Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 330
Offentligt
2003920_0001.png
Komiténotat til EU-specialudvalget for Energi- Forsynings- og Klimapolitik
Dato
16. januar 2019
Kommissionens forslag til forordning som gennemfører Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009
(Ecodesign-direktivet) for så vidt angår salgs køle- og frysemøbler.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/32/EF for så vidt angår salg køle- og fryse-
møbler.
Forslaget regulerer produkternes energieffektivitet og indeholder krav, som skal
fremme reparation og genanvendelse.
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser og ikke at
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at have nævne-
værdige statsfinansielle konsekvenser i form af tab af elafgiftsprovenu. Forslaget er
en del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt design og
6 delegerede retsakter for energimærkning, der i alt er beregnet til at føre til en
samlet energibesparelse på 1,3 TWh om året fra 2030 i Danmark, samt at have
statsfinansielle konsekvenser i form af tabt afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om
året fra 2030, hvor effektivitetskravene er fuldt udrullet.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 20. december 2018 fremsendt forslag til ny Ecode-
sign-forordningen for salgs køle-og frysemøbler (komitésag).
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter (Ecodesign-direktivet).
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komités møde den 29. januar 2019.
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 330: Notat om komitésag om køle- og frysemøbler
2003920_0002.png
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Europa-
Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Europa-
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter
sig forslaget eller ikke har udtalt sig imod inden for tidsfristen.
3. Formål og indhold
Ecodesign-direktivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering og til at mindske den miljømæssige påvirkning fra pro-
dukter på det europæiske marked.
Ecodesign reguleringen omfatter allerede køle-frysemøbler til husholdninger og til
det professionelle marked med to selvstændige produktforordninger. Med dette
forordningsforslag omfattes også køle- og frysemøbler til fremvisning og salg af
fødevare det vil sige køle-og frysemøbler til supermarkeder, både kabinetter og
skabe, flaskekølere, is-frysere, is-kugle-frysere, samt salgsautomater.
De væsentligste elementer i forslaget
Der stilles krav vedrørende energieffektivitet til de omfattede køle-og frysemøb-
ler. Kravene varierer for de forskellige typer af produkter for at tage højde for
deres variation i tekniske karakteristik.
For at forlænge produkternes levetid indeholder forslaget krav om tilgængelig-
hed af vitale reservedele.
Der stilles krav om nem afmontering af komponenter med henblik på genan-
vendelse.
Ikrafttræden og revision
Energieffektivitetskrav indføres og skærpes i to trin henholdsvis 1. september 2020
og 1. september 2023. Informationskrav og krav relateret til levetid og genanven-
delse indføres ligeledes fra 1. september 2020.
Forordningen skal evalueres, og et eventuelt revisionsforslag skal præsenteres for
konsultationsforum senest fem år efter ikrafttræden.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet vil, i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure,
udtale sig, efter at den relevante Regulerende Komité har behandlet forslaget.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 330: Notat om komitésag om køle- og frysemøbler
2003920_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, og
regeringen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Ecodesign-direktivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15.
september 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede
produkter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design
af energirelaterede produkter.
Direktivet udmøntes i en forordning for hver af de omfattede produktgrupper, her-
under salgs køle-frysemøbler.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget får derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser
i elforbruget, jf. ”Andre konsekvenser”, vil medføre tab
i
provenu fra elafgifter. Tabet vil stige gradvist fra 2020 og forventes i 2030 at nå et
maksimum på 1 mio. kr. årligt eksklusive skatteforvridningstab.
Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøven-
ligt design og seks delegerede retsakter for energimærkning, hvor der er beregnet
en samlet energibesparelse på 1,3 TWh om året fra 2030 og deraf et reduceret
afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitetskravene er
fuldt udrullet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes positive samfundsøkonomiske konsekvenser, på grund af omkost-
ningseffektive besparelser på elforbrug, jf.
”Andre konsekvenser”.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering har vurderet, at forslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kroner årligt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 330: Notat om komitésag om køle- og frysemøbler
2003920_0004.png
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til forordninger om Ecodesign og Ener-
gimærkning af salg køle-frysemøbler. Produktområdet er prioriteret i Kommissio-
nens arbejdsplan for Ecodesign og Energimærkning.
Europa-Kommissionens estimerer en samlet, årlig besparelse på elforbruget i 2030
som følge af forordningerne på 19 TWh..
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at sikre opfyldelsen af EU’s energieffekti-
viseringsmål. Målet er 32,5 % besparelser i 2030, ift. det forventede elforbrug uden
tiltag.
Kommissionen har tidligere estimeret, at mærkning og energieffektivitetskrav til
produkter vil levere mellem 40 % og 50 %
af EU’s 2020 mål for energieffektivitet.
Heraf leverer energieffektivitetskrav 85 % og energimærkning 15 %.
Regeringen støtter forslag, der fremmer cirkulær økonomi (herunder ressourceef-
fektivitet) gennem indarbejdelse af f.eks. krav til holdbarhed, brug af genanvendte
og genanvendelige råvarer, garanti, opgradering, samt brug af kemikalier og kom-
positter, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Regeringen vil arbejde for, at enkelte funktionskrav (f.eks. kølekapacitet) relateret til
energiforbrug medtages i forordningen for at sikre en fair konkurrence, samt at
slutbrugeren får et produkt som opfylder sin funktion tilfredsstillende og samtidig er
mest muligt energieffektivt.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4