteudbydere, der er etableret i en
enkelt medlemsstat og alene udbyder tjenester på denne medlemsstats om-
råde. Danske virksomheder, der alene udbyder tjenester i Danmark, vil så-
ledes ikke blive forpligtet efter direktivet.
23
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Udbydere af følgende typer af tjenester er omfattet af forslaget:
1)
Elektroniske kommunikationstjenester som defineret i ar-
tikel 2, stk. 4, i direktivet om en europæisk kodeks for elek-
tronisk kommunikation (forslaget til direktiv er endnu ikke
vedtaget).
Informationssamfundets tjenester som defineret i artikel 1,
stk. 1, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/1535, for hvilke lagring af data er et afgørende
element i den tjeneste, der leveres til brugeren, herunder
sociale netværk, onlinemarkedspladser til fremme af
transaktioner mellem deres brugere samt andre udbydere
af hostingtjenester.
Internetdomænenavns-og IP-nummereringstjenester så-
som udbydere af IP-adresser, domænenavnsadministrato-
rer, domænenavnsregistratorer og hermed forbundne pri-
vatlivs- og proxytjenester.
2)
3)
En udbyder af sådanne tjenester, som udbyder sine tjenester i EU, jf. det
ovenfor beskrevne, vil skulle udpege mindst én retlig repræsentant inden for
EU. Repræsentanten vil skulle udpeges i en af de medlemsstater, hvor tje-
nesteudbyderen udbyder sine ydelser eller er etableret.
Den retlige repræsentant kan være en fysisk eller juridisk person, herunder
tredjemand. Tjenesteudbyderen vil også kunne udpege et eksisterende for-
retningssted, herunder en juridisk enhed, et agentur, et kontor eller hoved-
sædet.
Direktivforslaget indeholder en bestemmelse om, at hvis en tjenesteudbyder
er forpligtet til at udpege en retlig repræsentant,
og hvis tjenesteudbyderen
udbyder sine tjenester i en medlemsstat, der deltager det retlige samarbejde
på det strafferetlige område (instrumenter vedtaget i henhold til TEUF af-
snit V, kapitel 4),
skal tjenesteudbyderen udpege mindst én retlig repræsen-
tant i en medlemsstat, der deltager i det retlige samarbejde i straffesager.
Baggrunden for denne bestemmelse er, at Danmark som følge af retsforbe-
holdet (samt i et vist omfang også Irland og Storbritannien) ikke i alle til-
fælde vil være bundet af den retsakt (f.eks. den europæiske efterforsknings-
kendelse), som ligger til grund for anmodningen til den retlige repræsen-
tant.
24
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Dette skyldes, at en retlig repræsentant udpeget i en medlemsstat, der ikke
deltager i et eller flere af de relevante samarbejdsinstrumenter, ikke vil
kunne varetage sit hverv fuldt ud, idet vedkommende ikke vil kunne få for-
kyndt en kendelse i henhold til det instrument, som medlemsstaten ikke del-
tager i.
For Danmark vil denne bestemmelse i praksis medføre, at en dansk tjene-
steudbyder omfattet af direktivet, der udbyder tjenester i et andet EU-land
end Danmark, ikke vil kunne udpege sin retlige repræsentant i Danmark,
fordi Danmark som følge af retsforbeholdet ikke i alle tilfælde vil være bun-
det af de retsakter, der ligger til grund for anmodningen. Den danske virk-
somhed vil således skulle udpege sin retlige repræsentant i en medlemsstat,
der deltager i det EU-retlige samarbejde på det strafferetlige område.
Tjenesteudbyderne skal oplyse den centrale myndighed i den medlemsstat,
hvori den retlige repræsentant udpeges, om udpegningen og kontaktoplys-
ninger på den pågældende retlige repræsentant, samt om det eller de sprog,
der kan rettes henvendelse til repræsentanten på. Har en tjenesteudbyder
udpeget flere retlige repræsentanter, skal tjenesteudbyderen desuden oplyse
om de kriterier, som tjenesteudbyderen har fastsat skal gælde for fordelin-
gen mellem repræsentanterne ved fremsendelsen af henvendelser. Medlems-
landenes myndigheder vil kunne afvige fra disse kriterier i behørigt begrun-
dede tilfælde. Tjenesteudbyderen skal gøre oplysningerne offentligt tilgæn-
gelige og orientere om eventuelle ændringer.
Medlemsstaterne skal
ved fastsættelsen af nationale regler sikre bl.a.,
at den
retlige repræsentant kan gøres ansvarlig for manglende opfyldelse af de for-
pligtelser,
der udspringer af den retlige ramme,
som gælder ved repræsen-
tantens modtagelse af afgørelser og kendelser, uafhængigt af et eventuelt
ansvar for tjenesteudbyderen som sådan.
Medlemsstaterne skal bl.a.
også indføre sanktioner for tjenesteudbyderens
overtrædelse af nationale bestemmelser, der vedtages i medfør af direktivet,
herunder hvis en tjenesteudbyder ikke udpeger en retlig repræsentant i over-
ensstemmelse med direktivet eller ikke forsyner repræsentanten med de
nødvendige beføjelser og ressourcer til generelt at kunne efterkomme de
kompetente myndigheders afgørelser. Straffen for ikke at efterkomme en
konkret afgørelse, såsom en kendelse i en konkret sag, vil derimod skulle
følge af andre instrumenter, såsom det samtidigt fremsatte forordningsfor-
slag,
eller af national ret.
25
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0026.png
Direktivforslaget indfører endvidere en række andre forpligtelser for de en-
kelte medlemsstater med henblik på sikring af direktivets effektivitet.
Direktivforslaget indeholder herudover bestemmelser om mekanismer ved-
rørende koordination mellem de centrale myndigheder i medlemsstaterne,
gennemførelse, evaluering og ikrafttræden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
5.1. Forslag til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser
om elektronisk bevismateriale i straffesager
Kommissionen har anført, at den grænseoverskridende dimension af de
identificerede problemer betyder, at det er nødvendigt med tiltag på EU-
niveau. Kommissionen har anført bl.a., at de kriminalitetstyper, som der fin-
des elektroniske beviser for, ofte vedrører situationer, hvor den infrastruk-
tur, de elektroniske beviser lagres på, samt tjenesteudbyderen, der driver in-
frastrukturen, er omfattet af en anden national retlig ramme
inden for eller
uden for EU
end den retlige ramme, som ofret og gerningsmanden er om-
fattet af. Som følge heraf kan det være meget tidskrævende og vanskeligt
for det kompetente land at få effektiv adgang til elektroniske beviser på
tværs af grænserne uden fælles minimumsregler.
Kommissionen har anført, at medlemsstaterne hver for sig vil have særligt
svært ved at tage højde for den forskelligartede regulering i medlemsstaterne
og ved at forbedre samarbejdet efter den nuværende EU-lovgivning, navnlig
via den europæiske efterforskningskendelse.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange, antallet af berørte politikom-
råder (sikkerhed, grundlæggende rettigheder, herunder proceduremæssige
rettigheder og beskyttelsen af personoplysninger, samt økonomiske aspek-
ter) samt den brede vifte af interessenter vurderer Kommissionen således, at
det er mest hensigtsmæssigt med lovgivning på EU-niveau for at kunne
adressere problemerne.
Det er
af de af Kommissionen anførte grunde
regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
26
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0027.png
5.2. b) Forslag til direktiv om harmoniserede regler for udpegning af
retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale
Kommissionen har anført, at forslaget omfatter tjenesteudbydere, der udby-
der deres tjenester i EU, uanset hvor de er etableret, både i og inden for EU.
Kommissionen har i den forbindelse anført, at det i mangel af en fælles EU-
tilgang er sandsynligt, at ukoordinerede nationale løsninger i forhold til
modtagelsen, overholdelse og fuldbyrdelse af afgørelser om indsamling af
bevismateriale i straffesager vil føre til en fragmentering og skabe et klude-
tæppe af forskellige og potentielt konfliktende nationale forpligtelser for de
tjenesteudbydere, der driver virksomhed på flere markeder. Kommissionen
har anført, at dette hæmmer leveringen af tjenesteydelser i hele EU.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange samt de mange interessenter
vurderer Kommissionen således, at det er mest hensigtsmæssigt med lov-
givning på EU-niveau for at kunne adressere problemerne.
Det er
af de af Kommissionen anførte grunde
regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Danmark har
med enkelte undtagelser
ikke gennemført særlig lovgiv-
ning om gensidig retshjælp i straffesager. Det antages imidlertid med støtte
i retspraksis, at udenlandske begæringer om efterforskningsskridt i Dan-
mark kan imødekommes, uanset om fremsættelsen og behandlingen af rets-
anmodninger er reguleret i en aftale, der finder anvendelse mellem Dan-
mark og den anmodende stat. De relevante efterforskningsskridt gennemfø-
res i givet fald på grundlag af en analog anvendelse af de relevante bestem-
melser i retsplejeloven, idet en udenlandsk anmodning om efterforskning,
herunder ransagning, beslaglæggelse samt edition, kan imødekommes, hvis
det pågældende efterforskningsskridt kunne gennemføres i forbindelse med
en tilsvarende national strafferetlig efterforskning.
Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union indeholder endvidere en række særlige regler og procedurer for rets-
hjælp til andre medlemsstater for så vidt angår fuldbyrdelse af visse straffe-
retlige afgørelser.
27
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Princippet i reglerne om gensidig retshjælp er, at anmodninger om rets-
hjælp fremsendes mellem de relevante myndigheder i medlemsstaterne.
Der findes ikke regler om fremsendelse af pålæg om udlevering af bevisma-
teriale i straffesager direkte til en tjenesteudbyder på tværs af landegræn-
serne.
Forslagene supplerer således de eksisterende regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater.
Der findes ikke i dansk ret regler om tjenesteudbyderes udpegning af en
retlig repræsentant med henblik på indsamling af bevismateriale i straffe-
sager.
Er der tale om et efterforskningsskridt i Danmark, som foretages af dansk
politi, f.eks. et editionspålæg til en dansk tjenesteudbyder, vil der kunne ret-
tes direkte henvendelse til den danske tjenesteudbyder.
7.
Konsekvenser
Forordningsforslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82,
stk. 1. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forordningsforslaget,
ligesom forslaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark.
Forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller
øvrige konsekvenser for Danmark.
Det bemærkes imidlertid, at forordningsforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidig fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet af retsfor-
beholdet, hvorfor det umiddelbart vurderes, at en vedtagelse af forordnings-
forslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte direk-
tivforslag vil have konsekvenser for Danmark, herunder for erhvervslivet.
Danmarks stilling i relation til forordningsforslaget er i øjeblikket ved at
blive nærmere afdækket i samarbejde med Kommissionen i lyset af Dan-
marks tilknytning til direktivforslaget. De mulige konsekvenser af forord-
ningsforslaget vil på baggrund af resultatet af denne undersøgelse kunne
fastlægges nærmere.
28
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Det vurderes umiddelbart, at en vedtagelse af direktivforslaget vil medføre
behov for tilpasning af dansk lovgivning.
Det vurderes endvidere, at en vedtagelse af direktivforslaget vil få statsfi-
nansielle konsekvenser. Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt nærmere
at opgøre de økonomiske konsekvenser forbundet med direktivforslaget.
Det vurderes endelig, at en vedtagelse af direktivforslaget vil have konse-
kvenser for erhvervslivet.
Disse konsekvenser vil være forbundet med, at
danske virksomheder, der er omfattet af direktivet, skal udpege en retlig re-
præsentant, der skal være bosiddende eller etableret i en anden medlemsstat
end Danmark og besvare anmodninger fra andre medlemsstaters retslige
myndigheder vedrørende udlevering af bevismateriale i straffesager.
8.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og ret-
ligt samarbejde den 25. september 2018.
Kommissionens forslag er sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettighe-
der, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigs-
advokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsi-
denten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for
Menneskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Dom-
stolsstyrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til
forslagene.
29
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
IT-politisk forening, Erhvervsstyrelsen og Dansk Erhverv har afgivet hø-
ringssvar med bemærkninger til begge forslag.
Advokatrådet har afgivet høringssvar med bemærkninger til forordnings-
forslaget.
Der henvises til de oversendte reviderede grund- og nærhedsnotater af 26.
september 2018.
9. Forhandlingssituationen
Der er ikke kendskab til andre landes officielle holdninger til forslaget.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Fra dansk side er man umiddelbart overordnet positivt indstillet over for
forslagene, der har til formål at lette det retlige samarbejde i straffesager og
at reducere hindringer for tjenesteudbydernes frie udveksling af tjeneste-
ydelser i EU.
Det bemærkes, at Danmark, som følge af retsforbeholdet i relation til for-
ordningsforslaget ikke fuldt ud vil kunne deltage i de fordele, forslagene
medfører. Som følge af det samtidigt fremsatte direktivforslag, som ikke er
omfattet af retsforbeholdet, vil forslagene dog medføre visse konsekvenser
for Danmark, jf. pkt. 7.
Fra dansk side vil der blive lagt vægt på, hvilken betydning forslagene vil
have for Danmark, herunder for danske myndigheder og tjenesteudbydere,
samt for det fremtidige samarbejde med de øvrige medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet
den 1. juni 2018 til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 4.-5. juni 2018.
30
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Dagsordenspunkt 3: Grundlæggende rettigheder: A) Udveksling af
synspunkter med direktøren for Den Europæiske Unions Agentur for
Grundlæggende Rettigheder (FRA), B) Rådskonklusioner om anven-
delsen af EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder i 2017
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Sagen er på dagsordenen for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 med henblik
på vedtagelse af rådskonklusioner om anvendelsen af EU’s Charter om
grundlæggende rettigheder i 2017. Rådskonklusionerne har til formål at
fremhæve områder, hvor Charteret konkret er blevet anvendt i 2017 og
sikre, at Charterets bestemmelser fortsat respekteres i praksis. Spørgsmålet
om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæs-
sige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man overordnet po-
sitiv over for, at
EU’s
Charter om grundlæggende rettigheder anvendes af
EU’s institutioner og medlemsstaterne.
Det forventes, at man fra dansk side
vil kunne tage rådskonklusionerne til efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 4. juni 2018 en rapport om anvendelsen
af EU’s Charter om
grundlæggende rettigheder i 2017 (KOM(2018) 396 en-
delig). På baggrund af denne rapport har det østrigske formandskab udar-
bejdet et udkast til rådskonklusioner om anvendelsen
af EU’s Charter om
grundlæggende rettigheder i 2017.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 er
rådskonklusionerne om anvendelsen af EU’s Charter om grundlæggende
rettigheder i 2017 på dagsordenen med henblik på vedtagelse. Rådskonklu-
sionerne behandles under et samlet punkt om grundlæggende rettigheder,
hvor der først vil være en drøftelse med deltagelse af direktøren for EU's
Agentur for Grundlæggende Rettigheder (FRA), herefter forventes det, at
Rådet vil vedtage udkastet til rådskonklusioner.
31
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne har til formål at fremhæve områder, hvor Charteret
konkret er blevet anvendt i 2017 og sikre, at Charterets bestemmelser fortsat
respekteres i praksis.
Rådskonklusionerne bygger på Kommissionens rapport om anvendelsen af
EU’s Charter om grundlæggende rettigheder
i 2017 (KOM(2018) 396 ende-
lig) og EU-Agenturet for Grundlæggende Rettigheders 2018-rapport om
grundlæggende rettigheder.
Kommissionens rapport indeholder en gennemgang af tiltag, herunder ved-
tagelse af nye EU-retsakter, som har sikret anvendelsen af Charteret i 2017.
Rapporten fremhæver i den forbindelse blandt andet den europæiske søjle
af sociale rettigheder, som blev underskrevet i fællesskab af Europa-Parla-
mentet, Rådet og Kommissionen i 2017.
Kommissionens rapport fremhæver desuden en række initiativer, som endnu
ikke er gennemført, herunder Kommissionens initiativ til bekæmpelse af
falske nyheder og misinformation på nettet.
Rapporten nævner endvidere en række områder, hvor grundlæggende ret-
tigheder i EU blev udfordret i 2017. Rapporten fremhæver i den forbindelse
lovgivningen i Polen som en trussel mod den dømmende magts uafhængig-
hed, hvilket medførte, at Kommissionen i 2017 indgav et begrundet forslag
til Rådets afgørelse efter artikel 7, stk. 1, i TEU, hvorved det fastslås, at der
er en klar fare for, at Polen groft overtræder retsstatsprincippet.
Endelig gennemgår rapporten medlemsstaternes retspraksis og retspraksis
fra EU-Domstolen, hvor Charteret er blevet anvendt.
På baggrund af Kommissionens rapport fremhæver rådskonklusionerne en
række fokusområder, der skal sikre virkeliggørelsen af Charterets bestem-
melser om grundlæggende rettigheder.
Konklusionerne betoner i den
forbindelse EU’s Domstolens og EU-Agen-
turet om Grundlæggende Rettigheders rolle i relation til anvendelsen og ud-
bredelsen af Chartret.
32
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Herefter gennemgår konklusionerne en række fokusområder, som særligt
prioriteres af Rådet. Rapporten fremhæver indledningsvist respekten for de-
mokrati og retsstat og byder i denne forbindelse det årlige kollokvium i 2018
om ”Demokrati i EU” velkommen.
Rådskonklusionerne fremhæver endvidere kvinders rettigheder som et fo-
kusområde og opfordrer de medlemsstater, som endnu ikke har ratificeret
Istanbul-konventionen om vold mod kvinder til at gøre dette.
Desuden fremhæves blandt andet bekæmpelse af racisme og fremmedhad,
udbredelsen af ikke-diskrimination, beskyttelse af migrant børn, LGBTI ret-
tigheder samt databeskyttelse og den digitale verden.
Endelig fremgår det af rådskonklusionerne, at Rådet fortsat vil arbejde for
EU’s tiltrædelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser, og giver heller ikke anledning til at fremhæve andre konsekven-
ser.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 25. september 2018
ikke foretaget høring vedrørende sa-
gen.
33
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positiv over for, at EU’s Charter om
grundlæggende rettigheder anvendes af EU’s
institutioner og medlemssta-
terne. Det forventes, at man fra dansk side vil kunne støtte rådskonklusio-
nerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
34
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Dagsordenspunkt 4: Sikring af frie og retfærdige valg, herunder mod
misbrug af persondata og cyberangreb
Nyt notat
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 637 endelig
1.
Resumé
Dagsordenspunktet om sikring af frie og retfærdige valg, herunder mod mis-
brug af persondata og cyberangreb er sat på den del af dagsordenen, som
indeholder de ikke-lovgivningsmæssige aktiviteter. Det må forventes, at der
vil blive tale om en overordnet politisk drøftelse af Kommissionens medde-
lelse om sikring af frie og retfærdige europæiske valg, som blev fremsat den
12. september 2018.
I meddelelsen anbefaler Kommissionen en række initiativer, der bl.a. skal
beskytte det kommende valg til Europa-Parlamentet, som skal finde sted i
maj 2019.
Regeringens stillingtagen til selve indholdet af meddelelsen vil foreligge,
når regeringen i forlængelse af offentliggørelsen af den danske sprogver-
sion af meddelelsen har udarbejdet grund- og nærhedsnotat.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 12. september 2018 en meddelelse om sikring
af frie og retfærdige europæiske valg. Meddelelsen skal ses som Kommis-
sionens bidrag til topmødet i Salzburg den 19. og 20. september 2018.
Meddelelsen blev offentliggjort samme dag som Jean-Claude Junckers år-
lige State of the European Union-tale. I talen nævnte Juncker bl.a., at euro-
pæerne skal kunne udøve deres politiske valgret i retfærdige, sikre og gen-
nemsigtige valg til Europa-Parlamentet, og at risikoen for indblanding og
manipulation i valghandlinger aldrig har været større.
Meddelelsen kan ses på baggrund af de øvrige initiativer, som er blevet taget
i EU-regi igennem de seneste år i forhold til kampen mod desinformation
generelt. I foråret 2015 blev der på bl.a. dansk foranledning taget initiativ til
oprettelsen af East StratCom Task Forcen. På Det Europæiske Råds møde
35
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
den 20. marts 2015 opnåedes enighed om behovet for at udfordre Ruslands
igangværende misinformationskampagner, og i juni 2015 blev der fremlagt
en EU-handlingsplan for strategisk kommunikation, hvor Task Forcen fik
en central rolle.
I forlængelse heraf fremsatte Kommissionen den 26. april 2018 en medde-
lelse om ”Bekæmpelse
af desinformation på internettet: en europæisk til-
gang”. Meddelelsen fastlægger
Kommissionens syn på udfordringerne med
desinformation på internettet, de overordnede principper og målsætninger,
der bør ligge til grund for bekæmpelse heraf samt en række specifikke for-
anstaltninger, som Kommissionen har til hensigt at træffe. Dette gælder bl.a.
initiativer, som skal give større gennemsigtighed, fremme mangfoldighed af
information, informationers troværdighed samt inklusive løsninger. Der
henvises til regeringens grund- og nærhedsnotat af 18. juni 2018 om med-
delelsen (EUU, KOM(2018) 0236).
3.
Formål og indhold
Meddelelsen om sikring af frie og retfærdige europæiske valg har bl.a. til
formål at sikre, at der ikke sker manipulation i forhold til det kommende
valg til Europa-Parlamentet, som skal afholdes til maj 2019.
I meddelelsen anbefaler Kommissionen bl.a., at er skal ske en styrkelse af
netværk for valgsamarbejde, gennemsigtighed på internettet, beskyttelse
mod cyberangreb, samt en styrkelse af kampen mod desinformationskam-
pagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet.
Derudover anbefaler Kommissionen, at databeskyttelsesreglerne bliver an-
vendt i valgprocessen, og derfor har Kommissionen forberedt en specifik
vejledning, som skal sætte fokus på de forpligtelser efter databeskyttelses-
forordningen, der er relevante i forbindelse med afholdelse af valg. Endelig
anbefaler Kommissionen, at reglerne om finansiering af europæiske partier
bliver strammet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser eller andre tilkende-
givelser fra Europa-Parlamentet.
36
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 25. september 2018
ikke foretaget høring vedrørende sa-
gen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke konkret kendskab til andre landes officielle holdninger til
Kommissionens meddelelse.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man som udgangspunkt generelt positiv over for at styrke
indsatsen mod desinformationskampagner i forhold til valg i Danmark, her-
under i forhold til valg til Europa-Parlamentet. Dette er også baggrunden
for, at regeringen den 7. september 2018 lancerede en valghandlingsplan,
som skal styrke valg i Danmark mod påvirkningskampagner. Disse initiati-
ver vil ikke alene finde anvendelse i forhold til folketingsvalg men også i
forhold til valg til Europa-Parlamentet.
Da meddelelsen blev offentliggjort den 12. september 2018, er det endnu
for tidligt at tage stilling til indholdet af meddelelsen, herunder Kommissi-
onens konkrete anbefalinger. En endelig stillingtagen hertil vil derfor fore-
ligge, når regeringen i forlængelse af offentliggørelsen af den danske sprog-
version af meddelelsen har udarbejdet grund- og nærhedsnotat og sendt
dette til Europaudvalget.
37
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
38
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Dagsordenspunkt 5: Rådets forordning (EU) 2017/1939 af 12. oktober
2017 om gennemførelse af et forstærket samarbejde om oprettelse af
Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1.
Resumé
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 11.-12. oktober 2018 forventes det, at der gøres status over
gennemførelsen af forordningen om Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO). Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har
ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Det forventes, at
man fra dansk side kan tage statusorienteringen til efterretning.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte i juli 2013 med hjemmel i artikel 86 i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) et forordningsforslag
om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO).
Forordningen blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
12-13. oktober 2017.
Det er alene
22
medlemsstater, som vil deltage i samarbejdet om EPPO som
led i et såkaldt forstærket samarbejde.
Forordningen er omfattet af retsforbeholdet, hvilket indebærer, at den ikke
er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
På det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 26. januar
2018 i Sofia, Bulgarien, blev
EPPO’s
samarbejde med andre institutio-
ner/agenturer, herunder Europol, Eurojust og Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF), drøftet. Det blev endvidere tilkendegivet, at
EPPO’s samarbejde med ikke-deltagende
medlemsstater ville blive under-
søgt nærmere.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 blev der
gjort status over arbejdet med gennemførelsen af forordningen, herunder
39
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0040.png
status for udarbejdelsen af ansættelsesprocedurer for EPPO’s personale og
forventet tidspunkt for udnævnelse af chefanklageren. I relation til samar-
bejdet mellem EPPO og OLAF oplyste Kommissionen, at Kommissionen i
april 2018 forventede at fremsætte forslag til et revideret retsgrundlag for
OLAF, hvilket bl.a. skal sikre imod uhensigtsmæssige overlap i funktioner
og opgaver
(forslaget blev fremsat den 23. maj 2018).
Det blev afslutnings-
vist gentaget, at EPPO gerne skal være aktiv inden udgangen af 2020.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. juni 2018 blev der på
ny gjort status for gennemførslen af forordningen. Kommissionen gentog i
den forbindelse, at EPPO forventes at være i drift i 2020.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 er
det forventningen, at der vil blive gjort fornyet status over arbejdet med
gennemførelsen af forordningen.
3.
Formål og indhold
Oprettelsen af EPPO har til formål at styrke beskyttelsen af EU’s finansielle
interesser mod strafbare handlinger.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da sagen
omhandler en allerede vedtaget forordning.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er vedtaget med hjemmel i TEUF artikel 86 og er således om-
fattet af retsforbeholdet. Sagen har derfor ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
40
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
1943992_0041.png
Økonomiske konsekvenser
Sagen har af samme årsag ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
Sagen vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 25. september 2018
ikke foretaget høring vedrørende sa-
gen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark deler målsætningen om at sikre bedst mulig beskyttelse af EU’s
finansielle midler. Derfor vil man fra dansk side være opmærksom på at
sikre grundlaget for et effektivt samarbejde mellem den danske anklage-
myndighed og EPPO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. juni 2018,
hvor der blev givet en status over arbejdet med gennemførelsen af forord-
ningen.
41
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
Dagsordenspunkt 6: Gensidig anerkendelse på det strafferetlige områ-
der
styrkelse af gensidig tillid
Nyt notat
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1.
Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
11.-12. oktober 2018, hvor der er lagt op til en udveksling af synspunkter
om princippet om gensidig anerkendelse på det strafferetlige område. Sagen
er en prioritet for det østrigske formandskab og er tidligere blevet drøftet
på bl.a. et uformelt rådsmøde i Innsbruck den 13. juli 2018. Fra dansk side
tillægger man princippet om gensidig anerkendelse stor vægt og er derfor
positivt indstillet over for drøftelserne, ligesom man hilser en række kon-
krete initiativer fra det østrigske formandskab velkommen. Sagen er ikke
omfattet af retsforbeholdet.
2.
Baggrund
Det østrigske formandskab har bl.a. bekæmpelse af organiseret kriminalitet
og beskyttelse af de europæiske værdier som prioriteter under EU-formand-
skabet. I den forbindelse har formandskabet valgt at sætte fokus på gensidig
anerkendelse på det strafferetlige område, herunder i forbindelse med udle-
vering af kriminelle og overførsel af afsonere mellem medlemsstaterne. Det
skyldes, at der i de senere år er opstået en række udfordringer i flere med-
lemsstater i forhold til bl.a. utilstrækkelige fængselsforhold, længden af va-
retægtsfængsling og potentielle menneskerettighedskrænkelser.
Sagen er tidligere blevet drøftet på et arbejdsgruppemøde i COPEN den 22.
juni 2018 og i CATS den 18. september 2018, samt på et uformelt rådsmøde
(retlige og indre anliggender) i Innsbruck den 13. juli 2018.
Drøftelserne om gensidig anerkendelse på det strafferetlige område har bl.a.
sammenhæng med spørgsmålet om udlevering og overførsel af kriminelle
mellem medlemsstaterne. Det gælder bl.a. spørgsmålet om, i hvilket omfang
man har pligt til at undersøge bl.a. fængselsforholdene i den medlemsstat,
der skal udleveres eller overføres til.
42
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
I forlængelse heraf kan det nævnes, at Danmark intervenerede i EU-Dom-
stolens sag C-220/18 PPU, Generalstaatsanwaltschaft, der omhandlede ud-
levering til Ungarn. I sagen argumenterede Danmark bl.a. for, at princip-
perne om gensidig tillid og anerkendelse bør tillægges betydeligt vægt og er
af grundlæggende betydning for et effektivt samarbejde om udlevering af
kriminelle mellem medlemsstaterne.
Dommen bidrager til en afklaring af, i hvilket omfang pligten til nærmere at
undersøge fængselsforhold i en anden medlemsstat kan begrænses som
følge af en konkret udstedt garanti for, at vedkommende ikke vil blive udsat
for en sådan behandling. Dommen fastslår, at der ikke kan ses bort fra en
sådan garanti, og at garantiens betydning afhænger af sagens omstændighe-
der.
Dommen må forstås således, at den på visse punkter afgrænser forpligtelsen
til at undersøge fængselsforholdene i det land, der søges udleveret eller
overført til. Det er dog foreløbig uklart, i hvilket omfang dommen vil kunne
få en positiv indvirkning på antallet af udleveringer og overførsler fra Dan-
mark til bl.a. Rumænien.
3.
Formål og indhold
Drøftelserne tager udgangspunkt i det diskussionsoplæg, som formandska-
bet har udarbejdet som opfølgning på diskussionerne om samme emne på
det uformelle rådsmøde i Innsbruck den 13. juli 2018. Oplægget indeholder
i alt 11 initiativer, som har til formål at fremme den gensidige anerkendelse
på det strafferetlige område. Ingen af initiativerne udgør retligt bindende
instrumenter.
Som eksempel på initiativer kan det særligt fremhæves, at formandskabet
har foreslået, at bede Kommissionen om at udarbejde en vejledning til med-
lemsstaterne om bl.a. minimumsstandarder på fængselsområdet og gennem-
førelse af princippet om gensidig anerkendelse. Derudover foreslår for-
mandskabet, at Rådet inkluderer spørgsmålet om udfordringer ved gensidig
anerkendelse i den kommende evaluering af medlemsstaterne i relation til
bekæmpelse af organiseret kriminalitet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen skal ikke forelægges for Europa-Parlamentet.
43
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Sagen giver ikke anledning til at vurdere eventuelle juridiske og økonomi-
ske konsekvenser.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 25. september 2018
ikke foretaget høring vedrørende sa-
gen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På det uformelle rådsmøde i Innsbruck den 13. juli 2018 blev der generelt
udtrykt stor tillid til det eksisterende strafferetlige samarbejde baseret på
gensidig anerkendelse. Flere lande efterspurgte dog mere klare standarder
for, hvornår f.eks. en udleveringsanmodning kan afvises.
Formandskabet og Kommissionen erklærede sig i forlængelse af drøftel-
serne parate til at imødekomme medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Den danske regerings holdning er grundlæggende, at principperne om gen-
sidig tillid og gensidig anerkendelse udgør en hjørnesten i samarbejdet mel-
lem medlemsstaterne og alene bør tilsidesættes under helt særlige omstæn-
digheder. Hvis der rejses tvivl om disse principper, vil det ikke alene svække
det praktiske udleverings- og overførselssamarbejde, men også mere over-
ordnet bringe grundlaget for det strafferetlige samarbejde mellem medlems-
staterne i fare.
44
Rådsmøde nr. 3641 (retlige og indre anliggender) den 11.-12. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmødet RIA 11-12/10-18 - pkt. 1-6
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
45