Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1978658_0001.png
Den 27. november 2018
MFVM 705
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændring med henblik på til-
pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende undtagelse 7.c.IV. for bly i
PZT-baserede dielektriske keramiske materialer til kondensatorer, der indgår i
integrerede kredsløb eller diskrete halvledere (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 16. november 2018 fremsat forslag til en delegeret retsakt om ændring med
henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2011/65/EU. Forslaget indebærer, at undtagelsen 7.c.IV. om bly i PZT-baserede (bly-zirconium-
titanat) dielektriske keramiske materialer til kondensatorer, der indgår i integrerede kredsløb eller
diskrete halvledere, forlænges i en tidsbegrænset periode frem til 21. juli 2021. Den delegerede rets-
akt vurderes generelt at have en uændret påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Dan-
mark, da der er tale om en forlængelse af en undtagelse. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Der er tale
om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet uændret miljøvirkning. Undtagelsen
forlænges, da der endnu ikke findes pålidelige alternativer, som kan substituere bly til denne anven-
delse. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt,
og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 16. november 2018 fremsat forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Forslaget er modtaget i Rådsse-
kretariatet den 19. november 2018.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra a, som en
delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil den. 21. januar 2019. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 169: Delegeret retsakt om bly i PZT-baserede dielektriske keramiske materialer til kondensatorer
enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 7. december
2018.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidig undtagelse fra
de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en
optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anven-
delser, som er fritaget fra begrænsning i henhold ti direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
Undtagelse 7.c.IV, for bly i PZT-baserede (bly-zirconium-titanat) dielektriske keramiske materialer til
kondensatorer, der indgår i integrerede kredsløb eller diskrete halvledere, i RoHS-direktivets bilag III,
skulle have været udløbet den 21. juli 2016. Da der er indsendt én ansøgning i januar 2015 om
fornyelse af undtagelsen efter proceduren i RoHS-direktivet, er undtagelsen imidlertid stadig gyldig,
indtil Kommissionen træffer afgørelse om ansøgningen om fornyelse.
Keramiske kondensatorer anvendes i integrerede kredsløb og diskrete halvledere, og indeholder PZT-
baserede dielektriske keramiske materialer. PZT-baserede keramiske materialer med indhold af bly
giver materialet nogle særlige egenskaber (en høj piezoelektrisk effekt, en høj dielektricitetskonstant,
pyroelektriske egenskaber og ferroelektriske egenskaber), der ikke kan opnås uden bly i kondensato-
rerne. I øjeblikket er fuldstændig substitution eller eliminering af bly stadig ikke videnskabeligt og
teknisk gennemførlig.
Kommissionen har vurderet, at anvendelsen fortsat opfylder betingelserne for en undtagelse, da det er
vurderingen, at det ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH), og da kravet i artikel 5, stk. 1, litra a) vurderes at være opfyldt med henvisning
til, at substitution eller eliminering af anvendelser omfattet af den nuværende undtagelse ikke er
teknisk eller videnskabeligt mulig pga. manglende pålidelige alternativer.
Da pålidelige alternativer
endnu ikke er tilgængelige, forventes ingen negativ socioøkonomisk påvirkning på substitution.
Und-
tagelsen forventes heller ikke at gå ud over innovation på området.
Med dette forslag foreslås således, at undtagelsen forlænges i fem år, således at den udløber den 21.
juli 2021, det vil sige fem år fra den oprindelige udløbsdato.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
21. januar 2019, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 169: Delegeret retsakt om bly i PZT-baserede dielektriske keramiske materialer til kondensatorer
1978658_0003.png
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere
ikke at have væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser eller nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da der
er tale om en forlængelse af en eksisterende undtagelse. Den undtagelse, der fornyes har været tilladt
indtil nu og tillades nu fortsat.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd har ingen bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet neutral miljø- og sund-
hedspåvirkning. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegere-
de retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3