Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 287
Offentligt
1999029_0001.png
Dato:
9. januar 2019
Kontor:
Databeskyttelseskontoret
Sagsbeh: Cathrine Engsig Søren-
sen
Sagsnr.: 2018-793-0009
Dok.:
968753
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om tilstrækkelig-
heden af beskyttelsesniveauet angående Japan
1.
Resumé
Kommissionen præsenterede den 5. september 2018 sit første udkast til gen-
nemførelsesretsakt om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående
Japan (komitésag). Gennemførelsesretsakten er fremsat med hjemmel i Eu-
ropa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016
om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af person-
oplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelses-
forordningen). Forslaget vil indebære, at personoplysninger uden specifik
godkendelse kan overføres fra EU til japanske virksomheder. Sagen har væ-
ret behandlet i den såkaldte Artikel 93-Komité, hvor repræsentanter fra
medlemsstaternes regeringer deltager. Forslaget drøftes og sættes eventuelt
til afstemning på mødet i Artikel 93-Komitéen den 15. januar 2019. Kom-
missionens endelige vedtagelse af afgørelsen kan forventes truffet senest ved
udgangen af 1. kvartal 2019. En vedtagelse af forslaget skønnes at have en
positiv indvirkning for erhvervslivet og registrerede personer, idet beskyt-
telsesniveauet, som sikres, når personoplysninger overføres til japanske
virksomheder, vurderes i det væsentlige at svare til beskyttelsesniveauet i
EU. Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag. Det til-
stræbes normalt, at notatet til Folketingets Europaudvalg fremsendes senest
8 dage, inden afgørelsen træffes, men da oplysningen om en mulig afstem-
ning den 15. januar 2019 er kommet op med kort varsel, har det ikke været
muligt at orientere Europaudvalget inden for denne frist. Folketingets Eu-
ropaudvalg er blevet orienteret hurtigst muligt.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Notat om komitésag om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Japan
2.
Baggrund
Kommissionen har den 5. september 2018 præsenteret sit første udkast til
gennemførelsesretsakt om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angå-
ende Japan (komitésag).
Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 45, stk. 1, at overførsel
af personoplysninger til et tredjeland kan finde sted, hvis Kommissionen har
fastslået, at tredjelandet har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Konse-
kvensen af en afgørelse om et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i Japan er
således, at personoplysninger uden specifik godkendelse kan overføres til
virksomheder i Japan, såfremt de behandles lovligt i EU.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kva-
lificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen
kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller kan forelægge forslaget for
appeludvalget, som består af repræsentanter fra EU-landene og har Kom-
missionen som formand. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen enten vedtage forslaget eller forelægge et ændret
forslag for Komitéen eller forelægge sagen for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om for-
slaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forsla-
get. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og eventuelt sat til afstemning på mødet i Artikel
93-Komitéen den 15. januar 2018. Det er således ikke sikkert, at der vil finde
en afstemning sted på dette møde. Det tilstræbes normalt, at notatet til Fol-
ketingets Europaudvalg fremsendes senest 8 dage, inden afgørelsen træffes,
men da oplysningen om en mulig afstemning den 15. januar 2019 er kommet
op med kort varsel, har det ikke være muligt at orientere Europaudvalget
inden for denne frist. Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret hurtigst
muligt.
Hvis forslaget ikke sættes til afstemning på dette møde, er det regeringens
forventning, at forslaget bliver sat til afstemning på et af de næste møder i
Komitéen.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Notat om komitésag om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Japan
Forslaget kan forventes endelig vedtaget af Kommissionen ved udgangen af
1. kvartal 2019.
3.
Formål og indhold
Kommissionens forslag til tilstrækkelighedsafgørelse vil, når den er vedta-
get, indebære, at personoplysninger uden specifik godkendelse kan overfø-
res fra EU til japanske virksomheder.
Tilstrækkelighedsafgørelsen er baseret på en grundig analyse af japansk lov
og praksis. På baggrund af analyserne konkluderer Kommissionen, at Japan
sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for personoplysninger, der over-
føres til (private) organisationer, der falder ind under den japanske lov om
beskyttelse af personoplysninger (The Act on the Protection of Personal In-
formation (APPI)). Kommissionen opsætter i sin beslutning desuden en
række supplerende sikkerhedsforanstaltninger, som skal overholdes af ja-
panske virksomheder.
De supplerende sikkerhedsforanstaltninger indebærer bl.a. yderligere garan-
tier, som bl.a. vil styrke beskyttelsen af følsomme personoplysninger,
skærpe betingelserne for, hvornår EU-data kan overføres videre fra Japan til
et andet tredjeland samt styrke udøvelsen af den registreredes rettigheder i
forhold til adgang og berigtigelse af personoplysninger.
Den japanske regering forsikrer desuden Kommissionen om foranstaltnin-
ger vedrørende de japanske myndigheders adgang til personoplysninger
med henblik på strafferetlig håndhævelse og nationale sikkerhedsmål. Det
sikres herved, at enhver sådan brug af personoplysninger begrænses til det
nødvendige og forholdsmæssige og er underlagt et uafhængigt tilsyn.
Endelig indebærer de supplerende sikkerhedsforanstaltninger en klagehånd-
teringsmekanisme, der vil undersøge og behandle klager fra europæere om
japanske myndigheders adgang til deres personoplysninger. Denne nye me-
kanisme vil blive administreret og overvåget af et uafhængigt tilsyn.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 13. december 2018 en beslutning om for-
slaget, hvor man generelt noterer sig Kommissionens detaljerede analyse i
sit forslag til afgørelse vedrørende beskyttelsesforanstaltningerne. Europa-
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Notat om komitésag om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Japan
Parlamentet opfordrer dog Kommissionen til at fremlægge yderligere bevi-
ser og forklaringer, herunder inden for de emner, som Det Europæiske Da-
tabeskyttelsesråd har udpeget i sin udtalelse af 5. december 2018 (se afsnit
8 nedenfor).
Herudover bemærker Europa-Parlamentet, at Kommissionens tilstrække-
lighedsafgørelse vil sende et stærkt signal til lande rundt i verden om, at
tilvejebringelse af et beskyttelsesniveau, der i det væsentligste svarer til
EU’s, giver meget konkrete resultater. Tilstrækkelighedsafgørelsen vil des-
uden danne præcedens for fremtidige partnerskaber med andre lande, der
vedtager moderne databeskyttelseslovgivning.
Kommissionen har den 17. december 2018 udarbejdet et revideret forslag
til tilstrækkelighedsafgørelse, der indeholder en række uddybninger og præ-
ciseringer med henblik på bl.a. at imødekomme spørgsmål, som Europa-
Parlamentet har rejst i sin beslutning.
5.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget rets-
akt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Det fremgår af artikel 45, stk. 1, i databeskyttelsesforordningen, at overfør-
sel af personoplysninger til et tredjeland kan finde sted, hvis Kommissionen
har fastslået, at tredjelandet har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Kom-
missionen skal ved vurderingen af beskyttelsesniveauets tilstrækkelighed
tage elementerne i artikel 45, stk. 2, litra a
litra c, i betragtning.
Efter en vurdering af beskyttelsesniveauets tilstrækkelighed kan Kommissi-
onen ved hjælp af en gennemførelsesretsakt fastslå, at et tredjeland sikrer et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Gennemførelsesretsakten vedtages efter
undersøgelsesproceduren i databeskyttelsesforordningens artikel 93, stk. 2,
hvilket bl.a. vil sige, at beslutningen skal træffes på grundlag af en udtalelse,
som afgives af en Komité, der er nedsat i henhold til forordningens artikel
93, stk. 1, og som består af repræsentanter for medlemsstaternes regeringer.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Notat om komitésag om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Japan
1999029_0005.png
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget indebærer ikke ændringer i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes at kunne have en positiv erhvervsøkonomisk indvirkning
for erhvervslivet, som vil kunne overføre personoplysninger til virksomhe-
der i Japan uden specifik godkendelse.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes at have en positiv indvirkning for er-
hvervslivet og registrerede personer, idet beskyttelsesniveauet, som sikres,
når personoplysninger overføres til virksomheder i Japan, vurderes i det væ-
sentlige at svare til beskyttelsesniveauet i EU.
8.
Høring
Forslaget er blevet forelagt Det Europæiske Databeskyttelsesråd, som består
af repræsentanter fra medlemsstaternes datatilsyn og af Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse.
Det Europæiske Databeskyttelsesråd har en uafhængig og rådgivende rolle
på databeskyttelsesområdet, og afgiver bl.a. udtalelser til Kommissionen
med henblik på vurdering af tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet i et
tredjeland. Det Europæiske Databeskyttelsesråd fremkom den 5. december
2018 med sin udtalelse om Kommissionens udkast.
Det Europæiske Databeskyttelsesråd bifalder først og fremmest indsatsen
fra Kommissionen og den japanske kommission for persondatabeskyttelse,
der har til formål at øge konvergensen mellem den japanske lovramme og
den europæiske. Rådet fremhæver i den forbindelse særligt, at de forbedrin-
ger, der indføres som supplerende sikkerhedsforanstaltninger for at ned-
bringe forskellene mellem de to regelsæt, er meget vigtige.
Efter en grundig analyse af Kommissionens udkast til tilstrækkelighedsbe-
slutning bemærker Det Europæiske Databeskyttelsesråd imidlertid, at der
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Notat om komitésag om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Japan
fortsat er en række bekymringer. Det Europæiske Databeskyttelsesråd an-
befaler på baggrund af disse bekymringer, at Kommissionen fremlægger
yderligere beviser og forklaringer omkring de rejste spørgsmål.
Det Europæiske Databeskyttelsesråd bemærker desuden i sin udtalelse, at
beslutningen om tilstrækkelighed af beskyttelsesniveauet mellem EU og Ja-
pan er af afgørende betydning og henviser i den forbindelse bl.a. til, at til-
strækkelighedsbeslutningen er den første siden indførelsen af databeskyttel-
sesforordningen.
Kommissionen har den 17. december 2018 udarbejdet et revideret forslag
til tilstrækkelighedsafgørelse, der indeholder en række uddybninger og præ-
ciseringer med henblik på bl.a. at imødekomme de spørgsmål, som Det Eu-
ropæiske Databeskyttelsesråd har rejst i sin udtalelse.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er Justitsministeriets forventning, at andre EU-lande generelt vil være
positivt stemt over for en tilstrækkelighedsafgørelse om Japan.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at det er vigtigt, at der skabes et velfunderet og gennem-
analyseret grundlag, der giver juridisk sikkerhed for de virksomheder, der
er involveret i overførsel af data mellem EU og Japan. Det bemærkes i den
forbindelse, at personoplysninger, der overføres på baggrund af en tilstræk-
kelighedsafgørelse, stadig skal behandles i overensstemmelse med databe-
skyttelsesforordningen øvrige regler om behandling af personoplysninger.
En tilstrækkelighedsafgørelse vil således alene give mulighed for, at person-
oplysninger kan overføres til tredjelandet uden yderligere specifik godken-
delse.
Betydningen af dataoverførsel er stigende i samhandelen på tværs af græn-
ser og en forudsætning for, at mange europæiske virksomheder kan konkur-
rere på det globale marked. Kommissionens forslag vil derfor kunne give en
enklere, mindre byrdefuld og dermed mere omkostningseffektiv mekanisme
for de europæiske virksomheders dataudveksling. Dette finder regeringen
fornuftigt, og regeringen arbejder på den baggrund for at begrænse digitale
handelshindringer på globalt plan med henblik på, at danske virksomheder
kan udnytte potentialet for vækst og indtjening i den digitale økonomi.
6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Notat om komitésag om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet angående Japan
Henset til ovennævnte fordele ved forslaget agter regeringen at støtte Kom-
missionens forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7