Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1974601_0001.png
Notat om delegeret retsakt til Folketingets Europaudvalg
Dato
8. november 2018
Europa-Kommissionens delegerede forordning om ændring af for-
ordning (EU) 1031/2010 som omhandler auktionering af 50 millio-
ner endnu ikke allokerede CO
2
-kvoter fra Markedsstabilitetsreser-
ven til Innovationsfonden og vedtagelse af en auktionsplatform
udpeget af Tyskland (Auktioneringsforordningen).
KOM-dokumentnummer foreligger ikke.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 30. oktober 2018 udstedt en delegeret forord-
ning, der ændrer forordning 1031/2010 af 12. november 2010 om auktionering
af 50 millioner endnu ikke allokerede CO2-kvoter fra Markedsstabilitetsreser-
ven til innovationsfonden og vedtagelse af en auktionsplatform udpeget af
Tyskland.
Den delegerede forordning muliggør en tidlig start af innovationsfonden. Fon-
dens tidlige start samt afsættelsen af de 50 millioner ikke allokerede CO2-
kvoter, er besluttet ved vedtagelsen af revisionen af direktiv 2003/87/EF om et
system for handel med CO2-kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen for
perioden efter 2020.
Den delegerede retsakt forventes at træde i kraft i løbet af 2019.
Den delegerede retsakt vurderes ikke at medføre lovgivningsmæssige og
økonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
konkrete delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. oktober 2018 udstedt en delegeret forordning om
ændring af forordning (EU) 1031/2010 af 12. november 2010 som omhandler
auktionering af 50 millioner endnu ikke allokerede CO
2
-kvoter fra Markedssta-
bilitetsreserven til innovationsfonden og vedtagelse af en auktionsplatform
udpeget af Tyskland (herefter kaldet auktioneringsforordningen).
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 144: Delegeret retsakt om auktionering af 50 millioner endnu ikke allokerede CO2-kvoter
1974601_0002.png
Det forventes, at den delegerede forordning skal træde i kraft i løbet af 2019,
dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende.
I medfør af artikel 10, stk. 8, i direktiv 2003/87/EF om et system for handel
med CO
2
-kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen (herefter kaldet kvote-
handelsdirektivet) tillægges Kommissionen beføjelser til at vedtage delegere-
de retsakter i overensstemmelse med artikel 23 for at supplere kvotehandels-
direktivet vedrørende bestemmelser om innovationsfondens drift, herunder
udvælgelsesprocedure og -kriterier.
I medfør af artikel 10a, stk. 8, i kvotehandelsdirektivet, skal der oprettes en
fond, som skal yde støtte til innovation inden for lavemissionsteknologier og
processer i sektorer dækket af kvotehandelssystemet. Innovation på dette
område er væsentlig for at opnå de mål, der er fastsat i Parisaftalen.
I forbindelse med vedtagelsen af revisionen af kvotehandelsdirektivet blev det
besluttet, at Innovationsfonden skal starte før 2021. Det blev desuden beslut-
tet, at udover de 400 millioner CO
2
-kvoter som innovationsfonden er tildelt
skal fonden tildeles 50 millioner endnu ikke allokerede CO
2
-kvoter, samt de
resterende midler fra NER300-fonden.
Udkastet til den delegerede forordning, der ændrer auktioneringsforordningen
er udarbejdet for at imødekomme den politiske forpligtigelse om at påbegynde
innovationsfonden tidligt.
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa -
Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse indenfor en frist på to måneder
fra, at de er meddelt herom. Indsigelse imod den delegerede forordning kan i
Rådet ske med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med den deleregerede retsakt er ifølge Kommissionen, at opfylde
det politiske engagement om at tage innovationsfonden tidligt i brug.
Forordningens centrale dele ændrer auktioneringsforordningen på følgende
måde:
Mængden af CO
2
kvoter til auktionering i 2020
Forordningen betyder, at mængden af kvoter afsat til auktionering i 2020 skal
indeholde de 50 millioner ikke tildelte CO
2
-kvoter fra markedsstabilitetsreser-
ven udover de 400 mio. kvoter, der allerede er afsat til innovationsfonden.
Den mest rentable metode til dette, er ved auktionering på den fælles aukti-
onsplatform (CAP). De 50 millioner CO
2
-kvoter bliver fordelt ligeligt ud på hver
medlemsstat, som bortauktionerer kvoterne. Dermed skal hvert medlemsland i
løbet af 2020 bortauktionere de nationalt tildelte CO
2
-kvoter og de 2 millioner
CO
2
-kvoter til innovationsfonden.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 144: Delegeret retsakt om auktionering af 50 millioner endnu ikke allokerede CO2-kvoter
1974601_0003.png
Oprettelse af konto til provenuet og overførsel til en EU-konto
Forordningen fastslår, at for at kunne adskille provenuet hhv. fra salget af de
nationale CO
2
-kvoter og kvoterne afsat til innovationsfonden. Derfor skal hvert
medlemsland have udpeget en national konto inden den 1. oktober 2019, som
skal modtage provenuet for salget af kvoter til innovationsfonden. Herefter
skal provenuet overføres til en konto udpeget af Kommissionen, senest 15
dage efter udgangen af hver måned.
Afklaring om gennemsigtighed efter auktionering
Forordningen betyder, at auktionsplatformen kan offentliggøre mængden og
auktionsprisen umiddelbart efter den enkelte auktions afslutning for at af-
stemme teksten med almindelig praksis, samt for at beskytte mod misbrug af
markedet. Dermed bliver resultatet offentliggjort samtidig med, at køberne
bliver meddelt herom.
Auktioneringsplatform udpeget af Tyskland
Forordningen sikrer, at Tysklands auktioneringsplatform afholder forudsigelige
og rettidige auktioner. Medlemsstater, der ikke deltager i den fælles auktione-
ring, kan udpege deres egen auktionsplatform til auktioneringen af deres an-
del af den mængde kvoter, som skal omsættes ifølge kvoteha ndelsdirektivet.
Tyskland har besluttet ikke at deltage i den fælles auktionering, men at udpe-
ge European Energy Exchange AG, som auktionsplatform.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet
eller Rådet har gjort indsigelse indenfor en frist på to måneder fra, at de er meddelt
herom. Der er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at
behandle sagen.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt.
Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Auktioneringsforordningen er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt er en ændring af auktioneringsforordningen og er
dermed gældende i dansk ret ved vedtagelse.
Økonomiske konsekvenser
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 144: Delegeret retsakt om auktionering af 50 millioner endnu ikke allokerede CO2-kvoter
1974601_0004.png
Den delegerede forordning forventes ikke at få væsentlige økonomiske konsekven-
ser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede retsakt får ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens forslag er den 25. oktober 2018 sendt i høring i specialudval-
get for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik med frist den 2. november 2018.
Der er ikke modtaget eksterne høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at ingen medlemsstater vil modsætte sig, at Rådet ikke agter at
gøre indsigelse mod den delegerede retsakt, ligesom der ikke vil blive bedt
om forlængelse af fristen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, da det er med til at udmønte revisionen af kvotehan-
delsdirektivet, og samtidig er med til at sikre et velfungerende europæisk marked
for innovation af lavemissionsteknologier for sektorer i CO
2
-kvoteordningen.
Den danske regering støtter initiativer, som kan sikre yderligere udvikling for inno-
vative lavemissionsteknologier og processer, som kan medføre en reduktion af
CO
2
-udledningen for samfundet.
På den baggrund kan regeringen støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede retsakt, og vil fra 8 dage fra oversendelse af dette notat
lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4