Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1951740_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 43. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 14. september 2018
kl. 10.00
vær. 2-133
Kenneth Kristensen Berth (DF), fungerende formand,
Peter Hummelgaard Thomsen (S), Søren Søndergaard
(EL), Rasmus Nordqvist (ALT), Sofie Carsten Nielsen
(RV) og Holger K. Nielsen (SF).
udenrigsminister Anders Samuelsen.
Desuden deltog:
Dagsorden
L
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3637 (almindelige anliggender
artikel 50) den 18.
september 2018
EUU alm. del (17)
bilag 966 (kommenteret dagsorden)
Den 13. september 2018
L
1. Opfølgning på forhandlingerne efter Storbritanniens notifikation under
artikel 50 TEU
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3637
almindelige anliggender
bilag 1 (samlenotat
side 2)
Rådsmøde 3634
udenrigsanliggender
bilag 2 (skriftlig
forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender - artikel 50)
20/7-18)
EUU alm. del (2017-18)
bilag 968 (foreløbigt referat af
Europaudvalgets møde 27/6-18 og 5/7-18)
Punktet blev behandlet for lukkede døre
Side 1250
|11
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
L
2. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd (artikel 50) den 18.
oktober 2018
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3637 - almindelige anliggender
bilag 1 (samlenotat
side 5)
Det Europæiske Råd 18/10-18
bilag 2 (fortroligt udkast til
kommenteret dagsorden til DER-møde 18/10-18 (artikel 50))
Rådsmøde 3634 - udenrigsanliggender
bilag 2 (skriftlig
forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender - artikel 50)
20/7-18)
EUU alm. del (2017-18)
bilag 968 (foreløbigt referat af
Europaudvalgets møde 27/6-18 og 5/7-18)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
3. Eventuelt
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
4. Siden sidst
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 1256
|11
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3636 (almindelige anliggender) den 18. september
2018
EUU alm. del (17)
bilag 966 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren
forelagde punkterne på dagsordenen til orientering. De
punkter, han ikke nævnte, kunne drøftes, hvis medlemmerne ønskede det.
1. Præsentation af det østrigske formandskabs prioriteter
Præsentation
Rådsmøde 3636 - almindelig anliggender
bilag 1 (samlenotat
side 2)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18. oktober 2018 (udkast til
kommenteret dagsorden)
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3636 - almindelig anliggender
bilag 1 (samlenotat
side 4)
Det Europæiske Råd 18/10-18
bilag 1 (fortroligt udkast til
kommenteret dagsorden DER-møde 18/10-18)
Udenrigsministeren:
Det er begrænset, hvor meget jeg kan sige om mødet her
en måneds tid forinden. Jeg forventer, at Rådet vil tage den kommenterede
dagsorden til efterretning. Den egentlige substansdrøftelse af emnerne for mø-
det i Det Europæiske Råd vil først finde sted på rådsmødet for almindelige an-
liggender den 16. oktober 2018. Der vil derfor også være mulighed for at drøfte
forventningerne til mødet, når jeg forelægger rådsmødet for almindelige anlig-
gender i oktober. Herudover vil statsministeren som vanligt forelægge selve Det
Europæiske Råds møde.
Intern sikkerhed forventes at være et emne som opfølgning på stats- og rege-
ringschefernes uformelle møde mellem stats- og regeringscheferne i Salzburg
den 20. september 2018. På nuværende tidspunkt er det forventningen, at stats-
og regeringscheferne skal drøfte en bred palet af emner relateret til intern sik-
kerhed. Det være sig bl.a. kontrol ved de eksterne grænser, forebyggelse af
radkalisering, EU’s antiterrorsamarbejde og sikkerhed i cyberspace.
Jeg regner også med, at der på mødet i Det Europæiske Råd kommer en drøf-
telse af migration med fokus på opfølgningen på konklusionerne fra mødet i juni.
Det vedrører både de eksterne og interne aspekter af migration, herunder ar-
Side 1257
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
bejdet med konceptudviklingen af ilandsætningsplatforme og kontrollerede cen-
tre, samt status over reformen af det europæiske asylsystem.
Siden vi oversendte samlenotatet til udvalget, har vi modtaget udkastet til den
kommenterede dagsorden for mødet den 18. oktober. På baggrund heraf for-
ventes der som udgangspunkt ikke en drøftelse af handel. Til gengæld kan
stats- og regeringscheferne forventes at
have en drøftelse af EU’s eksterne rela-
tioner i lyset af internationale udviklinger frem mod mødet. Der kan naturligvis
komme flere punkter på dagsordenen frem mod mødet.
Rasmus Nordqvist
opfordrede udenrigsministeren til at foreslå formandskabet
at sætte klimaforhandlinger på dagsordenen, fordi COP 24 finder sted i Polen
lige efter rådsmødet. På det tidspunkt vil der også foreligge en FN-rapport om
verdens klima.
Udenrigsministeren
svarede, at man meget vel kunne tænke sig, at klima kom
på dagsordenen, eftersom mange lande prioriterede emnet højt.
Rasmus Nordqvist
glædede sig over, at mange lande prioriterede det, men
gentog sit spørgsmål om, hvorvidt regeringen selv ville tage initiativ til at foreslå
formandskabet at sætte det på dagsordenen.
3. Kommissionens arbejdsprogram
Præsentation
Rådsmøde 3636 - almindelig anliggender
bilag 1 (samlenotat
side 6)
Ministeren havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 1258
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
4. Retsstatsprincipper i Polen
Politisk drøftelse
KOM (2017) 0835
Rådsmøde 3636 - almindelig anliggender
bilag 1 (samlenotat
side 8)
KOM (2017) 0835
bilag 2 (Kommissionens indspil om
retsstatsprincipperne i Polen)
KOM (2017) 0835
bilag 1 (konsekvenser for andre EU-
medlemslande ved manglende overholdelse af
retsstatsprincipperne i Polen)
EUU alm. del - svar på spm. 214 om redegørelse for de forskelle,
der måtte være, mellem på den ene side de tidligere gældende
regler for højesteretsdommere i Polen i form af afgrænsede
ansættelsesperioder og på den anden side de nugældende regler,
der efter sigende medfører såkaldt ”tvangspensionering” af
dommere, fra udenrigsministeren (2017-18)
EUU alm. del (2017-18)
bilag 969 (side 1148, senest behandlet i
EUU 20/6-18)
Udenrigsministeren:
Som bekendt aktiverede Kommissionen i december 2017
Lissabontraktatens artikel 7, stk. 1, imod Polen. Rådet er nu i gang med at af-
dække, om der er en såkaldt klar fare
for, at Polen overtræder EU’s grundlæg-
gende værdier med sine domstolsreformer.
Det er klart, at det ikke er noget, vi skal tage let på. Derfor har Rådet igangsat
en høring af Polen, hvor medlemslandene på selve rådsmødet har mulighed for
at stille konkrete spørgsmål direkte til den polske regering
og hvor Polen kan
fremlægge sin side af sagen. Første session af høringen blev gennemført på
mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 26. juni 2018. Det var en god an-
ledning til at få afklaret en række spørgsmål, men der er fortsat en lang række
udeståender. Derfor vil der på det kommende rådsmøde være en fortsættelse af
høringen.
Det er ikke min forventning, at vi på rådsmødet vil nå frem til en endelig vurde-
ring af, hvorvidt der er tale om en klar fare for grove overtrædelser af EU’s
grundlæggende værdier. En sådan konklusion kan Rådet kun foretage ved en
afstemning. Hvordan sagen konkret vil udvikle sig, er svært at sige på forhånd.
Meget vil afhænge af de svar, der bliver givet under høringen
og især af, om
Polen viser villighed til at finde løsninger i den igangværende høring og dialog.
Regeringen deler Kommissionens og flertallet af medlemslandenes opfattelse
af, at der er væsentlige problemer med overholdelsen af retsstatsprincipperne i
Side 1259
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
Polen. Det gælder bl.a. den politiske indflydelse vedrørende pensionering og
udnævnelse af dommere.
Polen skal selvfølgelig have lov til at gennemføre reformer af retssystemet. Men
det er afgørende, at det sker på en måde, så retssystemet og dommerne stadig
er uafhængige. Det handler både om grundlæggende, liberale frihedsværdier og
om helt konkrete og håndgribelige spørgsmål om borgeres og virksomheders
retssikkerhed. Herunder retssikkerheden for de danske borgere, der arbejder i
eller besøger Polen, og for de danske virksomheder, der samarbejder med lan-
det. Lad mig blot nævne, at Polen er Danmarks niendestørste eksportmarked,
og at der er ca. 500 danske virksomheder i Polen med samlet ca. 50.000 ansat-
te.
Alt i alt kan jeg sige, at regeringen ser med stor alvor på udviklingen i Polen. Vi
må ikke glemme, at vi har at gøre med fundamentale institutioner i en demokra-
tisk retsstat. Fra dansk side vil man derfor stille kritiske spørgsmål til Polen un-
der høringen
men regeringen vil også gå konstruktivt ind i dialogen med Po-
len. Det er vigtigt at huske på, at formålet med artikel 7-proceduren ikke i sig
selv er at eskalere en konflikt
men at lægge et politisk pres for netop at finde
løsninger.
Kenneth Kristensen Berth
opfordrede til ikke at glemme, at Polen er en suve-
ræn nation. Hvad ville der ske nu? Og ville afstemningen i Europa-Parlamentet
om at aktivere artikel 7 over for Ungarn tidligere på ugen give anledning, at Un-
garn kom på dagsordenen på samme måde som Polen?
Rasmus Nordqvist
spurgte, om
og i givet fald hvornår
Europa-
Parlamentets afstemning ville få konsekvenser.
Sofie Carsten Nielsen
glædede sig over, at regeringen var enig i Kommissio-
nens linje, men ville regeringen udtrykke den enighed på mødet? Og ville der
komme en diskussion om mulige økonomiske sanktioner på rådsmødet, eller
kunne det ske på et senere tidspunkt?
Udenrigsministeren
svarede, at regeringen tog medlemsstaternes overholdel-
se
af EU’s grundlæggende værdier
meget alvorligt. Han medgav, at medlems-
landene var suveræne nationer, men påpegede, at de også har meldt sig ind i
en klub med regler. De regler kan man ikke bare ignorere, når man først er inde
i klubben og har skrevet under på at overholde dem. Regeringens udgangs-
punkt var, at man ikke måtte svigte de liberale frihedsværdier. Europa-
Parlamentet havde stemt for at aktivere artikel 7 over for Ungarn, og det var et
alvorligt skridt, for det var kun anden gang, at den var blevet bragt i anvendelse.
Nu var det op til Rådet at følge op på Europa-Parlamentets afstemning. Hvordan
Side 1260
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
det skulle ske, var for tidligt at sige. Sagen skulle behandles med den seriøsitet,
den fortjente, og man måtte ikke drage forhastede konklusioner. Ungarn skulle
have lejlighed til at fremlægge sine argumenter.
Vedrørende Polen var næste skridt efter høringen, at Rådet skulle vurdere, om
der var brug for endnu en session. Når høringsprocessen var færdig, ville med-
lemslandene lade Polens svar indgå i en vurdering af, om der var behov for at
gå videre med proceduren i artikel 7, stk. 1, som i sidste ende kan udløse en
afstemning om, hvorvidt der var klar fare for, at Polen overtræder retsstatsprin-
cipperne. Meget ville afhænge af Polens svar. Det var vigtigt at huske, at formå-
let med artikel 7-proceduren ikke i sig selv er at eskalere en konflikt, men at
lægge et politisk pres for at finde nogle løsninger.
Den 18. september ville 2. session af høringen om Polen foreløbig finde sted.
Medlemslandene ville her få mulighed ved at stille hvert to spørgsmål til Polen
foruden opfølgende spørgsmål, og Polen kunne så svare hvert enkelt land. Hø-
ringen ville ikke blive optaget på kamera.
Svaret til Sofie Carsten Nielsen lød, at økonomiske sanktioner ikke var på dags-
ordenen.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om en afstemning om Polen ville finde sted umid-
delbart efter høringen.
Holger K. Nielsen
spurgte, om man arbejdede på en model, hvor økonomisk
pres over for Polen og Ungarn var bygget ind i budgettet, sådan at man tog mid-
ler fra fonde og midler til landbruget.
Kenneth Kristensen Berth
ville gerne vide, om der i Lissabontraktaten var
hjemmel til at indføre økonomiske sanktioner mod et medlemsland. At lave fi-
kumdik med budgettet, så det kun ramte to specifikke lande, lød som en meget
dristig manøvre.
Udenrigsministeren
svarede, at Kommissionen havde foreslået, at alle bud-
getmidler skal forvaltes i overensstemmelse med grundlæggende retsstatsprin-
cipper. Formålet var at sikre, at der ikke skete misbrug af midlerne, og risikoen
for misbrug stiger, når retsvæsenet ikke er uafhængigt. Der skulle politisk være
en sammenhæng mellem ret og pligt, og regeringen mente, at det skal have
konsekvenser, hvis man tilsidesætter basale retsstatsprincipper. Regeringen
lagde samtidig vægt på, at eventuelle konsekvenser bygger på gennemsigtige
og konkrete kriterier, og at det alene er offentlige enheder, der sanktioneres.
Der ville ikke komme en afstemning på det forestående møde.
Side 1261
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
Til Kenneth Kristensen Berth sagde han, at en eventuel hjemmel til at indføre
økonomiske sanktioner mod et medlemsland ikke fandtes endnu. Hvis den skul-
le indføres, skulle det ske gennem en ændring af finansforordningen.
Søren Søndergaard
medgav, at artikel 7 blev taget i anvendelse for at lægge
pres på Polen, men mente, at regeringen stadig måtte overveje, hvad der ville
ske, hvis Polen fastholdt sin holdning. Processen kunne kun gå i gang med en-
stemmighed, men Ungarn havde allerede meddelt, at de ville blokere for en
proces mod Polen, og det omvendte ville formentlig også ske. Man kunne altså
ende med en situation, hvor to lande i EU-kredsen ifølge de andre udfører grove
og vedvarende brud på retsstatsprincipperne, men hvor man ikke kan gøre no-
get ved det. Gav det anledning til overvejelser om traktatændringer?
Kenneth Kristensen Berth
ville gerne have bekræftet, at en dansk stillingtagen
til en afstemning om Polen krævede et mandat fra Europaudvalget. Det var vel
sikkert, at der ikke kom en afstemning på mødet, for ellers var ministeren ved
kommet med et forhandingsoplæg? Krævede en ændring af finansforordningen
kvalificeret flertal eller emstemmighed?
Udenrigsministeren
svarede Søren Søndergaard, at Kommissionen den 20.
december 2017 havde besluttet at aktivere artikel 7, stk. 1. Første skridt var en
høring, og en efterfølgende afstemning på rådsmødet krævede godkendelse fra
4/5 af medlemmerne minus Polen. Efter en godkendelse fra Europa-
Parlamentet kan Rådet så fastslå, om der er en klar fare for overtrædelse af
EU’s grundlæggende værdier.
At gå videre til en afstemning i Det Europæiske
Råd kræver en enstemmighed, og det er først da, at sanktioner kan komme på
tale. Traktatændringer var ikke på dagsordenen.
Til Kenneth Kristensen Berth sagde han, at regeringen naturligvis var kommet
med et forhandlingsoplæg, hvis den havde forventet en afstemning. En ændring
af finansforordningen kræver kvalificeret flertal.
Side 1262
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
5.
EU’s kommende flerårige finansielle ramme 2021-2027
(MFF)
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0321
Rådsmøde 3636 - almindelige anliggender
bilag 2 (revideret
samlenotat)
KOM (2018) 0322
bilag 2 (oversigt over realisering af dansk
forhandlingsmål)
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 3 om, hvilke områder inden for
ministerens ressort, som ministeren i mindst grad giver den ofte
omtalte ”merværdi” for det europæiske samarbejde, fra
finansministeren
EU-note (2017-18)
E 27 (EU-note af 8/5-18)
EUU alm. del (2017-18)
bilag 970 (side 1145, senest behandlet i
EUU 20/6-18)
Kommissionen offentliggjorde onsdag den 2. maj sit forslag til EU’s budgetram-
me for perioden 2021-2027. De seneste måneder har der været en teknisk af-
klaring af det omfattende forslag. Vedrørende substansen er der ikke sket me-
get nyt siden den seneste forelæggelse her i udvalget.
På rådsmødet forventes en drøftelse af MFF på baggrund af en fremskridtsrap-
port fra det østrigske formandskab. Vi nærmer os således langsomt begyndel-
sen på de egentlige forhandlinger. De vil blive langvarige og vil politisk skulle
afsluttes i Det Europæiske Råd. Kommissionen og Europa-Parlamentet har øn-
sket at afslutte forhandlingerne før europaparlamentsvalget i maj 2019. På mø-
det i Det Europæiske Råd her før sommerferien blev man enige om at behandle
forslaget så hurtigt som muligt. Vi går selvfølgelig konstruktivt ind i forhandlin-
gerne. Men erfaringsmæssigt er det næppe realistisk, at de kan afsluttes så lang
tid før, den næste MFF skal træde i kraft.
Finansministeren vil under alle omstændigheder indhente et forhandlingsman-
dat her i udvalget i god tid før de afsluttende forhandlinger. Inden da har fi-
nansministeren inviteret udvalget til teknisk briefing den 21. september. Det hå-
ber jeg, at udvalget vil afsætte tid til.
Rasmus Nordqvist
opfordrede udenrigsministeren til at lade regeringen ind-
hente et mandat meget snart, for det havde stor betydning, når man forhandlede
om et budget, der skulle gælde i så lang tid. Hvad var regeringens holdning til,
at de eksterne instrumenter ville blive samlet i større puljer? Man kunne frygte,
at flere penge går til migrationsbekæmpelse i stedet for arbejde med demokrati
og forbedring af menneskerettigheder. Samtalerne begyndte nu, så det var på
Side 1263
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
sin plads at få mere substans på regeringens holdning. Hidtil havde det været
sparsomt, hvad man kunne få at vide om den.
Udenrigsministeren
svarede, at Kommissionen desværre lagde op til en stig-
ning i udgiftsniveauet og derfor i medlemslandenes EU-bidrag. Regeringens
holdning var, at Kommissionen lagde op til et alt for stort budget, som var ude af
trit med den økonomiske virkelighed både i Danmark og andre medlemslande.
Det var dog positivt, at Kommissionen havde valgt en større prioritering af de
områder, hvor EU-samarbejdet virkelig batter, nemlig infrastrukturprojekter på
tværs af landegrænser, klima, forskning og migration. Regeringen ville derfor
først og fremmest arbejde for at reducere det overordnede niveau inden for
rammerne af målsætningen om et udgiftsniveau på 1 pct. af BNI.
Rasmus Nordqvist
præciserede, at han specifikt spurgte om budgetkategori 6,
tabel 10 i samlenotatet, hvor man sammenlagde en række eksterne instrumen-
ter. Udvalget havde haft udviklingsministeren i samråd om det, men det var lang
tid siden, og forslaget var siden blevet fremlagt i detaljer af Kommissionen. Man
savnede at høre regeringens holdning til andet end budgetrammen. Kunne re-
geringen ikke begynde at involvere Folketinget i arbejdet med budgettet for at
finde ud af, hvad Folketinget mente? Udviklingsministeren havde sagt på sam-
rådet i juni, at regeringen ville vende tilbage. Nu gik samtalerne i gang i Rådet.
Udenrigsministeren
svarede, at der havde været opfølgende drøftelser med
udviklingsministeren efter samrådet, og at udvalget også ville få mulighed for at
drøfte sagen med finansministeren på en teknisk briefing den følgende fredag.
Udviklingsministeren ville senere forelægge et forhandlingsoplæg om kategori 6.
Rasmus Nordqvist
reagerede ved at sige, at udvalget måtte indkalde en række
ministre i samråd om sagen. Regeringen talte kun om budgetrammer, ikke om
substansen.
Udenrigsministeren
svarede, at de eksterne instrumenter i høj grad var ud-
viklingsministerens ressort, og at hun ville vende tilbage med et forhandlingsop-
læg. Som sagt kunne sagen også drøftes med finansministrene.
6. Eventuelt
Udenrigsministeren:
På rådsmødet vil der også være en frokostdrøftelse i lyset af
Europa-Kommissionsformand Jean-Claude Junckers tale om Unionens tilstand den
12. september 2018.
Side 1264
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-18
43. Europaudvalgsmøde 14/9 2018
7. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 11.07
Side 1265