Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1974618_0001.png
Notat om komitésag til Folketingets Europaudvalg
Dato
5. november 2018
Kommissionens forordningsforslag om verifikation af data og
akkreditering af verifikatorer i medfør af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2003/87/EF (AV-forordningen)
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til forordning om verifikation af data
og akkreditering af verifikatorer (gennemførselsretsakt). Forslaget regulerer
verifikation og akkreditering for hele kvoteområdet.
Forslaget bliver sat til afstemning i Udvalget for Klimaændringer den 6. de-
cember 2018. Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske
konsekvenser eller generelt at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har 29. oktober 2018 fremsendt forslag til en revideret for-
ordning om verifikation af data og akkreditering af verifikatorer (AV-forordningen).
AV-forordningen er en gennemførelsesretsakt, som har hjemmel i artikel 15 i Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning
for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet og om ændring af
Rådets direktiv 96/61/EF, som senest er ændret ved Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv (EU) 2018/410 af 14. marts 2018 (kvotehandelsdirektivet).
Kvotehandelsdirektivet er et rammedirektiv, der fastsætter de overordnede regler
for kvotehandelssystemet. De præciserede regler fastsættes i en række retsakter
udstedt i medfør af kvotehandelsdirektivet. Direktivets ændring af 14. marts 2018
fastsætter reglerne for fjerde kvotehandelsperiode, der løber fra 2021 til 2030. Den
reviderede AV-forordning fastsætter tilsvarende de præciserede regler for verifika-
tion af data og akkreditering af verifikatorer for fjerde kvotehandelsperiode.
Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren jf. artikel 5 i Europarlamentets
og Rådets Forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011.
Hvis udvalget afgiver en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Hvis
Udvalget for Klimaændringer afgiver en negativ udtalelse, eller hvis udvalget ikke
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag om AV-forordningen
1974618_0002.png
afgiver en udtalelse, kan formanden enten forelægge en ændret udgave af udka-
stet for det samme udvalg inden for to måneder efter afgivelsen eller forelægge
udkastet for appeludvalget til yderligere drøftelse inden for en måned efter afgivel-
sen.
Det forventes, at Kommissionen fremsætter forslaget til afstemning den 6. decem-
ber 2018 i Udvalget for Klimaændringer
Efter vedtagelse vil AV-forordningen træde i kraft fra førstedagen efter udgivelse i
EU-tidende.
3. Formål og indhold
AV-forordningen er et vigtigt redskab til at sikre ens håndtering af verifikations- og
akkrediteringsområdet nationalt og internationalt indenfor både stationære produk-
tionsenheder og luftfartsoperatører.
Formålet med forordningsforslaget er at samle alle regler om verifikation og akkre-
ditering af verifikatorer på hele kvoteområdet. Forordningsforslaget skal således
bruges på følgende områder:
verificering af rapporter om drivhusgasemissioner og tonkilometer i forhold til
overvågning og rapportering
verificering af overvågningsmetodeplan i forhold til tildeling af gratiskvoter
verificering af baselinedatarapporter eller datarapporter for nytilkomne i forhold
til tildeling af gratiskvoter
Forordningsforslaget skal forbedre harmoniseringen og effektiviteten uden at på-
lægge erhvervslivet yderligere byder.
Verifikation i forhold til overvågning og rapportering
AV-forordningen videreføres i det store og hele i sin nuværende form. Forslaget
lægger hovedsageligt op til at mindre ændringer og sproglige samt tidsmæssige
præciseringer med henblik på at højne læsbarhed og systematik.
Det fremgår af forslaget, at verifikator fremadrettet skal håndtere tilfælde af mang-
lende overensstemmelse med MR-forordningen på lige fod med ukorrekte angivel-
ser og afvigelser. Verifikator skal underrette driftsleder om dette i tide og anmode
om relevante korrektioner.
Der foreslås tilføjes en ny artikel, der definerer nærmere, hvornår verifikator kan
undlade anlægsbesøg. Disse betingelser følger tidligere praksis, som har været
fastsat i en guideline.
På luftfart indføres der rotation af verifikatorens ledende auditor hvert sjette år,
første gang i 2025.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag om AV-forordningen
1974618_0003.png
Verifikation i forhold til tildeling af gratiskvoter
Forslaget fastsætter, at driftslederen ved indgangen til fjerde kvotehandelsperiode
er ansvarlig for, at ansøgningen om tildeling af gratiskvoter bliver verificeret. An-
søgningen består af følgende oplysninger:
Baselinedatarapport eller en datarapport for nytilkomne
Overvågningsmetodeplan, i lighed med tidligere anvendte metoderapport
På baggrund af baselinedatarapporten/datarapporten for nytilkomne og over-
vågningsmetodeplanen skal der udarbejdes en verifikationsrapport, som frem-
sendes som en del af ansøgningen om tildelingen af gratiskvoter til Energisty-
relsen.
Verifikationen i forhold til tildeling af gratiskvoter skal foretages to gange i fjerde
kvotehandelsperiode. Første gang er i andet kvartal 2019 mens anden verifikation
skal foretages i 2024.
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
AV-forordningen bliver fuld anvendelig fra 1. januar 2019.
Forslaget fastlægger, at der med henblik på kvotetildeling primo 2021 og frem skal
ske en verificering af overvågningsmetodeplanen og baselinedatarapporten, og at
disse skal indsendes af driftsleder senest 30. juni 2019.
Det fremgår af forslaget, at rapporter om drivhusgasemissioner og tonkilometer for
2019 skal verificeres på baggrund af forordningsforslaget, mens de tilsvarende
rapporter for 2018 skal verificeres på baggrund af den nuværende AV-forordning
(nr. 600/2012).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt.
Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf , at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
AV-forordningen er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
AV-forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i
dansk lovgivning.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag om AV-forordningen
1974618_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke at være væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Europa-Kommissionens forslag er den 30. oktober 2018 sendt i høring i specialud-
valget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik med frist den 6. november 2018. Der
er ikke kommet eksterne høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men da
AV-forordningen er blevet revideret i samarbejde med medlemslandene, for-
ventes det, at et flertal vil stemme for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder overordnet for at fastholde og forbedre kvotehandelssystemet
som det centrale instrument til at drive en markedsbaseret, omkostningseffektiv og
teknologineutral drivhusgasreduktion i EU.
Regeringen støtter videre, at de kvoteomfattede virksomheder deltager på lige kon-
kurrencemæssige vilkår på tværs af medlemslandene, hvilket sikres gennem den
harmoniserede tilgang i forordningen.
Revideringen af AV-forordningen er nødvendig for at sikre den harmoniserede til-
gang i fjerde kvotehandelsperiode. Forordningen er samtidig blevet forbedret, idet
der er indført større fleksibilitet og sproglige forbedringer, der samlet set gør den
mere erhvervsvenlig, uden at gå på kompromis med hensyn til klima eller miljø.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4