Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
S 995
Offentligt
1936849_0001.png
MIN ISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. n r.
10. septem ber 2018
2018-4607
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Folketingsmedlem Peter Hummelgaard Thomsen (S) har den 5. september
2018 stillet mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 994:
Hvilke initiativer planlægger ministeren at tage for at nedbringe antallet af
boliger, der i øjeblikket udsættes for støjbelastning fra Københavns Lufthavn?
Svar:
Jeg tror, at den vigtigste faktor for at nedbringe støjniveauet fra flytrafikken vil
være den teknologiske udvikling. I lighed med den generelle teknologiske ud-
vikling i transportbranchen arbejder luftfartsbranchen på at udvikle fly med et
lavere støjniveau, da dette bliver efterspurgt i hele verden. Jeg tror, at udviklin-
gen vil have en positiv effekt på støjniveauet i og omkring lufthavnen i fremti-
den.
Københavns Lufthavn er allerede i dag underlagt miljøgodkendelser, som fast-
lægger rammer og grænseværdier for en række forhold herunder støj. Jeg ken-
der ikke Københavns Lufthavns udbygningsplan på nuværende tidspunkt, men
såfremt udbygningen kræver en miljøgodkendelse, vil jeg antage, at støj-
spørgsmål også bliver undersøgt som en del heraf. Såfremt spørgeren ønsker
yderligere information om Københavns Lufthavns miljøgodkendelser skal jeg
bede spørgeren om at rette henvendelse til miljø- og fødevareministeren.
Københavns Lufthavn er et af Danmarks væsentligste infrastrukturelle knude-
punkter, som forbinder Danmark med resten af verden og binder landsdelene
tættere sammen, og vi må som samfund være beviste om, at en stor internatio-
nal knudepunktslufthavn ikke kan undgå at medføre støj i de omkringliggende
områder. Sådan har det været siden lufthavnen blev etableret i 1925. Jeg ved
dog, at Københavns Lufthavn har et godt samarbejde med naboer og de om-
kringliggende kommuner om en række tiltag, der tilgodeser lufthavnens nær-
miljø.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen