Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1951798_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 44. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 21. september 2018
kl. 10.00
vær. 2-133
Kenneth Kristensen Berth (DF), næstformand, Peter Hummelgaard
Thomsen (S), Finn Sørensen (EL), Rasmus Nordqvist (ALT),
Christian Poll (ALT) og Sofie Carsten Nielsen (RV).
uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers og erhvervsmini-
ster Rasmus Jarlov.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3638 (konkurrenceevne) den 27.-28. september 2018
EUU alm. del (17)
bilag 978 (kommenteret dagsorden)
Uddannelses- og forskningsministeren forelagde punkterne 1-2 og erhvervsministeren
punkterne 3-7.
Uddannelses- og forskningsministeren
orienterede om, at der den 28. september var
rådsmøde for forskningsdelen. Der var to punkter på dagsordenen
begge om Horisont
Europa-forslaget og begge til orientering.
Erhvervsministeren
ville forud for rådsmødet for konkurrenceevne den 27. september fore-
lægge tre sager til forhandlingsoplæg og to til orientering.
1. Horisont Europa-pakken: rammeprogrammet for forskning og innovation 2021-
2027 (1. læsning)
Rådsmøde 3638
bilag 1 (samlenotat side 2)
a) Rammeprogrammet og dets regler for deltagelse og deling
Fremskridtsrapport/Udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0435
Se nedenfor.
b) Særprogrammet for implementering af Horisont Europa
Fremskridtsrapport/Udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0436
Uddannelses- og forskningsministeren:
Det første punkt er formandskabets frem-
skridtsrapport om Horisont Europa. Rådet er ved at afslutte den første gennemgang af
Kommissionens forslag.
1269
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
Fremskridtsrapporten beskriver ganske kort og neutralt de store spørgsmål og første
holdningstilkendegivelser, der er kommet frem under denne første gennemgang. Det er
f.eks. missionerne i søjle 2, søjlernes navne, widening-aspektet
altså, hvordan man
blive bedre til at få alle EU-landene med
og spørgsmålet om valg af juridisk hjemmel i
EU-traktaten, Det Europæiske Innovationsråd og partnerskaber. Fremskridtsrapporten
udarbejdes alene under EU-formandskabets ansvar.
Efter præsentationen af fremskridtsrapporten har formandskabet lagt op til at drøfte en-
kelte elementer i rapporten, hvor formandskabet har brug for vejledning fra regeringerne.
De tre elementer drejer sig om valg af juridisk hjemmel, widening-aspektet og de globale
udfordringer i programmet.
Det samlede forslag om Horisont Europa består af to dele: en hovedforordning, inklusive
regler for deltagelse, og et særprogram. Hjemmelspørgsmålet handler om, hvilke artikler i
traktaten hovedforordningen og særprogrammet hjemles i. Hovedforordningen har hjem-
mel i både forskningsartikel og industriartiklen. Det er der ikke nogen strid om. Kommissi-
onen foreslår ligeledes en sådan dobbelthjemmel for særprogrammet. Ifølge Rådets Juri-
diske Tjeneste bør særprogrammet imidlertid alene hjemles i artikel 182
forskningsartik-
len. Det læner den danske regering sig op ad.
I den bredere politiske drøftelse af Horisont Europa vil jeg lægge vægt på, at meritbaseret
forskning af høj kvalitet skal fortsætte med at være grundstenen i rammeprogrammet
det såkaldte exellenceprincip. Det Europæiske Forskningsråd og mobilitetsprogrammet
Marie Curie står stærkt i Horisont Europa, men regeringen ser gerne, at de prioriteres
endnu højere.
Geografiske kriterier bør ikke introduceres i rammeprogrammets tre søjler, men
som
foreslået af Kommissionen
kun i den særskilte del af rammeprogrammet, der handler
om at sprede exellence. Dette svarer til det såkaldte widening-program, som vi allerede
kender fra Horisont 2020.
Hvad angår de globale udfordringer, bakker regeringen op om en stærk søjle 2. Samar-
bejdet mellem forskere og virksomheder på tværs af grænser med fokus på at adressere
udfordringer skal være en vigtig del af Horisont Europa. Regeringen lægger særlig vægt
på at prioritere europæiske samarbejdsprojekter inden for klima, energi, fødevarer og
sundhed.
Kenneth Kristensen Berth
ville gerne kende ministerens vurdering af, hvorvidt det ville
blive ligetil at fastholde exellenceprincippet, eller om de geografiske kriterier ville komme i
spil i tildelingen. På baggrund af Tænketank Europas undersøgelse om danske ministres
fravær på ministerrådsmøder spurgte han, om ministeren havde planer om at deltage.
Uddannelses- og forskningsministeren
mente, at det var vigtigt at holde fast i exel-
lenceprincippet og brugte derfor meget tid på møder om emnet, deriblandt med kommis-
sær Jyrki Katainen. Forud for rådsmødet skulle han også mødes med nogle af de lande,
1270
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
der er venner af exellenceprincippet. Danmark stod fast og ville arbejde for fuld opbak-
ning til et særskilt program, som man kender det. Lige nu var der lagt op til at bruge 2,1
mia. euro på det. Ministeren mente, at det ville gå igennem, men var påpasselig med at
tage det for givet.
Ministeren bekræftede, at han vil deltage i rådsmødet.
2. Strategisk planlægning i relation til Horisont Europa rammeprogrammet for
forskning og innovation 2021-2027
Udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0435 og KOM (2018) 0436
Rådsmøde 3638
bilag 1 (samlenotat side 6)
Uddannelses- og forskningsministeren:
Det andet punkt er en udveksling af synspunk-
ter om den såkaldte strategiske planlægningsproces. Der er lagt op til en uformel proces,
hvor Kommissionen står i spidsen for at udarbejde en strategisk plan, der skal forberede
implementeringen af Horisont Europa og udgøre grundlaget for arbejdsprogrammerne fra
programstart 2021.
Regeringen mener, at stærk involvering af medlemsstaterne i denne proces er vigtig for
at skabe sammenhæng mellem forsknings- og innovationsprioriteter på europæisk og
nationalt niveau. Det er forventningen, at mange andre medlemslande vil være enige i
dette.
Formandskabet har foreslået en model, hvor visse elementer
såsom det første sæt
brede missionsområder
bliver inkluderet i lovgivningen, og hvor resten af prioriteterne
forberedes i en komitéprocedure. Det virker som en fornuftig model.
1271
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
FO
3. Forslag til forordning til fremme af fairness og transparens mellem
virksomhedsbrugere og online formidlingstjenester (P2B-forslaget)
Tidlig forelæggelse
KOM (2018) 0238
Rådsmøde 3638
bilag 2 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (17)
bilag 839 (udvalgsmødereferat side 991, senest
behandlet i EUU 25/5-18)
Erhvervsministeren:
Dette er et nyt forslag til forordning, der skal fremme retfærdighed
og transparens for virksomhedsbrugere af online formidlingstjenester
også kaldet P2B-
forordningen. Udvalget blev orienteret om sagen den 25. maj i år. Sagen forelægges nu
til tidligt forhandlingsoplæg.
Forslaget blev fremsat den 26. april i år som en del af Kommissionens strategi for det
digitale indre marked. Forslaget er en prioritet for det østrigske formandskab. Forventnin-
gen er på nuværende tidspunkt, at Ministerrådet kan nå til enighed om en fælles holdning
til forslaget i nærmeste fremtid.
Forslaget har til formål at styrke det digitale indre marked ved at skabe mere gennemsig-
tighed og bedre klageadgang for de virksomheder, der sælger deres varer og ydelser på
digitale platforme. Forordningen regulerer altså relationen mellem digitale platforme og de
virksomheder, som benytter disse.
Vi kender platforme fra vores hverdag. Der er store platforme som Amazon eller Face-
book, men også mindre platforme, som f.eks. den danske Vivino, som bl.a. formidler køb
og salg af vin. Der er også f.eks. hotels.com. Platforme kan have eller få en så stor mar-
kedsstyrke og udbredelse, at de nærmest kan være uundgåelige handelspartnere. Styr-
keforholdet mellem platform og virksomhed kan dermed ændre sig.
Europa-Kommissionen er nået frem til, at ca. halvdelen af de virksomheder, der sælger
deres produkter på onlineplatforme, oplever udfordringer i deres forhold til platformen,
f.eks. i form af urimelige eller uklare kontraktvilkår, pludselig nedtagning fra platformen
eller manglende mulighed for at klage.
Når en platform udnytter det skæve styrkeforhold, kan det være en sag for konkurrence-
myndighederne. F.eks. er der efter de nuværende regler forbud mod, at en platform ud-
nytter en dominerende stilling på markedet ved at agere på en måde, der hindrer den
effektive konkurrence. Men i nogle tilfælde er det ikke en direkte overtrædelse af konkur-
rencereglerne. Og det er nogle af de udfordringer, som Kommissionen forsøger at adres-
sere i P2B-forslaget.
Et helt centralt element ved forslaget er, at forslaget ikke skal begrænse den digitale øko-
nomi. Derimod skal forslaget skabe bedre rammebetingelser for de virksomheder, der
sælger deres produkter på platforme. Derfor opstiller forslaget en række krav om gen-
1272
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
nemsigtighed i de handelsbetingelser, som online platforme stiller over for de virksomhe-
der, der bruger dem.
Forslaget indeholder bl.a. krav til gennemsigtighed om:
o
Begrundelser for, at en platform kan suspendere en virksomhed
o
Hvordan søgeresultater rangordnes
o
Forskelsbehandling af virksomhedernes produkter
o
Hvem der har adgang til de data, der generes på platformen.
Der indføres også krav om, at platforme skal være åbne om de begrænsninger, der ind-
går i deres handelsbetingelser. Det kan for eksempel være krav om, at virksomhederne
ikke må tilbyde billigere varer på egen hjemmeside, end de gør via en onlineplatform.
Den slags klausuler kendes f.eks. fra hotelbookingplatforme. Forslaget indeholder ikke
regler om, hvad platforme må og ikke må, da formålet er øget gennemsigtighed.
Derudover opstiller forordningen krav til, at platforme med mere end 50 ansatte og en
omsætning over 10 mio. euro årligt skal etablere interne klagesystemer, som virksomhe-
derne kan gøre brug af. Der stilles også krav om, at platformene skal udpege en mægler,
som virksomheder kan bede om at løse tvister.
Samtidig lægger forslaget op til, at platformene udarbejder retningslinjer
også kaldet
codes of conduct
for at sikre, at platformene overholder reglerne i forordningen.
Endelig lægger forslaget op til, at organisationer og udvalgte offentlige instanser har ret til
at indbringe platformes adfærd for nationale domstole, hvis den vurderes at stride mod
forordningen.
Regeringens holdning
Regeringen støtter intentionerne med forslaget, og at der indføres fælles regler for trans-
parens på onlineplatforme. Den digitale udvikling kender ikke landegrænser og kun igen-
nem fælles europæiske regler kan vi fremme et velfungerende digitalt indre marked, hvor
virksomhederne kan handle på tværs af grænser.
Regeringen lægger vægt på at balancen i Kommissionens forslag bevares, så fokus fast-
holdes på at skabe øget transparens og klageadgang. Der er som sagt ikke tale om rigide
regler om, hvad platforme må og ikke må, og heller ikke om store byrder, men om trans-
parens. Det skal vi holde fast i.
Regeringen lægger vægt på, at forordningens anvendelsesområde og definitioner hæn-
ger sammen med og supplerer eksisterende regler på bl.a. konkurrenceområdet, så der
ikke er overlap i lovgivningen.
Regeringen lægger ligeledes vægt på, at forordningen håndhæves effektivt ved, at med-
lemsstaterne kan udpege en myndighed til at føre tilsyn med, at platformene overholder
reglerne.
1273
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
Forordningen lægger som nævnt op til, at virksomheder kan gå via domstolene, hvis plat-
formene ikke efterlever kravene i forordningen.
Det er på nuværende tidspunkt i forhandlingerne uklart, hvad bestemmelsen om retslige
procedurer i forslaget indebærer. Bestemmelsen kan læses som en regulering af, hvem
der kan møde i retten på vegne af en part, gruppesøgsmål eller mandatarsituationen
eller eventuelt en kombination af disse. Dette må i den kommende tid nærmere afklares. I
den forbindelse lægger regeringen betydelig vægt på, at forslaget ikke indebærer æn-
dringer, der afviger fra grundlæggende principper i dansk civilproces.
Platforme og søgemaskiner gør i høj grad brug af rangordning af de produkter, som bliver
solgt på platformen. Det kan blandt andet være svært for både virksomheder og forbruge-
re at gennemskue. Derfor lægger regeringen vægt på, at parametrene for rangordning
skal gøres offentligt tilgængelige og ikke kun indgå som en del af kontraktvilkårene.
Regeringen vil arbejde for, at forslaget fortsat understøtter vækstvilkårene for små og
mellemstore virksomheder, som både kan være platforme selv, eller have gavn af at sæl-
ge varer og tjenester via platforme og dermed komme ud til et stort marked.
Regeringen arbejder også for, at de retningslinjer (codes of conduct), der skal udarbejdes
for at sikre overholdelse af forordningen, er objektive, ikkediskriminerende og teknologi-
neutrale. Så de ikke bliver en adgangsbarriere for nye aktører.
I dag kan det være svært for virksomhedsbrugerne at gennemskue, hvilke data de har ret
til at få fra platformen. Derfor arbejder regeringen også for, at kravet om gennemsigtig
omkring adgang til data kan medvirke til, at virksomhedsbrugerne har en rimelig og fair
adgang til data.
Som nævnt tidligere, lægger forordningen op til, at platforme med mere end 50 ansatte
og en omsætning på over 10 mio. euro skal etablere interne klagesystemer og udpege
mæglere til at løse tvister med erhvervsbrugere. Regeringen arbejder for, at de nye tvist-
bilæggelsesmekanismer bliver hurtige og billige. Regeringen arbejder i den forbindelse
også for, at mæglerydelser etableres på et gennemsigtigt og ikkediskriminerende grund-
lag, så konkurrencebegrænsning undgås. Regeringen vil samtidig arbejde for, at rollen
som mægler også kan varetages af en offentlig myndighed.
Alt i alt er der efter regeringens opfattelse tale om et fornuftigt forslag, og regeringen vil
søge at bevare forslagets nuværende balance, hvor der på den ene side sikres øget
transparens omkring platformenes vilkår og praksis uden på den anden side at pålægge
erhvervslivet unødige byrder. Regeringen mener på den vis, at forslaget kan adressere
mulige udfordringer i den digitale økonomi i forholdet mellem platforme og virksomheder.
Jeg håber, at udvalget kan støtte regeringens linje.
1274
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
Peter Hummelgaard Thomsen
hørte ministeren sige, at forslagets formål var at skabe
fair konkurrence og begrænse virksomheder med stor markedsstyrke. Hvad med dem,
der er decideret markedsdominerende, som f.eks. Amazon? Som han opfattede det, ville
det ikke være muligt at vedtage mere vidtgående lovgivning i de enkelte lande, hvis for-
ordningen blev vedtaget. Var det tilfredsstillende? En analyse havde vist, at 83 pct. af de
adspurgte i den danske detailbranche forventede, at når Amazon flytter til Danmark, vil
det koste små og mellemstore butikker livet.
Christian Poll
roste regeringen for at lægge vægt på åbenhed om parametre i rangord-
ningen, men var enig i Peter Hummelgaard Thomsens bekymring over, hvorvidt man kan
vedtage yderligere national lovgivning. Udgjorde det i øvrigt et passende niveau, at kla-
gesystemer skulle etableres for platforme med mere end 50 ansatte og 10 mio. euro i
omsætning? Eller skulle man gå længere ned? Og var der krav til, hvordan et klagesy-
stem skulle skrues sammen
f.eks. baseres på en certificeringsordning?
Finn Sørensen
bakkede ikke op om forhandlingsoplægget. Forslaget indeholdt gode
elementer, men han var betænkelig ved det, som også Peter Hummelgaard Thomsen og
Christian Poll havde rejst: Kan landene i den nationale lovgivning stille mere vidtgående
krav til tjenesterne? Svaret måtte være, at lovhjemmel for forordningen er artikel 114 om
totalharmonisering. Det var uacceptabelt, idet landene bør have mulighed for at stille
skrappere krav for at beskytte deres samfund, arbejdsmarked og detailhandel. Kunne
ministeren desuden fortælle, hvilke lande der var skeptiske, og hvad deres skepsis be-
stod i? Havde nogle lande allerede vedtaget mere vidtgående krav, som de
i fald for-
ordningen vedtages
må gøre op med? Ministeren var lidt tam i sin udmelding om kun at
”lægge vægt på”, at der ikke må ske grundlæggende ændringer i dansk civilproces. Den
rigtige tilgang må
være at ”lægge afgørende vægt på” og ikke at acceptere noget, der er i
konflikt med de grundlæggende principper i dansk civilproces.
Erhvervsministeren
svarede, at man nationalt godt kunne gå længere, end der var lagt
op til i forslaget. For en platform som Amazon
som Peter Hummelgaard Thomsen
spurgte til
var der først og fremmest behov for at bringe konkurrencereglerne i spil. De
ville ikke blive påvirket af forordningen og altså ikke blive svækkede. Med forslaget sup-
plerede man konkurrencereglerne med yderligere regler for de situationer, hvor der op-
står urimeligheder i forholdet mellem platforme og virksomheder. Så var man tilhænger af
at sikre fair spilleregler, burde man støtte forordningen. Man kunne måske ønske sig
strammere konkurrenceregler, men det var en anden diskussion.
Til Christian Poll sagde ministeren, at han ikke mente, man skulle pille ved rammen: mi-
nimum 50 ansatte og en omsætning på mere end 10 mio. euro. Det var balance, men
klagerettigheder blev meget relevante ved store platforme med en stærk position. Man
kunne ikke sætte lighedstegn mellem omsætning/antal ansatte og markedsmagt, for man
kan godt være dominerende på et lille marked uden at være så stor en virksomhed, men
der vil typisk være en sammenhæng mellem, at platforme med en meget dominerende
position har en større omsætning og et større antal ansatte. Det var godt med nogle mål-
1275
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
bare og logiske kriterier og nemt at konstatere, om virksomheder har mere end 10 mio.
euro i omsætning og 50 ansatte.
Ministeren citerede fra samlenotatet i svar på Christians Polls spørgsmål om klagesyste-
mets indretning: ”Erhvervsbrugere skal kunne klage over manglende overholdelse af for-
ordningen eller tekniske emner, der relaterer sig direkte til tjenesten og som negativt på-
virker klageren på en ikkeubetydelig måde, leverandørens tiltag eller adfærd, der relaterer
sig direkte til tjenesten, og som negativt påvirker klageren på en ikke ubetydelig måde.
Klagehåndteringssystemet skal beskrives i leverandørens handelsbetingelser.”
Klagesystemet var altså ikke udredt i detaljer.
Til Finn Sørensen sagde ministeren, at det var en del af fortrolige forhandlinger, hvilke
lande der var skeptiske over forordningen.
Sofie Carsten Nielsen
bakkede op om forhandlingsoplægget. Hun bad ministeren give
et eksempel på, at tvister også kan afgøres via offentlige myndigheder.
Kenneth Kristensen Berth
gjorde opmærksom på, at der i samlenotatet på side 13,
punkt 9, står: ”Enkelte lande, der allerede har indført nationale særregulering for platfor-
me er i udgangspunktet mere skeptiske over for, at de enkelte medlemslande ikke kan
indføre yderligere lovgivning”.
Men ministeren sagde at modsatte, så var der en fejl eller
manglende forklaring i samlenotatet, eller var det, som ministeren sagde, ikke korrekt.
Det var vigtigt at vide for at kunne tage stilling til forhandlingsoplægget. Regeringen lagde
selv vægt på harmoniseringen i samlenotatet, idet den skrev, at det var vigtigt at støtte
Kommissionens intention for at undgå nationale særregler.
Finn Sørensen
studsede også over, at det skulle være korrekt, at landene gerne måtte
have yderligere regler. Kunne ministeren ikke bekræfte, at artikel 114 slår fast, at landene
må vedtage særlige foranstaltninger på de områder, der er vedtaget i totalharmoniseren-
de EU-lovgivning, men at de skal meddele det til Kommissionen? Hvis Kommissionen
synes, at det var en dårlig idé, må landene ikke vedtage nationale regler, hvis de be-
grænser det indre markeds udfoldelsesmuligheder. Han kunne ikke bakke op om for-
handlingsoplægget.
Det var fair nok af ministeren ikke at kunne fortælle, hvad specifikke lande gjorde og ikke
gjorde, men kunne han løfte sløret for, hvilke betænkeligheder landene måtte have i
spørgsmålet om, hvordan landene kan fastholde eller vedtage særregler?
Finn Sørensen henviste til regeringens anvisning i samlenotatet om, at det vedtagne ikke
måtte komme i konflikt med grundlæggende principper i dansk civilproces. Hvad frygtede
man
– og hvorfor var der ikke lagt ”afgørende vægt på” det punkt?
Christian Poll
mente ikke, at klagesystemet var præcist nok beskrevet og frygtede en
proformapræget klageadgang, der vil føre til retssager tidligere end nødvendigt. Ville re-
geringen arbejde for at skabe standarder for, hvordan man laver et transparent og tredje-
1276
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
partskontrolleret klagesystem, der sikrer, at klageren får svar inden for nogle fastsatte
tidsfrister?
Erhvervsministeren
svarede Sofie Carsten Nielsen, at det kunne være nogle af de dan-
ske konkurrencemyndigheder, der varetog rollen som mægler
f.eks. Nævnenes Hus i
Viborg eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Han svarede Finn Sørensen, at betænkelighederne fra landene gik på, om de eksiste-
rende regler ville blive opretholdt, på balancen mellem de nationale særregler for EU-
reglernes platforme og på, hvorvidt der skal være fælles regler for e-handel over grænser.
Ministeren sagde, at det var korrekt som udvalgets medlemmer havde tolket samlenota-
tet, og beklagede, hvis han ikke havde udtrykt sig korrekt tidligere. Han uddybede: For-
ordningen ændrede ikke på allerede gældende nationale regler. Det var altså ikke total-
harmonisering, hvor reglerne ville blive ændret med tilbagevirkende kraft, men de regler,
som indføres i forordningen, vil gælde på tværs af EU, og der kan ikke indføres nye regler
fremadrettet.
Henvendt til Christian Poll erklærede ministeren sig åben over for med de andre lande at
diskutere en standard for klagesystemer til håndteringen af tvister. Man skulle dog passe
på ikke at lave et meget detaljeret setup
der skal være proportionalitet. Det vigtigste
princip er, at hvis det står i forretningsbetingelserne, ved man, hvad man går ind til. Man
var gået relativt langt for at lave regler for at styre konkurrencen for platforme, der ikke
ville være omfattet af almindelig konkurrenceregulering, men var tilbageholdende med en
meget detaljeret proces for klageadgange, for så begynder det at blive en stor byrde for
virksomhederne.
Den fungerende formand
gjorde opmærksom på, at ministeren kunne imødekomme
ønsket fra Finn Sørensen om at tilkendegive de andre landes position ved at lukke mø-
det. Forventede ministeren i øvrigt at deltage i ministerrådsmødet?
Kenneth Kristensen Berth
bakkede ikke op om forhandlingsoplægget.
Finn Sørensen
takkede for berigtigelsen af, hvordan artikel 114 skal forstås og bad om
en skriftlig uddybning af konsekvenserne af forordningen i forhold til gældende særregler.
Der blev ikke ændret på gældende regler, men hvordan hang det sammen med grund-
læggende tænkning bag artikel 114, der har det formål at skabe ensartet lovgivning på
det indre markeds områder? Hvordan hang det sammen med, at lande alligevel kan be-
vare eksisterende regler, men fremover ikke må indføre nye? Han ville også gerne have
en skriftlig redegørelse af, hvilke betænkeligheder nogle lande måtte have. Var det noget
i vejen for at uddybe det uden at nævne, hvilke lande der var tale om?
Finn Sørensen mindede om, at han to gange spurgt om, hvilke betænkeligheder regerin-
gen havde i forhold til risikoen for, at de grundlæggende retsprincipper i procesøjemed i
Danmark kan antastes. Hvis regeringen ikke var bekymret for noget, havde man ikke
1277
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
skrevet, at den ville arbejde for, at den ikke antastede grundlæggende retsprincipper i
Danmark. Kunne ministeren uddybe?
Erhvervsministeren
bekræftede, at han ville deltage i mødet. Til Finn Sørensen sagde
han, at ville sende et skriftligt svar på, hvordan forordningen ville påvirke de eksisterende
regler. Som svar på spørgsmålet om grundlæggende retsprincipper sagde ministeren, at
regeringen ville gå langt for at sikre, at der ikke sker ændringer, men at der var behov for
at få afklaret, hvilke konsekvenser der kunne være for det punkt, før den kunne afgøre,
om den ville sige blankt nej.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens for-
handlingsoplæg, idet kun Enhedslisten og Dansk Folkeparti havde ytret sig imod det.
1278
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
FO
4. Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om oprettelse af Den
Europæiske Forsvarsfond
Tidlig forelæggelse
KOM (2018) 0476
Rådsmøde 3638
bilag 2 (samlenotat side 16)
EUU alm. del (17)
bilag 70 (udvalgsmødereferat side 60 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 6/10-17)
Erhvervsministeren:
Sagen forelægges til tidligt forhandlingsoplæg.
Forsvarsfonden skal hjælpe med at skabe et bedre og mere effektivt samarbejde mellem
medlemsstaterne om forskning, udvikling og indkøb på forsvarsmarkedet. Med fonden
sker der en permanent videreførsel af to forberedende testprogrammer
ét for forskning
og ét for produktudvikling. Sidstnævnte blev forelagt udvalget til forhandlingsoplæg sidste
efterår. Forsvarsfonden indeholder rigtig mange af de samme elementer som det tidligere
forslag, og vi forventer derfor også en meget hurtig forhandlingsproces i Bruxelles. Derfor
forelægges sagen nu.
Kort sagt skal forsvarsfonden yde økonomisk støtte til forskning i og udvikling af konkrete
forsvarsprodukter, så de bliver klar til, at medlemslandene kan købe dem.
Fonden tjener tre formål: For det første skal den bidrage til øget innovation og konkurren-
ceevne i den europæiske forsvarsindustri. For det andet skal den få forsvarsvirksomheder
til at samarbejde mere om at udvikle nye produkter. Og for det tredje skal den fremme en
bedre udnyttelse af resultaterne af forsvarsforskning. I sidste ende så vi er bedre rustet til
at håndtere Europas sikkerhedsudfordringer.
Selv om jeg nu har nævnt forsvar mange gange, vil jeg for god ordens skyld understrege,
at jeg sidder her i dag, fordi vi har at gøre med et forslag, der handler om forsvarsindu-
striens vilkår og fremtidige vækstmuligheder. Også derfor er forslaget ikke omfattet af det
danske forsvarsforbehold.
Danmark kan altså være med til at udarbejde programmet, ligesom danske virksomheder
og vidensinstitutioner vil kunne deltage fuldt ud i programmet.
Behovet for fonden
Inden jeg går i detaljer med forslaget, vil jeg lige forklare, hvorfor jeg mener, at der er be-
hov for handling på EU-niveau på det forsvarsindustrielle område.
EU har desværre ikke et velfungerende indre forsvarsmarked. Det er fragmenteret, og få
lande handler på tværs af EU's grænser.
Industriens udfordringer hænger uløseligt sammen med vigtige spørgsmål om, hvilke
platforme, systemer og teknologier et fremtidssikret forsvar i Europa kræver
og hvem vi
1279
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
ønsker at kunne købe dem af. Industriens konkurrenceevne risikerer at blive forringet
væsentligt, hvis EU-landene ikke handler. Derfor er det en industripolitisk prioritet at tage
hånd om den situation.
Derudover har trusselsbilledet i Europa forandret sig. Det samme har efterspørgslen efter
komplekse forsvarsprodukter. Og det på et tidspunkt, hvor det europæiske forsvar står
over for betydelige effektivitetsproblemer og uudnyttede stordriftsfordele.
Alt i alt står vi altså i en situation, hvor sikkerhedsbehovet stiger, samtidig med at vi har
en forsvarsindustri, der ikke er velfungerende og fremtidssikret. Derfor støtter samtlige
EU-lande også oprettelsen af forsvarsfonden.
Forslaget
I praksis bliver det sådan, at virksomheder kan danne et konsortium på en række vilkår
og indsende et forslag til Kommissionen. Hvis konsortiet vinder, kan det få støtte til at for-
ske i eller udvikle et specifikt forsvarsprodukt.
Fonden er en del af EU’s næste flerårige finansielle ramme
for 2021
2027, hvor den
foreslås finansieret med i alt 11,5 mia. euro over hele perioden. Forudsat, at Danmark har
en finansieringsandel på 2 pct. som hidtil, beløber det danske bidrag til fonden sig til ca.
230 mio. euro.
Fondens prioriteter bliver fastlagt i et flerårigt arbejdsprogram, som Kommissionen har
det overordnede ansvar for at udarbejde. Det sker dog på baggrund af en ”ønskeliste” fra
medlemsstaterne.
Kommissionen har desuden ansvaret for at bedømme og udvælge projektforslag med
bistand fra uafhængige eksperter. Det sker ud fra et antal kriterier, der afspejler pro-
grammets formål. Det er de kriterier, der fastlægges i selve forslaget.
Muligheder for danske virksomheder
I og med at programmet er hjemlet i artikler i traktaten, der ikke er omfattet af forsvarsfor-
beholdet, har Danmark mulighed for at deltage. Derfor går regeringen selvfølgelig også
efter at gribe de muligheder, programmet giver den danske forsvarsindustri.
Fra regeringens side vil vi derfor først og fremmest arbejde for, at programmet bliver ind-
rettet på en måde, hvor danske virksomheder, herunder SMV’er, får relevante og realisti-
ske muligheder for at konkurrere om fondens penge.
Regeringens holdning
Regeringen støtter altså oprettelsen af fonden og ambitionen om at forbedre vilkårene for
forsvarsindustrien. Europæisk sikkerhed er et europæisk ansvar, og programmet er en
vigtig måde at tage ansvar på.
1280
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
Når vi konkret skal drøfte et EU-program med fokus på at investere i forskning og udvik-
ling på forsvarsområdet, vil regeringen varetage tre grundhensyn:
1. Det skal foregå på en økonomisk ansvarlig måde.
2. Vi skal sørge for at få de bedste og mest relevante produkter ud af investeringen.
3.
Danske virksomheder, herunder SMV’er, skal have et godt udgangspunkt for at
kunne deltage.
Regeringen arbejder derfor for, at danske virksomheder får størst muligt udbytte ud af
fonden. Det gør vi bl.a. ved at arbejde for, at konsortier forpligtes til at inkludere et større
antal virksomheder i flere forskellige EU-lande, og at klassifikationsgraden af fortrolige op-
lysninger generelt holdes på det lavest forsvarlige niveau, så der ikke er for meget hemme-
lighedskræmmeri, og at kommercialisering af teknologier og produkter udviklet i regi af fon-
den ikke underlægges unødige restriktioner ud over beskyttelsen af forsvars- og sikkerheds-
interesser.
De tre grundhensyn betyder desuden, at regeringen i forhandlingerne vil lægge vægt på
en række forhold, som jeg nu vil gennemgå:
At fonden understøtter effektiv integration af forsyningskæder på tværs af lande-
grænser, og at ordningen bliver etableret, så det er enkelt, attraktivt og tilgænge-
ligt for alle kvalificerede og konkurrencedygtige SMV’er at deltage.
Det er nok
særlig rigtigt for den danske forsvarsindustri, der i høj grad består af SMV’er.
At tredjelandsaktører på baggrund af individuelle sikkerhedsvurderinger kan deltage
i konsortier på sikre og rimelige vilkår uden at modtage EU-støtte. Det muliggør fort-
sat samarbejde på tværs af Atlanten, som er helt afgørende for danske virksomhe-
der.
At fonden etableres og gennemføres separat fra EU’s næste rammeprogram for
forskning og innovation (Horisont Europa). Det skal sikres, at der ikke opstår
uhensigtsmæssigt overlap mellem de to programmer, der har forskellige formål
og støtter forskellige elementer af EU's konkurrenceevne.
At vi ikke duplikerer, hvad der sker i NATO. Vi skal sikre, at indsatserne komple-
menterer hinanden bl.a. gennem fokus på fælles standarder, så vi ikke inden for
NATO udvikler systemer, der ikke fungerer sammen.
Endelig lægger regeringen overordnet vægt på, at drøftelserne omkring Forsvars-
fonden ikke foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, og
at udgiftsniveauet i EU's næste MFF samlet set holdes på 1 pct. af EU's BNI.
Regeringen støtter desuden, at fondens prioriteter også omfatter cyberforsvar og
generelt fastlægges via medlemsstaternes efterspørgsel, så man sikrer, at der kun
forskes i teknologi og udvikles produkter, som de europæiske forsvar rent faktisk har
1281
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
behov for og også efterspørger. Prioriteterne bør desuden omfatte opgradering af
eksisterende forsvarsmateriel.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at regeringen ønsker forslaget gennemført, fordi
det gavner bredt, uanset om vi ser på det med virksomhedernes kommercielle briller eller
ud fra landenes sikkerhedsperspektiv. Det er vigtigt for regeringen, at vi får en ordning,
som giver fair og konkurrencebaserede muligheder for virksomheder
og særlig danske
virksomheder
– der kan og vil bidrage til EU’s sikkerhed, og som fremmer samarbejde på
tværs af grænser om at udvikle produkter, vi har en fælles strategisk interesse i at få ad-
gang til.
Vi løser ikke alle udfordringer med forslaget
det ville også være vildt, hvis vi gjorde det
men vi tager et vigtigt skridt mod et velfungerende indre marked for forsvarsindustrien
og et Europa, der i højere grad kan tage vare på sin egen sikkerhed.
Derfor håber jeg, at udvalget vil bakke op om regeringens linje i denne sag.
Peter Hummelgaard Thomsen
var med på, at danske SMV’er, som f.eks. Terma, kunne
have gavn af en forsvarsfond, men var der reelt fair konkurrencevilkår for disse virksom-
heder? Dels var der forsvarsforbeholdet, dels var Danmark ikke omfattet af PESCO.
Christian Poll
bakkede ikke op om forhandlingsoplægget, idet Alternativet var imod at
subsidiere forsvarsindustrien. Det var også uklart, hvor pengene skulle komme fra.
Finn Sørensen
var principielt modstander af en forsvarsfond. Militærindustrielle kom-
pleksers magt
som f.eks. det amerikanskes
fører til, at våbenproducenter gerne vil
afprøve deres våben på et tidspunkt, og så er det ikke godt med at alt for tæt samarbejde
mellem stat og producenter. Visse regeringschefer vil føle sig fristede til at afprøve isen-
krammet. Der er rigeligt med våben i verden, og EU’s skatteyder skal ikke finansiere flere.
Var det korrekt opfattet, at Kommissionen ville få stor magt til at afgøre, hvem pengene
tildeles? Og at der ikke er politisk kontrol af eller mulighed for at begrænse Kommissio-
nens afgørelser? Var der en begrænsning på, hvilke tredjelandsproducenter der også
kunne inkluderes, eller ville fonden udgøre en ladeport for hvilken som helst våbenprodu-
cent? Man tænkte formentlig især på amerikanske, men det gjorde det ikke bedre.
Erhvervsministeren
kunne ikke bekræfte, at der er fair konkurrence for danske virksom-
heder. Markedet for våben er fragmenteret og beskyttet, og landene køber primært fra
egen forsvarsindustri. Faktisk var det nok den mest protektionistiske branche med stor
favorisering af nationale industrier. Det ville altså være en fordel for Danmark, hvis der
blev åbnet op for, at danske virksomheder også kan sælge til andre lande. Det danske
forsvar er så lille, at det ikke kan understøtte forsvarsvirksomheder i verdensklassen, hvis
de kun får lov at sælge til eget forsvar. Er der tale om en lille volumen, kan produktek-
spertisen ikke opretholdes, og det danske forsvar vil få dårligere produkter, og danske
virksomheder vil ikke vokse. Med forslaget om en forsvarsfond var det lagt op til dannel-
1282
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
sen af konsortier af forsvarsvirksomheder på tværs af grænser. Kom danske virksomhe-
der med i dem, ville de få adgang til at sælge produkter til andre lande.
Ministeren var ikke enig med Finn Sørensen i, at f.eks. Afghanistan handlede om at prøve
våben af. Han bekræftede, at Kommissionen ville spille en stor rolle i fordelingen af pen-
ge i forsvarsfonden, men at medlemslandene kan stemme forslag om fordeling af midler
ned ved kvalificeret flertal. Pengene skal gå til europæiske virksomheder: Man skal være
etableret i Unionen og have sin ledelsesstruktur der, og ansøgere må ikke været kontrol-
leret af et ikkeassocieret tredjeland. Regeringen støttede, at det var en fond for europæi-
ske virksomheder,
da der var tale om EU’s budget, og den derfor burde komme europæi-
ske virksomheder og borgere til gode. Der var mulighed for at lade virksomheder i tredje-
lande indgå som en del af et støtteberettiget konsortium, hvis der ikke var en substitut,
der var let tilgængelig i EU. Så hvis der var en særlig ekspertise i f.eks. Canada, og hvis
deltagelsen ikke udgjorde en sikkerhedsrisiko for Unionens medlemslande, kunne de in-
kluderes. Det ville blive vurderet af Kommissionen i samspil med en række eksperter,
Udenrigstjenesten og Det Europæiske Forsvarsagentur sidder med. Det var altså muligt
at inddrage virksomheder fra tredjelande, men det var ikke meningen
og det var kun,
hvis der ikke var andre med netop de kompetencer.
Sofie Carsten Nielsen
var optaget af de forskningsmæssige muligheder
og særlig i
forhold til den teknologiske forskning og det cyberforsvar, der var en stærk del af for-
svarsforliget og derfor noget, der blev vægt på
også forskningsmæssigt
i Danmark.
Forskningsinstitutioner har ligesom danske virksomheder - og det var godt, at der blev
arbejdet for også at inkludere SMV’er –
nogle forcer. Det fremgik meget tydeligt, at det
blev afskilt fra Horisont, den eksisterende forskningsstrategi. Det kunne hun godt følge,
men det var ofte derigennem, at danske forskningsinstitutioner informeres, og ikke så ofte
igennem de mere industrielle. Det var en opfordring til ikke at have for mange restriktioner
på, hvordan forskningsinstitutioner kom ind, for sådan foregår forskning i sagens natur
ikke. Gav forsvarsforbeholdet problemer i forhold til hjemtag af midler i fonden? Eller går
det helt udenom
både i forhold til virksomheder og forskningsinstitutioner? Og talte
hjemtag fra forskningsfonden med i forskningsprocenten? Ministeren måtte gerne svare
skriftligt.
Kenneth Kristensen Berth
kunne ikke støtte selv det mindste skridt i retning af et øget
forsvarspolitisk samarbejde, uanset hvilken artikel man finder frem i Lissabontraktaten for
at legitimere det. Dansk Folkeparti kunne altså ikke bakke op om forhandlingsoplægget.
Finn Sørensen
spurgte, hvad der lå i, at våbenproducenter fra et tredjeland ikke må væ-
re kontrolleret af regeringen i det land, den er registeret. Det var uklart, hvilke begræns-
ninger der var for, hvilke våbenproducenter der kan deltage.
Erhvervsministeren
var ikke enig i Finn Sørensens udlægning af, at det nærmest var et
tag selv-bord for forsvarsvirksomheder fra andre lande. Fonden er målrettet europæiske
forsvarsvirksomheder med den mulighed, at hvis der ikke er en substitut, der er lettilgæn-
gelig i EU, og hvis deltagelse ikke udgør en risiko for Unionen og dens medlemsstaters
1283
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
sikkerhed, kan virksomheder fra tredjelande indgå i korsortier. Det ville som sagt blive
vurderet af Kommissionen i samspil med nogle eksperter, Udenrigstjenesten og Det Eu-
ropæiske Forsvarsagentur. Der var altså lagt op til, at det blev vurderet ret grundigt, om
det var i orden at inddrage nogle tredjelandes virksomheder i konsortier. De ville dermed
være støtteberettigede til EU-midler, men det lod ikke til at være normen.
Ministeren ville svare skriftligt på Sofie Carsten Nielsens spørgsmål om, hvorvidt forsvars-
forbeholdet ville give problemer for hjemtagelse af midler, og om hjemtaget fra forsk-
ningsfonden tæller med i forskningsprocenten.
Forsvarsfonden skal ligesom EU’s ram-
meprogram for forskning og innovation
Horisont 2020
være med til at understøtte
forskningsarbejdet på tværs af sektorer og landegrænser, universiteter og andre videns-
institutioner. De vil ligesom virksomhederne kunne ansøge Kommissionen om finansie-
ring af forskningsarbejder med aktører i resten af EU. Det er fornuftigt af flere årsager:
selve støtten og adgangen til den nyeste viden og de nyeste netværk. Regeringen så det
internationale samarbejde som en forudsætning for at styrke kvaliteten og gennemslags-
kraften af dansk forskning.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens for-
handlingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet havde ytret sig
imod det.
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
fredag den 21. september 2018
l. 10.00
ær. 2-133
1284
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
FO
5. Forslag til forordning om implementering af topdomænenavnet .eu og dets
funktion
Tidlig forelæggelse
KOM (2018) 0231
Rådsmøde 3638
bilag 2 (samlenotat side 32)
Erhvervsministeren:
Den næste sag er Kommissionens forslag til forordning om topdo-
mænenavnet dot-eu [.eu] med henblik på tidligt forhandlingsoplæg. Regeringen ønsker at
indhente forhandlingsoplæg nu, da det ser ud til, at der snart kan nås en aftale.
Forordningen om topdomænenavnet .eu skal sikre, at .eu fortsat er et attraktivt og velfun-
gerende topdomænenavn. Et topdomæne er f.eks. dot-dk, dot-com og dot-eu. Under et
topdomæne registrerer man et domænenavn, f.eks. erhvervsministeriet-dot-dk.
Forordningen skal medvirke til at fremme mulighederne for e-handel i EU og bidrage til en
fælles europæisk identitet online. Forslaget vedrører rammerne for administrationen af
dot-eu-topdomænet.
Med forslaget ønsker Kommissionen at ophæve utidssvarende bestemmelser til fordel for
en mere enkel ramme, der fastsætter de overordnede principper for administrationen af
dot-eu-topdomænet. Dette omfatter bl.a., hvem der kan tildeles et dot-eu-domænenavn,
principper for administrationen af topdomæne, registrering af domænenavne, klagepro-
cedure og udpegning af topdomæneadministrator samt tilsyn.
Forslaget
Med forslaget lempes kriterierne for, hvem der kan registrere et domænenavn under dot-
eu. På den måde kan EU-borgere, der bor uden for EU, fremover også registrere under
dot-eu.
For at sikre tilknytning til EU skal virksomheder dog være etableret i EU for at kunne regi-
strere under dot-eu.
Forslaget giver Kommissionen hjemmel til fortsat at stå for udpegelsen af administratoren
af dot-eu.
Med forslaget etableres et råd med deltagelse af repræsentanter fra det europæiske in-
ternetsamfund i bred forstand: F.eks. repræsentanter fra europæiske administratorer af
landetopdomæner, techvirksomheder, brancheorganisationer samt tekniske og juridiske
eksperter. Det vil også kunne være regeringsrepræsentanter og repræsentanter fra inter-
nationale organisationer.
Rådets hovedopgaver bliver at assistere og rådgive Kommissionen om bl.a. administrati-
onen og tilsynet med administratoren af dot-eu.
1285
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
Forslaget indebærer, at topdomæneadministratoren fortsat skal opretholde en database
med relevante oplysninger om bl.a., hvem der har registreret et specifikt domænenavn
under dot-eu og en række tekniske oplysninger.
Som noget nyt vil borgere og virksomheder desuden kunne registrere under dot-eu direk-
te hos administratoren, hvilket er en lempelse i forhold til de nuværende regler.
Forslaget indebærer også, at Kommissionen gives beføjelser til at vedtage gennemførel-
sesretsakter af teknisk og administrativ karakter. Det drejer sig f.eks. om kriterier og pro-
cedure for udpegning af administrator, og lister over nationale navne, der ikke må regi-
streres under dot-eu.
Erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre positive erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekven-
ser, idet det indebærer, at flere EU-borgere får adgang til at kunne registrere et dot-eu-
domænenavn i forhold til i dag, så det udbredes mere til gavn for virksomheder og forbru-
gere, der e-handler på tværs af grænserne. Forenklingen vil også medføre administrative
lettelser for de virksomheder, der bruger domænet.
Regeringens holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag og den forenkling, der lægges op til.
Regeringen er positiv over for, at EU-borgere, som bor uden for EU, får mulighed for
at registrere under dot-eu. Under de nuværende regler skal en EU-borger, som flytter
fra EU, tilbagelevere sit dot-eu-domænenavn. Men regeringen mener, at det er natur-
ligt, at man kan beholde dette, da man som EU-borger fortsat har en tilknytning til
EU, selv om man
måske kun for en kortere periode
flytter til et tredjeland. Nu kan
man få lov til at beholde det.
Regeringen støtter ligeledes, at der etableres et råd for dot-eu-interessenter, der skal
rådgive Kommissionen om administrationen af dot-eu-topdomænet.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at administratoren af dot-eu skal være et non-
profitselskab. Det er den hidtidige praksis, som også interessenterne mener, man bør
holde fast i. Også administratoren af dot-dk skal i henhold til lov om internetdomæner
være non-profit.
Desuden mener regeringen, at et eventuelt overskud bør komme det europæiske
internetsamfund til gode, f.eks. ved at bidrage til information om sikkerhed på inter-
nettet eller ved at støtte afholdelsen af den årlige europæiske konference om inter-
netforvaltning.
1286
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
Regeringen vil i forhandlingerne også arbejde for, at det fremgår som bærende prin-
cipper ved administrationen af dot-eu, at dot-eu er sikkert og stabilt. Det ser også ud
til at blive tilfældet.
Afslutning
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at forslaget ikke betyder, at vi skal ændre eller indføre nye
regler i Danmark. På linje med regeringens holdning vil forslaget derimod lette byrder og
gøre dot-eu-domænenavnet tilgængeligt for flere til gavn for brugere og virksomheder,
der e-handler på tværs af grænserne. På den baggrund støtter regeringen forslaget.
Christian Poll
ville gerne vide, om der var en tidsgrænse for, hvor længe man kan be-
holde et domænenavn, når man flytter fra et EU-land, og om man skal have været i EU i
en vis periode, før man kan registrere sig? Man kunne forestille sig, at nogle ville spekule-
re i det.
Finn Sørensen
kunne ikke se behovet for at fremme den europæiske identitet via en
domænepolitik, og han var uenig i, at domænerne ikke længere skulle administreres af en
nonprofitorganisation. Gav forslaget Kommissionen mulighed for at konfiskere domæner
fra borgere og bruge dem til andre formål?
Erhvervsministeren
sagde til Christian Poll, at det kun er statsborgere, der må bruge
.eu-domæner. Og statsborger bliver man ikke fra den ene dag til den anden.
Han bekræftede over for Finn Sørensen, at muligheden for, at Kommissionen kan konfi-
skere .eu-domæner er til stede, men at der skulle meget til for at gøre det. Det ville han
undersøge nærmere.
Kenneth Kristensen Berth
måtte ligesom Finn Sørensen erkende, at han ikke kunne
forstå behovet for, at domæner skulle skabe fælles europæisk identitet, men det var da
en erkendelse fra EU’s side, at der var behov for at skabe en identitet, som ikke findes.
Man skulle være registeret i EU for at kunne bruge .eu, men var det også tilfældet for en
dansk .dk-adresse? For nogle af topdomænenavnene gjaldt det, at man ikke havde be-
hov for en fysisk tilstedeværelse for at erhverve adresser. Hvad var så formålet med, at
der skulle være en beskyttelse ud over den almindelige, for så vidt angår de eu-
domænenavne? Skyldtes det, at man var bange for, at der ville blive oprettet et eu-
domænenavn, der måske kunne komme til at skrive noget, der ikke var så godt for EU?
Eller var det, fordi man betragtede .eu på samme måde som .gov?
Erhvervsministeren
svarede, at alle kan få et .dk-domæne, hvis det er ledigt, hvorimod
det bliver sådan for .eu-domæner, at man skal have hjemsted eller være bosiddende i et
EU-land eller være EU-borger og være fraflyttet. Der er altså ekstra hårde krav for at få et
.eu-domænenavn for, at de ikke blev misbrugt. Man forventede, at .eu gav en form for
legitimitet.
1287
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
Ministeren sagde, at der var forskellige holdninger til det at fremme den europæiske iden-
titet via .eu-domæner, men at han mente, at der var behov for dem. Det viste efterspørgs-
len på dem. Selv havde han svært ved at finde argumenter imod. Det generede ham ikke,
hvis der blev udviklet en europæisk identitet, så længe det ikke var på bekostning af den
danske identitet.
Kenneth Kristensen Berth
støttede ikke forhandlingsoplægget, idet der var uklarhed
om, hvem der kunne få adgang til topdomænerne, og hvorfor der skulle være denne sær-
lige beskyttelse.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens for-
handlingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten havde udtalt sig imod det.
1288
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
6. Konkurrenceevnetjekket
Præsentation og politisk drøftelse
Rådsmøde 3638
bilag 2 (samlenotat side 39)
EUU alm. del (17)
bilag 839 (udvalgsmødereferat side 993, senest
behandlet i EUU 25/5-18)
Erhvervsministeren:
Sagen er på dagsordenen til rådsmødet til drøftelse, og forelægges
udvalget til orientering. Det forventes, at punktet vil omhandle den regionale dimension af
konkurrenceevne.
Selv om medlemskab af EU har gjort mange nye medlemslande rigere og mindsket ulig-
heden mellem landene, så er de økonomiske forskelle internt i medlemslandene mellem
de rigeste og mest produktive regioner og de fattigste og mindst produktive regioner sti-
gende.
Det skyldes, at de regioner, der allerede er meget produktive, oplever højere produktivi-
tetsvækst end mindre produktive regioner. Det skyldes bl.a., at der er en lav grad af tek-
nologioverførsel mellem regionerne. Alt andet lige vil denne tendens betyde, at uligheden
mellem regionerne vil fortsætte med at stige. Kommissionen ventes at præsentere en
analyse af, hvilke fordele der vil være for medlemslandene ved at løfte de regioner, som
sakker bagud.
Fra dansk side vil denne analyse blive budt velkommen, da dette fokus ligger fint i tråd
med regeringens ønske om at skabe vækst og udvikling i hele Danmark. Samtidig vil vi
orientere om regeringens arbejde med at forenkle erhvervsfremmesystemet, der vil føre
til en mere koordineret og effektiv erhvervsfremmeindsats.
Peter Hummelgaard Thomsen
anså det for fornuftigt at diskutere, hvordan man kan
teknologioverføre mellem regioner i landene, men problemet med den interne ulighed
havde grobund i, at lønninger til lønmodtagere med korte uddannelser halter efter. Selv i
Danmark har man
den laveste lønvækst i et opsving siden 1930’erne. Ministeren kunne
altså med fordel opfordre landene til at hæve mindstelønnen i Europa
hvis ikke ved lov-
givning, så kan landene arbejde på at styrke fagforeningernes forhandlingspositioner.
Man havde gjort stort set det modsatte de seneste 30 år, så det var sværere for lønmod-
tagere at tilkæmpe sig deres andel af væksten.
Erhvervsministeren
mente ikke, at det ville blive aktuelt at sætte mindstelønnen på
grund af ulighed inden for rammen af de forhandlinger, der var lagt op til.
1289
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/9-18
44. Europaudvalgsmøde 21/9 2018
7. Gentænkning af Europas industri: kunstig intelligens og robotteknologi
Præsentation og politisk drøftelse
KOM (2018) 0237
Rådsmøde 3638
bilag 2 (samlenotat side 42)
Erhvervsministeren:
Sagen forelægges til orientering. På konkurrenceevnerådsmødet
forventes en drøftelse af arbejdet med at udarbejde en koordineret handlingsplan for
kunstig intelligens og robotteknologi imellem medlemslandene.
Jeg forventer, at Kommissionen og det østrigske formandskab vil tage udgangspunkt i
meddelelsen om kunstig intelligens, der blev præsenteret den 25. april 2018.
Regeringen støtter Kommissionens ambition om at udarbejde en koordineret handlings-
plan med henblik på at maksimere indvirkningen af investeringer på EU-plan og nationalt
plan samt fremme synergier og samarbejde på tværs af de europæiske lande.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at de fremtidige initiativer fra Kommissio-
nen skaber gode muligheder for nye digitale forretningsmodeller og for at øge europæi-
ske virksomheders konkurrenceevne på det globale marked.
8. Eventuelt
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
9. Siden sidst
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 11.35
1290