Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 51
Offentligt
Forslag til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører.
I medfør af, § 44, stk. 1, og 4, § 45, stk. 2, og 5 § 46 b, stk. 1 og 2, § 48, stk. 4, 8 og 9, § 50 d, stk. 2-4, § 73, stk. 1 og 3, § 80, stk. 1 og 2, § 88, stk. 1 og § 110, stk. 3, i
lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 3. september 2018 fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen omfatter håndtering af affald, der ikke er reguleret af anden lovgivning, og regulativer om affald, ordninger for affald, gebyrer for affald, ,
anvisning af affald, anmeldelse af affald, benchmarking af affaldsbehandlingsanlæg m.v.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen har tæt sammenhæng med bekendtgørelse om affald, og der henvises derfor til denne.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
2)
Affald: som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affald egnet til materialenyttiggørelse: Affald, som kan forberedes til genbrug, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse eller
forbehandling med henblik på en af de nævnte behandlingsformer.
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
Affaldsbehandlingsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affaldsdatasystemet: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet.
Affaldsfraktion: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affaldsproducent: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affaldstype: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affaldstransportør: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
Anden endelig materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
side 1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
10) Anvisningsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
11) Behandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
12) Benyttelsespligt: Pligt til at
a)
b)
anvende en indsamlings- eller anvisningsordning fastsat i et regulativ eller
følge kommunalbestyrelsens konkrete anvisninger om håndtering af affald, der ikke er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning.
13) Bortskaffelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
14) Dagrenovation: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
15) Dagrenovationslignende affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
16) Deponeringsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om deponeringsanlæg.
17) Deponeringsegnet affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
18) Emballage: Emballage som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.
19) Emballageaffald: Emballageaffald som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.
20) Erhvervsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
21) Farligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
22) Forbehandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
23) Forberedelse med henblik på genbrug: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
24) Forbrændingsegnet affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
25) Forhandler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
26) Genanvendeligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
27) Genanvendelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
28) Genanvendelsesanlæg: Anlæg, hvorpå der foretages genanvendelsesoperationer.
29) Genbrug: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
30) Husholdningsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
31) Håndtering: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
32) Indsamling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
33) Indsamlingsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
34) Indsamlingsvirksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
side 2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
35) Kildesortering: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
36) Kommunale behandlingsanlæg: Kommunale anlæg, som behandler affald til materialenyttiggørelse, og hvor en eller flere kommunalbestyrelser tilsammen ejer en
væsentlig andel af anlægget eller direkte eller indirekte ejer en væsentlig del af kapitalen i det selskab eller lignende, der ejer anlægget.
37) Materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald..
38) Mægler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
39) Nyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
40) Udenlandsk virksomhed: En udenlandsk virksomhed er en virksomhed beliggende i udlandet, og som derfor ikke er registreret i Det centrale virksomhedsregister
(CVR).
41) Virksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Kapitel 3
Kommunale affaldsregulativer
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage regulativer om ordninger for affald produceret af husholdninger og virksomheder i kommunen, jf. § 8, stk. 1-
3, jf. dog stk. 2 og § 10.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage et selvstændigt regulativ for jord, som er affald.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal, når de udarbejder regulativerne efter stk. 1, anvende de paradigmer, som fremgår af bilag 3 og 4. Regulativerne består af en obli-
gatorisk tekst og en tekst, der udfyldes af de enkelte kommunalbestyrelser. Paradigmerne er tilgængelige på www.nstar.ens.dk.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de efter stk. 1, vedtagne regulativer ved indrapportering til den nationale regulativdatabase, der er tilgængelig på
www.nstar.ens.dk.
Stk. 5.
Regulativerne efter stk. 1, træder i kraft dagen efter offentliggørelse i regulativdatabasen, medmindre en anden og senere ikrafttrædelsesdato er fastsat i re-
gulativet.
Stk. 6.
Oplysninger om vedtagelse og ikrafttræden af et regulativ efter stk. 2, offentliggøres ved kommunalbestyrelsens annoncering heraf. Annonceringen kan ske
udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Regulativet kan tidligst træde i kraft 4 uger efter annonceringen. Samtidig med annonceringen skal regulativet være
offentligt tilgængeligt og formidles elektronisk til offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.
side 3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte de indsamlings- og anvisningsordninger, der skal anvendes i kommunen, jf. kapitel 4.
Kommunalbestyrelsen vælger selv, om felter, der i paradigmerne, jf. § 3, stk. 3, er angivet med "frivillig at udfylde", skal udfyldes.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om indsamlingsordningernes omfang og tilrettelæggelse m.v., herunder krav om sortering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan herudover for indsamlingsordninger fastsætte forskrifter om:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
Emballering af affald.
Beholdertype.
Opbevaring af affald.
Kapacitet for beholdere.
Anbringelse af beholdere, herunder adgangsveje.
Anvendelse af beholdere.
Fyldning af beholdere.
Renholdelse af beholdere.
Afhentning af beholdere.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om anvisningsordningernes omfang og tilrettelæggelse m.v., herunder krav om sortering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan herudover for anvisningsordninger fastsætte forskrifter om:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
Emballering af affald.
Mærkning af containere m.v.
Opbevaring af affald.
Forbehandling.
Anvisning af affald til midlertidig oplagring.
Undtagelse af store og uhåndterlige emner fra kravet om forbrænding, hvis de kræver særlig forbehandling udover forbehandling med kompaktor eller lignende.
Deklarering af affald.
§ 7.
For at give offentligheden mulighed for tidligt og på en effektiv måde at udtale sig, inden et regulativ bliver vedtaget, skal kommunalbestyrelsen foretage
offentlig annoncering af et forslag til regulativ. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Annonceringen skal som minimum indeholde
oplysninger om:
side 4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
1)
2)
3)
Kommunalbestyrelsens adresse.
Oplysning om, at enhver har ret til at se forslaget.
Oplysning om, at enhver har ret til at kommentere forslaget inden for en frist på minimum 4 uger fra annonceringen og oplysning om, hvor kommentarer og
spørgsmål kan rettes til.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen foretager offentlig annoncering af et regulativs vedtagelse og af de begrundelser og overvejelser, der ligger til grund for regulativets
vedtagelse, herunder om processen for offentlighedens deltagelse. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Regulativet skal være
offentligt tilgængeligt og formidles elektronisk til offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse for regulativer efter § 4, stk. 1, hvor der alene er tale om ændringer i regulativernes obligatoriske tekst.
Kapitel 4
Kommunale affaldsordninger og anvisningspligt
§ 8.
Kommunalbestyrelsen skal etablere ordninger for affald, jf. bekendtgørelse om affald, herunder jord, som er affald, produceret af husholdninger og
virksomheder i kommunen, jf. dog stk. 2 og 3 og § 10. Ordningerne skal fremgå af henholdsvis regulativet for husholdningsaffald, regulativet for erhvervsaffald og
regulativet for jord, som er affald, jf. § 3.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for eksplosivt affald.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen må ikke etablere ordninger for eller tilbyde indsamling af kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse fra
virksomheder, jf. dog § 10, stk. 1, og § 11. Kommunalbestyrelsen kan dog fortsat lade kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse fra kommunens egne
institutioner og virksomheder være omfattet af ordninger for affald egnet til materialenyttiggørelse.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen beslutter, om en ordning efter stk. 1, etableres som en indsamlings- eller en anvisningsordning, jf. dog § 10 samt bekendtgørelse om
affalds regler om etablering af visse ordninger. En indsamlingsordning kan etableres som en hente- eller en bringeordning.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan etablere forskellige ordninger for den samme brugergruppe, når forskellen er begrundet i objektive kriterier som f.eks. boligtype.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal konkret anvise affald, der ikke er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning, jf. dog stk. 2 og 3. Den konkrete anvisning
skal ske på baggrund af en konkret vurdering af affaldets egenskaber, herunder nødvendige prøvetagninger og analyser til brug for klassificering og anvisning.
side 5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Benyttelsespligt og oplysningspligt for husholdninger
§ 9.
Når en kommunal ordning er fastlagt i regulativet for husholdningsaffald, jf. § 8, stk. 1, og regulativet er trådt i kraft, er borgere og grundejere forpligtet til at
benytte ordningen, som foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning, jf. § 8, stk. 6, er borgere og grundejere forpligtet til at følge anvisningen.
Stk. 2.
Borgere og grundejere skal sikre sortering af affald i overensstemmelse med de ordninger, der fremgår af regulativet for husholdningsaffald.
Stk. 3.
Borgere og grundejere skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen
etablerede ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning.
Stk. 4.
Stk. 1-3, gælder ikke for det affald, som borgere og grundejere afleverer til lovligt etablerede og drevne private tilbagetagningsordninger, jf. bekendtgørelse
om affald.
Virksomheders adgang til genbrugspladsen
§ 10.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde både virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder
udenlandske virksomheder, adgang til mindst én genbrugsplads, jf. pligt til etablering af en genbrugspladsordning for husholdninger i bekendtgørelse om affald, jf. dog
stk. 3. Ordningen giver virksomhederne adgang til genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til det, husholdninger har adgang med. Der betales for
genbrugspladsen efter reglerne i §§ 19-20, hvis tilbuddet benyttes.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal for virksomheder begrænse adgangen efter stk. 1 til affald bragt til pladsen i indregistrerede køretøjer, der vejer op til 3500 kg.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere give virksomhederne adgang til genbrugspladsen med affald, som transporteres i en på køretøjet monteret trailer.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen planlægger med henblik på løbende at stille kapacitet til rådighed for virksomhederne på kommunens genbrugsplads, jf.
bekendtgørelse om affald. Kommunalbestyrelsen skal dog ikke sikre, at der til enhver tid er kapacitet på genbrugspladsen til enhver virksomhed (beredskabskapacitet),
idet kommunalbestyrelsen ved manglende kapacitet på genbrugspladsen anviser eller henviser til anden tilsvarende håndtering.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre,
at det alene er tilladt for virksomheder at aflevere emballeret affald på genbrugspladser, hvis affaldet er emballeret i klare plastsække.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal begrænse adgangen til at aflevere farligt affald på kommunens genbrugspladser til aflevering af 200 kg. farligt affald om året pr.
virksomhed. I opgørelsen af de 200 kg. farligt affald indgår ikke:
1)
2)
Bærbare batterier og akkumulatorer, som defineret i bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer.
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger omfattet af producentansvar, som defineret i bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk
udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal udstede en kvittering til virksomheder, der afleverer farligt affald på en genbrugsplads, for aflevering af det farlige affald.
side 6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Tilbud om kommunal indsamling af kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald i blandede bolig- og erhvervsejendomme
§ 11.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde virksomheder i kommunen, som er beliggende i ejendomme med både husholdninger og virksomheder, at de omfattes af
den eller de ordninger for kildesorteret genanvendeligt affald, som kommunen har etableret for husholdningerne.
Stk. 2.
Stk. 1 finder kun anvendelse, hvor kommunalbestyrelsen i sit regulativ for husholdningsaffald har fastsat en indsamlingsordning organiseret som en hen-
teordning for det genanvendelige affald.
Benyttelsespligt og oplysningspligt for virksomheder
§ 12.
Når en kommunal ordning for affald er fastlagt i regulativet for erhvervsaffald, og regulativet er trådt i kraft, er virksomheder forpligtet til at benytte ord-
ningen, som foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning, er virksomheder endvidere forpligtet til at følge anvisningen.
Stk. 2.
Virksomheder kan, uanset stk. 1, eksportere deres forbrændingsegnede affald til et nyttiggørelsesanlæg i udlandet efter reglerne i forordning om overførsel af
affald og bekendtgørelse om overførsel af affald.
Stk. 3.
Virksomheder kan, uanset stk. 1, aflevere affald til private tilbagetagningsordninger, jf. bekendtgørelse om affald.
§ 13.
Kommunalbestyrelsen skal efter ansøgning meddele en virksomhed fritagelse for benyttelsespligten i § 12, stk. 1, for så vidt angår farligt affald, som ikke er
kildesorteret affald egnet til materialenyttiggørelse, hvis virksomheden godtgør, at det farlige affald kan håndteres miljømæssigt forsvarligt ved virksomhedens egen
foranstaltning. Kommunalbestyrelsen skal som dokumentation forlange kopi af aftale med et miljøgodkendt anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype,
eller dokumentation for, at virksomheden selv råder over et anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype.
Stk. 2.
Fritagelsen efter stk. 1 er gældende, så længe virksomhedens aftale med det miljøgodkendte anlæg består, eller virksomheden selv råder over et anlæg, som
kan behandle den pågældende affaldstype.
Stk. 3.
Virksomheden har pligt til at oplyse kommunalbestyrelsen om ændringer i forholdene beskrevet i stk. 2 med henblik på, at virksomheden kan omfattes af
den kommunale ordning for farligt affald.
§ 14.
Virksomheder skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen etablerede
ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller er eksporteret, jf. § 12, stk. 2.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer i relation til affald omfattet af de kommunale ordninger for så vidt angår affaldets mængde, sammensætning eller egenskaber skal
virksomheden straks underrette kommunalbestyrelsen herom med henblik på kommunalbestyrelsens eventuelle fornyede klassificering eller anvisning.
Kapitel 5
side 7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af gebyrer
§ 15.
Kommunalbestyrelsen skal i et gebyrblad fastsætte gebyrer for affaldsplanlægning, etablering, drift og administration af affaldsordninger, jf. lovens § 48, stk.
1, jf. dog lovens § 48, stk. 2. Gebyrbladet skal godkendes af kommunalbestyrelsen og offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger, som kommunalbestyrelsen påføres af den enkelte affaldsproducent,
herunder omkostninger som følger af borgeres, grundejeres eller virksomheders ukorrekte sortering eller ekstra omkostninger til afhentning af affald fra borgere,
grundejere eller virksomheder.
Stk. 3.
Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår husholdninger opkræves hos den, der har tinglyst adkomst på ejendommen, jf. lovens § 48, stk. 6.
Stk. 4.
Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår virksomheder opkræves hos den i CVR-registret registrerede ejer af virksomheden, jf. lovens § 48, stk. 7. Gebyret
skal opkræves for hvert p-nummer, som er registreret i registret, jf. dog § 22, stk. 1-4.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal opkræve gebyret efter stk. 4 for året hos de virksomheder, som er beliggende i kommunen den 1. januar i gebyråret.
Kommunalbestyrelsen skal i sin fastsættelse af gebyret lægge oplysninger om virksomhedernes branchekode og antal ansatte, som fremgår af CVR-registret den 1. jan-
uar i gebyråret, til grund.
§ 16.
Kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostningerne ved den enkelte indsamlings- og anvisningsordning, jf. bekendtgørelse om affald, efter opdelingen i det
kommunale budget- og regnskabssystem, således at den samlede gebyrindtægt for hver ordning alene skal dække kommunens omkostninger til ordningen, jf. lovens §
48, stk. 3. Hvis en ordning omfatter både husholdninger og virksomheder, skal omkostningerne til ordningen fordeles på henholdsvis husholdninger og virksomheder i
overensstemmelse med de omkostninger til håndtering, som henholdsvis husholdninger og virksomheder giver anledning til.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal kontere gebyret for den nationale regulativdatabase, jf. § 35, og gebyret for Affaldsdatasystemet, jf. bekendtgørelse om
Affaldsdatasystemet, på kontoen for det i § 17, stk. 1, og § 18, stk. 1, angivne gebyr for administration. Gebyret skal fordeles med halvdelen til husholdninger i
kommunen og halvdelen til virksomheder i kommunen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan opkræve et samlet gebyr for alle de ordninger, som en husholdning eller virksomhed er forpligtet til at betale til. Kommunalbe-
styrelsen skal efter anmodning dokumentere fordelingen af omkostningerne på de forskellige ordninger.
§ 17.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve gebyr hos alle husholdninger i kommunen, herunder sommerhuse og kolonihaver, til dækning af de af kom-
munens generelle administrationsomkostninger, herunder omkostninger forbundet med administration af anvisningsordninger, regulativfastsættelse, affaldsdata- og
regulativsystem, information, konkrete anvisninger om håndtering af husholdningsaffald samt planlægning og administration, som ikke kan henføres til de enkelte ord-
side 8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
ninger, jf. stk. 3-7. Den samlede gebyrindtægt skal dække den del af kommunens omkostninger til denne administration og planlægning, der vedrører husholdninger.
Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan i gebyrbladet fastsætte fordelingen af omkostningerne mellem forskellige typer af husholdninger, f.eks. enfamilieshuse og etage-
ejendomme samt ejendomme, der ikke benyttes til helårsbeboelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for dagrenovation, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i
kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. For indsamlingsordninger i form af henteordninger
skal gebyret fastsættes på baggrund af den service, der med ordningen stilles til rådighed for husholdningen, defineret ved enten vægten af det affald, der hentes,
beholdervolumen eller tømningsfrekvens eller en kombination af disse kriterier, jf. dog stk. 2. Der kan suppleres med yderligere kriterier, der afspejler den enkelte
husholdnings belastning af ordningen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for papir, pap og glas, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle
husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som et
gennemsnitsgebyr, jf. dog stk. 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for farligt affald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i
kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr, jf.
dog stk. 2.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for storskrald og haveaffald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle
husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen, jf. dog stk. 2. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for husholdningers adgang til at aflevere affald på genbrugspladser, jf. bekendtgørelse om affald.
Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning, som etableres i kommunen, som ikke er omfattet af stk. 3-7. Gebyret
skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.
§ 18.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos alle virksomheder i kommunen, der ikke er omfattet af § 22, stk. 1-3, til dækning af kommunens
generelle administrationsomkostninger, herunder omkostninger forbundet med administration af anvisningsordninger for virksomheder, regulativfastsættelse, affalds-
data- og regulativsystem, information, konkrete anvisninger om håndtering af affald fra virksomheder samt planlægning og administration, som ikke kan henføres til de
enkelte affaldsordninger, jf. stk. 2-4 og § 19. Den samlede gebyrindtægt skal dække den del af kommunens omkostninger, der vedrører virksomheder. Gebyret skal
fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle virksomheder.
side 9
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for dagrenovationslignende affald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle
virksomheder i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret skal fastsættes på baggrund af
den service, der med ordningen stilles til rådighed for virksomheden, defineret ved enten vægten af det affald, der hentes, beholdervolumen, tømningsfrekvens eller en
kombination af disse kriterier. Der kan suppleres med yderligere kriterier, der afspejler den enkelte virksomheds belastning af ordningen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for forbrændings- og deponeringsegnet farligt affald, jf. bekendtgørelse
om affald, hos alle virksomheder i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret skal
differentieres efter kriterier, der afspejler den enkelte virksomheds belastning af ordningen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning, som etableres i kommunen, som ikke er omfattet af stk. 2 og 3 og §§
19-21. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.
§ 19.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos de virksomheder, der gør brug af tilbuddet om at aflevere affald på genbrugspladser, jf. § 10,
stk. 1. Gebyret skal indeholde alle omkostninger forbundet med ordningen for virksomhederne, herunder omkostninger til administration af ordningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, om betalingen for adgangen sker som betaling pr. besøg eller som betaling af et abonnement eller kombinationer heraf.
Stk. 3.
Uanset hvilken model der vælges, skilles farligt affald fra det øvrige affald og afregnes med hensyntagen til dette affalds behandlingsudgifter.
§ 20.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen, jf. § 21, som betaling pr. besøg, skal betalingen afspejle den enkelte virksomheds afleverede arter og
mængder af affald. Ved betalingen skelnes som minimum mellem to arter: Farligt affald og andet affald. Til brug for opgørelse af den afleverede mængde af andet
affald, kan der ske vejning af affaldet, opgørelsen kan baseres på størrelsen af det køretøj, der anvendes ved besøget, herunder om køretøjet har en trailer påmonteret,
eller den afleverede mængde kan fastsættes på anden måde.
Stk. 2.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement, skal kommunalbestyrelsen tilrettelægge ordningen således, at der er
en nøje sammenhæng mellem betaling for abonnementet og mængden af affald fra den enkelte virksomhed.
Stk. 3.
I den i stk. 2 nævnte situation skal kommunalbestyrelsen ved beregning af gebyret anvende opgørelserne af de reelle affaldsmængder fra virksomhederne,
som de bliver afdækket via brugerundersøgelserne, jf. § 21, til at fastsætte betalingen for abonnementet.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ved sin fastsættelse af gebyret i den i stk. 2 nævnte situation lægge branchekoder opført i bilag 7 til grund for sin gebyrfastsættel-
se.
§ 21.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement, jf. § 20, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der årligt senest 1.
oktober er gennemført brugerundersøgelser på de genbrugspladser, som kommunens borgere og virksomheder anvender. Brugerundersøgelserne skal danne grundlag
side 10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
for fordelingen af omkostningerne mellem husholdninger og virksomheder og indeholde opgørelser af de mængder af affald, som forskellige kategorier af
virksomheder faktisk afleverer på genbrugspladsen.
§ 22.
Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, jf. dog stk. 6, hvor virksomhedens branchekode fremgår af bilag 5, og hvor virksomheden
på p-nummer adressen har 0-1 ansatte. I opgørelsen af antal ansatte tæller ejeren af virksomheden med, hvis ejeren udfører arbejde for virksomheden. Kommunal-
bestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos erhvervsfiskere uanset antal ansatte.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, jf. dog stk. 6, hvor virksomhedens virksomhedsform fremgår af bilag 6, punkt 1, og hvor
virksomheden på p-nummer adressen har 0 ansatte, eller bilag 6, punkt 2, uanset antallet af ansatte i virksomheden.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, jf. dog stk. 6, som over for kommunalbestyrelsen dokumenterer, at de har en årlig moms-
omsætning eller lønsum på under 300.000 kr. Omsætningen opgøres for det indkomstår, som ligger to år før gebyråret. Kommunalbestyrelsen undtager virksomheder
med momsomsætning under 300.000 kr. på baggrund af oplysninger, som kommunen indhenter fra SKAT. For offentlige institutioner og virksomheder opgøres om-
sætningen som summen af lønsums- og driftsudgifter.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan fritage virksomheder fra et eller flere af gebyrerne efter § 18, stk. 1-4, hvis kommunalbestyrelsen kan lægge til grund, at virksom-
heden ikke har en egentlig affaldsproduktion.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en årlig skæringsdato for, hvornår anmodning om fritagelse efter stk. 3 og 4 skal være modtaget hos kommunen. Kom-
munalbestyrelsen lægger oplysninger om skæringsdatoen på sin hjemmeside og kommunikerer dette på anden måde til virksomhederne. Af oplysningerne skal fremgå,
at der vil blive set bort fra ansøgninger om fritagelser efter skæringsdatoen. Virksomheden skal have mindst 8 uger regnet fra, at skæringsdatoen første gang fremgår af
kommunens hjemmeside og er kommunikeret på anden måde til virksomhederne, til at anmode om fritagelse.
Stk. 6.
Såfremt en virksomhed, der er fritaget for betaling efter reglerne i stk. 1-4, benytter en eller flere kommunale affaldsordninger, skal virksomheden betale ge-
byret for den eller de pågældende ordninger, jf. §§ 18-19, herunder de generelle administrationsomkostninger, jf. § 18, stk. 1.
Henlæggelser til fremtidige investeringer
§ 23.
Ved fastsættelse af gebyrer kan kommunalbestyrelsen lade indgå henlæggelser til planlagte investeringer, hvis
1)
2)
3)
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om investeringer til renovering, ombygning eller etablering af nye anlæg,
kommunalbestyrelsens beslutning er truffet på baggrund af et budget for investeringens omfang og en plan for finansieringen af investeringen, og
investeringen fremgår af den gældende affaldshåndteringsplan, jf. bekendtgørelse om affald.
Stk. 2.
Der kan ske henlæggelser til investeringen i op til 5 år efter, at investeringsbeslutningen er truffet.
side 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Kapitel 6.
Håndtering af kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
§ 24.
Affaldsproducerende virksomheder kan overdrage fødevareaffald i originalemballage til en virksomhed, der er registreret i Affaldsregistret som indsamlings-
virksomhed med forbehandlingsanlæg eller genanvendelsesanlæg, og som efter forbehandling sikrer håndtering af emballagen i henhold til gældende regler herom og
energiudnyttelse af fødevareaffaldet og efterfølgende anvendelse heraf til jordbrugsformål.
§ 25.
Affaldsproducerende virksomheder skal opfylde deres forpligtelse, jf. bekendtgørelse om affald, til at sikre behandling, af væsentlige dele af deres
kildesorterede erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, ved enten selv løbende at forberede affaldet til genbrug, genanvende affaldet eller anvende det til
anden endelig materiale nyttiggørelse, eller ved efter behov, jf. dog stk. 3, at overdrage affaldet til én af følgende:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Et genanvendelsesanlæg eller et anlæg, som forbereder affald til genbrug, der er registreret i Affaldsregistret.
En indsamlingsvirksomhed.
En virksomhed, som kan undlade at lade sig registrere efter bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der er registreret i Affaldsregistret.
En kommunal genbrugsplads eller en kommunal ordning efter § 11.
En privat tilbagetagningsordning, jf. bekendtgørelse om affald.
Stk. 2.
Virksomheder og anlæg kan uanset stk. 1 eksportere kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse til et anlæg beliggende i udlandet i overens-
stemmelse med reglerne i forordning om overførsel af affald og bekendtgørelse om overførsel af affald eller sikre genanvendelse eller anden endelig materialenyt-
tiggørelse af det genanvendelige affald efter anden lovgivning.
Stk. 3.
Erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse må maksimalt opbevares hos den affaldsproducerende virksomhed i ét år.
Stk. 4.
Den affaldsproducerende virksomhed skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen fremvise dokumentation for, at affald er håndteret
i overensstemmelse med stk. 1 eller 2.
§ 26.
Indsamlingsvirksomheder, der modtager kildesorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, overtager den affaldsproducerende virksomheds
ansvar, jf. bekendtgørelse om affald, for at sikre, at affaldet forberedes til genbrug, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse.
Stk. 2.
Den indsamlingsvirksomhed, som efter stk. 1, overtager ansvaret for affaldets behandling i henhold til stk. 1, skal sikre, at der indgås en skriftlig aftale med
den, der overdrager affaldet, herom. Heraf skal det fremgå, hvilken affaldstype eller affaldstyper, som aftalen omfatter, og mængden heraf.
side 12
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Stk. 3.
Den part, som overdrager affaldet til videre håndtering, kan beslutte, at der ikke skal indgås en skriftlig aftale. Dette gælder dog kun, hvis de i stk. 2 angivne
oplysninger fremgår af en faktura, som skal opbevares af den, som overdrager ansvaret for affaldet.
Stk. 4.
Indgås der ikke en aftale efter stk. 2, og erstattes en sådan aftale ikke af en faktura efter stk. 3, anses affaldet for at være overgivet til en affaldstransportør.
Stk. 5.
Indsamlingsvirksomheder skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen fremvise dokumentation for, at affald, som virksomheden har
overtaget ansvaret for, er anvendt til materialenyttiggørelse eller overdraget til en virksomhed eller anlæg, som nævnt i § 25, stk. 1 og 2.
Kapitel 7.
Oplysningspligt i forbindelse med håndteringen af erhvervsaffald
§ 27.
Indsamlingsvirksomheder skal oplyse den, som det kildesorterede genanvendelige erhvervsaffald indsamles for, om:
1)
Kontaktoplysninger til Energistyrelsen, som indsamlingsvirksomheden har fået godkendelse af, jf. bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed, og som fører tilsyn med virksomhedens arbejde i Danmark, eller til Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. §
16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
2)
Navn og adresse på Miljøstyrelsen, der fører Affaldsdatasystemet, jf. bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, eller til Erhvervsstyrelsens elektroniske kontakt-
punkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
3)
De eventuelle brancheorganisationer, som indsamlingsvirksomheden er medlem af.
Stk. 2.
Hvis den virksomhed, som det genanvendelige erhvervsaffald indsamles for, anmoder om det, skal indsamlingsvirksomheden oplyse om de faglige regler,
der gælder for udførelsen af erhvervet, og om hvordan man får adgang til dem.
Stk. 3.
Oplysninger efter stk. 1, skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i god tid inden aftaleindgåelse.
§ 28.
Mæglere, som arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af erhvervsaffald på andres vegne, skal oplyse den, som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller
bortskaffet for, om:
1)
Navn og adresse på Energistyrelsen, der fører Affaldsregistret, jf. bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, eller til
Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
2)
De eventuelle brancheorganisationer, som mægleren, som arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af erhvervsaffald, er medlem af.
Stk. 2.
Hvis den affaldsproducerende virksomhed, som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet for, anmoder om det, skal mægleren oplyse om de
faglige regler, der gælder for udførelsen af erhvervet, og om hvordan man får adgang til dem.
side 13
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Stk. 3.
Oplysninger efter stk. 1 skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i god tid, inden erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet.
Kapitel 8.
Kommunale behandlingsanlæg
§ 29.
Kommunale behandlingsanlæg må ikke varetage indsamling eller behandling af kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Et kommunalt behandlingsanlæg, ejet af en kommunalbestyrelse eller et kommunalt fællesskab, kan behandle kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttig-
gørelse fra kommunens eller kommunernes egne institutioner og virksomheder.
Stk. 3.
Et kommunalt behandlingsanlæg kan behandle kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse fra andre virksomheder end de af stk. 2, omfattede, i det
omfang det er i overensstemmelse med en godkendt anmeldelse, jf. §§ 95 og 96 i bekendtgørelse om affald nr. 48 af 13. januar 2010.
§ 30.
Kommunale behandlingsanlæg må alene udbyde den godkendte behandlingskapacitet på markedet, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Falder mængden af husholdningsaffald til materialenyttiggørelse, som den kommunalbestyrelse eller de kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har
kapacitetsansvar for, til under den mængde af husholdningsaffald, som blev behandlet på anlægget 26. februar 2009, kan den herved frigjorte kapacitet udbydes på
markedet.
Stk. 3.
Effektiviseres det kommunale behandlingsanlæg således, at behandlingskapaciteten øges indenfor de i den 26. februar 2009 gældende miljøgodkendelses ud-
ledningskrav m.v., kan denne yderligere behandlingskapacitet udbydes på markedet, såfremt det ikke er muligt at udnytte den til behandling af genanvendeligt hushold-
ningsaffald, som den kommunalbestyrelse eller de kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for.
Regnskabskrav
§ 31.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, skal føre særskilte regnskaber for anlæggets aktiviteter
i forbindelse med behandling af kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, der ikke er omfattet af § 29, stk. 2, og andet affald.
Stk. 2.
Ved udarbejdelse af regnskaber efter stk. 1 skal indtægter og omkostninger i videst muligt omfang henføres til de særskilte aktiviteter. I det omfang dette
ikke er muligt, fordeles omkostningerne forholdsmæssigt mellem aktiviteterne med udgangspunkt i mængder og affaldstyper.
Stk. 3.
Udarbejdelse af regnskaber skal ske efter reglerne i bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., eller hvis anlægget drives
af et aktie- eller anpartsselskab eller en erhvervsdrivende fond efter årsregnskabsloven.
side 14
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Stk. 4.
Regnskaber for de særskilte aktiviteter skal fremsendes til Energistyrelsen årligt senest 30 dage efter, at de er revideret af revisor og godkendt af anlæggets
ansvarlige ledelse.
§ 32.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, skal udbyde denne behandling på markedet, jf. dog §
30. Det kommunale behandlingsanlæg skal fastsætte prisen for behandling på en sådan måde, at den årlige indtægt fra behandlingen af dette affald som minimum
dækker de omkostninger til behandlingen, som opgøres i regnskaber efter § 31.
Stk. 2.
Det kommunale behandlingsanlæg skal indberette opkrævede priser for behandling af andet kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, end affald
omfattet af § 29, stk. 2, og for behandling af andet affald på anlægget i regnskabsåret til Energistyrelsen samtidigt med fremsendelse af regnskab til Energistyrelsen
efter § 31, stk. 4.
Kapitel 9
Benchmarking af affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg
§ 33.
De i stk. 2 angivne anlæg, der deponerer og forbrænder affald, skal hvert år senest den 1. juni for det foregående år indberette de oplysninger, som fremgår af
bilag 3, til Energistyrelsen.
Stk. 2.
Indberetningspligtige anlæg er:
1)
Forbrændingsanlæg: Dedikerede affaldsforbrændingsanlæg, hvor mindst 80 % af den producerede energi strammer fra affald, og hvor anlægget ikke
hovedsageligt forbrænder farligt affald.
2)
Øvrige forbrændingsanlæg, der ikke omfattet af nr. 1, som brænder mere end 20.000 tons affald om året, herunder anlæg, som hovedsageligt forbrænder farligt
affald, dog ikke anlæg, der alene forbrænder slam.
3)
Deponeringsanlæg, der er godkendt til at modtage affald efter kravene i bekendtgørelsen om deponeringsanlæg, dog ikke anlæg for havbundssedimenter.
Stk. 3.
Repræsentanter, f.eks. i form af brancheorganisationer eller lignende, for indberetningspligtige anlæg skal gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i an-
læggenes miljømæssige, energimæssige og økonomiske effektivitet, når Energistyrelsen anmoder herom. På anmodning yder Energistyrelsen bistand til repræsentant-
erne.
Stk. 4.
Energistyrelsen offentliggør på
www.ens.dk
hvert år senest den 1. november en benchmarking på baggrund af oplysningerne indberettet efter stk. 1 og gen-
nemgangen og beskrivelsen efter stk. 3.
side 15
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Stk. 5.
Energistyrelsen fritager anlæg, jf. stk. 1, for at indberette oplysninger, som senest den 30. juni er indberettet for det foregående år efter bekendtgørelse om et
register over udledning og overførsel af forurenende stoffer (PRTR).
Kapitel 10.
Den nationale regulativdatabase
§ 34.
Energistyrelsen varetager udvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den nationale database over kommunale affaldsregulativer.
§ 35.
Den nationale regulativdatabase har til formål at give en samlet oversigt over gældende kommunale affaldsregulativer.
§ 36.
Energistyrelsen opkræver hos kommunalbestyrelsen gebyr til dækning af omkostninger til udvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den nationale
regulativdatabase. Gebyret bliver beregnet pr. 1.000 indbyggere og bliver fordelt pr. kommune forholdsmæssigt efter indbyggertal pr. 1. januar i gebyråret. Gebyret
skal indbetales til Energistyrelsen én gang årligt den 1. juni.
Stk. 2.
Gebyrsatsen nævnt i stk. 1, gælder for omkostningerne i stk. 1. Gebyret bliver reguleret årligt pr. 1. januar på grundlag af det seneste offentliggjorte pris- og
lønindeks i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning. Den aktuelle gebyrsats offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside
www.ens.dk.
Kapitel 11.
Tilsyn
§ 37.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelse overholdes, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Når Energistyrelsen træffer afgørelser efter denne bekendtgørelse, fører Energistyrelsen tilsyn med overholdelsen af disse afgørelser.
Kapitel 12.
side 16
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Administrative bestemmelser
§ 38.
Afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 13.
Straf
§ 39.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
overtræder forskrifter, der er fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 3, stk. 1 og 2, § 5, stk. 1 og 2, og § 6, stk. 1 og 2,
undlader at benytte ordninger etableret efter § 8, stk. 1,
undlader at efterkomme kommunalbestyrelsens konkrete anvisning efter § 8, stk. 6, § 9, stk. 1, 2. pkt., eller § 12, stk. 1, 2. pkt.,
undlader at sortere i overensstemmelse med de ordninger, som fremgår af regulativet, jf. § 9, stk. 2,
afleverer affald på genbrugspladsen i strid med § 10, stk. 1, 3. pkt.,
undlader at godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen fastsatte og etablerede ordninger, jf. § 9, stk. 3, og § 14, stk. 1,
undlader at underrette kommunalbestyrelsen om væsentlige ændringer i affaldets mængde, sammensætning eller egenskaber, jf. § 14, stk. 2,
afgiver urigtige oplysninger ved dokumentation over for kommunalbestyrelsen, jf. § 22, stk. 3,
9)
undlader at sikre, at væsentlige dele af deres kildesorterede erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, forberedes til genbrug, genanvendes eller
anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse, jf. § 26.
10) undlader at aflevere kildesorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, som foreskrevet i § 25, stk. 1 og 2,
11) opbevarer erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, i mere end ét år, jf. § 25, stk. 3,
12) undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 25, stk. 4, om at fremvise dokumentation for, at affald er håndteret i overensstemmelse
med § 25, stk. 1 og 2,
13) undlader at indgå en skriftlig aftale eller gøre brug af faktura med de angivne oplysninger, jf. § 26, stk. 2 og 3,
14) undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 26, stk. 5, om at fremvise dokumentation for, at affald, som virksomheden har overtaget
ansvaret for er anvendt til materialenyttiggørelse eller er overdraget til en virksomhed eller et anlæg som nævnt i § 25, stk. 1 og 2,
side 17
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
15) undlader at afgive de i § 27, stk. 1, og § 28, stk. 1, angivne oplysninger, herunder klart, entydigt og i god tid, jf. § 27, stk. 3, og § 28, stk. 3,
16) undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 27, stk. 2, og § 28, stk. 2,
17) indsamler eller behandler kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med § 29, stk. 1,
18) udbyder behandling af kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med § 30,
19) undlader at føre særskilte regnskaber, jf. § 31, stk. 1-3,
20) undlader at fremsende regnskaber rettidigt til Energistyrelsen, jf. § 31, stk. 4,
21) undlader at udbyde behandling på markedsvilkår, jf. § 32, stk. 1,
22) undlader at indberette opkrævede priser, jf. § 32, stk. 2,
23) undlader at indberette oplysninger, jf. § 33, stk. 1,
24) undlader at gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes miljømæssige, energimæssige og økonomiske effektivitet, jf. § 33, stk. 3, 1. pkt., eller
25) tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse, godkendelse eller dispensation efter bekendtgørelsen.
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
1)
2)
voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 14.
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§ 40.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2019.
side 18
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 51: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. samt udkast til ændringsbekendtgørelse om affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed
§ 41.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke har udarbejdet et regulativ for erhvervsaffald, der tilbyder både virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og
virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder, adgang til mindst én genbrugsplads, jf. § 11, stk. 1, gælder der, indtil
regulativet er ændret, følgende:
1)
Virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder, skal have
adgang til mindst én genbrugsplads i kommunen.
2)
3)
4)
Virksomhederne i nr. 1 skal have adgang til genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til det, husholdninger har adgang med.
Virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, skal i øvrigt have adgang på samme vilkår som virksomheder, som er hjemhørende i kommunen.
Virksomheder, der benytter tilbuddet, skal betale gebyr efter kommunens gebyrblad for virksomheders benyttelse af genbrugspladser.
side 19