Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1965942_0001.png
Styrkede beføjelser til EBA
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 8. november 2018
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0002.png
Forslag om styrkede beføjelser til Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA)
Kommissionen har den
12. september 2018
fremsat forslaget om styrkelse
af
EBA’s
beføjelser og koordinerende rolle med hensyn til bekæmpelse af
hvidvask og terrorfinansiering
Kommissionen fremsatte samtidig en meddelelse om tiltag til
bekæmpelse af hvidvask på kort og langt sigt
Forslaget er fremsat som en ændring af det eksisterende forslag om
revision af de tre europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’er), som
Kommissionen fremsatte i september 2017
Forslaget blev den 9. oktober udvalgt af EUU til nærhedstjek i ERU
Baggrund:
En række sager med hvidvask i europæiske banker
• Behov for forbedringer af EU’s tilsynsmæssige rammer
Behov for hurtig og beslutsom gennemførelse af forslaget for at styrke
tilliden til bankunion og kapitalmarkedsunionen
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0003.png
Formål
• Optimere anvendelsen af EU’s ekspertise og ressourcer, der er afsat til
forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask ved at centralisere opgaverne
hos EBA.
Styrke redskaberne i forbindelse med bekæmpelse af hvidvask
Styrke
EBA’s
koordinerende rolle i forbindelse med internationale
spørgsmål om hvidvaskning af penge
Betragtning
Samle ressourcer fra de to andre europæiske tilsynsmyndigheder hos
EBA, da der er størst sandsynlighed for, at risikoen for hvidvask vil have
systemiske virkninger i banksektoren
EBA skal sikre, at risici for hvidvask af penge effektivt og konsekvent
indarbejdes i tilsynsstrategier og
–praksis
hos alle relevante
myndigheder
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0004.png
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA)
EBA blev etableret 1. januar 2011 som en af de
tre europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’er),
der blev oprettet i kølvandet på den finansielle
krise
EBA har 190 ansatte og er placeret i London
men flyttes den 30. marts 2019 til Paris pga.
Brexit
• EBA’s overordnede opgave er at forbedre det
indre markeds funktion ved at sikre et passende,
effektivt og harmoniseret europæisk tilsyn og
regulering
Det er stadig de nationale tilsynsmyndigheder,
der står for tilsynet med de individuelle banker
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0005.png
Det finansielle tilsynssystem i EU
EFSF: Det Europæiske Finanstilsynssystem
Sikre et sammenhængende og konsekvent
tilsyn i EU (2011)
ESRB: Det Europæiske Udvalg for
Systemiske Risici
Tilsyn med det finansielle system som
helhed
EBA: Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed
ESMA: Den Europæiske
Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed
EIOPA: Tilsynsmyndighed for
Forsikrings- og
Arbejdsmarkedspensionsordninger
Bankunionen
(2014)
SSM: Den Fælles
Tilsynsmekanisme
ECB fører direkte
tilsyn med de 118
signifikante banker
Nationale
tilsynsmyn
digheder
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0006.png
Hvad laver EBA?
Bidrager til udvikling af de
fælles regler
for banker i EU (single rulebook)
via bindende tekniske standarder og retningslinjer
Fremmer et
ensartet tilsyn,
så regler om kapitalkrav m.v. bliver anvendt
på en harmoniseret måde
Vurderer løbende
risici og svagheder
i EU’s banksektor via bl.a.
gennemførelse af
stresstests
af bankerne
Undersøger påstået
ukorrekt eller utilstrækkelig anvendelse af EU-
lovgivningen
fra de nationale myndighedernes side
Vedtager
afgørelser
rettet mod individuelle myndigheder eller finansielle
institutioner i nødstilfælde
Medvirker til at
løse uenigheder
mellem myndigheder i
grænseoverskridende tilfælde
Virker som et
uafhængigt rådgivende organ
for EP, Rådet og
Kommissionen
Fremmer
gennemsigtighed, enkelthed og fairness
i markedet for
finansielle produkter og tjenester til forbrugerne i det indre marked
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0007.png
Hvad foreslår Kommissionen?
Ledende rolle til EBA:
Beføjelser på hvidvaskområdet fra de to øvrige tilsynsmyndigheder,
ESMA og EIOPA, overføres til EBA
EBA skal lede et internt udvalg med de nationale tilsynsmyndigheder, der
skal forberede og koordinere nye hvidvaskningsinitiativer (ESRB, ECB,
ESMA, EIOPA og Kommissionen er observatører)
Indsamle og analysere oplysninger fra tilsynsmyndighederne om svagheder ifm.
procedurer for:
Hvidvaskbekæmpelse
Ledelsesstrukturer
Egnetheds- og hæderlighedsvurderinger (Fit & Proper)
Forretningsmodeller
Andre hvidvaskbekæmpelsesaktiviteter hos finansielle aktører og
tilsynsmyndigheder
Tilsynsmyndighederne skal stille oplysninger til rådighed for EBA, som skal
oprette en central database til indsamling og udveksling af oplysningerne med
tilsynsmyndigheder efter need-to-know- og fortrolighedskriterier
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0008.png
Hvad foreslår Kommissionen (fortsat)
Fælles europæiske standarder:
EBA skal udarbejde bindende tekniske standarder for bekæmpelse af
hvidvask og fremme en konsekvent gennemførelse af dem
Overvågning og vurdering af udviklingen:
EBA skal fremme ensartetheden i hvidvaskningsdirektivets
tilsynsprocesser ved bl.a. at foretage regelmæssige evalueringer af
tilsynsmyndighedernes aktiviteter (ved alvorlige mangler og ingen reaktion
fra tilsynsmyndigheden kan EP, Rådet og Kommissionen underrettes)
EBA skal regelmæssigt udføre en slags stresstests i form af
risikovurderinger af tilsynsmyndighedernes beredskab (strategier og
ressourcer) til at imødegå og overvåge nyopståede risici ifm. hvidvask
(Kommissionen underrettes om resultaterne)
Koordinering i forhold til tredjelande:
EBA skal i grænseoverskridende sager, der berører tredjelande, have en
ledende rolle i samarbejdet mellem de nationale tilsynsmyndigheder i EU
og tredjelandets tilsynsmyndigheder
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0009.png
Hvad foreslår Kommissionen (fortsat)
Anmode tilsynsmyndigheder om efterforskning:
Ved tegn på væsentlige overtrædelse af EU’s hvidvaskningslovgivning (eller
nationale implementering) kan EBA anmode den nationale tilsynsmyndighed om:
at
efterforske
en banks mulige overtrædelse af reglerne
at overveje
sanktioner
mod den pågældende bank
at overveje at vedtage en
afgørelse
rettet mod den
pågældende bank, som pålægger banken at opfylde dens
forpligtigelser eller ophøre med en given adfærd
Den nationale tilsynsmyndighed skal efterkomme anmodningen og senest efter 10
dage underrette EBA om de skridt den har taget eller agter at tage
Afgørelser rettet direkte mod den enkelte bank:
Hvis en national tilsynsmyndighed ikke reagerer på anmodningen fra EBA,
kan EBA under særlige omstændigheder vedtage en afgørelse rettet
direkte mod en bank om at den tager alle nødvendige skridt til at opfylde
sine forpligtigelser i henhold til EU-retten - herunder ophører med en given
adfærd
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0010.png
EBA-afgørelser rettet direkte mod individuelle banker
Forslaget giver EBA beføjelser til, under særlige omstændigheder, at rette
afgørelser direkte til individuelle banker med krav om overholdelse af EU-
lovgivningen og herunder ophør med en given adfærd
Anmodning
Forudsætninger:
Henvendelse til nationale tilsynsmyndighed
(ingen respons)
Formel udtalelse fra Kommissionen med tidsfrist
(ingen respons)
Hensyn til neutrale konkurrencevilkår og sikring
af det finansielle systems funktion og integritet
• EBA’s
afgørelse skal være i overensstemmelse
med Kommissionens udtalelse
EBA
National
tilsyns-
myndig-
hed
Kommis
sionen
Udtal
else
Afgørelse
Bank
EBA-beføjelse i dag:
Har allerede muligheden for at rette direkte henvendelse til finansielle
institutioner, men gælder kun for EU-lovgivning, der finder umiddelbar
anvendelse på de finansielle institutioner (forordninger) og ikke for direktiver
(såsom hvidvaskdirektivet) og den nationale implementering
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0011.png
Det videre forløb
Kommissionen ønsker vedtagelse af forslaget i
starten af 2019
Forslaget har retsgrundlag i
artikel 114 TEUF
om harmonisering af
hensyn til det indre markeds funktion
Skal vedtages med
kvalificeret flertal
i Rådet og med Europa-
Parlamentet som medlovgiver
Forslaget har været behandlet i Rådet den
2. oktober 2018
Rådet forventes at behandle forslaget igen den
4. december
Skal anvendes fra:
2 år efter ikrafttrædelsen
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0012.png
Nærhedstjek
Nærhedsprincip: EU må ikke lovgive, hvis det bedre kan gøres på
nationalt eller regionalt niveau
Hvis 1/3 af de nationale parlamenter finder nærhedsproblemer, får
Kommissionen et gult kort
Fristen er den
27. november
for svar til Kommissionen
Frist til EUU den
22. november
4 andre parlamenter har indledt nærhedstjek:
Belgien, Slovakiet, Irland og Spanien
Politisk dialog:
Også mulighed for politiske kommentarer til indholdet i forslaget.
Ingen tidsfrist
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Oplæg fra udvalgsmødet den 8/9-18 Kommissionens forslag om styrkede beføjelser til EBA
1965942_0013.png
Hvordan kan ERU behandle forslaget
Begrundet udtalelses om brud på nærhedsprincippet
frist 27/11
Politisk udtalelse til Kommissionen og Parlamentet
ingen frist
Skriftlige spørgsmål til Kommissæren eller til den danske minister
Samråd eller teknisk gennemgang