Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1971148_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Folketingets Socialudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
19. november 2018
Redegørelse af kommunernes administration af bevillinger til
tegnsprogstolkning og forslag til bekendtgørelsesændring
CVR 10172748
Kære ordførere
Som jeg informerede Beskæftigelsesudvalget om i maj og juli måned, har Beskæf-
tigelsesministeriet modtaget flere henvendelser, som indikerer, at der foregår mis-
brug af offentlige midler til tilskud til tegnsprogstolkning. Som jeg oplyste om på
vores statusmøde d. 4. oktober, 2018, er jeg samtidig gået personligt ind sagen og
har mødtes med en lang række af de relevante aktører på området.
Den generelle tilbagemelding fra disse møder er, at aktørerne vurderer, at svindlen
er begrænset og ikke udbredt i miljøet. Herudover støtter de generelt op om Rege-
ringens initiativ fra udspillet
Færre regler og mindre bureaukrati i den offentlige
sektor,
da det vil være en fordel for tolkebrugerne med en øget koordination, fordi
det er svært for den enkelte kommune at have tilstrækkelige kompetencer på et for-
holdsvist begrænset område.
Jeg har til jeres orientering vedlagt redegørelsen for kommunernes administration
af bevillinger til tegnsprogstolkning, som også blev præsenteret på mødet i dag,
den 16. november. Redegørelsen er udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering.
Af redegørelsen fremgår det bl.a., at der i de gældende regler er mulighed for at
hjemtage et tilskud, der overstiger de faktiske udgifter til tegnsprogstolkningen og
dermed generere et overskud på skatteborgernes regning. Det er helt uacceptabelt,
og jeg præsenterede derfor på mødet i dag en model for, hvordan jeg mener, at vi
bør løse denne udfordring. Med forslaget indskærpes det, at der
ikke
må være
sammenfaldende interesser mellem tolk, tolkeleverandør og den virksomhed, som
tolkebrugeren er ansat i.
Herudover har redegørelsen, i forhold til historikken på området, vist, at Danske
Døves Landsforbund i 2012 tog kontakt til Københavns Kommune og den davæ-
rende Styrelse for Fastholdelse og Rekruttering, hvor landsforbundet blandt andet
udtrykte en bekymring om muligt misbrug. Jeg er blevet oplyst, at styrelsen på
baggrund af henvendelsen var i dialog med landsforbundet, men ikke foretog sig
yderligere efterfølgende, da der blandt andet ikke forelå en konkret mistanke om et
ulovligt forhold. Sagen ligger - som beskrevet - langt tilbage, men der har selvføl-
gelig også på daværende tidspunkt været notatpligt i ministeriet, hvilket jeg overfor
ministeriet har indskærpet altid skal overholdes.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Redegørelse af kommunernes administration af bevillinger til tegnsprogstolkning og forslag til bekendtgørelsesændring, fra beskæftigelsesministeren
Jeg vil nu orientere kommunerne om redegørelsens resultater samt den videre op-
følgning på redegørelsen.
Derudover har regeringen igangsat en række spor:
Regeringen vil som følge af udspillet
Færre regler og mindre bureaukrati i den
offentlige sektor
tage initiativ til at etablere én fælles indgang på tværs af sek-
torområder, så borgere med hørehandicap sikres en enkel, smidig og bedre ad-
gang til tolkning på tværs af sektorer.
Jeg har bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at iværksætte en
egentlig fokusrevision af området med henblik på at få et mere fyldestgørende
billede af administrationen af ordningen i endnu flere af landets kommuner. Re-
visionen skal bruges til at vurdere behovet for at styrke reglerne eller den tilhø-
rende vejledning. Resultaterne af fokusrevisionen vil blive præsenteret på et
kommende møde om sagen.
Vi har derudover allerede taget et første skridt til en styrket kontrolindsats i af-
talen om en forenklet beskæftigelsesindsats, hvor det indgår, at aftalepartierne
årligt skal mødes for at følge op på kommunernes anvendelse og administration
af de forskellige ordninger på beskæftigelsesområdet bl.a. med fokus på, at der
ikke sker misbrug. Dette betyder blandt andet, at Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering fremover vil opprioritere tilsyns- og kontrolindsatsen overfor
kommunerne. Som led heri vil jeg bede styrelsen om at gennemføre en egentlig
evaluering af hele området vedrørende personlig assistance til handicappede
med henblik på at få identificeret, om der er tilsvarende eller øvrige uhensigts-
mæssigheder. Jeg vil vende tilbage til udvalgene med en særskilt orientering
herom.
Hvis I har nogle bemærkninger til bekendtgørelsesændringen vil jeg bede jer om at
sende dem inden udgangen af tirsdag den 20. november.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2