Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1978639_0001.png
Den 27. november 2018
MFVM 710
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændring med henblik på
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende undtagelse 29 for bly,
der er bundet i krystalglas som defineret i bilag I (kategori 1, 2, 3 og 4) i Rådets
direktiv 69/493/EØF (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret retsakt om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU. Forslaget
indebærer, at undtagelse 29 om bly, der er bundet i krystalglas som defineret i Rådets direktiv
69/493/EØF, forlænges i en tidsbegrænset periode frem til 21. juli 2021. Den delegerede retsakt vur-
deres generelt at have en uændret påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark, da
der er tale om en forlængelse af en undtagelse. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige sam-
fundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Der er tale om en
midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet uændret miljøvirkning. Undtagelsen for-
længes, da der endnu ikke findes pålidelige alternativer, der kan substituere bly til denne anvendelse.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil
8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 16. november 2018 fremsat forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Forslaget er modtaget i Rådsse-
kretariatet den 19. november 2018.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra a, som en
delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil 21. januar 2019. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 167: Delegeret retsakt om undtagelse 29 for bly, der er bundet i krystalglas
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 7. december
2018.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidig undtagelse fra
de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en
optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr til specifikke anvendel-
ser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
Undtagelse 29 for bly, der er bundet i krystalglas som defineret i bilag I (kategori 1, 2, 3 og 4) i Rådets
direktiv 69/493/EØF
1
i RoHS-direktivets bilag III, skulle have været udløbet den 21. juli 2016, men
eftersom der er blevet indsendt to ansøgninger i januar 2015 om fornyelse af undtagelsen efter
proceduren i RoHS-direktivet, er undtagelsen stadig gyldig, indtil Kommissionen træffer afgørelse om
ansøgningen om fornyelse. Dette gælder nærmere bestemt for de kategorier af elektrisk og elektronisk
udstyr, der fremgår af RoHS-direktivets bilag 1, nr. 1-7 og 10, dvs. for store og små
husholdningsapparater, it- og teleudstyr, forbrugerudstyr, belysningsudstyr, elektrisk og elektronisk
værktøj, legetøj og fritids- og sportsudstyr samt salgsautomater.
Blyoxider anvendes som mellemprodukt i kemisk syntese af blykrystalglas. Blykrystalglas anvendes i
elektrisk og elektronisk udstyr på grund af materialernes unikke kombinationer af forarbejdnings-
egenskaber (nedkølingstid, funktionsinterval), optiske egenskaber (brydningsindeks, dispersion) og
dekorative egenskaber, som gør det muligt at fremstille elektrisk og elektronisk udstyr, der ikke kan
fremstilles på anden vis, såsom belysningsarmaturer og lysekroner, spejle med elektrisk lys, ure og
armbåndsure, digitale fotorammer eller byggematerialer (byggeklodser med lys i).
Kommissionen har vurderet, at anvendelsen i de nævnte kategorier (kategori nr. 1-7 og 10) fortsat op-
fylder betingelserne for en undtagelse, da det er vurderingen, at det ikke svækker den miljø- og
sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), og da kravet i artikel 5,
stk. 1, litra a) vurderes at være opfyldt med henvisning til, at substitution eller eliminering af
anvendelser omfattet af den nuværende undtagelse ikke er teknisk eller videnskabeligt mulig pga.
manglende pålidelige alternativer.
Da pålidelige alternativer endnu ikke er tilgængelige, forventes in-
gen negativ socioøkonomisk påvirkning på substitution.
Undtagelsen forventes heller ikke at gå ud
over innovation på området.
Med dette forslag foreslås således, at undtagelsen forlænges i fem år, således at den udløber den 21.
juli 2021, det vil sige fem år fra den oprindelige udløbsdato.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 167: Delegeret retsakt om undtagelse 29 for bly, der er bundet i krystalglas
1978639_0003.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
21. januar 2019, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke
bekendt med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser eller nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da der
er tale om en forlængelse af en eksisterende undtagelse. Den undtagelse, der fornyes har været tilladt
indtil nu og tillades nu fortsat.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd har ikke har bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet uændret miljø- og sund-
hedspåvirkning. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegere-
de retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3