Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 368
Offentligt
2008780_0001.png
Den 30. januar 2019
MFVM 758
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt an-
går erucasyre i vegetabilske olier og fedtstoffer, camelinaolie, hjulkroneolie samt i sen-
nep (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om at reducere grænseværdien for erucasyre i vegetabilske olier og fedtstof-
fer og produkter, hvor disse indgår, samt om at fastsætte grænseværdier for camelinaolie, hjulkroneolie og
sennep (komitésag). Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget forventes
sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 8. februar 2019.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger vægt på, at en grænseværdi for eruca-
syre i sennepsolie inkluderes i forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december
2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer, hvorved grænseværdien for
erucasyre i vegetabilske olier og fedtstoffer bestemt til direkte konsum eller til anvendelse som ingrediens i føde-
varer reduceres.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsproce-
durer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund-
hed. Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret eller absolut flertal
inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-
slaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, fore-
lægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissio-
nen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fri-
sten, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis
Europa-Parlamentet ikke indenfor en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 8. februar 2019.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 368: Notat om komitésag om erucasyre i fødevarer
Formål og indhold
Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdier for den umættede fedtsyre erucasyre i vegetabilske olier og fedtstof-
fer og produkter, hvor disse indgår, samt i camelinaolie, hjulkroneolie og sennep i forordning (EF) nr. 1881/2006
af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer.
Der vil fortsat være en særskilt grænseværdi for erucasyre i modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til
spædbørn og småbørn, jf. Kommissionens forordning (EU) 2016/127 af 25. september 2015 om supplerende reg-
ler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 609/2013 for så vidt angår de særlige krav til sammen-
sætningen af og oplysning om modermælkserstatninger og tilskudsblandinger og for så vidt angår oplysning om
spædbørns- og småbørnsernæring.
Erucasyre er en ernæringsmæssigt uønsket fedtsyre, der findes naturligt i blandt andeti raps- og sennepsfrø. I de
gamle sorter kan indholdet af erucasyre være op til 45-50 %. De sundhedsmæssige konsekvenser ved for højt
indtag af erucasyre er, at fedtsyren kan ændre cellernes fedtnedbrydning
specielt i hjertet.
Man har igennem flere årtier forædlet forskellige rapssorter for at nedbringe blandt andet erucasyreindholdet.
Rapsfrø indeholder nu et acceptabelt niveau. I den nuværende forordning er rapsolie inkluderet i grænseværdien
for vegetabilske olier og fedtstoffer.
Niveauet i sennepsfrø er fortsat højt, men der arbejdes blandt andet i Danmark på at nedbringe indholdet af gift-
stoffer, så som erucasyre, således at frøene kan anvendes til olieproduktion. Restproduktet kan herefter med for-
del anvendes som proteinkilde i dyrefoder. Sennepsplanterne kan dyrkes, hvor rapsplanterne ikke kan. De tåler
både varme og tørke.
Den hidtil gældende grænseværdi for erucasyre i vegetabilske olier og fedtstoffer omfatter også sennepsolie. Sen-
nepsolie, der er en meget lille nichefødevare, hvor indtaget i EU, herunder i Danmark, vurderes at være meget lille
eller slet intet, er med det nye forslag undtaget regulering. Begrundelsen herfor er, at olien har et så højt indhold
af erucasyre, at den ikke vil kunne overholde en sundhedsbaseret grænseværdi og derfor slet ikke bør markedsfø-
res som fødevare.
DTU Fødevareinstituttet har bemærket, at der fortsat bør være en grænseværdi for erucasyre i sennepsolie, selv-
om forbruget heraf i Danmark er forsvindende lille. Såfremt forslaget vedtages, som det foreligger (hvor senneps-
olie undtages regulering), vil Fødevarestyrelsen informere erhvervet om, at sennepsolie skal risikovurderes før
markedsføring, og at sennepsolie med et sundhedsskadeligt indhold af erucasyre vil blive sanktioneret af Fødeva-
restyrelsen, jf. artikel 14 i fødevareforordningen, der forbyder markedsføringen af fødevarer, der er farlige. Hvis
virksomheden ikke selv har lavet en risikovurdering, vil Fødevarestyrelsen få lavet en sådan.
Camelinaolie og hjulkroneolie er små nicheprodukter. Camelinafrø er i familie med rasp- og sennepsfrø og hjul-
krone tilhører rubladfamilien, og har haft historisk anvendelse som fødevare. I Danmark markedsføres de to olier
primært som brug på huden.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurde-
ring, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 368: Notat om komitésag om erucasyre i fødevarer
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier
for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre
andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes heller
ikke at have væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Grænseværdierne for erucasyre fastlægges på baggrund af en risikovurdering foretaget af den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA).
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at betyde et styrket beskyttelsesniveau i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der fastsættes grænseværdier, der bidrager til at øge forbrugersikkerheden.
Det er samtidig afgørende for regeringen, at grænseværdier fastsættes på baggrund af videnskabeligt baserede
risikovurderinger foretaget af EFSA.
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Man lægger vægt
på, at sennepsolie inkluderes i forslaget. Sennepsolie er et meget lille nicheprodukt i Danmark, og derfor skønnes
indtaget at være minimalt. Overordnet set reduceres grænseværdien i de produkttyper, som spises i store mæng-
der (vegetabilsk olie generelt), mens det eneste produkt, der undtages, er sennepsolie, som kun udgør et meget
lille eller slet intet indtag. På den baggrund kan regeringen tilslutte sig forslaget, idet man kan acceptere mindre
ændringer foretaget i de afsluttende forhandlinger i form af ændring af grænseværdien under forudsætning af, at
ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3/3