Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 236
Offentligt
1989640_0001.png
Komiténotat til EU-specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik
Dato
7. december 2018
Kommissionens forordningsforslag i henhold til Europa Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design af elektroniske skærme og
ændring af Kommissionens forordning (EU) 1275/2008 af 17. decem-
ber 2008 om krav til miljøvenligt design af elektriske og elektroniske
husholdningsapparater og kontorudstyr med hensyn til strømforbrug i
standbytilstand og slukket tilstand samt ophævelse af forordning (EF)
642/2009 om krav til miljøvenligt design af fjernsyn.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om rammerne for fastsættelse af
krav til miljøvenligt design (ecodesign) af energirelaterede produkter og ændring af
Kommissionens forordning (EU) 1275/2008 af 17. december 2008 om krav til miljø-
venligt design af elektriske og elektroniske husholdningsapparater og kontorudstyr
med hensyn til strømforbrug i standbytilstand og slukket tilstand samt ændringer til
forordning (EU) 642/2009 om krav til miljøvenligt design af fjernsyn (komitesag).
Forslaget regulerer energieffektivitetskrav, ressourceeffektivitetskrav samt informa-
tionskrav vedr. energi- og miljøforhold for elektroniske skærme, herunder fjernsyn.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 19. december 2018. Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser og til generelt ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. For-
slaget er en del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt
design og 6 delegerede retsakter for energimærkning der i alt er beregnet til at
have statsfinansielle konsekvenser i form af tabt afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr.
om året fra 2030, hvor effektivitetskravene er fuldt udrullet.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 21. november 2018 fremsendt forslag til en ecode-
sign-forordning for
elektroniske skærme.
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 236: Notat om komitésag om miljøvenligt design af elektroniske skærme
1989640_0002.png
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter
det såkaldte Ecodesigndirektiv.
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komités møde den 19. december 2018.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-
ceret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Fjernsyn har været under ecodesign-regulering siden 2009, og med revisionen
udvides forordningens til at omfatte elektroniske skærme, herunder fjernsyn, com-
puterskærme og elektroniske skilte (sinage skærme). Herved sikres fortsat udvik-
ling af produktområdet og muligheden for fortsat at høste omkostningseffektive
energibesparelser frem mod 2030
De væsentligste miljømæssige påvirkninger fra elektroniske skærme er deres
energiforbrug under brugsfasen og ressourceeffektivitet, særligt relateret til repara-
tionsmuligheder og genbrug af materialer.
Samlet sikrer forslaget en mere ensartet regulering på tværs af elektroniske skær-
me, ensartede konkurrenceforhold for industrien og klare rammer for tilsynsmyn-
dighedernes markedstilsyn.
Foreslåede krav
Forslaget indeholder en række nye krav, der skal understøtte en øget energi- og
ressourceeffektivitet:
Dækningsområdet er udvidet så ecodesign-reguleringen ikke kun omfatter
fjernsyn, men elektroniske skærme, herunder computerskærme og digitale skil-
te (”signage displays”). En række skærmtyper bliver undtaget fra mindstekrav til
energieffektivitet, men er omfattet af standby-krav og krav vedrørende ressour-
ceeffektivitet.
Der indføres mere ambitiøse mindstekrav til energieffektivitet i 3 trin fra 2021,
2022 til 2024.
Krav om at skærmens energiforbrug ikke må stige efter opdatering af software
mv. uden forbrugernes samtykke.
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 236: Notat om komitésag om miljøvenligt design af elektroniske skærme
1989640_0003.png
Der indføres en række krav, der skal gøre det nemmere at adskille og genbruge
skærme og at genindvinde materialer, herunder:
Krav om anvendelse af logoer, der viser hvis skærmen indeholder kviksølv eller
Cadmium. Logoerne er særligt rettet mod affaldsbehandlere ved End-of-Life
Mærkning af plastikdele som vejer mere end 50 g mht. type af polymer og ind-
hold af flammehæmmere.
Krav til producenter og importører om at stille oplysninger om reparation og
vedligeholdelse af skærme til rådighed for professionelle, der arbejder med re-
paration mv. af skærme.
Information om tilgængelighed software og firmware opdateringer og reserve-
dele.
Krav til producenter og importører om at stille oplysninger, der er relevante for
adskillelse, genanvendelse og genindvinding ved End-of-Life til rådighed for
professionelle i affaldssektoren iht. artikel 15 i WEEE Direktivet (EU) 2012/19
og artikel 9 i Direktivet om affald (EU) 2018/851.
Ikrafttræden af producentkrav og revision
Kravene introduceres løbende og på en sådan måde, at producenter løbende får
tid til at omstille deres design og produktion. De reviderede mindstekrav til energief-
fektivitet forventes indført i tre trin fra 2021, 2022 til 2024.
I lyset af den teknologiske udvikling på området indeholder forslaget en revions-
klausul i 2024.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure
udtale sig efter, at den regulerende komité for ecodesign har behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, er
det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
For de enkelte produktgrupper udarbejdes der produktforordninger der har direkte
juridisk virkning i hele EU og skal ikke implementeres i dansk lovgivning.
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 236: Notat om komitésag om miljøvenligt design af elektroniske skærme
1989640_0004.png
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget har derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Som følge af de forventede energibesparelser ved forslaget, vurderes det, at det
ville kunne medføre et elafgiftsprovenutab til staten på 158 mio. kr. årligt i 2030.
Samtidig forventes en markant stigning i antallet af elektroniske skærme frem mod
2030, således at der på trods af en øget energieffektivitet af den enkelte skærm
samlet set forventes et kontant eller stigende elforbrug til skærme i erhverv og hus-
holdninger.
Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøven-
ligt design og 6 delegerede retsakter for energimærkning, hvor der er beregnet et
reduceret afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitetskra-
vene er fuldt udrullet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsmæssige konsekvenser med betyde-
lige energibesparelser for forbrugere og øget omsætning i erhvervslivet. Kommissi-
onen vurderer, at forslaget i EU vil medføre en årlig besparelse på 39 TWh endeli-
ge energiforbrug, samlet set for både ecodesign og energimærkningsregulering.
Nedskalleret til danske forhold under hensynstagen til en forventet høj energieffek-
tivitetsstandard af produkter i Danmark svarer dette til 405 GWh årligt i 2030 sam-
menlagt i husholdninger og erhverv.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Effekten af forslaget i kombination med energimærkning af elektroniske skærme
forventes ifølge Kommissionen i 2030 at være en årlig besparelse på 39 TWh i hele
EU. Besparelsen svarer til 15 pct. af det samlede besparelsespotentiale for ecode-
sign og energimærkning af energirelaterede produkter på 260 TWh i 2030.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 236: Notat om komitésag om miljøvenligt design af elektroniske skærme
1989640_0005.png
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik. Der er modtaget to eksterne høringssvar fra INFORSE og Dansk Maritime, som
er summeret i det efterfølgende
INFORCE
INFORCE bifalder revisionen af den eksisterende forordning, der kan lede til øgede
energibesparelser og gennemføre de nye energimærkningsregler. INFORCE angi-
ver dog at den nye regulering kan sikre både flere energibesparelser og give klare
signaler til forbrugerne ved at reducere undtagelser for fx elektroniske billedram-
mer, elektroniske skilte (signage displays) m.m. Dertil fremhæver INFORCE at
forordningen evt. kan forbedres så den bedre understøtter reduktion af ressource-
forbrug og klimabelastning i produktion og dermed understøtter den cirkulære øko-
nomi.
INFORCE påpeger forbedringer på en række områder:
Udvide reguleringsområdet ved at fjerne flere undtagelser fra anvendel-
sesområdet.
Fremhæve det årlige energiforbrug yderligere på energimærket i overens-
stemmelse med den nye energimærkeforordning og revurdere enkelte iko-
ners værdimed hensyn til forståelighed og indflydelse på købsbeslutninger.
Forbedre klausulen om softwareopdateringer så brugeren underrettes om
en eventuel stigning i energiforbruget samt at brugeren skal have ret til at
nægte en opdatering.
Forbedre ressourceeffektivitetsbestemmelserne ved at lette adgangen til
reparation af elektroniske skærme samt sikker demontering ved enden af
produktets livscyklus.
Begræns anvendelsen af halogenerede flammehæmmere i kabinetter til
montering af elektroniske skærme.
Dansk Maritime
Dansk Maritime bifalder energibesparende tiltag og støtter op om de nævnte tiltag
under hensyntagen til sikkerhedskrav, arbejdsmiljø og andre relevante forhold om
bord på skibe i drift bliver iværksat.
8. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, som er med til at sikre
opfyldelsen af EU’s energief-
fektiviseringsmål på 32,5 pct. i 2030, ift. det forventede elforbrug uden tiltag. Hele
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 236: Notat om komitésag om miljøvenligt design af elektroniske skærme
1989640_0006.png
Folketinget har tilsluttet sig
EU’s energieffektiviseringsmål
i Energiaftalen. Kommis-
sionen har tidligere estimeret, at mærkning og energieffektivitetskrav til produkter
vil levere mellem 40 og 50 pct. af EU’s 2020 mål for energieffektivitet. Heraf leverer
energieffektivitetskrav til produkter 85 pct., mens energimærkningen bidrager med
15 pct.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
10. Indstillinger
Det indstilles, at Danmark stemmer for Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6